לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2012    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2012

מבט מפוכח וציני: שוש על "בית קיץ עם בריכה"


בית קיץ עם בריכה מאת הרמן קוך

בהוצאת עברית וכתר,

Zomerhuis met zwembad - Herman Koch 

מהולנדית: ענבל זילברשטין,

עטיפה: ענת וקנין אפלבאום,

333 עמודים 2012.

 



המלצה חמה

"אני רופא משפחה. אני מקבל חולים משמונה וחצי בבוקר עד אחת בצהריים. אני לא ממהר, כל פציינט מקבל אצלי עשרים דקות. עשרים הדקות האלה הן מקדם המכירות שלי... פציינטים מבלבלים בין זמן לתשומת לב. הם חושבים שאני מעניק להם יותר תשומת לב מרופאי משפחה אחרים, אבל מה שהם בסך הכול מקבלים ממני זה יותר זמן. בדקה אחת אני מבין מה הבעיה, את תשע־עשרה הדקות הנותרות אני מעביר במתן תשומת לב. אשליה של תשומת לב..."

כך מתחיל ספרו של הרמן קוך. כבר במילות פתיחה אלה חשתי את מה שהסופר ינסה לעשות בהמשך.  בעיקר, לאחר שקראתי את ספרו הקודם, 'ארוחת הערב'. קוך אינו נותן לנו סיפור עם גיבור שקל להזדהות איתו. הוא מכניס בגיבורו את מה שהוא חושב על התרבות המערבית. תרבות שחבויים בה אינסטינקטים חייתיים שנשארו עוד מתקופת האדם הקדמון היכולים לפרוץ בשאגה בכל רגע. "אי אפשר להשמיד את האינסטינקט... שנים של ציוויליזציה יכולות להסתיר את האינסטינקט. תרבות וחוק כופים עלינו לרסן את האינסטינקטים שלנו. אבל האינסטינקט אף פעם לא נמצא רחוק. הוא מחכה עם המכה עד שמישהו לא שם לב לרגע."

וכך קורה שגיבורו, מארק שלוסר רופא המשפחה, מפעיל את האינסטינקטים של אב כשהוא חושד שקרה משהו לבתו. באותו זמן התארחו אצל השחקן הידוע ראלף מאייר בבית הקיץ עם בריכה צמודה שהיה קרוב גם לחוף הים. ראלף היה מטופל לא רשמי שלו שאפילו הגיע מבלי לקבוע תור ובחופשת הקיץ הזמין את  הרופא עם כל משפחתו לנופש. שתי בנותיו מצאו שפה משותפת עם שני בניו של ראלף, ועל אף שלא  התלהבו מן השהות נשארו השלוסרים עם עוד זוג אורחים בבית הקיץ. ראלף היה שחקן ידוע, שמן ושחצן ובנוסף לכך רודף שמלות מושבע...

לאחר זמן חלה ראלף בסרטן. הוא המשיך להיות מטופל של מארק ואחרי מותו הוזמן מארק לוועדה בקשר לרשלנות רפואית...

קראתי ספר זה לאחר ספרו 'ארוחת הערב'. ספר זה מורכב יותר אך דומה במבנהו. גם כאן עד לחצי הספר ,יש סיפור לא ברור וזורם בעצלתיים [אך בצורה מרתקת] ולאחר רמז ראשוני משכיל הסופר למשוך את הקורא עם נגיעות לגבי מה שקורה בעתיד. רמזים כמו:"ואז קיבלתי החלטה. זאת הייתה החלטה שיהיו לה השלכות מרחיקות לכת על החופשה שלנו..." והוא בהחלט מספק את 'הסחורה' בהמשך.

יש בספר אמירות, ביקורת ותכנים לא קלים לעיכול בנושאים שונים כמו תרבות וכיסויה, רפואה, ההבדלים בין נשים וגברים ותפקיד המין ברביית המין האנושי, תאוות המלחמה אצל הגברים והאלימות החייתית החבויה בכסות של תרבות, המשפחה וחשיבותה, זוגיות, התבגרות, חיי חברה, סגנון חיים ועוד. כל אלה במבט מפוכח וציני על העולם שלנו, לעתים בצורה בוטה ומזעזעת.  

הספר גרם לי להרגשת מועקה מהרגע הראשון אך לא ניתן היה להפסיק אותו.

בסיכום: זהו ספר חזק שתופס לך את הקרביים, כתוב בצורה קולחת. מעלה דילמות וחיטוט מוסרי בלתי פוסק בנפש האדם, יוצר מתח שהולך ועולה ומהפנט את הקורא. התרגום מצוין ואני מקווה שיתרגמו עוד מספריו. מומלץ ביותר.

 

שוש מילמן

 

נכתב על ידי , 20/5/2012 15:25   בקטגוריות בית קיץ עם בריכה, שוש מילמן  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)