לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2012    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

9/2012

מרתק בנגיעה האנושית שבו: גלי על "העיניים הצהובות של התנינים"


"העיניים הצהובות של התנינים" / קתרין פנקול. מצרפתית: עדינה קפלן

 



איזה ספר נהדר! השם של הספר משך את דמיוני בחבלי קסם וגרם לי לבחור בספר לקריאה. ההתחלה לא הרשימה במיוחד, אך ככל שהתקדמתי בקריאה שקעתי יותר ויותר בחייה של הגיבורה. הייתי עדה למאבקיה, לקשייה, לנחישותה, לאורך רוחה, לביטחון העצמי הירוד שלה ולהצלחותיה. הגיבורה נראית בתחילה אפרורית וחסרת ייחוד, אך מקבלת צבע בהמשך. כגולם ההופך לפרפר בסיומו של תהליך ארוך ומתיש, כך מתפתחת הגיבורה במהלך העלילה ומשילה מעליה את נשל אישיותה הקודמת.

זהו ספר ראשון בטרילוגיה שבמרכזה עומדת דמותה של ז'וזפין קוֹרטֶס. העלילה מגוללת את חייה של ז'ו, חוקרת של ימי הביניים, אמא למופת ורעיה לתפארת. חייה אינם סוגים בשושנים, בלשון המעטה. חיי הנישואים שלה עולים על שרטון, בעלה מובטל מזה כשנה ולא ממהר למצוא עבודה חדשה, בתה הבכורה סנובית, מנוכרת לאמה ואף ובזה לה. ז'וזפין המפרנסת העיקרית, אך איש אינו מעריך את מאמציה. יום אחד מילותיו של בעלה גודשות את הסאה וז'ו עושה מעשה אמיץ מבחינתה. היא זורקת את בעלה מהבית וכעת עליה להתמודד עם החיים כאם חד הורית ענייה. חברתה ושכנתה הטובה (בעלת עבר מיסתורי) היחידה שמטה לה אוזן קשבת. מאז ומתמיד חשה הגיבורה נחותה לעומת אחותה העשירה, הזוהרת (אך רדודה) והאהובה יותר ונפלה קורבן ללשונה החדה כתער של האם המרירה. אביה מת בצעירותה והאם נישאה בשנית לגבר עשיר שגם עליו היא מטילה את מרותה ביד רמה. רק נישואיה של ז'ו רוממו אותה במקצת בעיני האם (ולא הישגיה האקדמיים) ומשאיבדה את בעלה, סר חינה בשנית. בעלה נוסע לאפריקה לנסות את מזלו בניהול חוות תנינים ומשאיר אותה להתמודד לבדה עם החובות שצבר, ההוצאות השונות והטיפול בשתי הבנות. בדומה למתאבק שנופל על הקרשים וקם שוב ושוב על רגליו, כך מתרוממת ז'ו מעל הקשיים ומתמודדת בהצלחה רבה עם המכות שהחיים זורקים לעברה. זהו לא רק ספר על מסע אישי של אישה, אלא גם ספר בעל תובנות וגיבורה שאפשר לאהוד ולהיקשר אליה.  בסוף הספר אף זלגה לה דמעה סוררת בקצה הריס.

בסופו של דבר הקשיים שהגיבורה חווה מהווים מקפצה לחיים טובים ומספקים יותר. זהו ספר על אישה שלוקחת את גורלה בידיה. שוב ושוב הגיבורה מוצאת את החוזק לשרוד, נשארת אופטימית ושמחה בחלקה למרות הקלפים הגרועים שקיבלה. בספר גלריה של דמויות צבעוניות ומורכבות שאפשר לבוז להן או לחילופין להיקשר אליהן. לרבות מהדמויות סודות ומאהבים ובתחילה נראה לי מוזר שכולם בספר בוגדים על ימין ועל שמאל.

חוזק הספר בכתיבה היפה, בירידה לפרטי פרטים, ביכולת להיכנס לעור הדמויות. הסופרת מפליאה לשרטט את הגאוגרפיה הפנימית של הנפש ולרקוח סיפור מענג. הספר כובש לב ומרגש ומצליח להימלט ממלכודת הטלנובלה. הספר מרתק בנגיעה האנושית שבו. יש בו הכל: אובדן, יחסים בינאישיים, רסיסי זכרונות, בדידות, חלומות,  תקוה, מחילה, פיקחון ואף אהבה. הסופרת מחברת את כל הקצוות לסיפור הסוחף אחריו את הקורא והעלילה נבנית בדיוק במידה לאפשר עומק ועניין. עיניהם של התנינים צהובות, אך לאהבה גוונים רבים.

שפת הספר יפה וגבוהה והתרגום משובח ביותר. קשה להניח את הספר מהיד בשל הכתיבה, הדמויות והעלילה. זהו מסוג הספרים שאחד מניח מהיד רק בשורה האחרונה. בקיצור, סיפור אנושי קטן הכתוב בכשרון גדול. אהבתי מאוד את הספר ואחכה בקוצר רוח לשני ההמשכים האחרים.

בשורה התחתונה: ספר על אהבה, תנינים ומה שביניהם!

 

מאת גלי

 

נכתב על ידי , 20/9/2012 08:49   בקטגוריות העיניים הצהובות של התנינים, גלי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)