לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: -. לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

התרגשות כנה: יעל דומב-אלון על "ההגרלה"




גילוי נאות – הספר התקבל לסקירה

 

תמיד כשמישהו שואל אותי מה אני רוצה, בהקשר זה או אחר, אני עונה מיליון דולר.

באחת מהפעמים שהתחכמתי ועניתי תשובה זו אימי שאלה אותי מה אני אעשה עם הכסף, ודי מהר נגמרה לי "רשימת הלוטו" שלי שכוללת את הדברים שאני רוצה לקנות ולעשות בכסף הזה. אפשר לומר שכמעט כל חלומותיי ניתנים למימוש גם בלי זכייה בהגרלה זו או אחרת, עם קצת עבודה וקצת חיסכון.

אבל רגע לאחר שהגעתי לתובנה הזו בקול רם, אימי המשיכה בשאלותיה ושאלה אותי אם מיליון הדולרים הדמיוניים האלו יעשו אותי מאושרת. על שאלה זו כבר לא היה לי מה לענות.

 

זה בהחלט נחמד לקבל סכום כזה, אך האם זה מה שיביא את האושר המיוחל?

ומה באמת עושים כשזוכים בסכום כזה – משקיעים? קונים בית? תורמים? עוזרים למשפחה ולחברים?

זה יכול להיות תיק לא פשוט לניהול (לא שאני מתנגדת לרגע).

 

מחשבה זו ליוותה אותי לאורך כל קריאת הספר "ההגרלה" של פטרישיה ווד המספר על פרי מ' קרנדל. פרי הוא נער איטי (נקודה אחת במבחן ה-I.Q מבדילה בינו לבין פיגור שכלי), שכל משפחתו מתנכרת אליו והא גדל אצל סבתו שמתה בתחילת הספר. פרי נשאר לבדו, עם שני חברים ממקום העבודה, כשהוא מגלה שזכה בפרס הגדול בהגרלת הלוטו.  וכיאה למשפחה של עורכי-דין תאבי בצע, מהרגע שזכה פרי בפרס משפחתו נזכרת בקיומו ומנסה להוציא ממנו כמה שיותר כסף. אבל הם לא היחידים, כמעט כל אדם שמכיר אותו, או שלא מכיר אותו רוצה ממנו כסף.

 

"כל החיים הם הגרלת לוטו אחת גדולה ומחורבנת. חלק מהאנשים מגרילים שכל, חלק לא. יש אנשים שמגרילים סרטן. אחרים זוכים בתאונות דרכים והתרסקויות מטוסים. זו בסך הכול הגרלה. זו רק הגרלה ארורה" (עמ' 258)

 

אבל זהו לא רק ספר על כוחו ההרסני של הכסף. זהו ספר על נער כמעט-מפגר ששומר על אופטימיות ובעזרת המון כוח רצון מצליח לנהל חיים מלאים, ויותר מהכול זהו ספר על חברות אמת.

 

לאורך הספר, כאשר פרי מדבר, הוא מסביר את המילים שהוא אומר (הוא לומד כל יום מספר מילים מהמילון) ומביא פירושים שונים לסיטואציות על פי תפיסת עולמו הפשטנית-יחסית, ובהתאם לכך הספר כולו לא כתוב בשפה גבוהה, אלא בשפה המתאימה לאדם איטי. ההערות של פרי והפרשנויות שלו פותחות צוהר לעולמו וגרמו לי כל-כך הרבה פעמים לחייך. הצורה הפשוטה בה הוא מביא את הדברים נותנת זווית ראייה שונה, יפה ומיוחדת על עולמנו.

 

לא רק חיוכים היו בספר, גם מעט דמעות הזלתי, ואני אינני נוהגת לבכות כשאני קוראת ספרים, אף על פי שלרוב אני קוראת ספרים קשים. אבל בספר זה לא בכיתי מכאב או מצער, אלא מהתרגשות כנה שמאוד נגעה בי, אולי דווקא בזכות הפשטנות של השפה.

 

זה לא ספר השנה או ספר העשור. קראתי טובים ממנו, אמת. אך נהניתי מאוד מקריאתו, נסחפתי איתו והוא בהחלט סיפק לי פסק-זמן מחויך ומהנה בחברתו של פרי, שהוא אולי איטי, אך הוא רגיש ופיקח להדהים.

 

"וולפגנג אמדאוס מוצרט אמר: לא מידה נשגבת של אינטליגנציה או דמיון, גם לא שניהם יחד, הם שיוצרים את הגאונות. אהבה, אהבה, אהבה, זו נשמת הגאונות" (עמ' 368)

 

לקריאת הפרק הראשון:

http://e.walla.co.il/?w=/236/1596288

 

ההגרלה

פטרישיה ווד

מאנגלית – א. ברעם

379 עמ', כריכה רכה

כתר, 2009

 

 

 יעל דומב-אלון

 

נכתב על ידי , 23/12/2009 16:35   בקטגוריות יעל דומב-אלון, ההגרלה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אגדה צינית מחויכת: יעל דומב-אלון על "היה היה פעם"




את הספר "היה היה פעם" כתב א. א. מילן בשנת 1915 כאשר שירת כחייל בצבא בריטניה במהלך מלחמת העולם הראשונה. בספר זה כתב מילן אגדה שהיא למעשה פרודיה על שתי ממלכות דמיוניות – אורליה וברודיה - שיוצאות למלחמה.
הסיבה למלחמה – מלך ברודיה מנסה את מגפי הריחוף החדשים שלו וחולף מעל ראשם של בלוריטוב, מלך אורליה, ובתו הנסיכה יקינתון בשעת ארוחת הבוקר. בלוריטוב מורה לחיל הקשתים שלו לירות במלך ברודיה והם מתיזים זיף משפמו, מה שמוביל להכרזת מלחמה בין שתי הממלכות.
משם ממשיכה האגדה, בנימה מחויכת–צינית, לספר על קורות המלחמה ועל קורות הנשים שנשארות בארמון בזמן שהגברים יצאו לחזית.

כמו בכל אגדה, גם ב"היה היה פעם" יש מלכים, רוזנת ערמומית, נסיכה יפיפייה, נסיכים, פיות, קסמים, שינויי צורה, חרבות קסומות, גלימת היעלמות וסיפור אהבה. אולם, בשונה ממרבית האגדות המוכרות לנו, ב"היה היה פעם" הדמויות נלעגות, המלכים לא חכמים במיוחד (אך בהחלט אנושיים ורגישים), הנסיכות עלובות, הנסיכים לא תמיד טובים ולעיתים אף מגוחכים, הפיות עצבניות והקסמים לא בדיוק עובדים.

האגדה מובאת לנו מפיו של מספר כל-יודע ומובאת בדרך מתוחכמת המותחת ביקורת ומודעת לעצמה. הספר כתוב בנימה צינית–מחויכת מלאה ברוח שטות ואירוניה ההופכת את תבנית האגדה המוכרת לנו ("...והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה...") לפרודיה אנטי מלחמתית המראה כיצד שורת אירועים מטופשים מובילה לסכסוכים בינלאומיים הגורמים נזקים רבים. בין השורות של האגדה ניתן למצוא לגלוג רב על השחיתות של השלטון וביקורת על כותבי ההיסטוריה.

מי קהל היעד המדויק של ספר כזה, לא אוכל לומר. מבוגרים ודאי ימצאו בו פרודיה פציפיסטית משהו שגם היום, כמאה שנים אחרי כתיבתה, רלוונטית. ישנם גם ילדים שיוכלו ליהנות ממנו (אם כי ודאי לא יבינו את כל הרבדים), אם כי שפת התרגום [יעל – כיוון שאצלנו בד"כ אין קרדיטים למעלה, אפשר להוסיך כאן "של כרמית גיא"?] עשירה וקולחת אך אינני בטוחה אם היא נהירה לכל ילד ואם אינה קשה ומתוחכמת מדי בקטעים מסוימים.

אסכם את דברי על האגדה הלא שגרתית הזו בציטוט מדבריו של א. א. מילן – "זהו ספר שתיהנו ממנו, או שלא תיהנו ממנו. זה מין ספר שכזה".

אני נהניתי.

 

מאת יעל דומב-אלון

הסקירה התפרסמה לראשונה באתר המשובח של נוריתהה

 

 

נכתב על ידי , 18/12/2009 09:11   בקטגוריות יעל דומב-אלון, היה היה פעם  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)