לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

להסכין עם גבולות קיומנו: לי על "חומר אפל"


"חומר אפל", מאת יולי צה. מגרמנית: דפנה עמית. כתר

 

חברה שלי נילי, שהיא ד"ר לפיזיקה, אמרה עליי כמה פעמים שאני "פיזיקאית נסתרת" (על משקל "צדיק נסתר") כי כל פעם שהיא ניסתה להסביר לי איזה רעיון או מונח הייתי נדלקת ואומרת לה שזה כמו שירה. (ובאמת קרה פעם שכתבתי שיר בהשראת החתול של שרדינגר). "חומר אפל" של יולי צה – רומן מתח מתורגם מגרמנית שבמרכזו עומדים אוסקר וסבסטיאן, שני פיזיקאים שהיו חברים קרובים מאוד עד שסבסטיאן שינה כיוון, נשא אישה והוליד בן וגם עבר לעסוק בנושאים פופולאריים יותר ולדעתו של אוסקר, רציניים פחות - הזכיר לי את זה, שפיזיקה היא שירה וגם נורא קשורה לחיים. אולי זו לא הפיזיקה אמיתית, הרצינית, של אוסקר, שעליה אני לא יודעת דבר, אלא המשחקים המחשבתיים בעולמות מקבילים ומכונות זמן, משחקים שהם מושכים כל כך משום שקשה לנו להסכין עם גבולות קיומנו, חיים ליניאריים, ויתור על אופציה אחת כשבוחרים באחרת. ובדיוק בזה עוסק "חומר אפל": האם אפשר לחיות חיים כפולים? וכמו ביצירה מוזיקלית שבה כלים שונים מנגנים וריאציות על נושא, המוטיב הזה של חיים כפולים מופיע באופנים שונים אצל דמויות שונות בספר, גם מניע את עלילת המתח שבו, וגם עומד בבסיס סיפור חייו של הבלש החוקר את המקרה, שחייו נקטעו בנקודה מסוימת וטראומטית, והוא סובל מאובדן זיכרון. והבלש הוא כפול גם באופן אחר שכל אדם יוצר ובכלל אדם שמרבה לחשוב, מכיר: הוא חושב על עצמו בגוף שלישי.

לא רק לפיזיקה אני לא-מומחית, אלא גם לספרי מתח, לא קראתי המון, אבל נדמה לי מאלה שכן קראתי, שספר מתח, כשהוא טוב ואינטליגנטי, מזמן הזדמנות נפלאה לבדוק את העולם, את אפשרויותיו, את נפש האדם ואת היחסים בין אנשים – את כל מה שספרות יפה בודקת, אבל באופן משחקי יותר, בתוך תבנית שדווקא הגבולות שלה יכולים להעניק הרבה חופש.

כמה ציטוטים שאהבתי במיוחד:

 

"בעבר היה אוסקר מסוגל לנחש על פי תזוזת הגבות והתנועות האילמות של שפתיו מהו הנושא שמעסיק את סבסטיאן באותו רגע. הזמנים האלה חלפו. היום הוא יושב ליד מחשבותיו של סבסטיאן כמי שיושב ליד נחל שאינו יכול לראותו וגם לא לשומעו, אך הוא סמוך ובטוח שאינו חדל לזרום."

 

וזה פשוט תיאור יפהפה: "אורות של מכונית חוטפים כמה עצים ומיד שבים ומשליכים אותם בחזרה אל החשכה."

 

"הוא מביט אל הכיוון שבו נעלם האיש הקטן, ורואה ציפורים יושבות על ענפים מכל עבר. הוא רואה אותן עומדות על הארץ, מתנדנדות בשיחים. ככל שהוא מוסיף להביט כן רב וגדל מספרן. פרושים, יונים, עורבנים, סיטות, קיכלים. סבסטיאן תוהה מנין הוא יודע את שמותיהן. הייתכן כי גם הן יודעות את שמו?"

 

[וזה מזכיר לי את אותה שורה שנייה מצמררת של נתן זך – "ראיתי ציפור רבת יופי/ הציפור ראתה אותי". כאילו היקום משיב לנו מבט, מין תזכורת שלא רק אנחנו סובייקט...]

 

"העירוב של ריחות הגוף שלהם הוא בית כמוס. בתוכו שוכן הצער על כך שהחלל שהם חולקים מכיר רק קור מקפיא או חום צורב, אך לא תנאי הישרדות אנושיים."

 



 

מאת לי עברון-ועקנין

 

 

 

 

נכתב על ידי , 9/9/2011 16:52   בקטגוריות חומר אפל, לי  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפיסיקה שייכת לאוהבים: אוגניה על "חומר אפל"


"חומר אפל" / יולי צה. מגרמנית: דפנה עמית

 



ילד נחטף, אבל בעצם לא. אביו סבסטיאן, המאמין ביקומים מקבילים, מתנצח עם חברו המבריק אוסקר. מַייקֶה האם והרעייה נקרעת בין כולם, והפקד שילף מנצח על כולם.
חומר אפל הוא מסוג הספרים הנדירים באיכותם, ספר שלא אשכח, מסוג הספרים הנקרא בנשימה אחת. זהו ספר מתח, אבל לא רק, הוא כתוב ביד אמן ויש לו ערך מוסף לחובבי מדעי הפיסיקה המתמטיקה. והפילוסופיה.
אבל אל חשש, מי שלא מרגיש 'בבית' בנושאים הללו, יתלווה לפקד שילף שבפירוש התאהבתי באישיותו ודמותו כפי שמציירת אותה הסופרת, בכישרון רב, דימיון, מלווה בהומור חבוי.
כמו מיכאל אוחיון שאהבנו בספריה של בתיה גור, הפקד שילף הוא מסוג חוקרי המשטרה האנושיים, אבל שילף לא דומה לו כלל, הוא ייחודי ומיוחד, ראשית בשל אופיו, שנית בשל הכישרון שלו לאתר פושעים כשהם נוחתים לפיתחו כפרי בשל מבלי שיטרח יותר מדי...
אבל במקרה הזה, הוא צריך ללמוד, והוא לומד מהר, ואנחנו איתו, כך שיישאר לנו מושג בנושא הפיסיקה והפילוסופיה ונרגיש די בעניינים.
יהיה לנו מושג על האנשים שמאחורי המדע, מה מניע אותם, וכיצד אופיים יכול או עלול להשפיע על מחקרם.
העותק שלי מסומן ברובו, אבל כדי לא להיות 'ספוילרית' של המתח בחרתי לצטט שניים משמות שבעת הפרקים.
הפרק הראשון נקרא:


“ סבסטיאן גוזר עקומות. מַייקֶה מבשלת.
אוסקר בא לבקר.
הפיסיקה שייכת לאוהבים"


והפרק השביעי והאחרון נקרא:


”ובו נלכד הפושע.
בסופו של דבר השופט הפנימי הוא הקובע.
ציפור ממריאה"

 


קריאה נעימה

 

אוגניה

בלוגילוגי

 

 

נכתב על ידי , 10/7/2011 16:11   בקטגוריות אוגניה, חומר אפל  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)