לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

צמרמורת וצחוק: דור ב' על "המדונה של הרוצחים" מאת פרננדו ואייחו


 

הוצאת כתר

שנת הוצאה 2009

מספרדית עינת טלמון

159 עמודים

 

עיצוב עטיפה: טליה בר

 

מסדרת ליברו של כתר קראתי רק את "מאה ואחת מיתות" ולא אהבתי. עם זאת, הביקורות המהללות על הספר הזה (וגם כריכתו המעולה) משכו אותי לקרוא אותו. אם להיות כן, לפני הקריאה היה לי הרושם שלא אוהב אותו, אבל נתתי לו הזדמנות.

 

"סדרת ליברו גאה להציג את המדונה של הרוצחים, אחת היצירות הבולטות בספרות הקולומביאנית של שנות התשעים. לאחר היעדרות של שלושים שנה חוזר פרננדו, בן דמותו של המחבר, לעיר הולדתו מדיין. הוא מתאהב באלקסיס, נער ליווי ורוצח שכיר, כרבים מבני גילו בעיר הנשלטת על ידי כנופיות וסוחרי סמים. במונולוג מטלטל שנע בין ציניות מרה לכאב, בלשון נועזת ובוטה, מספר פרננדו על ימיו ולילותיו בעיר הדתית המדממת בחברת "מלאך החבלה" שלו, שהאקדח שלו מוכן תדיר לשליפה. אבל במקום שבו אין כל ערך לחיי אדם, גם אלקסיס לא חומק מהמוות. פרננדו מחפש אחר רוצחו, עד לגילוי המר. המדונה של הרוצחים הוא כתב האשמה חברתי חריף ובה בעת קינה שחודרת אל הלב למרות, ואולי בגלל, התיעוד האלים של מציאות אכזרית. פרננדו ואייחו מעמיד את קדושת האהבה מול המוות, וכתיבתו הדחוסה והנוקבת מותירה את הקוראים חסרי נשימה."

 

הופתעתי לטובה. הספר הוא מונולוג ארוך שאינו מחולק לפרקים מאת פרננדו (שהוא גם שמו של מחבר הספר) ומדבר על העיר מדיין. פרננדו נמצא במערכת יחסים עם נער יפהפה בשם אלקסיס (כנראה שאלו יחסים הומוסקסואליים, אך הם מתוארים ברוך ולא מכילים תיאורים גסים) שאקדחו מוכן לשליפה בכל עת, ואכן, הרבה מאוד אנשים נורים בספר ומתים כבדרך אגב.

 

הספר הזה בא במטרה אחת : להאשים. והוא מצליח ובגדול. הוא מענה את קוראו ומטיח בו האשמות כבדות מאוד, ועם זאת מהפנט בשפתו הפשוטה והישירה. אני בקריאתי לא הצלחתי לזהות למי מופנה המונולוג (כנראה שלכמה אנשים) אבל כנראה שהוא מכוון ממש אליי. לא אחת הוא מעביר בי צמרמורת וצחוק בעת ובעונה אחת.

 

הספר קטן וקצר ומסופר בתמציתיות. אני מאמין שהוא יצליח לעורר הזדהות לפחות בחלק אחד ממנו עם כל קורא, ולמרות זאת הוא מזעזע בקלות שבה הוא מתייחס למוות, שהיא מחרידה ממש. מתחת למונולוג הזה יש כאב ועצב על המקום שאליו הידרדרנו, ואכן פעם או פעמיים זה גם מוזכר באופן ישיר. העולם שלנו עצוב ופרננדו (ואני מתכוון לשניהם) יודע את זה. וכנראה שהאשמים הם אנחנו.

 

הסוף של הספר לא נועד להפתיע, ולמען האמת צפיתי אותו שליש לפני סיום הספר. אבל הסוף אינו הפואנטה כאן, אלא דווקא הגילוי שפרננדו לא מזדעזע יותר מהמוות, למרבה החלחלה הוא התרגל אליו. בעיר שבה אקדחים נשלפים ומקנם נפלטים כדורים באותה קלות שבה בן אדם רגיל מוציא מסטיק מחפיסת קרטון, הנשמה מתחילה להתרגל למוות. ואף אהובו של פרננדו הוא נער רוצח שמסתובב עם אקדח ולא חושב לפעמיים לפני שהוא משתמש בו, וזה קורה הרבה פעמים בספר.

 

לסיום : כתב האשמה קשה ומזעזע, שמצליח להיות גם מצחיק ושנון. קשה לעזוב. למרות שהיו בו כמה קטעים שלא אהבתי, שככל הנראה היו קיצוניים מדי במרירות שלהם, הוא מומלץ.

 

"החדר היה גדוש (...) ברהיטים ושעונים עתיקים, שעונים, שעונים ושעונים ישנים ועתיקים, שעוני קיר, שעוני שולחן, עשרות, בשפע, עומדים כולם מלכת בשעות שונים, לועגים לנצח, מתכחשים לזמן." (עמוד 10)

 

"האושר לא יכול להתקיים בעולם הזה שלך של טלוויזיות וקלטות וזמרי פאנק ורוק ומשחקי כדורגל. כשהגזע האנושי יושב על ישבנו מול הטלוויזיה וצופה בעשרים ושניים מבוגרים ילדותיים בועטים בכדור, אין תקווה. הם מעוררים שאט נפש, רחמים, הם מעוררים חשק לבעוט לאנושות כולה בעיטה בתחת ולגלגל אותה במדרון המסולע של הנצח, והלוואי שיתחפפו מפה ולא ישובו עוד." (עמודים 14-15)

 

"האנושות זקוקה למיתוסים ולשקרים כדי לחיות. אם מישהו רואה את האמת העירומה, הוא מתאבד בירייה." (עמוד 16)

 

"זכות מלאה להתקיים היא נחלתם של זקנים בלבד. הילדים צריכים קודם כל להוכיח שהם ראויים לכך : לשרוד. (עמוד 133)

 

"הסופרים הטובים ביותר בקולומביה הם השופטים ומזכירי בית המשפט, ואין רומן טוב יותר מכתב אישום." (עמוד 154)

 

וכמובן שיש גם את שלוש שורות השיר האכזריות בכך שהן מצחיקות, אבל לא אצטטן כאן. לכו לקרוא ותבינו.

  לבלוג של דור  

הרשימה התפרסמה באתר של נוריתה

 

 

נכתב על ידי , 21/3/2010 18:30   בקטגוריות דור, המדונה של הרוצחים  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מרתק ויוצא דופן: דור על "ריקוד האדמה" מאת הרוקי מורקמי


על הרוקי שמעתי טובות עוד הרבה לפני שבכלל השגתי את הספר הזה. מהביקורות האוהדות התרשמתי שהוא אחד הסופרים היפנים הטובים ביותר כיום, ולכן החלטתי להתנסות בכל זאת בספרים שלו, למרות שקריאת השמות היפניים קצת מרגיזה אותי. החלטתי להתחיל במנות קטנות שלו, ולכן קראתי ראשון את קובץ הסיפורים הקצרים, שזכה לשם הקולע והמצוין "ריקוד האדמה" וניחן גם בכריכה יפהפייה.

 

"ב-1995 התרחשה בעיר קובה שביפן רעידת אדמה שחוללה הרס עצום וגרמה למותם של אלפים. רעידת האדמה היא הרקע לששת הסיפורים הקצרים בקובץ המרהיב של הרוקי מורקמי. גיבורי הסיפורים מתמודדים כולם עם התרחשויות מפתיעות ובלתי נשלטות, המפוררות את חייהם ומאלצות אותם למצוא תקווה ודרכים לבנייה מחדש." (מתוך גב הספר)

 

הסיפורים הקצרים נעים על קו התפר שבין מציאות לדמיון, בין סיפור על שלושה סטודנטים שמתעמתים עם המציאות הבוגרת ובין סיפור על גבר בן ארבעים שבא הביתה ופוגש צפרדע ענקית שמרתיחה מים לכוס תה. ובכל מקרה, האמינות לא נפגעת והסיפורים נשמעים אמיתיים לחלוטין. כל הסיפורים לא מתרחשים בקובה ומסופרים בגוף שלישי, ולחלקם קשר קלוש בלבד לרעידות האדמה, אבל הם נכתבים ממקור כואב של יחסים שמתפוררים בין האצבעות, שלא כדאי לפספס.

 

בסוף הספר מצורף פרק של סוף דבר, שנכתב על ידי המתרגמת מיכל דליות-בול ומכיל תיאור של נאום שנשא מורקמי, וקצת רקע על הסיפור. לי אישית הפרק הזה הרגיש מאולץ, לא ממוצה ולא גמור, אבל הוא לא מצליח לפגום באופן דרסטי בהנאה ששאבתי מקריאת הסיפורים עצמם.

 

הסיפורים האלה הצליחו לרגש ותפוס אותי כמו שקובץ סיפורים לא תפס אותי הרבה זמן. הסיפורים מעניינים, כתובים היטב, ואף שחלקם נעצרים באמצע סצנה, הם לא קטועים או חסרי פואנטה כלל וכלל. הם רגישים מאוד, מעוררי מחשבה באופן מפתיע, מקוריים ושובי לב. הגיבורים חווים אהבות נכזבות, מחשבות על מין, מחשבות על העבר והעתיד, מתעמתים עם המציאות המוזרה ועם זיכרונות העבר שלהם. ספר מרתק ויוצא דופן, שבהחלט כדאי לכם להקפיץ קדימה ברשימת ההמתנה שלכם. מומלץ בחום.

 

 

 

 

מאת דור

נכתב על ידי , 17/1/2010 17:37   בקטגוריות דור, ריקוד האדמה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)