לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

1+1: public static על "הנאום הסודי" ו"חשוב על מספר"


הנאום הסודי, מאת טום רוב סמית, מאנגלית: הדסה הנדלר




גילוי נאות, את הספר הזה קניתי בכספי.
גילוי נאות עוד יותר, לא הצטערתי.
את ילד 44 קראתי בזמנו בנשימה עצורה. השילוב של מותחן עם הצצה להסטוריה של רוסיה הסטאליניסטית היה מדהים.
המתח היה משובח, הכתיבה נהדרת ובעיקר, המעטפת הסיפורית יכלה לעמוד בקלות בזכות עצמה גם בלי המותחן.
כשראיתי שיצא ספר "המשך" לילד 44 רצתי לקנות אותו. ואיך לא?!
אני נאמנה לסופרים החביבים עלי.
מתוך כך, אני מצפה שגם הם יהיו נאמנים לקוראיהם, למשל לי.
הנאמנות שלהם אלי נמדדת בעיקר בזה שלא יחזרו בווריאציה נוספת על מה שכבר כתבו (גרישם לדוגמא, איבד אותי מזמן) ושלא יזלזלו בי, הקוראה הנאמנה מתוך מחשבה שאקנה כל דבר שהם כותבים, אפילו אם הוא רשימת מכולת, רק בגלל שפעם...
אין פירוש הדבר שעל הסופר החביב עלי להתרחק לגמרי ממה שהוא יודע לעשות, אבל עליו תמיד לזכור שמסטיק, אפשר ללעוס רק פעם אחת. אחרי כן, הוא מאבד את הטעם.
ועכשיו לענין שלשמו התכנסתי כאן, הנאום הסודי:
כן, לטום רוב סמית יש מתכון מנצח והוא שיכלל אותו לכדי שלמות.
סמית לקח את מה שהכי מצא חן בעיני בספר הקודם - הסיפור שמסביב למתח, ונתן לו מקום יותר גדול בספר הזה.
לא עזבתי את הספר במחשבותי, אפילו שנאלצתי פעמיים להפסיק לקרוא בגלל אילוצים (עבודה וכאלה).
אז על מה בעצם הספר?
חגיגת הטיהורים של סטאלין עוברת דה-לגיטימציה בנאום של חרוש'צוב והבסיס המוסרי של המשטר והנאמנים לו מתערער.
יחד עם גיבור הספר החוקר רצח של מדפיס עלוב נפש, אנחנו ממשיכים במסע אל תוך עצמו ואל עבר מה שמוסרי ונכון וצודק.
אלו המצטיירים כ"גיבורים" בתחילת הסיפור הופכים ל"נבלים" וחוזרים לגבורה.
עד סוף הספר האיפיון של הדמויות בו משתנה פעמים כה רבות כך שבסופו אני מגיעה למסקנה הבלתי נמנעת שהם פשוט אנושיים ואם כך, אם הם אנושיים, הרי שכולנו רעים וטובים, בוגדניים ונאמנים עד מוות. בכולנו ישנו הפוטנציאל להיות גם זה וגם זה.
סמית מצליח לגרום לי להזדהות עם רוב הדמויות בספר גם כשהם עוברים מהפכים והקושי שלי להחליט מי הטוב ומי הרע הולך ומתגבר ומציב בפני סוגיות לא פשוטות.
מצאתי שאני ממשיכה לחשוב על הספר עוד אחרי שעברתי לספר אחר - נדיר, נדיר! -  בעיקר לאור העובדה שאני מחסלת ספר ביום (יומיים במקרה של קרייסס).
 
מדד פאבליק, וסליחה על הבוטות, הספר תפס אותי בביצים שאין לי. גם את הספר הבא שלו אקנה. במחיר מלא.
 
חשוב על מספר/ ג'ון ורדון




גילוי נאות, קיבלתי את הספר לצורך כתיבת הסקירה.
גיבור הספר, שוטר בגימלאות מקבל מייל ממישהו שהוא הכיר בעבר, המבקש להפגש בכדי לקבל עצה מקצועית כי קיבל מכתב שבו מישהו מעברו (הפעם מעברו של מבקש העצה) הצליח לנחש על איזה מספר הוא חושב.
אקצר ואספר שמבקש העזרה נרצח בנסיבות שאינן לגמרי נורמליות אחרי שקיבל עוד מכתב המנחש עוד מספר.
הנסיבות שבהן נרצח הן לכאורה בלתי הגיוניות אפשריות, עקבות הרוצח בשלג נעצרות באמצע מרחב פתוח ועוד כהנה וכהנה סתירות לוגיות.
בעיקרון, ספר מתח אמור להציב תעלומה בלתי פתירה בתחילתו, אחריכן העלילה אמורה להוסיף רמזים שיקדמו את הקורא לעבר הפיתרון, בלי שידע להבחין בהם, כך שבסוף הספר, הקורא ידהם לגלות שהפתרון היה כל הזמן "מתחת לאף".
ב"חשוב על מספר" החלק של הקושיות היה מוגזם לטעמי, מה גם שמיד הצלחתי לחשוב על לפחות שתי דרכים שונות לפתור את ענין העקבות בשלג.
הספר כתוב לא רע ונהנתי לקרוא אותו.
על אף שלא ממש הובהרו המניעים של השוטר, וכשגיליתי מי הרוצח (הכיוון היה ברור לי די מההתחלה) ומה אמור להניע אותו, נשארתי עם תחושה של החמצה.
לסיכום: ספר לא רע, מותח, רמת הכתיבה לא אחידה, יש בו קטעים טובים יותר ופחות, עריכה טובה יותר יכלה לסלק את הג'עג'ועים מהספר ולהפוך את העלילה ל"חלקה" יותר, אבל מילא. אולי בספר הבא שלו.
 
מדד פאבליק: את הספר הבא אקנה במבצע. מגיע לסופר עוד צ'אנס.

 

 

public static

 


 

נכתב על ידי , 22/5/2011 19:46   בקטגוריות הנאום הסודי, חשוב על מספר, public static  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ממשיכים לחשוב על מספר, והפעם המלצה חמה של שוש מילמן


חשוב על מספר - ג'ון ורדון (ספר מתח)

Think of a Number - John Verdon

מאנגלית: עפרה אביגד.

 



הוי, איזה ספר. מהסוג שאני אוהבת . ספר שנכנסים בו לראשו של החוקר ומתקדמים איתו קדימה צעד לאחר צעד ולפעמים צעד אחורה. עם חשיבה וניתוח מעמיקים , עם קורט פסיכולוגיה והרבה ידע על מה שנעשה במוחם של רוצחים. לבלש שלנו "מוח לוגי להפליא ואנטנה רגישה ביותר לקליטת חריקות. התכונות האלה הן שהופכות אותו לבלש מעולה."

 

זהו ספר חכם ומורכב בעל סוף מפתיע , שזורם לו ומתקדם בצורה שנותנת אויר לקורא והמון חומר למחשבה ורק לקראת הסוף הוא קצבי יותר. שפה מעולה ותרגום מצוין מצליחים להביא לנו ספר מתח אינטליגנטי  ומעניין מהשורה הראשונה . ספר שקשה לעזוב. הכריכה גם היא כתובה לעניין ומושכת לקרוא את הספר.

 

כדי לא להיגרר לספוילרים אציין שיש בספר הזה רוצח בעל חשיבה לוגית ואינטליגנציה גבוהה שמקדיש לפרטים תשומת לב יוצאת דופן אך כזה הוא גם החוקר שלנו. 

גרני שעבד פעם במשטרה מצטרף לצוות החוקרים, שלא תמיד יש לו הערכה לכישוריהם ופועל כבלש נספח.

הרוצח , גורם להתעללות רגשית לקורבנות כשהוא שולח להם איומים בצורת שירים במכתבים מנוסחים בקפדנות , תעלומות מספרים מטרידים  ויש מסרים המתעמקים בפרטים וסמלים מוזרים ששולח הרוצח כמסר לפני הרצח ולאחריו לחוקרים ,להוכחת עליונותו עליהם והתגרות עוינת במשטרה כמו טביעות רגליים שמפסיקות לפתע, קול לא טבעי בטלפון....

 

בנוסף לחקירה ,לבלש גרני לא חסרות בעיות זוגיות בשל טראומה שעברו בעבר הוא ואשתו. שנים הוא מנסה להימנע מעימות נוכח הטראומה הזו , מה שמדרבן אותו להתרכז בחקירה יותר ויותר. גלגלי מוחו עובדים כל הזמן ולא נותנים לו מנוח. "כל הזמן חושב. חושב ללא לאות ומתעמק בבעיות- אחת אחרי השנייה – כמו סיזיפוס שמגלגל את הסלע במעלה ההר שוב ושוב ושוב .מתייחס לחיים כמו לפאזל מסובך שצריך לפתור". אשתו החריפה והאינטליגנטית מאין כמוה עוזרת לו  פה ושם ובהכירה אותו היא אומרת:" היריב המושלם. אתה אוהב חידות. גם הוא אוהב חידות. ממש זוג משמים או מהגיהינום."

הסיום מפתיע  ובסופו בא לידי פתרון חלקי גם הצד המשפחתי .

 

שמעתי בשמחה שיש לספר זה , המשך. מצפה  לקרוא את הספר הבא.

מומלץ בחום.

 

 

 

 

ציטוט שאהבתי:

 

"גרני שם לב שפיצולים בנפש ניכרים פעמים רבות בפנים ובעיקר בעיניים. פעם אחר פעם הוא ראה פנים שהיו למעשה שני פנים. הכי קל להבחין בתופעה הזאת בתצלום.כל מה שצריך לעשות זה לכסות לסירוגין עם דף נייר חצי מהפנים- לאורך מרכז האף, כך שבכל פעם אפשר לראות רק עין אחת. ואז,לתאר את אופיו של האדם שרואים משמאל ואת זה של האדם מימין. מדהים עד כמה שונים יכולים להיות שני התיאורים הללו. אדם עשוי להיראות רגוע, סבלני ונבון בצד אחד- ורגזן, קר ומניפולטיבי בצד השני.באותם פנים, שמתחת להבעתם החתומה מבצבץ הרוע שהוביל לרצח, נראה הניצוץ הזה לא פעם רק בעין אחת ולא בשנייה. אולי במפגש פנים מול פנים המוח שלנו מתוכנת לאחד את שני החצאים ולמצוא מכנה משותף למאפיינים השונים לגמרי של שתי העיניים ולכן לא קל לנו לראות את ההבדלים ביניהן, אבל בתצלומים קשה לפספס אותם."

 

מאת שוש מילמן

 

נכתב על ידי , 14/5/2011 16:55   בקטגוריות חשוב על מספר, שוש מילמן  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



דמויות שמכירות אותי: אורלי על "חשוב על מספר"


חשוב על מספר – ג'ון ורדון 

 



איך נשמע לכם הרעיון שמישהו בעולם יכול לדעת מה אתם חושבים, מאיים או מלהיב? מרק מלרי מקבל מכתב ממישהו שטוען שהוא מכיר אותו טוב עד כדי כך שהוא יכול לנחש על איזה מספר הוא יחשוב באופן אקראי וגם מצליח בכך, מה שגורם למרק מלרי תחושה מאוד לא נוחה. לעזרה הוא פונה לדייב גרני ידידו מימי הקולג' ובלש משטרה מהולל בדימוס בהווה. מרק לא רוצה חקירה משטרתית, הוא לא רוצה שיתקרבו יותר מדי אל מעבר לחומות שהוא בנה בחייו העכשוויים ויגלו פרטים מהעבר אותם אותם אותו מטרידן כנראה יודע.

ייתכן שאת הפסיכולוג של דייב גרני בנעוריו הרעיון שמישהו יכול לדעת מה הוא חושב היה מלהיב יותר כיוון שהוא גילה לדייב בזמנו שלדעתו "תכלית החיים היא להתקרב לאנשים כמה שאנחנו יכולים" , וש- "חיי בדידות הם חיים מבוזבזים".

 

 דייב גיבור הספר מתנהל בקו האמצע של הרעיון הזה, מצד אחד הוא מרגיש שהוא בנה סביבו חומות ומנסה להיפתח יותר לאחרים ובמיוחד לאישתו, למרות שלפעמים נראה שהיא מכירה אותו טוב ממנו, מצד שני הוא נאחז בחקירה ובלוגיקה ובהגיון שישמרו עליו מפני הכאב שבחייו שהוא מסרב לגעת בו.

 

אהבתי את הספר הזה כיוון שבעיניי מעבר לתעלומה הבלשית הוא מצליח לשרטט דמויות שהרגשתי שחלקן פשוט מכירות אותי או שאני מכירה אותן, התאהבתי במדלן אישתו של דייב, ואפילו היו לי משום מה דמעות התרגשות בעיניים בשורות הסיום. מצאתי גם שהספר לא פעם מתעסק בניסיון שתמיד מדבר אליי לפענח את ההתנהגות האנושית במיוחד כשהוא נעשה מתוך הבנה וידיעה שאי אפשר באמת לעשות זאת.. הפתרון לתעלומה הגיוני (למרות שלפרקים- וזו הטענה השלילית העיקרית שלי לגבי הספר- נראה שבכל פעם שדייב גרני מפענח חלק נוסף בתעלומה הסובבים אותו מתקשים מדי להבין את הפתרון והוא נצרך ליותר הסברים ממה שנחוץ לטעמי)  והקריאה קולחת.

ואני אסיים בציטוט קטע שמאוד אהבתי מהספר שאולי מסביר טוב יותר ממני למה התכוונתי ואולי לא:

 

"אתה מעדיף קפה או תה?"

"קפה"

"גם אני, אף פעם לא הבנתי תה. אתה איש של כלבים או של חתולים?"

"כלבים אני חושב"

"שמת לב פעם שאנשי כלבים מעדיפים קפה? ותה הוא בשביל אנשי חתולים?"

גרני לא חשב שזה משהו ששווה לחשוב עליו.

 

 

מאת אורלי שלמה 

 

המשיכו לחשוב על מספר! בקרוב שתי סקירות נוספות :)

 

נכתב על ידי , 11/5/2011 16:41   בקטגוריות חשוב על מספר, אורלי  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)