לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

להיוושע ולהתנקות: אטלס על "המטייל" מאת אדריאן פן-דיס



בסרט "הנאהבים
 מפריז" (במקור Les Amants du Pont Neuf, ביים ב1991 לאוס קראקס), מישל (ג'ולייט בינוש) מתאהבת באלכס, עוזבת את בית אביה העשיר ועוברת לגור תחת 'הגשר החדש', Pont Neuf, שבדיוק עבר סדרה של שיפוצים בסוף שנות השמונים של המאה העשרים, לכבוד ציון 200 שנים להצלחת המהפיכה הצרפתית ('יום הבסטיליה'). דרך אלכס היא נחשפת לעולמם של חסרי הבית, עלובי הנפש של פריז המודרנית, אלו שחיים דרך קבע מתחת לפני השטח, הרחק מן השאון הפוליטי והתרבותי.

כך גם בספרו של אדריאן פן-דיס, "
המטייל" (ראה אור מוקדם יותר השנה בהוצאת כתר. מהולנדית - רן הכהן, מתרגם בחסד מגרמנית, הולנדית, והשנה אף זכה בפרס טשרניחובסקי לתרגומי מופת על תרגום האפוס הלאומי של אתיופיה (!) כבוד המלכים).

בתחילת הרומן הקצר הזה אנו מוצאים את ה'גיבור' שלנו, מר מילדר, הולנדי החי בפריס, מטייל ברחבי העיר כמתוך כורח שהוטל עליו, מכלה מרחקים מתוך הרגל, מצוות הקרדיולוג שלו (אזרח טוב עושה מה שהרופא מייעץ לו לעשות.) אין לו כל קשר לעיר בה הוא חי, ולעיר אין כל קשר עימו.


אלא ששינוי נזרק בהליכותיו. ערב אחד במהלך ׳טיול הערב הטקסי שלו׳ הוא נתקל במעשה זוועה, שריפה שפרצה בבניין בו גרו מהגרים. מתוך האש פורץ כלב, שבוחר במילדר כבעליו. הכלב משנה אט אט את דרכיו של מילדר ומנחה אותו בטיוליו בעיר הגדולה, אל עבר מקומות בהם לא נתקל עד כה. הוא מכיר לו אנשים שהיו עד כה שקופים בעיניו, חושף אותו לחייהם של חסרי הבית, המהגרים הלא חוקיים - מגשר עבורו חוויה חדשה.

בתמורה לחיזיון החדש הנגלה בפניו, גם מילדר עצמו נהפך לנראה. מאדם שטוב-לב זר לו, שמבלה את רוב זמנו כבתוך חשיכה - הוא נעשה לגלוי. ומנראות לנחיצות: מילדר מתנער בחזרה אל תוך החיים, נדחף על ידי רצון בלתי נשלט ׳לעשות משהו׳: הוא נהפך לנדבן, נדבן עם הרבה כסף והרבה רגשי אשמה המניעים אותו לחלוק בכסף שיש לו עם חסרי המזל.

עד כאן העלילה.



***

 

 מיהו ׳המטייל׳ של פן דיס?

האם הוא הflaneur של
שארל בודלר, החווה את העיר בטיוליו הרגליים הרבים? האם הוא האסתטיקן של ולטר בנימין החווה את העיר מתוך הקשר היסטורי, אינטלקטואלי, תרבותי? (כדי ללמוד עוד על דמות הflaneur אני מזמין אתכם לבקר אצל אדמונד וייט).

איך נקרא לflaneur שלנו, למד מילדר? אולי 'המשוטט'?

או שמא הוא בעצם הטייל האורבני החווה את העיר באמצעות  רגליו. כמו אצל הנרי מילר (חוג הסרטן) או ג׳ורג׳ אורוול (דפוק וזרוק בלונדון ובפריס, תרגום עברי חדש ראה השנה אור בהוצאת כנרת זמורה וביתן.)?

ולמה בכלל 'מטייל'? האם wanderer (שמו של הספר בהולנדית: Wandelaar) שמתייחס לדמות המתבודד, האובד הרומנטי - האם שם-תואר כמו 'הנודד' או ׳תוהה׳ מתאים יותר?


כל זה לא בא כמובן כדי לערער על תרגומו הנפלא של רן הכהן. קטונתי. אלא כדי להדגיש את המשקל העצום, עמוס בקונטקסט תרבותי ומיתי, שמניח פן-דיס על כתפיו של מר מילדר שלנו כשהחליט להעניק לספרו את שמו.

ובכן, flaneur או wanderer? לא ולא. מטיילו של פן דיס איננו אחד מה׳משוטטים׳ הנ״ל.

ולמי בעצם מתייחס שם הספר? לגיבורו האנושי, מר מילדר? או לכלבו הנאמן, חסר השם, הנערץ ע"י כל. הכלב שגרם למילדר להיהפך שוב לנראה, לצאת ממצב השקיפות בו היה שרוי משך שנים רבות.


אכן, הכלב המתנוסס בחינניות על עטיפת הספר "המטייל" ניחן באנושיות רבה: ״אולי רצה הכלב שלו דווקא לחמוק מהווייתו הכלבית והתאמן כבר שנים בלהיות אדם.״


***

 
ומה מטרת טיוליו של מילדר? מה הוא מנסה להשיג באמצעותם?

לדידו של בלוג זה, הטיולים שעורך מילדר בעיר האורות, על התגליות הרבות שאלו מציעים (הצצה חטופה לעולם של סבל, של דאגה כנה למה שעלול להביא יום המחר, הדבקות היומיומית בהישרדות) - טיולים אלו אינם העניין המרכזי ברומן שלפנינו. החשיבות האמיתית של הספר נעוצה לאו-דווקא בכוחו או בחוסר כוחו של האדם המערבי, הלבן, לעזור לאחר, אלא דווקא בחוסר יכולתו לעזור לעצמו.


הרי איך יעזור האדם הלבן לאנשים שחורים שהגיעו ממרחק אלפי מילין כשאפילו משכניו הוא מתחבא, שהרי "בחדר המדרגות מעולם לא ראה איש. לא עושים ככה בפאריס. מחכים מאחורי הדלת עד שלא שומעים עוד צעדים, ורק אז חומקים החוצה."


רגע אחד מילדר שלנו מבקש להיוושע יחד עם ההמונים - "כן, לתת כסף ולהעלים עין. או לחפש ישועה אצל אלוהים - אז לפחות חלקת משהו עם המנודים: את התקווה" - ודקה אחר-כך נדמה שאין סיכוי אף לקמצוץ מן התקווה הזו, שכן הנגיעה באחר היא מתועבת בדיוק כמו הנגיעה בעצמך. על כן עדיף להתנחם בטקסים של ניקיון וטיהור-עצמי: "הוא שכב שעה ארוכה באמבט מהביל וקרצף מעליו את כל האנשים. תוך כדי התזה הפכה המברשת שלו למברשת מי קודש. הוא קידש את הסבון, קידש את השמפו, את כפות רגליו, את ברכיו, את גופו, ונעלם בעננת קצף..." (כך גם בסרטו של לאוס קראקס, 'גילוי' הרחוב, ה'ירידה אל העם' מלווה בהתלכלכות פיזית, בהתכערות של ממש, תהליך שמילדר מתנגד לו בכל תוקף ותוקף).


מוכה ביגון על אזלת ידו להשיג שקט ושלווה, האדם הלבן של "המטייל" מבקש להיוושע ולהיגאל בכל עצמאי שיעמוד לרשותו: פעם ע"י התחזות לגיבור-עבר שמת מזמן (מילדר מאמץ לעצמו את שמו של לוחם רזיסטאנס שמת ביום הולדתו, ניקולא מרטן,) פעם ע"י התחזות לעוזרו ומזכירו של נדבן אלמוני המבקש לעזור לחלכאים ונדכאים - כל אמצעי כשר.


מה שנותר מכל אלו היא האובססיה הבלתי-ניתנת לשובע לשליטה: הסדר, השקט והניקיון להם מתאווה מילדר - אלו אינם משאלות ליבו של אדם אחד בלבד. כל אלו מושגים גם ברמה הלאומית: העובדים הזרים חסרי אשרות השהייה נלקחים למעצר (כן, כן, ממש כפי שקורה אצלנו, תחת אפינו המפודרים), ומגורשים בשקט, בחסות החשיכה, מארצותינו השבעות.

הנה כך מסכם פן-דיס את כל משאלת ליבנו הזעיר בורגנית: להתנקות, להסיר מעלינו את עול האחריות והדאגה לאחר, כשמעבר לפינה תמיד ישנה האופציה ה'קלה' ביותר, במידה והדברים לא מסתדרים: להתאבד. להשליך את עצמך מעבר לגשר ולתת למי הסיינה הקרירים לנשוא אותך אל עבר הים.

למרות כל הנאמר לעיל, המסקנה העגומה והפסימיות הגלויה - זהו ספר קטן ומהנה, גם אם 'מינורי' למדי. קריאה מומלצת.
 
מאת אטלס
 
 
 
נכתב על ידי , 28/12/2010 16:24   בקטגוריות אטלס, המטייל  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הסבל האנושי מתפרץ אליו הביתה: דן לחמן על "המטייל" מאת אדריאן פן-דיס


[על "המטייל" באתר כתר]

 



פן דיס, סופר הולנדי כותב ספר שעלילתו מתרחשת בפריס. למה לא? לעתים הרחקה מאוד עוזרת לכתוב. 
המטייל הוא מיסיה מילדר. הולנדי החי בפריס. פן דיס מתאר את מסלול טיול הערב, את מה שרואה מילדר.
 הוא מטייל הרבה, מסלול קבוע, שכנים שהוא מכיר אך הם לא אותו. שכונה קטנה בלב פריס. 
הוא רואה בית עולה בלהבות. בניין נטוש שדיירים פלשו אליו. בדרך כלל הוא חולף על פניו בלי להסתכל. בני אדם לא קיימים בעולמו. עכשיו הוא רואה אנשים קופצים מהחלונות, משליכים חפצים. אישה מנסה לזרוק תינוק מהחלון. בחלון אחד כלב מקרקש. לא מניח שיחלצו אותו. 
הצופים מבחוץ מסתכלים על הכלב המרקד בחום יותר מאשר באנשים שבדירות. הכלב קופץ מהחלון. קם על רגליו, מנער את האפר ואחרי רגע ניגש למילדר. השוטר משדך אותם. 
הכלב מכשכש וקופץ עליו. סוג של התאהבות ממבט ראשון. אצל כלבים זה בעיקר הריח הראשון שקובע. מה מריח בו הכלב הזר. השכנים מחכים לשמוע אם יש קורבנות. לשוטר אומר מילדר ששמו ניקולא מרטן. 
הם הולכים יחד הביתה, והכלב מבהיר למילדר שהוא עצמאי לא צריך עזרה בחציית כביש. 
ברחוב מכירים את הכלב. הוא מבית הכוורת שנשרף, אמרו לו. של מי היה לא ידעו. הוא גר בכוורת. 
מילדר שקודם לכן היה שקוף בשכונה הפך להיות מוכר כזה שהציל את הכלב. כלב שכולם הכירו אך איש לא ידע למי היה שייך ולא ידעו את שמו. 
במשטרה, למחרת הוא צריך להסביר את ההבדל בין שמו הרשום בדרכון, מילדר, לזה שבו הזדהה לפני השוטר, מרטן. קל יותר לשאת שם צרפתי בפריס. כלומר אתה משקר הרבה, עונה החוקר. 
הכלב לוקח אותו לסיור בשכונה ועורך לו הכרות עם ידידיו. חסרת בית שחלצה לו שד רקוב פה, סמרטוטרית חסרת רגל שם. כולם מחבבים את הכלב ולהפך, מילדר נדרש ללחוץ יד לאלו שלא הסתכל עליהם מעולם. הכלב לקח אותו לבית תמחוי שכונתי שמילדר לא ידע על קיומו. 
מילדר הולך למקום בו תיערך הלוויה של שלושת קורבנות השרפה. יותר מחסן ממסגד, לא נותנים לו להיכנס. גם לא מוסלמי גם בא עם כלב טמא. 
נשים היושבות במטבח מכירות את הכלב ומרשות לו ללקק את ידיהן. אך יש עוד קורבנות. כל עדה סופרת את המתים שלה, וכולם רוצים להעביר את הגוויות לקבורה בארץ המוצא. עיראק, סנגל. באדמה החמה. מתחת לעצים. 
למרות שנדמה לו שהוא מכיר את פריס הוא מתחיל לגלות עיר אחרת לגמרי. עיר המתקיימת בבתי חרושת עזובים, מאחורי גדרות, מנותקת מחשמל ומים. עיר מחוץ לשדה הראייה של החוק. 
על הקירות מרוססת הסיסמה "לאלוהים נמאס. גם אלוהים שחור." 
גם ללוויה השנייה לא נותנים לו להיכנס. המוות הוא מסע מהנראה אל הבלתי נראה, לבן לא יבין. גם כאן מרשים לכלב להיכנס. 
וטרינר מזהיר אותו שהוא נעשה תלוי בכלב חזק מדי. שהוא מאוהב בכלב, שפיתח יחסים סימביוטיים. אולי בגלל שזה לא הכלב שלך. אתה חייב לשחרר אותו קצת. הכול בראש שלך. 
מפגש עם כומר , כשהוא כתוב היטב תמיד יהיה מעניין. השיחה עם הכומר במשפט של קפקא היא דוגמה מצוינת. 
הכומר השכונתי שירת קודם לכן בצ'אד. כאן אף אחד לא מת מרעב אומר מילדר. כן, אבל כאן רעבים לכנות. צ'אד מלאה דתות, דת לא חסרה שם. אבל כל הדתות שכחו לחפור מים ולבנות בתי חולים. אלוהים מסתיר את הסודות שלו באפריקה. 
והשיחה מתגלגלת לקיומו של אלוהים. שום מדען אינו יכול להוכיח את קיומו של אלוהים. כמו שאנחנו לא יכולים לראות באופן מדעי אהבה, טוב לב,רשע, ובכל זאת אנו יודעים שהם ישנם. אנשים מפוצצים את עצמם ואת האחרים בשם אלוהים, אומר מילדר. הגזענים מסתמכים עליו. 
בשבילך הצריכה היא דת. רכוש כערך עליון. אגירה. ואת המדע מגייסים להסתכל בחור באוזון. 
הכומר ייהפך לדמות משמעותית בחייו של מילדר. הכומר לוקח אותו למגדל הפעמונים. שם תלויים פעמונים בני מאות שנים. צעקה שותקת, חושב לעצמו מילדר. לכל פעמון שם, ותמיד שם אישה, לכולם חצאיות מתנפנפות, קפואות בזמן ובמתכת. 
בקצה אחר של העיר בוערת שריפה נוספת. עוד בית של חסרי ניירות. השוטרים בודקים בקפדנות. משפחות בורחות. 
השמועה אומרת שיהיה גירוש גדול. האלימות מרימה ראש. מכוניות נשרפות. 
מילדר מוזמן לחקירה. שוב שאלות בנוגע לשם הבדוי. עכשיו הוא כבר מוכר ככזה המסתובב ליד האנשים המפוקפקים חסרי הניירות. מה יש לו אתם. אירופאי. אנשי שמאל יכולים לצאת להגנתם, אבל כשיקרה משהו יאשימו את המשטרה. 
ברחוב מחלקים גלוחי ראש מרק לנזקקים. על המכונית תלוי שלט "צרפתים אמיתיים אוכלים חזיר. לא כשר, לא חלאל." מרק סולידאריות לעם. הוא רוצה להגיד להם שהכלב שלו נימול ונובח לכיוון מכה, אבל הפחד. הפחד וחוסר הרצון להסתבך. 
ברחוב מהומה בין הפגנה למען חסרי הניירות ובין המתנגדים להפגנה. אלימות. אנרכיסטים, מתנגדי גלובליזציה, כולם מעורבים בהפגנות. "אנו לא מרוצים" מרססים על הקירות. אך כששומעים את הכחול של המשטרה מתקרב מסתלקים. למה להסתבך. 
סטודנטים ארגנו שביתת רעב למען שחרור חסרי הניירות. את מילדר זה הכעיס. הוא ראה בזה רעב של מותרות, אך הם התכוונו לטוב. מידידו החדש, הכומר, שומע מילדר על אפריקה. על קולוניאליזם, על מלחמת האחים. על רצח עם. כל מה שמשתדלים להסתיר בעיתונות. והכלב, כלב שאף אחד מבעליו לא נתן לו שם, או שהכלב עונה לכל השמות, גם לשם כלב ממשיך להיות נאמן לבני האדם הסובלים. ישו על ארבע. 
הסבל האנושי מתפרץ אליו הביתה. כבר לא רק מראות ברחוב. מקומות שכלב גרר אותו אליהם. 
הסבל האנושי בא לחרבן אצלו בבית שמילדר בקפדנותו שמר אותו כל כך נקי. 
הכלב הוציא את מילדר הסגור מדלת אמותיו. בא העולם ונתן לו מכה על אפו. 
הוא עזב את הולנד לחיות להנאתו בפריז, ליבה של אירופה וכעת הוא גר בעיר האפריקאית הגדולה ביותר מחוץ לאפריקה. 
פן דיס מתאר לפרטים הן את המראות שרואה מילדר הן את ההתרשמויות. וכל זה בלי לפגוע ברצף העלילתי. 
להפוך כלב לגיבור ספר הוא לא חדש. עגנון עשה זו בהצלחה גדולה. וירג'יניה וולף כתבה את פלאש. בלק חזר להיות כלב. מערכת היחסים בין האדם לכלב. הכלב האנושי בדרכו המאמץ את האדם ההופך לכלב בדרכו. שותפות חיים. 
הולנדי, המזדהה בשם של צרפתי גיבור מחתרת יכול לחיות בפריז בלי בעיה. מרטן הופך להיות האני הטוב יותר של מילדור. 
אפשר להבין שלסופר הולנדי קל להרחיק עדות לצרפת, אך גם אמסטרדם איננה שונה בהתייחסות למהגרי עבודה חוקיים או לא. קל יותר להעמיד את הראי מרחוק. 
פון דיס אינו מתאר יותר מדי את חיי הנוולות של חסרי הניר והבית. הכול משתמע מתוך עצמו, ולא יכולתי שלא לשאול את עצמי, אם היה קורה לי משהו. האם הייתי מצליח להסתדר בבית מתמוטט עם עוד עשרות אנשים בלי פרטיות בלי חשמל ומים, או גרוע יותר, חסרי הבית, הישנים בפינת רחוב על קרטונים. איך לומדים לחיות כך?

 

מאת דן לחמן

 

 

 

נכתב על ידי , 9/8/2010 16:03   בקטגוריות המטייל, דן לחמן  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



36,163
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)