לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מדע פופולארי מעשיר ומהנה: שרון על "פרפטום מובילה"


פרפטום מובילה/ רן לוי*

 



"פרפטום מובילה" עוסק בחידת התנועה המתמדת, כפי שמלמד שמו. הוא מתאר את השתלשלות הניסיונות ההיסטוריים לפתח מכונה שתצליח להוסיף ולנוע לנצח ללא מקור אנרגיה שיזין אותה כל העת. הספר מציג בכישרון רב את סיפורם של כמה מהממציאים שטענו לפיתוח מכונה כזו, לצד תיאורים הנדסיים נהירים בדבר אורח הפעולה הנטען של המכונות. בצד הספרותי, הספר מצליח לבנות דמויות משכנעות, ועלילה מפותחת המעוררת מידה רבה של מתח וסקרנות. בצד המדעי, הספר מהווה דוגמא מוצלחת ומבוססת במיוחד לספקנות מדעית. הוא מציג את הידע התיאורטי בדבר אנרגיה ואת המתח בינו לבין מכונות התנועה הנצחית, וגם ממקם יפה את סיפור החיפוש אחר מכונת התנועה הנצחית לצד החיפוש המודרני אחר היתוך קר, והחיפושים העתיקים יותר אחר אבן החכמים. בסופו של דבר זוהי דוגמא טובה מאוד לספרות מדע פופולארית, בפרט נוכח העובדה שמדובר בספרות-מקור עברית.

ברוב התחומים הספרותיים, ישנן רמות שונות של כתיבה – יש כתיבה מצוינת אך לא בהירה, יש כתיבה איכותית אך לא מעניינת במיוחד, יש כתיבה מהימנה אך טרחנית. מעט ספרים הם מצוינים או גרועים בכל ההקשרים, ומתוך הספרים שבטווח, חלק גדול עשוי להיות מהנה ומעשיר למרות פגמיו. לטעמי, ספרות מדע פופולארי היא שונה, בכך שקל מאוד להיכשל בה. די בכך שהספר הוא מורכב או פשטני מדי, שיש בו מעט מדי עלילה או פחות מדי מדע, וכבר טעם הקריאה מתקלקל. הספר "פרפטום מובילה" מצטרף לרשימה (לא ארוכה במיוחד) של ספרים העונים להגדרה של מדע פופולארי, מצליחים להיות מעשירים ומהנים, ומצדיקים בקלות קריאה חוזרת.

 

*רן לוי הוא הכותב והמגיש של אחד הפודקאסטים ההיסטוריים-מדעיים המוצלחים ששמעתי, וכנראה המוצלח ביותר שיש בעברית כיום,  "עושים היסטוריה". הוא גם מחברו של ספר מוצלח נוסף (בעל אופי שונה) בשם "האוניברסיטה הקטנה של המדעים".

 

 

מאת שרון

 

נכתב על ידי , 19/6/2012 10:10   בקטגוריות פרפטום מובילה, שרון  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)