לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

להתחלק רק בעצמך ובאחד: יופי6 על "בדידותם של המספרים הראשוניים"


"בדידותם של המספרים הראשוניים", פאולו ג'ורדנו. מאיטלקית: יערית טאובר

 

הרשימה הזו לא היתה נכתבת לולא בקשתה של אילנית הספרנית שאקרא את הספר
ובקשתה של
הר הקסמים שאכתוב עליו.
תודה לכן.

 

* * *

 



Und wer's nie gekonnt, der stehle
!Weinend sich aus diesem Bund

 

ומי שאף פעם לא היה לו ולא היה מסוגל
את המעגל יעזוב בדמעות, האומלל...

(תרגום רופף למדי שלי, לשורות המסיימות את הבית השלישי של האודה לשמחה מאת שילר אשר שימשה את בטהובן עבור הסימפוניה התשיעית, המפורסמת)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* * *

 

 את ספרו המצויין של פאולו ג'ורדנו בדידותם של המספרים הראשוניים גמעתי בשקיקה בנסיעותי ברכבת. אלא שהביטוי "גמעתי בשקיקה" לא מביא נקודה אחת קטנה, אבל חשובה ביותר לתודעה והיא: שספרו של ג'ורדנו אמנם מרתק, אבל גם מרוכז כמו קפה אספרסו איטלקי משובח.
אפשר להתמכר... אבל אי אפשר לשתות יותר מדי בפעם אחת. וכך, בכל פעם שהתיישבתי ברכבת בדרכי לתל אביב או בחזרה פתחתי את הספר, קראתי מספר עמודים ומכיוון שלא יכולתי עוד לעמוד בצפיפות הרגשות שהספר הציף בי, נאלצתי לסגור אותו ולהחזיר אותו חזרה אל תיק הנשיאה שלי כשרק המחשבה על גיבורי הסיפור נשארת מהדהדת במוחי. ממש כפי שמוזיקה נשארת מהדהדת במחשבה גם שעה ארוכה לאחר שהקונצרט הסתיים והד מחיאות הכפיים נדם כבר מזמן.

 

מהם בעצם המספרים הראשוניים האלה?
מספר ראשוני, אני מניח שכל אחד יודע, הוא מספר המתחלק רק בעצמו ובאחד.
מה שפחות אנשים יודעים (או זוכרים מלימודי בית הספר שלהם) הוא שהמספרים הראשוניים האלה הם בעצם, אבני הבניין של כל שאר המספרים. כל מספר יכול להכתב כמכפלת מספרים ראשוניים, את זאת ידעו עוד היוונים. אבל היכן מוצאים מספרים ראשוניים לאורך רצף המספרים... זו נשארה תעלומה עד ימינו אנו.
אם כך, מה רע כל כך בלהיות מספר ראשוני?
לא רע, אם אתה 2, 3, 5 או 7... הסיכוי שתשתתף במכפלה של מספר אקראי כלשהו גדול.
אבל מה אם אתה מספר ראשוני גדול? כזה שרחוק מאד מראשית ציר המספרים?
או אז נגזר גורלך להשאר בודד, קרוב לודאי.
רחוק ממעגל המספרים.
להתחלק רק בעצמך ובאחד.
בלי חבר, שותף או ידיד.

ומה שמתסכל אפילו יותר מלהיות סתם מספר ראשוני גדול הוא להיות מספר ראשוני תאום. כן... מתברר שיש מספרים ראשוניים תאומים. כאלה שהמרחק בינהם הוא בדיוק 2 כמו למשל: 5 ו- 7; 11 ו- 13; 821 ו- 823... מה מתסכל במיוחד בעניין הזה, אתם שואלים?

אם שאלתם את השאלה הזו סביר להניח שאף פעם לא עמדתם באמת מחוץ למעגל.
כי כל מי שעמד אי פעם מחוץ למעגל וניסה להכנס יודע עד כמה בלתי אפשרית הכניסה.
אינך שייך. אתה לא בן משפחה. אינך רצוי ואין לנו בך עניין.
ועל זה בדיוק מדבר הספר.
על המעגלים הבלתי חדירים האלה שמולם עומדים מי שהינם מספרים ראשוניים במהותם.
על השתיקות.
על הארץ המובטחת הנראית מראש הר נבו ואליה לא נבוא.
על האודה לשמחה שמגיעה, כך סיפרו לנו, בפרק הרביעי... אבל אנחנו לא נזכה לשמוע.

 

טוב, לא "אנחנו"... רק מי שהוא מספר ראשוני.
כמו אליצ'ה דלה רוקה ומתיה בלוסינו.
שני מספרים ראשוניים תאומים שנפגשו איכשהו ולמרות המרחק הקטן לכאורה בינהם, לא מצליחים להושיט את היד ולגעת. רק לראות.

 

* * *

 

אליצ'ה עשתה מלאך בשלג, סתם ככה, בלי סיבה, רק כדי להראות לעצמה שהיא עדיין חיה. היא הצליחה לסובב את הראש לצד אחד ולהתחיל לנשום עמוק, אף על פי שנדמה היה לה שהאוויר שהיא שואפת לא מגיע למטה עד למקום שהיה עליו להגיע. היתה לה תחושה משונה שהיא לא יודעת איך הרגליים שלה מונחות. תחושה משונה שאין לה יותר רגליים.
היא ניסתה להתרומם אבל לא הצליחה.
אלמלא הערפל ההוא מישהו אולי היה רואה אותה מלמעלה. כתם ירוק מעוך בקרקעית תעלה גדולה, מרחק צעדים ספורים מהמקום שבו באביב היה שב לזרום נחל קטן ובראשית החום היו צצים תותי יער, תותים שאם מחכים מספיק, הם נעשים מתוקים כמו סוכריות, וביום אחד אפשר למלא בהם סלסילה שלמה.

 


* * *
 

 

 

בטהובן, סימפוניה תשיעית, פרק שני "מלא חיים" (molto vivace)

 

הקשיבו כמה קשה להיכנס לתוך מעגל המספרים "הרגילים" כשאתה עומד מבחוץ
איש לא שומע את הדפיקות על הדלת בתוך שאון החיים הגדול

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מאת יופי6

 

 

נכתב על ידי , 3/3/2011 19:12   בקטגוריות יופי6, בדידותם של המספרים הראשוניים  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפניית גב לאופטימיזם המערבי: אברהם אייזן על "בדידותם של המספרים הראשוניים" מאת פאולו ג'ורד


[על הספר באתר כתר]



אלפי הכותרים הגודשים את מדפי חנויות הספרים, מעמידים לא פעם את הקורא\קונה במבוכה. שעות הפנאי המעטות, המחירים האטרקטיבים והמבחר העצום הופכים את חווית הקניה לחוויה מורכבת בה אתה חש בפספוס מתמיד. מלבד עזרתן של מוכרות חינניות שבדרך כלל ממליצות על פי שיעורי העמלות הניתנות להם, ניצבים לעזרתך מדורי הספרות ורשימת רבי המכר הפותחים בפניך חלונות לעידכונים האחרונים בעולם הספרות. כך הגעתי לספרו של פאולו ג'ורדנו, בדידותם של המספרים הראשונים, המככב כבר מספר שבועות ברשימת רבי המכר בישראל.

במרכז ו של הרומן ניצבות שתי דמויות מתיה ואליצ'ה החיות את החיים במעין ריחוק מתמיד. המקנה להם נקודת מבט ייחודית על המציאות. ג'ורדנו מוליך את הקורא לאורך ציר הזמן, אשר ראשיתו בנקודת פתיחה בה כל אחת מהדמויות מתעצבת כדמות עצמאית ואחריתו בפגישתם של שתי הדמויות כמבוגרים. לאורך הדרך נפגש הקורא עם שלל אירועים חברתיים (חתונה, מסיבות, ארוחות ערב) בהם מתפקדים השניים כנוכחים נפקדים. כלומר מוגבלותם  החברתית איננה  מאפשרת להם לנהוג באופן המקובל, ולכן סיטואציות חברתיות שאינן זוכות בדרך כלל להתייחסות מקבלות פרשנות חדשה ומעניינת, המציבה את הקורא לא פעם בתחושה של מבוכה.

נדבך נוסף הזוכה להדגשה בספרו של ג'ורדנו מצוי בתפיסה  שאין ביכולתו של האדם לשנות את נתיב חייו. ולכן נישואיה של אליצ'ה ונסיעתו של מתיה לאוניברסיטה מעבר לים, אינן מובילות לשינוי במציאות חייהם הקיומית המאופיינת בבדידותם ובתחושת ניתוק מהסביבה. מלבד זאת בדידותם של הגיבורים מודגשת באמצעות מחיקתם השיטתית של מאפייני הנוף, השפה והתרבות בהם חיים הגיבורים. היעדרותם של שלל המאפיינים המציבים את הדמויות בקונטסקט חברתי-תרבותי, מדגישה את זרותם של הדמויות למציאות החברתית בה הם חיים.

תיאורה של הבדידות כמציאות פטאליסטית המנותקת מהקשרים תרבותיים וחברתיים, מהווה פרשנות חתרנית כנגד הלך הרוח הקפיטליסטי בו אנו חיים, הדוגל בפיתוח האשליה שניתן  לשנות את מציאות החיים באמצעות כוח הרצון. גיבוריו של ג'ורדנו אינם יכולים להתשנות, ולכן כל ניסיון לשנותם סופו בטרגדיה המשאירה צלקות בקרב המעורבים. העמדה זו המפנה גב לאופטימיזם המערבי מחזירה את הקורא לתפיסת גורל ששורשיה נטועים בטרגדיות היווניות. פנייתו של המחבר לתפיסת עולם שאיננה זוכה לפופולריות הופכת את הספר ליצירה מרתקת המשאירה את הקורא בתחושה מהורהרת.

 

מאת אברהם אייזן

 

עוד על הספר במועדון קריאה

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 23/8/2010 14:00   בקטגוריות אברהם אייזן, בדידותם של המספרים הראשוניים  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



משאיר שובל קטן של עצב: נוריתהה על "בדידותם של המספרים הראשוניים" מאת פאולו ג'ורדאנו


 [על הספר באתר ההוצאה]

הוצאת כתר

מאיטלקית יערית טאובר

2010

293 עמוד

סדרה לספרות יפה

עיצוב עטיפה:ענת וקנין אפלבאום 

 

 

 

איזה ספר מדהים. מדהים. מדהים.

ביום ראשון נסעתי באוטובוס לתל אביב. פקקים בכניסה. ואני כמו כולם שונאת פקקים, אולי אפילו יותר, כי כתושבת הנגב, לא רגילה להם, ובעיני זה בזבוז זמן משווע. אך  הפעם  שמחתי. וקיוויתי שהם ימשכו עוד קצת זמן, עד שאסיים את הספר. לצערי, הייתי חייבת לחכות עד הערב, כדי לחזור לספר.

 

"מספרים ראשוניים מתחלקים רק ב-1 ובעצמם הם עומדים במקומם בסדרה האין סופית של מספרים טבעיים, מחוצים בין שני מספרים אחרים, כמו כולם, אבל צעד אחד קדימה יחסית לשאר. הם חשדניים ובודדים ולכן מתיה חשב שהם נפלאים. לעתים הוא חשב שהם הגיעו לרצף הזה בטעות, שהם נלכדו כמו פנינים שנשזרו בשרשרת. פעמים אחרות, לעומת זאת חשד שגם הם היו רוצים להיות כמו כולם, סתם מספרים, אבל מסיבה מסוימת הם לא מסוגלים. המחשבה השנייה עלתה בו בעיקר בערבים, כחלק ממאגר הדימויים הכאוטי שמקדים את השינה, כשהמוח חלש מכדי לספר לעצמו שקרים.

בקורס אחר בשנה הראשונה למד מתיה שבין המספרים הראשוניים עצמם יש מספרים מיוחדים אף יותר. המתמטיקאים קוראים להם תאומים ראשוניים: אלה צמדים של מספרים ראשוניים שעומדים קרובים זה לזה , למעשה כמעט קרובים, כי ביניהם נמצא תמיד מספר זוגי שמונע מהם מלגעת ממש .מספרים כמו 11 ו-13, כמו 17 ו-19, 41 ו-43. מי שיש לו סבלנות להמשיך לספור,  מגלה שהזוגות האלה הולכים ונעשים נדירים. [...]

מתיה חשב שהוא ואליצ'יה כאלה, שני תאומים ראשוניים, בודדים ואבודים, קרובים אבל לא מספיק לגעת באמת."  (עמודים 122-123)

 

זאת כל המתמטיקה שיש בספר (לאלו הפוחדים ממתמטיקה). וזה בעצם לב לבו של הספר, הלשד, התמצית. הבדידות. גם אם תנסה לעמוד קרוב קרוב, אף פעם לא תיגע. תמיד יהיה משהו באמצע.

זהו סיפור על בדידות. על בדידות מרצון.

הספר הוא על מתיה ועל אליצ'יה. הספר מסופר בדילוגים של שנים.

הוא מתחיל בשנת  1983-1984. מתיה ואליצ'יה בני 6.

אליצ'יה יוצאת עם אביה לחופשת סקי. היא שונאת סקי. אביה רוצה שהיא תהיה בנבחרת. אליצ'יה עוברת תאונת סקי. מתאונה הזו היא לא תתאושש אף פעם. רגלה נשברת, והיא צולעת, נכה לכל החיים .

מתיה נולד כתאום. מתיה ומיקלה. הוא נולד עם מנת משכל גבוהה מאד. אחותו התאומה היא אוטיסטית. מתיה מאבד את אחותו.

כתוצאה מהתאונה, אליצ'יה גדלה להיות אנורקטית לכל החיים. כתוצאה מאיבוד האחות, מתיה מתחיל להתעלל בידיים שלו. חותך אותן, שורף אותן .

 

אנחנו עוברים לשנת 1991. שניהם בני 15. די מנודים מהחברה. בודדים. בודדים מרצון. 2 פריקים. בגיל הזה הם נפגשים בבית הספר. למתיה יש חבר אחד בלבד. דניס ההומו שמאוהב בו. דניס מתאר את המצב בינו למתיה כאילו מתיה עומד ומסביבו יש חפיר מלא מים. אף אחד לא מסוגל להגיע אליו, ודניס רק יושב על הגדה מעל המים.

אליצ'יה משתדלת להתידד עם בנות, אך לא מצליחה ביותר.

מתיה גר עם הורים מוכי צער. את אליצ'יה מגדלת עוזרת ספרדייה, אין לה שום יחס לאביה. אדישות גמורה.

 

וכאן מתחילים היחסים המשונים בין מתיה ואליצ'יה. חברים, ידידים. אוהבים , בודדים, מתרחקים. הם לא יודעים להיות חברים. החברות היא אפלטונית בלבד.

 

בפרק הבא, שנת 1995. הם בני 19. חברים רוחניים בלבד. רוצים אך לא יכולים. מתיה הולך ללמוד מתמטיקה. זה כל מה שהוא יודע. כל דבר אצלו מתורגם למתמטיקה. כאשר הוא פוגש אשה, הוא שם לב לתנועת העגילים שלה, ולא אליה. הוא רוצה לנשק את אליצ'יה.

"הוא צריך לחייך, להביט לה בעיניים ולנשק אותה. זה הכל. זאת הייתה רק פעולה מכנית, רצף בנאלי של וקטורים שיגרמו לפה שלו להיפגש עם הפה שלה" (עמוד 168).

וכך ממשיכים לשנת 2003, לשנת 2007. כל אחד בבדידות שלו. קרובים , תאומים אז לא נוגעים. אליצ'יה ממשיכה להיות אנורקטית ומתיו ממשיך להתעלל בידיים שלו. לא מבין למה הוא נחשב לגאון. לא רוצה את המחשבות. "מתיה חשב שאין שום דבר טוב בראש שלו. שבשמחה היה מחליף אותו בראש אחר, או אפילו בחבילת ביסקוויטים ריקה וקלה" (עמוד 154)

 

השפה שבה כתוב הספר היא נהדרת. משפטים ודימויים מקסימים, אבל לא פלצניים.

 

והבדידות. בדידות שבזמן קריאת הספר יכולתי למשש בידיים. בדידות מוחשית, גשמית. ועצב.

 

ואתם יודעים מה? מי בכלל צריך הפי-אנד?

 

ממליצה בחום רב על הספר. ספר שחדר לי ממש ללב. אחד המקסימים שקראתי בזמן האחרון.


ואל פחד, הספר זורם מאד, לא מעיק, משאיר רק שובל קטן של עצב.

 

"בדידותם של המספרים הראשוניים" הוא רומן המפלח את הלב. הספר הציב את פאולו ג'ורדנו, פיסיקאי יליד 1982, כקול הבולט של הספרות האיטלקית  הצעירה וזיכה אותו בפרסים רבים. ג'ורדנו הינו הסופר הצעיר ביותר שקיבל את  פרס סטרֶגָה היוקרתי בקטגורית הפרוזה. הרומן נמכר באיטליה לבדה ביותר מ-1.3 מיליון עותקים, תורגם ב-39 מדינות, היה לרב מכר בין-לאומי והוא מעובד בימים אלה לסרט  בכיכובה של איזבלה רוסליני.

 

 מאת נוריתהה

 

נכתב על ידי , 10/5/2010 17:52   בקטגוריות נוריתהה, בדידותם של המספרים הראשוניים  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)