לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שני ספרים חדים כמו תער: מירב על "היורש" ו"אפריל שבור"


"כדי להבין שמץ של דבר בארץ השקועה בתסביך רדיפה, צריך אדם ללקות בו אף הוא"
 
איסמעיל קאדרה הוא סופר אלבני, שב-2005 זכה בפרס בוקר על מכלול יצירתו.
חי באלבניה עד שהמשטר הקומוניסטי נפל ודווקא כשהחלה להתהוות דמוקרטיה הוא ערק לצרפת, ושם החל לפרסם את ספריו. ספריו עוסקים באלבניה, ובעיקר בקאנון האלבני, שהוא קובץ חוקים נוקשה מימי האבות שקובע את החיים באלבניה לפחות עד שנות ה-30 של המאה ה-20.
חמישה מספריו תורגמו לעברית, "אפריל שבור" היה האחרון.
 
היורש/ אסמעיל קדארה. מצרפתית: חגית בת-עדה
 


המקרה המתואר בספר הוא מקרה אמיתי, הירצחו של היורש, אחד ממקרי הרצח המזעזעים והמדוברים באלבניה, תעלומה מסתורית שקאדרה מוסיף לה פה ושם נופך מיסטי, בימיו האחרונים של המשטר הקומוניסטי.
היורש, מחמד סאו, הוא למעשה מי שעומד להחליף את המנהיג, הוג'ה. בספר לא מוזכרים שמות אלו, אולי כדי להפוך את הסיפור לעל-זמני, לא קשור באופן ישיר, לא מאשים-משהו, אך בהחלט מצביע על משטר אפל. הוא נמצא מת בחדרו לאחר שנרצח/התאבד באורח מסתורי בליל ברקים ורעמים. ההודעה הרשמית שנתקבלה על ידי הרשויות היתה שהוא התאבד בעקבות משבר נפשי, אולם לא הוכרז יום אבל. הספר עוסק בחקר נפתולי ההתאבדות: האם אכן היתה זאת התאבדות או שמא רצח? וכיצד היה זה רצח כשכולם נמצאים בבית ודבר לא נשמע?
קיימת סברה שהוג'ה עצמו היה קשור לרצח, אם כיוון שסאו ביקש לפתוח את אלבניה לעולם ואם כיוון שהוג'ה ביקש להחליפו ביורש אחר וצעיר יותר.
קאדרה מוסיף פרטים בדיוניים כמו שבתו של היורש היא זאת שגרמה לנפילתו של אביה כשהיא מבקשת להתחתן עם בן למשפחה בורגנית. פרק-פרק נחשפת דמות-דמות ומספרת את הסיפור מנקודת מבטה עד שלבסוף נחשפת זהות הרוצח/ת וזה לא מי שציפינו.
 
זהו אינו ספר מתח ולא סיפור בלשי, אבל בהחלט סיפור שעוסק באלבניה. מעין מסמך, אם תרצו אלגוריה רווית פחדים של שלטון טוטליטרי.
 
 
אפריל שבור/ אסמעיל קאדרה. תרגם מאלבנית והוסיף אחרית דבר: רמי סערי.
 


הספר הזה עוסק באופן ישיר בקאנון. למעשה אפשר לומר שהוא הגיבור הראשי כאן. מוזר קצת לכתוב על קובץ חוקים, או חפץ כלשהוא כגיבור מרכזי, אולם הקאנון הוא זה שמלווה את הספר, בעטיו יקומו וייפלו גיבורים, בעטיו החיים באלבניה (היו) קבועים, בלתי מתפשרים ופרימיטיביים.
למעשה חוק "קטן" אחד הוא זה שמניע את העלילה והוא חוק גאולת הדם. כן, כמו אצל המוסלמים גם כאן קיימת הנקמה בעקבות פגיעה בכבוד. מכאן, קיימת שרשרת מקרי רצח/הרג/גאולה/כבוד בחסות החוק.
 
שני נוסעים, משורר אינטילגנט שמכיר את הקאנון על בוריו, ואשתו הטרייה, יוצאים לירח דבש ברחבי אלבניה. הם נוסעים לעבר ההרים, הכפרים, באפריל שידוע בתעתועי מזג האוויר שלו, ומכאן מכביר קאדרה בתיאור נטורלסטי מדהים על המיסטיות של המקום בתיאורים נוגעי לב של נוף מדהים. בדרכם הם נתקלים ברדיפה של מבצעי גאולת דם - ג'קסים, בני מוות, כיוון שכרגע הם מועמדים לגאולת דם ונמצאים בשלב של בסה - 30 ימי "המתנה", ועונדים על שרווליהם סרט שחור, שהוא כמו אות קין: ביצעתי גאולת דם, כרגע אני בימי בסה ואסור לאף אחד לפגוע בי עד תום ימים אלו. וכך אנו זוכים להכיר את הקאנון האלבני, את כל מה שנוגע לחוק גאולת הדם, כולל נסיך שתפקידו להכריע במקרים קשים, לקבל את הכסף בגין ביצוע גאולת דם, ועוד...
למעשה הסיפור מתחיל דווקא באנטי גיבור, רוצח/מבצע גאולת דם, וגורם לנו להבין דווקא את הצד הרגשי האחר... כיצד אתה חייב לפרוע את חובך גם אם אינך רוצה בזה.
קאדרה מזכיר עוד כמה חוקים של הקאנון ביניהם עוד חוק אחד, שהוא דווקא חוק יפה ולאו דווקא רע - הכנסת אורחים, על כל רבדיה.
 
זה ספר רגיש, כואב באופן מיוחד... מהמם בפשטותו ביופיו ובמורכבותו.
 
 
 
שני הספרים חדים כמו תער שחותך בבשר אלבניה הישנה והאכזרית. שניהם זכו לתרגומים מאלפים ומדויקים. ב"אפריל שבור" הוסיף המתרגם רמי סערי גם אחרית דבר בהירה עניינית ושופכת אור.

 

מאת מירב


 

נכתב על ידי , 15/12/2011 08:34   בקטגוריות אפריל שבור, היורש, מירב  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שתי המלצות בפוסט אחד: אירית ואוגניה על "אפריל שבור" מאת אסמעיל קאדרה


[על "אפריל שבור" באתר כתר]

 

במשך מאות שנים חיים אנשי ההרים באלבניה לפי החוקים הנוקשים של ספר הקנון.

החוקים מקדשים את הכבוד, הכנסת האורחים, ונקמת הדם.

גברים רבים מסתובבים בדרכים כשעל זרועם סרט שחור המעיד כי הם עומדים לרצוח או להירצח בשם נקמת הדם. מיד כאשר אדם רוצח את קורבנו הוא הופך לקורבן בעצמו, וכך נעלמות מעל פני האדמה משפחות שלמות.

משפחת ברישה ארחה לפני 70 שנה זר גמור שהתדפק על דלתם. ככתוב בקנון, כל עוד האורח נמצא בנחלתם הרי הוא תחת אחריותם, ולכן, כאשר נרצח האורח נאלצו בני המשפחה לנקום את דמו, וכך החל מעגל דמים אשר אל סופו אנחנו מצטרפים בתחילת הספר.

 

אל ההרים מגיעים סופר ואשתו הטריה אשר באים לבלות שם את ירח הדבש שלהם ולהכיר חלק שונה ואקזוטי בארצם. בין תושבי ההרים לתושבי השפלה ועיר הבירה מתרחש מאבק סמוי בין קדמה למסורת, בין נאורות לחשיכה.

דרך עיני הזוג אנחנו זוכים להכיר ולבחון את אורך החיים המסורתי והאכזרי של תושבי אלבניה ההררית.

 

הסופר והמשורר איסמעיל קאדרה כתב עשרות ספרים בהם הוא בוחן ואף מעביר ביקורת על החיים תחת המסורת האלבנית. בשל ספרים אלה אף נודה מארצו ועבר לחיות בצרפת. הוא זכה בפרס "בוקר-מן" על מפעל חיים, ומעניק לנו את האפשרות להתוודע לאורך חיים וחבל ארץ הרחוקים שנות אור מתרבותנו.

ספר מרתק ומטלטל.

 

מאת אירית ישראלי

 



זהו סיפור על מסע, מסע של שניים זה לקראת זו. כל גיבור יוצא ממקום אחר ומנקודת זמן שונה. כשסיימתי לקרוא את הסיפור שלהם חשתי שגם אני עברתי מסע.
המסע שעברתי אינו זה של ג'ורג' שמחפש את המבט: “ המבט ננעץ עמוק-עמוק בתוכו ונצץ כמו יהלום אבוד, שלצורך בריאתו היה נחוץ כל האור בעולם "( ע' 162) ולא את המסע " בממלכת האבן" (ע 172), מסע ירח-הדבש המוזר של דיאנה ובעלה הסופר, אלא מסע שרצה להעביר אותי הסופר שכתב את אפריל השבור. והוא הצליח.
בעט אמונה על לשון ציורית קָאדָרֶה סוחף אותי כקוראה. במטאפורות היפהפיות : ”אבל הטיפות הלכו והתמעטו כאילו עמד מישהו וגזם את צמרות העננים" ...” פעמים אחרות חשב שאולי דווקא המגדל המרוחק מאלץ את החושך לנוע ולנוד ברוח, ואינו מאפשר לו לרדת ולכסות את האדמה". בתיאורי נוף מרהיבים המשרתים את העלילה גם כאשר הוא מתאר נוף קודר ותחושות גיבורים ותיאורי נוף מתמזגים זה בזה בכשרון פיוטי כובש, בתוך היופי הזה עברתי מסע. חשבתי על הטוב, על הרע, על הכוחות המופעלים עלינו כבני אדם ועל אפשרויות הבחירה שלנו.


העלילה מתרחשת במחוז נידח באלבניה: “ משאבד המטוס בין העננים חש ג'ורג' כאב בצוארו … אף פעם קודם לכן לא ראה מטוס בשמיים" ע' 33, במחוז שגרים בו אנשים המשמרים מסורת עתיקת יומין, הם מנותקים ממגע עם תרבויות אחרות, אפילו זו של בני עמם בערים הרחוקות והצפופות. מי שנכנס לטייל במחוז, צריך להתאים גם את כלי התחבורה. לכרכרה. האם היא מרמזת על רומנטיקה? ולאיזה סוג של רומנטיקה? וכפי שלטבע יש חוקים משלו - למחוז יש את החוקים שלו: ”וזה תקופה ארוכה לא עלה על דעתו של איש להפר אותם" (ע' 17)
תושבי המחוז מנותקים מציויליזציה שהתפתחה בינתיים והתרחקה מהם, הגיבורים מתמודדים עם הפער ואנחנו איתם -: "הקָנוּן נמצא הרבה מעבר לטוב ולרע... במקום אחר לגמרי " (ע'74 ) האם החוקיות הזו טובה? רעה? האם טבע האדם הולם את חוקיות הטבע? או שאולי האדם ממציא לעצמו חוקים שהופכים לטבעו השני? כאלה שעלולים לשבור את נפשו.
הכתיבה של קדרה אינה שיפוטית, והוא רומז לכך - כאשר אחד הגיבורים אומר: " תמונה קבוצתית עם כתם דם" הוא מרמז אולי ל 'תמונה קבוצתית עם גברת' ספרו של היינריך בל, בו הוא מתאר ללא שיפוטיות ועל כל גווניה דיוקן חברתי של גרמניה משנות השלושים ועד היום.


העלילה מתרחשת אמנם באלבניה הרחוקה והזרה לנו מאד, אבל שימוש בדימויים אוניברסאליים מחבר אותנו לסיפור ולגיבורים. כאשר אחד הגיבורים אומר שקָנוּן גזור מהמילה היוונית העתיקה קָנוֹן, הוא מקרב את הגיבורים אלינו . מרות בידודם החברתי והתרבותי הוא מקרב אלינו את החברה האלבנית בכללותה כאשר הוא קורא לגיבורה דיאנה, שמה של אלת הציד המיתולוגית. לדיאנה יש תפקיד גם במיתולוגיה האלבנית הצפונית הנידחת :” הרמה מלכתחילה לא נועדה לבני תמותה רגילים'"( ע' 211)


וג'ורג'? הוא מסמל את הגבר האוניברסאלי זה שלפי אריסטו יממש את קיומו רק כשיוליד. דיאנה הבודדה בתוך נישואיה הטריים מסמלת בעיני את החברה האוניברסאלית . הם הולכים זה לקראת זה לאורך הסיפור.


האם ייפגשו?


אוגניה
בלוגילוגי

 

 

נכתב על ידי , 9/9/2010 11:40   בקטגוריות אפריל שבור, אוגניה, אירית ישראלי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)