לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אלימות כמעשה שבשגרה: שולה על "אספלט"


אספלט

מאת: מיכל פיטובסקי

ASPHALT – Michal Pitowsky

הוצאת: כתר          

שנת הוצאה: 2012

מס' עמודים: 309

 



ירושלים, שנות ה-90 (ימי ילדי אור הירח של אביב גפן, ג'ינס קרועים, ונעלי דוקטור מרטינס), והאלימות במיוחד זו של בני הנוער חוגגת.

אספלט הוא ספר ששם במרכזו חוויות אלימות בבית ספר המופנות בעיקר כלפי ילדות ונערות. הוא מביא את סיפורן של נערה ושל ילדה, כל אחת מהן חורגת באופן אחר מקבוצת השווים שלה – ועל כך נענשת באכזריות. "אספלט" הוא גם ספר על בדידות. הוא מספר על התחושה של היות יחיד מול כל האחרים, ואת חוסר היכולת לדבר בשפה שהם מדברים. והשפה הזאת היא שפת האלימות.

 

עפרי, ילדה בת אחת עשרה שסופגת מכות מבני כיתתה, בעיטות, חניקות, יריקות והיא אפילו נזרקת על ידיהם מאוטובוס נוסע. היא אינה מבינה למה כל הבנים מרביצים, ולמה שאר העולם מצדיק זאת. הם משפילים אותה ומתעללים בה באלימות איומה, ואילו הוריה וצוות בית הספר אינם מבחינים במה שמתרחש. מה שמתרחש בתוככי עולם הילדים שקוף עבור המבוגרים, ואם הם מציעים פתרון כלשהו, הרי הוא מלאכותי וקוסמטי כמו "מסיבה לגיבוש הכיתה".

במקביל הוא מספר את סיפורה של מורן, נערה פריקית בת חמש עשרה, המתקשה לשאת את האווירה התוקפנית בכיתתה, מבודדת במוזרותה ואינה מוצאת את מקומה בסביבתה החברתית. היא הופכת לאחת מה"כיכריסטים" הרובצים, מעשנים ושותים בכיכר ציון בירושלים ומוצאת נחמה באהבה ראשונה לבחור בעל אישיות לא יציבה המתגלה כלא פחות תוקפני. הם נכנסים למערכת יחסים כוחנית ומניפולטיבית שבה מוזרותו והחינניות של הבחור מכסים על הפוגענות שלו במורן.

סיפורן של השתיים נשזר זה בזה עד לסיום המשתק ומותיר אותנו פעורי פה.

 

האלימות שעוטפת את הדמויות צפויה ומפתיעה כאחד. ונוצרת תחושת דריכות ברורה: מנין תגיע המהלומה הבאה? כל כמה שהיא מקוממת, עצובה ושגרתית, הופכת האלימות למעשה שבשגרה ללא הבדל דת, גזע ומין וללא אפשרות בחירה. ברור כי המכות וההצקות אינם מופנים שווה בשווה לכולם. בכל אחת מהבנות יש רגישות מיוחדת, ראיית עולם אחרת שאינה מאפשרת להיות חלק מהעדר, ובטח שלא מלכת הכיתה, ומכאן המרחק להיות קורבן להצקות אינו רחוק.

 

זהו ספר ביכורים של הסופרת. הספר נשאב לילדותיות, והרגיש לפעמים כפנייה לבני נוער יותר מאשר למבוגרים. אבל למרות הכול יש לסופרת דרך מעניינת וישירה להציג את הסיפור, ואני בהחלט מחכה לקרוא ספרים נוספים פרי עטה.

 

מומלץ בחום.

 

מאת שולה גולד

 

 

נכתב על ידי , 4/11/2012 10:54   בקטגוריות אספלט, שולה גולד  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יחסי אם ובת: שולה על "הר החול"


הר החול

מאת: יואנה באטור

 תרגום מפולנית: עילי הלפרן

 



"הר החול" הוא סיפורן של שלושה דורות של נשים פולניות (זופיה, יאדז'יה הבת, ודומניקה הנכדה) הנפרש על פני המחצית השנייה של המאה העשרים ונשזר בסיפורה של פולין. פולין החרבה מאימי המלחמה, אחריה פולין הקומוניסטית, ולבסוף פולין המודרנית המתנערת ומגלה סימני קדמה.

 

זופיה, שחוותה את המלחמה על בשרה, נשארת לגדל לבד את בתה יאדז'יה. לבתה היא מספרת שאביה המת הוא גיבור מלחמה אבל האמת שונה מהסיפורים, וזהות האב אינה בטוחה. האם זהו היהודי שהצילה והחביאה בעליית הגג או אולי השכן הקנאי שבא חשבון עם זופיה ואנס אותה. כך או כך יאדז'יה הילדה גדלה עם אם שאינה מסוגלת להעניק אהבה לבתה.

 

יאדז'יה, "דור שני" לשואה. המנסה לחיות את החיים הבורגניים בימי המשטר הקומוניסטי. היא שייכת לקבוצה חברתית גדולה של איכרים עירוניים שקמה בפולין אחרי מלחמת העולם השנייה. עבורה חירות משמעותה שחרור מהעוני והדיכוי. היופי האולטימטיבי נמצא במגזיני האופנה הגרמניים.

ברגע שהיא מבינה שחלומותיה לא יתגשמו, היא מעבירה את כמיהתה לבתה דומניקה וחולמת עבורה נישואים מעושרים לגרמני מגרמניה המערבית.

 

דומניקה, המגלה כישרון מולד למתמטיקה, מורדת בחלומות שאימה חולמת עבורה, ונחושה להשתחרר מהחיים האפרוריים ומתביעותיה של אמה. היא יוצאת למסע גילויים אשר בסופו היא מצליחה לפרוש כנפיים ולעוף.

 

"הר החול" שזור בתאריכים ואירועים הקשורים להיסטוריה ולפוליטיקה הפולנית, אבל ניתן לגשת לספר ללא ידע מוקדם מאחר ומרכז העלילה הוא יחסי אם ובת, אשר עם כל המורכבות הרגשית שלהם קיימים בכל אומה.

 

מומלץ בחום.

 

מאת שולה גולד

 

נכתב על ידי , 25/10/2012 08:41   בקטגוריות שולה גולד, הר החול  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מדינה של ניגודים: שולה על "בית הקפה הקטן של קאבול"


בית הקפה הקטן של קאבול

מאת: דבורה רודריגז

A CUP OF FRIENDSHIP – Deborah Rodriguez

תרגום מאנגלית: עידית שורר

הוצאת: כתר                 

שנת הוצאה: 2012

מס' עמודים: 333

 



סאני, בחורה אמריקאית עצמאית וחזקה, שהגיעה לאפגניסטן בעקבות בן זוגה טומי ונשארה בה. היא מקימה בית קפה בקאבול (בירת אפגניסטן) אותו היא מנהלת ביד רמה ולמרות השמרנות והקנאות הדתית שסביבה היא מצליחה ליצור חלקת אלוהים קטנה באמצע העיר.

לצידה של סאני חוברות דמויות שונות אשר מרכיבות את עולמה והופכות למשפחתה.

האלה-ג'אן, אלמנה אפגאנית, בעלת בית הקפה, בעלת דעות מתקדמות, המנהלת רומן מכתבים אסור עם אהוב נעוריה, אבל נעולה בעולם השמרני והצר הנשלט על ידי בנה, המוסלמי האדוק, המשמש כמאבטח בבית הקפה.

יסמינא, נערה צעירה, הרה מבעלה אשר נהרג ממוקש. היא נחטפה מביתה והושלכה לרחוב כשהתגלה הריונה. היא נאספת לבית הקפה על ידי סאני אשר פורשת את חסותה עליה ומספקת לה מגורים ועבודה, ובכך מצילה אותה מגורל אכזר שכן גורלן של נשים הרות שאינן נשואות באפגניסטאן רע ומר: ילדיהן נחטפים ונמכרים לעבדות וגם להן צפוי עתיד דומה.

אליזבת, עיתונאית אנגלייה, אשר כותבת על מצב הנשים באפגניסטן. החותרת להגיע לאמת גם אם הדבר יסכן אותה.

קנדיס, אמריקאית רבת אמצעים שנטשה את בעלה למען אפגני אשר מנצל אותה לתועלתו.

 

חברות אמיצה נוצרת בן סאני, אליזבת וקנדיס. ויחד הן מנסות, כל אחת בדרכה שלה ללחום בצדק על זכויות האישה בקאבול וזאת למרות המגבלות.

 

אפגניסטן המתוארת בספר היא מדינה של ניגודים. היא בעלת נופים מהממים, מנהגים ומסורת מעניינים, אבל באותה מידה היא שסועה, אומללה, מסוכנת ללא עתיד ותוחלת.

זכויות האישה באפגניסטן הוא עניין עצוב וכואב, שכן הן משוללות זכויות וזוכות ליחס משפיל ונוראי. הן וילדיהן חשופות להתעללות. נערות צעירות נחטפות ומיועדות להיות שפחות מין, וחלקן נמכרות לגברים עשירים בארצות המפרץ הפרסי.

 

לאורך הספר נפרשים לפני הקורא קשת של מצבים. מאבקים וניצחונות, תקוות ואכזבות. הוא מספק לקורא חלון הצצה לעולם וחיים לא מוכרים.

 

מומלץ בחום.

 


מאת שולה גולד

 

 

נכתב על ידי , 29/8/2012 18:48   בקטגוריות שולה גולד, בית הקפה הקטן של קאבול  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)