כינוי:
מין: נקבה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
מרץ 2010
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | |
הבלוג חבר בטבעות: הוסף מסר | 3/2010
צרור סיפורי מופת ססגוניים: אריה הלוי ממליץ על "טביה החולב" מאת שלום עליכם
על "טביה החולב" באתר כתר
טביה החולב – שלום עליכם
הוצאת כתר,
236 עמ'
תרגום – דן מירון
2009
צרור סיפורי מופת אלו, מכניס את הקורא לתוך הווי החיים היהודים הישנים באוקראינה שלפני מלחמת העולם הראשונה וההתמודדות בחילופי הזמנים. דמותו שובת- הלב של טוביה, הפשוטה מבחוץ אך מורכבת כל כך כשמתבוננים קצת בסיפורים, גורמת להזדהות ולטלטלה רגשית ומשום כך להנאה מרובה בקריאת הספר. סיפורו של טוביה, דמות ססגונית ביותר, עם הארץ בעיקרו אך שופע פסוקים ומדרשים מסורסים, משופע בעליות ומורדות ובתלאות החיים האופייניות לחיים היהודיים בשנים ההם. קבוצה קטנה של גבירים (צריך למשכן את הבית כדי להיות עשיר, אומר טוביה בשעה שנקלע לבית של גביר) בשעה שרוב הציבור סובל מקשיי פרנסה והצקות הגויים. דרך ההתמודדות היא בלית ברירה: מה שיקרה לכלל ישראל הוא שיקרה לרב ישראל, דהיינו כולם סובלים ומה שיעבור עליהם יעבור גם על היחיד.
בכל זאת לטוביה יש סיפור ייחודי משלו: אב לשבע בנות (שזו צרה בפני עצמה בתקופה ההיא) שגדלות וצריך להשיאן, כספו אובד בתרמית, האחת נשאת לבעל מלאכה פשוט ובקושי שורדת, השנייה למהפכן שגולה לסיביר, השלישית משתמדת, הרביעית מתאבדת, החמישית לעשיר שפושט רגל, אשתו מתה, הוא מגורש מכפרו בפקודת הצאר וכו' וכו', לא פלא שהוא אומר(עמ' 131): רק אז הצגתי לקדוש ברוך הוא קושיה כמו זו שאיוב הציג לו פעם: מה אתה ראית, גוטניו, באיוב הזקן, שאתה לא מרפה ממנו אפילו לרגע. כבר אין יהודים אחרים בעולם?! בכל העובר עליו לא מאבד טוביה את חיוניתו, רגשותיו לא קהים והוא ממשיך להתמודד כל הזמן עם המצב במעשים ובעיקר בתחושות ובחלומות. דן מירון, שההדיר תירגם כתב אחרית דבר והערות לספר מתייחס ליצירה ממש בחרדת קודש. כאן יש מן ההגזמה לדעתי. כל הפלפול שבתחילת הספר אם לקרוא לסיפור טוביה או טביה לא מעניין את רוב רובם של הקוראים ושייך יותר להערות של מחקר ספרותי. ההערות לספר מתחלקות לשנים: ביאורים של מושגים שלא נהירים לחלק מהקוראים, ופירושים לספר. ההערות נצרכות מאד ופעמים מירון אף קיצר בהן: לדוגמה במשפט: היא לא מבינה מה שאני מדבר, ועונה בחבית במקום בכד.. זה ביטוי תלמודי שלא מוכר לכולם "פתח בכד וסיים בחבית" שלא צוין בהערות, או המשפט: כששואב המים לוקח אותו בידיים (את הסוס) כדי ללמוד אתו את פרשת בלק... כשכאן הכוונה לדעתי לסיפור בלעם שהכה את אתונו במקל שנמצא בפרשת בלק. לעומת זאת את רוב הפרשנויות לא היה לדעתי להכניס בהערות כי זה פוגם בהנאה של הקורא שרוצה להתמודד עם הטקסט לבד ולפרשו בצורה חופשית. באחרית דבר מנתח מירון את היצירה בכללות. מבריק במיוחד הוא ניתוחו בסעיף ד את הסיבה שטוביה בחר בסופר שלום עליכם ולא ברב או במשכיל מסוג אחר לספר לו את סיפורו. עם זאת לדעתי הוא שופט את טוביה בחומרה רבה מידי כשמציגו כחדל אישים שלא לוקח את גורלו בידיו ומשלים עם הקורה עמו. אפשרויותיו של טוביה אינן רבות כל כך. מירון מוצא אף סתירה בדבריו שכשביתו הבכורה מתחננת לפניו שיסלח לבסוף לביתו שהשתמדה אומר טוביה: על רחמנות את מדברת אלי? איפה, אני אומר, הייתה הרחמנות שלה כשאני נשכבתי כמו כלב לרגלי הכומר יימח שמו, נישקתי לו את הרגליים, והיא אולי הייתה, אני אומר, החדר הסמוך, ואלי גם שמעה כל מילה?! מירון מציין שבתיאור הפגישה עם הכומר הוא דווקא הטיח בו דברים כדרבנות ויצא מעימו בטריקת דלת ובברכה 'שאלהים יגמול לך בכפל כפליים!'. אבל, לפי ההתרשמות מדמותו של טוביה כמי ששומר על כבודו היהודי מכל משמר נראה שהדברים שאמר לביתו הם מטפוריים כי אצלו עצם ההליכה לבית הכומר לבקש את ביתו מידו היא ההשפלה.
עם כל הנ"ל ניכר שמירון עשה עבודה מושקעת מאד ומדויקת מאד.
פשוט אין להחמיץ את הספר הזה!
רוב תודות וחג שמח לנוריתהה שהרשתה לי לפרסם כאן את הרשימה המצוינת הזאת וכמובן לאריה הלוי על הכתיבה המשובחת
ובשורה כיפית לחברי המועדון: הומלצנו. תודה לכולם וחג שמח!
| |
סדר בתוהו ובוהו: לי כותבת על "רוֹסַאוּרָה בשעה עשר" מאת מרקו דנווי
על הספר באתר ההוצאה
למה בעצם אנשים אוהבים לקרוא סיפורי מתח? אני לא יכולה לענות בשם כולם אבל נדמה לי שיש משהו מאוד מרגיע בשילוב בין נושא מערער ומבנה מסודר. אין דבר מסודר יותר מעלילת ספר נוסח אגתה כריסטי. ובה בעת אין דבר מפחיד יותר מהנושא של ספרי אגתה כריסטי: רצח, ורוצח שיש לגלותו ושבדרך כלל הוא האדם שבו לא היית חושד.
עוד דבר מפחיד ומערער בעולם הוא הקושי לפענח את המציאות, את מה שמתחולל בתוך נפשם של אנשים אחרים ואת מה שמתחולל ביניהם. אנחנו יכולים לראות אנשים אחרים, את הבעות פניהם, את מחוותיהם, אנחנו יכולים לראות את מה שהם כותבים ומציירים ולשמוע את המילים שהם אומרים, אבל אנחנו לא יכולים לעולם להיות בטוחים שאנחנו יודעים מי הם באמת.
"רוֹסַאוּרָה בשעה עשר" הוא ספר מקסים משום שהוא משלב בין שני הנושאים האלה. יש בו תעלומת רצח ויש בו סיפור מנקודות מבט שונות, שמעניק לקורא את הסיפוק בתחושה שהוא יודע יותר. כל אחד מן המספרים מחסיר משהו או טועה במשהו, ואנחנו הקוראים יכולים לחוש בזה ולדעת שבפרק הבא נדע קצת יותר. בפרק הבא ייחשף טפח נוסף.
נדמה שיש בספר הייררכיה של תפיסות עולם: המספרת הראשונה בו מספרת מתוך ראיית עולם של מי שמרבה לקרוא רומנים רומנטיים. המספר הבא אחריה הוא אינטלקטואל ונדמה לו שהוא "עשה פסיכואנליזה" לאנשים סביבו בלי ידיעתם, אך גם הוא מפרש אותם על פי הנחות רומנטיות שגויות. המספר השלישי מדבר בקולו של האמן האותנטי ומדגיש עד כמה האמת הפנימית אינה תואמת בהכרח את המראה החיצוני. אך בפרקים הבאים, ככל שאנחנו מתקרבים אל ההתרה ואל האמת, מעמדן החברתי והאינטלקטואלי של הדמויות יורד. גם בכך יש מסר.
"רוסאורה בשעה עשר" הוא ספר מקסים משום שהוא חכם, כתוב היטב, קולח, מעניין, מותח. משום שהוא בידור טוב, ומשום שהוא מצביע על התוהו ובוהו אבל מתיר לנו ליהנות מסֵדר; בהתאם לביקורת על הציור המודרני שמובעת בפרק השלישי, הוא מצביע על הקושי לדעת ולגלות אמת, על הפער בין פנים לחוץ ועל האופן שבו הציפיות והאמונות שלנו מכתיבות את פרשנותנו השגויה למציאות, אבל לא מתבייש לבדר אותנו בה בעת ולהסב לנו הנאה וסיפוק.
| |
צמרמורת וצחוק: דור ב' על "המדונה של הרוצחים" מאת פרננדו ואייחו
הוצאת כתר
שנת הוצאה 2009
מספרדית עינת טלמון
159 עמודים
עיצוב עטיפה: טליה בר
מסדרת ליברו של כתר קראתי רק את "מאה ואחת מיתות" ולא אהבתי. עם זאת, הביקורות המהללות על הספר הזה (וגם כריכתו המעולה) משכו אותי לקרוא אותו. אם להיות כן, לפני הקריאה היה לי הרושם שלא אוהב אותו, אבל נתתי לו הזדמנות.
"סדרת ליברו גאה להציג את המדונה של הרוצחים, אחת היצירות הבולטות בספרות הקולומביאנית של שנות התשעים. לאחר היעדרות של שלושים שנה חוזר פרננדו, בן דמותו של המחבר, לעיר הולדתו מדיין. הוא מתאהב באלקסיס, נער ליווי ורוצח שכיר, כרבים מבני גילו בעיר הנשלטת על ידי כנופיות וסוחרי סמים. במונולוג מטלטל שנע בין ציניות מרה לכאב, בלשון נועזת ובוטה, מספר פרננדו על ימיו ולילותיו בעיר הדתית המדממת בחברת "מלאך החבלה" שלו, שהאקדח שלו מוכן תדיר לשליפה. אבל במקום שבו אין כל ערך לחיי אדם, גם אלקסיס לא חומק מהמוות. פרננדו מחפש אחר רוצחו, עד לגילוי המר. המדונה של הרוצחים הוא כתב האשמה חברתי חריף ובה בעת קינה שחודרת אל הלב למרות, ואולי בגלל, התיעוד האלים של מציאות אכזרית. פרננדו ואייחו מעמיד את קדושת האהבה מול המוות, וכתיבתו הדחוסה והנוקבת מותירה את הקוראים חסרי נשימה."
הופתעתי לטובה. הספר הוא מונולוג ארוך שאינו מחולק לפרקים מאת פרננדו (שהוא גם שמו של מחבר הספר) ומדבר על העיר מדיין. פרננדו נמצא במערכת יחסים עם נער יפהפה בשם אלקסיס (כנראה שאלו יחסים הומוסקסואליים, אך הם מתוארים ברוך ולא מכילים תיאורים גסים) שאקדחו מוכן לשליפה בכל עת, ואכן, הרבה מאוד אנשים נורים בספר ומתים כבדרך אגב.
הספר הזה בא במטרה אחת : להאשים. והוא מצליח ובגדול. הוא מענה את קוראו ומטיח בו האשמות כבדות מאוד, ועם זאת מהפנט בשפתו הפשוטה והישירה. אני בקריאתי לא הצלחתי לזהות למי מופנה המונולוג (כנראה שלכמה אנשים) אבל כנראה שהוא מכוון ממש אליי. לא אחת הוא מעביר בי צמרמורת וצחוק בעת ובעונה אחת.
הספר קטן וקצר ומסופר בתמציתיות. אני מאמין שהוא יצליח לעורר הזדהות לפחות בחלק אחד ממנו עם כל קורא, ולמרות זאת הוא מזעזע בקלות שבה הוא מתייחס למוות, שהיא מחרידה ממש. מתחת למונולוג הזה יש כאב ועצב על המקום שאליו הידרדרנו, ואכן פעם או פעמיים זה גם מוזכר באופן ישיר. העולם שלנו עצוב ופרננדו (ואני מתכוון לשניהם) יודע את זה. וכנראה שהאשמים הם אנחנו.
הסוף של הספר לא נועד להפתיע, ולמען האמת צפיתי אותו שליש לפני סיום הספר. אבל הסוף אינו הפואנטה כאן, אלא דווקא הגילוי שפרננדו לא מזדעזע יותר מהמוות, למרבה החלחלה הוא התרגל אליו. בעיר שבה אקדחים נשלפים ומקנם נפלטים כדורים באותה קלות שבה בן אדם רגיל מוציא מסטיק מחפיסת קרטון, הנשמה מתחילה להתרגל למוות. ואף אהובו של פרננדו הוא נער רוצח שמסתובב עם אקדח ולא חושב לפעמיים לפני שהוא משתמש בו, וזה קורה הרבה פעמים בספר.
לסיום : כתב האשמה קשה ומזעזע, שמצליח להיות גם מצחיק ושנון. קשה לעזוב. למרות שהיו בו כמה קטעים שלא אהבתי, שככל הנראה היו קיצוניים מדי במרירות שלהם, הוא מומלץ.
"החדר היה גדוש (...) ברהיטים ושעונים עתיקים, שעונים, שעונים ושעונים ישנים ועתיקים, שעוני קיר, שעוני שולחן, עשרות, בשפע, עומדים כולם מלכת בשעות שונים, לועגים לנצח, מתכחשים לזמן." (עמוד 10)
"האושר לא יכול להתקיים בעולם הזה שלך של טלוויזיות וקלטות וזמרי פאנק ורוק ומשחקי כדורגל. כשהגזע האנושי יושב על ישבנו מול הטלוויזיה וצופה בעשרים ושניים מבוגרים ילדותיים בועטים בכדור, אין תקווה. הם מעוררים שאט נפש, רחמים, הם מעוררים חשק לבעוט לאנושות כולה בעיטה בתחת ולגלגל אותה במדרון המסולע של הנצח, והלוואי שיתחפפו מפה ולא ישובו עוד." (עמודים 14-15)
"האנושות זקוקה למיתוסים ולשקרים כדי לחיות. אם מישהו רואה את האמת העירומה, הוא מתאבד בירייה." (עמוד 16)
"זכות מלאה להתקיים היא נחלתם של זקנים בלבד. הילדים צריכים קודם כל להוכיח שהם ראויים לכך : לשרוד. (עמוד 133)
"הסופרים הטובים ביותר בקולומביה הם השופטים ומזכירי בית המשפט, ואין רומן טוב יותר מכתב אישום." (עמוד 154)
וכמובן שיש גם את שלוש שורות השיר האכזריות בכך שהן מצחיקות, אבל לא אצטטן כאן. לכו לקרוא ותבינו.
לבלוג של דור
הרשימה התפרסמה באתר של נוריתה
| |
ספר מדויק: זלפה על "רשלנות" מאת דבורה רוברטסון
על "רשלנות" באתר ההוצאה
רשלנות הוא אחד הספרים המדויקים ביותר שקראתי. דבורה רוברטסון, בספר ביכורים מרשים ועטור פרסים, מצליחה לתפוס ולצייר רגעים קשים מנשוא של כאב וצער שאין לו גבול.
כל גיבורי הספר נוהגים ברשלנות שאין כדוגמתה, ויש קורבנות לרשלנות הזו. קורבנות שהם ילדים. ובמיוחד ילדה אחת, בת שמונה, שמתחילה את הסיפור כילדה הורית - שמטפלת באחיה הצעיר, וגם באמה החד ההורית והילדותית. הלב נחמץ כשאתה קורא על הילדה הזו, שמרגישה חובה לטפל באמה הילדותית והמפונקת ובאהבה שלה לאחיה.
נחמץ רק כדי לכאוב יותר - כשמסתבר שלא די בכך שהיא צריכה להתמודד עם אמא מהסוג שרשויות הרווחה מכירות מקרוב, אלא גם להיות הניצולה היחידה ממוות אלים של קבוצה של ילדים - שאחיה האהוב ביניהם.
הספר נוגע בדמויות שונות בזמנים עוקבים, העלילה מתקדמת דרך עיניהן של דמויות שאין ביניהן קשר ממשי. יש בזה מן הייחוד, אבל עדיין - זה יוצר תחושה לא נוחה.
לקראת סוף הספר נותנת הסופרת דרור לעצמה, שוכחת את הגיבורים שהתמקדה בהם לאורך הספר, ומציגה שלל דמויות חדשות שמתארות – במובן מסוים - המשכיות של הסיפור הקודם, אבל בעיקר מעבירות את הקורא למחוזות אחרים.
בסופו של דבר, למרות הכתיבה המדויקת, נותרתי עם התחושה שגם הסופרת התרשלה בחובתה, החובה הבסיסית של לספר סיפור שמתחיל וגם נגמר. ללוות דמות מסוימת ואת התהליכים שהיא עוברת. זה לא קורה ב"רשלנות".
ובכל זאת, זהו ספר טוב. ספר שמצליח לשרטט באמינות שלל דמויות שלא היית רוצה לפגוש, וגם כאלה שאתה רוצה לחבק. לאמץ אל ליבך ולהגן עליהם מהעולם חסר הזהירות הזה.
ספר שאתה לא שוכח ברגע שהנחת מידך ושאתה ממשיך להרהר בו גם אחר כך.
לאתר של זלפה
| |
לחיות כמו מלך: אנה כותבת על "באדולינה" מאת גבי ניצן
[לתקציר הספר]
את הספר הזה קיבלתי במתנה ליום ההולדת ה-16 שלי, מחברה הכי טובה שלי דאז שלא הרבתה לקרוא ספרים.
היא אמרה לי שזה אחד הספרים היחידים שהיא קראה ונהנתה מהם אז החלטתי שהוא באמת שווה קריאה אם מישהי שלא אוהבת לקרוא נהנתה ממנו.
מיותר להגיד שנסחפתי לתוכו וסיימתי לקרוא אותו מהר.
החלטתי לכתוב על הספר הזה שלמרות אורכו הקצרצר הוא מעביר מסר גדול.
יש בו משפטים חזקים וקטעים שרשמתי לעצמי שאני לא אשכח אותם לעולם ושתמיד אדע איפה למצוא אותם אם אני אדפדף.
בספר הזה יש הכל, מין מתכון לחיים.
ידיד שלי היה מבואס אז מצאתי את הפרק הראשון של הספר הזה באינטרנט ושלחתי לו בתקווה שזה ישמח אותו.
אני לא יודעת אם הוא קרא את הפרק או לא ואני לא יודעת אם זה שימח אותו או לא אבל עצם זה שחשבתי על לשלוח לו דווקא פרק מהספר הזה הביא אותי למסקנה שהספר הזה הוא סוג של מפלט. אני רק קוראת בו וכבר נהיה לי יותר טוב, אני כבר מרגישה יותר כוח, יותר מלכה ופחות קורבן.
אם הייתי יכולה הייתי מביאה לו את הספר.
אם הייתי יכולה הייתי נותנת אותו לכולם, שכולם יקראו ויתרשמו ויבינו ויפנימו.
אולי אפילו הייתי מכריחה אנשים מסוימים (אם לא את כולם) לקרוא אותו.. אם לא מיוזמתם אז מיוזמתי כי אני באמת חושבת שהוא מעביר דברים לחיים. דברים שספרים אחרים לא מעבירים.
הארי פוטר למשל, הוא ספר מדהים, קראתי את הספר החדש תוך בערך 10 שעות, מרתק, דמיוני, באמת ליגה אחרת לגמרי. הסופרת מוכשרת ואני עדיין לא מבינה מאיפה היא מביאה את הדמיון המפותח הזה שלה.
כך גם בקשר לשר הטבעות.
יש עוד המון ספרים טובים. טובים יותר, טובים פחות. מתארים מצבים דמיוניים, מצבים אמיתיים. טרגדיות, שמחות, או כל דבר אחר.
אבל בספר הזה יש משהו שונה, משהו מיוחד.
אני לא יכולה להצביע איפה נגמר הדמיון בספר הזה (אם הוא בכלל קיים) ואיפה מתחילים החיים האמיתיים (שוב, אם בכלל).
למרות שזה נראה כמעט בלתי אפשרי לנהל חיים כמו של המלך וכמו שהסופר מתאר את חיו של המלך באותו הרגע זה נראה נורא הגיוני לחיות כמו המלך, כמו מלך.
ואולי אם רק כל העולם, או כל המזרח התיכון, או לפחות המדינה, היו קוראים את הספר, אולי היה טוב יותר, בעצם.. אם הם היו פועלים לפי הספר בטוח היה טוב יותר.
כמה חבל שדברים אף פעם לא אוניברסאליים.
אני לא יודעת אם ממלכת באדולינה קיימת,
או אם קיימת ממלכה כמוה.
לא יודעת אם זה קיים בעולם שלנו או ביקום בכלל.
אבל אני יודעת שזה קיים איפשהו אצל כל אחד מאיתנו בתת מודע
או ממש מתחת לאף.
כולנו יכולים להיות מלכים, אנחנו אלה שבוחרים אם להיות קורבנות או לא.
כמובן שיותר קשה לחיות כמו מלך, למרות שזה נראה הרבה יותר קל, זה הכי קשה.
לקחת את האחריות על עצמך תמיד, לראות דברים אחרת, לדעת שכן מגיע לך ושאתה כן טוב ושאתה כן יפה ושאתה כן מוצלח ושאתה כן מלך ובאותו הזמן גם לא לתת לזה לעלות לך לראש ולהתנהג ביחס מגעיל אל הסביבה, ביהירות ובעליונות.
זה קשה.
לבלוג של אנה: נדפקתי גמור
| |
לדף הבא
דפים:
|