לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

סדר בתוהו ובוהו: לי כותבת על "רוֹסַאוּרָה בשעה עשר" מאת מרקו דנווי


על הספר באתר ההוצאה

 



למה בעצם אנשים אוהבים לקרוא סיפורי מתח? אני לא יכולה לענות בשם כולם אבל נדמה לי שיש משהו מאוד מרגיע בשילוב בין נושא מערער ומבנה מסודר. אין דבר מסודר יותר מעלילת ספר נוסח אגתה כריסטי. ובה בעת אין דבר מפחיד יותר מהנושא של ספרי אגתה כריסטי: רצח, ורוצח שיש לגלותו ושבדרך כלל הוא האדם שבו לא היית חושד.

עוד דבר מפחיד ומערער בעולם הוא הקושי לפענח את המציאות, את מה שמתחולל בתוך נפשם של אנשים אחרים ואת מה שמתחולל ביניהם. אנחנו יכולים לראות אנשים אחרים, את הבעות פניהם, את מחוותיהם, אנחנו יכולים לראות את מה שהם כותבים ומציירים ולשמוע את המילים שהם אומרים, אבל אנחנו לא יכולים לעולם להיות  בטוחים שאנחנו יודעים מי הם באמת.

"רוֹסַאוּרָה בשעה עשר" הוא ספר מקסים משום שהוא משלב בין שני הנושאים האלה. יש בו תעלומת רצח ויש בו סיפור מנקודות מבט שונות, שמעניק לקורא את הסיפוק בתחושה שהוא יודע יותר. כל אחד מן המספרים מחסיר משהו או טועה במשהו, ואנחנו הקוראים יכולים לחוש בזה ולדעת שבפרק הבא נדע קצת יותר. בפרק הבא ייחשף טפח נוסף.

נדמה שיש בספר הייררכיה של תפיסות עולם: המספרת הראשונה בו מספרת מתוך ראיית עולם של מי שמרבה לקרוא רומנים רומנטיים. המספר הבא אחריה הוא אינטלקטואל ונדמה לו שהוא "עשה פסיכואנליזה" לאנשים סביבו בלי ידיעתם, אך גם הוא מפרש אותם על פי הנחות רומנטיות שגויות. המספר השלישי מדבר בקולו של האמן האותנטי ומדגיש עד כמה האמת הפנימית אינה תואמת בהכרח את המראה החיצוני. אך בפרקים הבאים, ככל שאנחנו מתקרבים אל ההתרה ואל האמת, מעמדן החברתי והאינטלקטואלי של הדמויות יורד. גם בכך יש מסר.

"רוסאורה בשעה עשר" הוא ספר מקסים משום שהוא חכם, כתוב היטב, קולח, מעניין, מותח. משום שהוא בידור טוב, ומשום שהוא מצביע על התוהו ובוהו אבל מתיר לנו ליהנות מסֵדר; בהתאם לביקורת על הציור המודרני שמובעת בפרק השלישי, הוא מצביע על הקושי לדעת ולגלות אמת, על הפער בין פנים לחוץ ועל האופן שבו הציפיות והאמונות שלנו מכתיבות את פרשנותנו השגויה למציאות, אבל לא מתבייש לבדר אותנו בה בעת ולהסב לנו הנאה וסיפוק.

 

 

 

נכתב על ידי , 25/3/2010 19:08   בקטגוריות רוסאורה בשעה עשר, לי  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)