לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ספר מתח עם שאלה אחרת: אורלי על "מתחת לאדמה"


מתחת לאדמה / בלינדה באואר.

 



הספר מתחת לאדמה מוגדר כספר מתח, אבל כבר בתחילתו אנחנו מגלים שבניגוד להרבה ספרי מתח אחרים המתח בספר לא נבנה סביב השאלה "מיהו הרוצח?" כיוון שזו שאלה שנענית די מוקדם, אלא יותר סביב השאלה "איזה סוג של מפגש יכול להיווצר - אם בכלל - בין נער מתבגר ורוצח?"

הנער הוא סטיבן לאם בן ה-12 שדודו נרצח שנים רבות קודם לכן וגופתו מעולם לא נמצאה, והרוצח הוא ארנולד איוורי שבזמן תחילת העלילה מרצה בכלא את עונשו על אותו הרצח ועל רציחות אחרות.

מכיוון שיש לי חיבה הן לספרי מתח והן לספרי התבגרות (אפשר לראות זאת אפילו בשני הספרים האחרונים שבחרתי לכתוב עליהם כאן: "חשוב על מספר" ו"ילדת פלא" שהראשון שבהם הוא ספר מתח והשני ספר התבגרות) מאוד נהניתי מקריאת הספר הזה שהיטיב לעבוד בשני המישורים. למען האמת, כשהתחלתי לקרוא בו, הופתעתי במידת מה מאיכותו כספר התבגרות כיוון שלא ציפיתי לכך שהספר ייטיב לתאר ביד עדינה ורגישה את כל רקמת החיים של הילד בן ה-12, חבריו, משפחתו, בית הספר והקהילה שבה הוא חי. בדיעבד, ייתכן שהייתי פחות מופתעת לו הייתי קוראת קודם לכן את הערת המחברת לינדה באואר בסיום הספר (למרות שנכון היה להביא אותה בסוף הספר כיוון שהיא כוללת ספוילר לחלק מהעלילה)  שאומרת שמראש היא התכוונה לכתוב סיפור קטן מאוד על ילד וסבתו, ואיכשהו, תוך כדי פיתוח הדמויות, העלילה הגיעה למקום אפל ובלתי צפוי.

אני חושבת שהמקום שהכי עניין אותי במהלך קריאת הספר היה בדיוק המקום הזה שבין הרצון והכוונה לבין התוצאה הסופית. שתי הדמויות הראשיות של הסיפור: סטיבן לאם בן ה-12 וארנולד איוורי הרוצח הסדרתי שניהם יודעים מה פירוש המילה "לרְצות". שניהם יודעים להציב לעצמם מטרה ראשית, להתעלם מהכאבים שבדרך, ולראות בכל מכשול שצץ בדרכם אתגר נוסף שרק מדרבן אותם הלאה. אם אומרים שאין דבר העומד בפני הרצון, הרי שעימות בין שני אנשים בעלי כוח רצון כל כך חזק הוא תמיד מסקרן בעיניי. הסופרת משתמשת במאבקי הרצון של שתי הדמויות כדי ליצור מתח, אבל גם יוצרת על ידי תיאור הרצונות שלהם הקבלות שמדגישות הן את הדומה ביניהם והן את השונה. שאיפתו העיקרית של סטיבן למצוא את הגופה של דודו היא שאיפה שעיקרה להיטיב עם הסובבים אותו (לו ייטב כתוצאה מכך שייטב לכל הסובבים אותו) ואפשר להקביל אותה בהחלט לניסיון ליצור עולם מושלם, ומכיוון שהעולם המושלם שהוא מנסה בכל כוחו לבנות הוא בסך הכול עולמן של כל המשפחות שלא מרחפת מעל חיי היום יום שלהן איזושהי טראומה מן העבר, הרצון הזה שלו מאוד מובן ונוגע ללב. הרצון המוביל של ארנולד אייוורי לעומתו הוא לא רק תמיד אנוכי, הוא גם די מעוות לפעמים, אך מכיוון שהסופרת לא מספקת תובנות של ממש לגבי איך נבנים רצונות מעוותים שכאלה, הרי שגם כשאנחנו נכנסים לתוך ראשו ומחשבותיו הוא נשאר רוב הזמן לא מובן ובלתי ניתן להזדהות ואולי טוב שכך.

ועכשיו לא נותר לי אלא להצטרף ליתר ההמלצות שכבר ניתנו כאן באתר לספר הזה, ולכם להחליט האם זהו ספר שאתם רוצים לקרוא...

 

מאת אורלי

 

 

נכתב על ידי , 1/3/2012 09:28   בקטגוריות אורלי, מתחת לאדמה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ספר מתח, ספר התבגרות ועוד מעבר: public static על "מתחת לאדמה"


מתחת לאדמה/בלינדה באואר
 


את הספר קיבלתי בתחושת התלהבות ומיד שקעתי בו. סופסוף ספר מתח לא אמריקאי! יפי יי!
משום מה הכותבים האמריקאים חולשים על הזאנר וכשניתן למצוא משהו שלא מיוצר לפי התבנית האמריקאית, אין מאושרת ממני.
 
הסופרת כותבת מנקודת מבטו של סטיבן, ילד בריטי הגדל בתוך משפחה מעורערת.
כשאמו של סטיבן היתה ילדה, נחטף אחיה הקטן (הדוד של סטיבן) בידי אנס ורוצח סדרתי, דבר המטיל את האם למערבולת שממנה אינה נחלצת גם כאשר עוברות שנים רבות והיא הופכת בעצמה לאם.
סטיבן, הבכור, גדל לתוך משפחה שבה הכללים המובלעים לפיהם נוהגים, נגזרים מתוך האובדן והחיים סובבים סביב הטראומה.
בתוך אווירה קודרת ובלתי נורמטיבית הוא מפתח תרחיש דמיוני שבו הוא מצליח למצוא את גופת דודו והופך לגיבור שמצליח להביא מזור לאמו הרדופה ולהבראת המשפחה כולה.
כדי להוציא את התוכנית שלו לפועל, סטיבן חוקר את העבר וחופר במקום שבו הוא חושב שנקבר דודו.
העלילה מסתבכת כשהוא יוצר קשר עם הרוצח, הכלוא מזה שנים רבות, מתוך מטרה לזרז את התהליך.
 
הכתיבה נהדרת והקול הוא קולו של ילד. סטיבן חי ונושם בספר. יש לו חבר בן גילו שאיתו יש לו יחסים כמו שרק לשני ילדים חברים יש. כאלה שמחליפים את ארוחת הצהריים ומנהלים דיון בנושא הרה הגורל - איזה צד של הכריך שווה יותר. יש גם הצצה לתוך מערכת היחסים שהוא מנהל עם אחיו הצעיר, הסבתא המתגוררת איתם והחבר  של האם, המופיע לפרקים. את כולם הוא מתאר מתוך הבנתו המצומצמת והילדותית את העולם.
העלילה מרתקת, אמינה ושובת לב, שילוב של ספר מתח, ספר התבגרות ועוד קצת מעבר.
(אלמנט נחמד שמצא חן בעיני מאוד, התכתובת שמנהל סטיבן עם הרוצח מובאת בכתב יד).
 
את הספר, מתחילתו עד סופו, קראתי תוך פחות משעתיים. לדעתי זה אומר הכל.
מומלץ! מומלץ! מומלץ!

 

מאת public static

 

נכתב על ידי , 4/2/2012 19:47   בקטגוריות public static, מתחת לאדמה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



נמשכים אל המפחיד-המפחיד הזה: נורית על "מתחת לאדמה"


"מתחת לאדמה" / בלינדה באואר. מאנגלית: ברוריה בן ברוך

 



מה מתרוצץ במוחו של רוצח סדרתי פדופיל שמרצה עונש מאסר עולם על מעשיו? כיצד ממשיכה לתפקד משפחה שאחד מבניה נפל קורבן לאותו רוצח? ומדוע אנו הקוראים נמשכים לסיפורים כה אפלים בתוך שגרת החיים הרגילה שלנו, סיפורים שמצמררים ודוחים אותנו, סיפורים שלא היינו רוצים שיקרו לאף אחד בסביבתנו הקרובה ועדיין אנו קוראים בהם ערב-ערב לפני השינה או במהלך היום?

על שתי השאלות הראשונות מנסה לענות הספר "מתחת לאדמה". במרכז הספר ילד בן שתים עשרה שדודו נפל קורבן לרוצח זוועתי. הילד סטיבן המנסה לאחות את מה שנשאר משברי משפחתו עוסק במסע חיפוש אובססיבי אחר גופת דודו, מסע שגוזל ממנו את השעות לאחר בית הספר ובדרך גם את תמימות ילדותו. לאחר שנואש מחיפושים עולה במוחו רעיון לכתוב לרוצח הסדרתי ולבקש ממנו לגלות את הסוד.

תפנית זו בעלילה מאפשרת לסופרת בלינדה באואר, שזה לה ספרה הראשון, לשרטט לנו דיוקן של פסיכופת. הקריאה של הקטעים העוסקים בארנולד איוורי הרוצח אינה קלה לעיכול. קשה לקרוא על דמות שכל מה שאנו מרגישים כלפיה הוא בחילה ודחייה ודמות כזו בדרך כלל תתקשה להחזיק את הקורא. איוורי הוא הרוצח המושלם וככזה כל אישיותו בנויה ממבנה רעוע ופסיכופטי וכל מעשיו מכוונים להאדרת תענוגו האישי. מכאן ברור שאיוורי הוא לא דמות שניתן להזדהות עימה ולכן הקטעים העוסקים בו אינם קלים לעיכול. מצד שני בהחלט צריך לחזק את ידיה של באואר, שהשכילה לצייר תיאור כה אמין של רוצח. אפילו אם תיאור זה לוקה לעיתים בהפיכתו לדמות קולנועית מסוג "חניבעל לקטר" ופחות לאדם אנושי בשר ודם. שכן הזוועות שאיוורי מבצע גורמות לכך שהוא מאבד בעיני הקורא כל צלם אנוש.

העימות בין דמות כה תמימה של נער בן שתים עשרה שעדיין חושב שיוכל לשכנע את הרוצח לגלות לו היכן החביא את הגופה, לבין דמות מנוכרת ומנכרת הוא כה חזק עד כי לעיתים רציתי שהקטעים של איוורי יעברו במהירות ואחזור שוב ללוות את סטיבן. אומנם גם חייו של סטיבן אינם חיים של ילד רגיל, אך בהשוואה למחשבותיו של איוורי השואב הנאה מזיכרון מעשי הרצח שביצע עדיין יש בסטיבן תמימות שקל להתרפק עליה בתוך העלילה הקשה הזאת.

הספר אינו מומלץ לבעלי קיבה רגישה אך מצד שני אלו האוהבים את הז'אנר יאמצו אותו כנראה בחום אל ליבם. עבור אלו הקריאה תהיה קולחת ומהירה. אינני זוכרת מתי בפעם האחרונה גמעתי ספר כל כך מהר בכמה ימים ספורים. משהו לא נתן לי להשאיר את סטיבן לבדו לאימי הרוצח והייתי חייבת לגלות כיצד הפרשה מסתיימת בתוך כל המתח הזה (אם כי הסוף לא מפתיע במיוחד). למרות שזהו ספרה של באואר לא הייתי חושבת פעמים אם על הכריכה היה מתנוסס שמו של סטיבן קינג, סופר האימה הידוע, אותו היא כל כך מזכירה בכתיבתה ובסגנונה. ואכן כנראה שאין איחול מוצלח יותר לסופרת צעירה מאשר לזכות לקריירה ענפה ועשירה כמו זו של קינג (יהיו אפילו כאלו שיסתפקו בשמחה במחצית מהקריירה הזו).

ובאשר לשאלה השלישית שבה פתחתי, טובים ממני ניסו לענות עליה אך ההסבר שלי יתמוך באלו המבקשים להפריד בין המציאות הנחווית בספר לבין המציאות כמו שאנו חווים אותה. אחרי הכול רוצחים סדרתיים אינם משהו שאנו פוגשים מדי יום וכל תקוותינו היא שגם מכרינו לא יתקלו בהם בלכתם ברחוב. לכן לפעמים אנו נמשכים אל המפחיד-המפחיד הזה. לעיתים יש משהו מנחם בלחוות באופן מתווך עולם לא יציב, מאיים וקודר רק כדי לסגור את דפי הספר ולחזור אל המציאות השלווה והרגועה שלנו. פתאום המינוס בבנק, ויכוחים עם בני משפחה או בוס מעצבן מתגמדים ולא נראים כל כך חשובים. פתאום, אנחנו חייבים לציין לפנינו, החיים שלנו למעשה הם די ורודים. האידיליה אותה מבקש סטיבן ליצור מחיי משפחתו היא למעשה נחלת רובנו, המציאות שלנו היא המציאות אליה שואפים אלו שהמציאות שלהם נקרעת ביום אחד והופכת למשהו מעוות וחסר ביטחון. באואר מבקשת לתת לנו הצצה לחיים של אותם חסרי המזל האלו, הצצה שבתורה מבססת את ביטחוננו כקוראים בעולם מסביבנו. החיים שלנו בנויים אחרי הכול מרצף בלתי פוסק של השוואות למה שהיה יכול להיות טוב יותר או רע יותר שלפיהם אנו מגדירים את עצמנו. וכמי שבאה לשרטט דיוקן של מה שעלול לקרות, השבירה הזו של מגדל קלפים שממנה אין נקודת חזור, באואר עושה את מלאכתה נאמנה. מסקרן יהיה לקרוא ספרים נוספים שלה ולראות האם תממש את ההבטחה הגדולה הטמונה בספר הביכורים והאם תבחר להתעסק באותם חומרים אפלים גם בהמשך.

 

מאת נורית הוראק

 

 

נכתב על ידי , 10/1/2012 19:16   בקטגוריות נורית הוראק, מתחת לאדמה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)