לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מקום מפגש לאנשים שאוהבים לקרוא ספרים, לכתוב ולדבר על ספרים.

כינוי: 

מין: נקבה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2010    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2010

כמו הקול שבכול: לי ממליצה על "ליטורגיה" מאת צביה ליטבסקי


[על "ליטורגיה" באתר ההוצאה]



ספר שיריה החדש של צביה ליטבסקי נקרא "ליטורגיה", כלומר פולחן דתי, ואכן היא לא חוששת בספר זה לשאול שאלות עמוקות ולדבר אל "אתה" שניתן לקרוא אותו כחלק ממנה, וניתן לקרוא אותו כאהוב (ויש בספר שירי אהבה חושניים יפהפיים של אישה לגבר) וגם כנוכחות אלוהית בעולם. השירים של צביה ליטבסקי עשירים ומרתקים בלשונם וגם מבחינה פילוסופית, אבל זו לא שירה שפונה אל השכל הקר (ואילו הייתה כזאת, היא הייתה מאבדת אותי מהר מאוד) אלא אל כל המכלול של חושניות, רגש ושכל. ליטבסקי לא חוששת לבקש את הנשגב, אבל היא לא עושה מהלך חד צדדי של הפיכת הנשגב ליומיומי או הפיכת היומיומי לנשגב, אלא היא מראה שהכול נשגב, כי הכול אחד והאחד נמצא בכול. הנה לדוגמה שיר שאני בוחרת לקרוא אותו גם כשיר רומנטי, של אישה לגבר, וגם כשיר דתי:

 

*

המוצק הוא סירוב.

הצורה היא חרדה.

הלחוד – העמדת פנים הוא.

 

כמו המים בשאריות הבצק

על דופנות הקערה

 

כמו החומץ

האוכל ברצפה

 

כמו היובש

בצמח בעציץ

 

כמו ענן בענן

 

כמו החול

בעלעול

 

כמו הקול

שבכול

 

אני בך

אתה בי.

 

 

 

כשיר רומנטי הוא מנחם כל כך. שהרי מה מכאיב יותר מאי האפשרות להיות אחד.

כשיר רומנטי הוא גם מפתיע עד מאוד בדימוייו.

והרי ההבחנה שיר רומנטי/שיר דתי מתבטלת לנוכח השורות "כמו הקול/שבכול". כאן לא יוצאת בת הקול מן השמים בדרך נס חד פעמית; הקול נוכח בכול כל הזמן. ושירה נפלאה יכולה להזכיר לנו לראות את זה.

 

 

 

מאת לי

 

נכתב על ידי , 29/5/2010 15:28   בקטגוריות לי, ליטורגיה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



600 עמודים של עונג צרוף: אירית ישראלי על "הדוד מלניץ" מאת צרלס לווינסקי


על "הדוד מלניץ" באתר הוצאת שוקן

 

 

תודה לך צ'רלס לווינסקי על 600 עמודים של עונג צרוף.

תודה לך ארנו בר על תרגום מופלא, שגם בלי יכולת להשוות אותו למקור, ברור לי שהוא כזה.



 

הדוד מלניץ,  התגלה כאחד הספרים הטובים שקראתי.

הניסיון שיבוא עכשיו, להסביר לכם למה, יפרוט את החוויה לפרוטות קטנות, ובכל זאת, כזה הוא. אחד הטובים.

 

בעלילתו עוסק הספר בקורות ארבעה דורות של משפחה יהודייה בשווייץ, בין השנים 1871-1945 .חיי יהודים גלותיים, בארץ שהיא ניטראלית לכאורה.

חיים אליהם אנו זוכים להצטרף בצורה אינטימית, יום יומית, ומוצאים את עצמנו שוקעים בהם בעונג (המועצם ע"י כתיבה מלאת הומור יהודי),בחשש(הנובע מן העובדה שאנו מודעים לאירועי עתיד אליהם דרי הספר אינם מודעים)ובנינוחות,כי אין אחד מאיתנו שיקרא את הספר ולא ירגיש שזכה להיכנס בחשאי לבית אבי סבתו...

 

במישור עמוק יותר של הספר, אנחנו יושבים יחד עם בני המשפחה על אי, שרק כאשר יוצאים ממנו אל המדינות השכנות קורים דברים רעים.

סיפור אגדה שנוהג אחד הדודים לספר לאחייניו, מספר על מלחים הגרים על גב לוויתן שהוא כל כך עצום בגודלו עד כי הם משוכנעים שהם יושבים על אי. וכך הם חיים שם בביטחה בלי לחשוש שיום אחד יחליט האי שלהם להתהפך ולהשליך אותם מעל גבו.

אלה החיים בשוויץ. יחד , אנחנו עוברים מחיים גלותיים עם סוס ועגלה בכפר, לחיים עם המכוניות הראשונות בעיר.חובקים את הקידמה בעודנו מלווים דור אחרי דור.

לולא הדוד מלניץ, היינו חיים חיי שלווה ושיגרה, מתרגלים להעלים עין מהמתרחש.

היינו ממשיכים לספר לעצמנו שבתקופות נאורות, פרעות כמו פרעות חמלניצקי לא תחזורנה.

אבל , כפי שנאמר במשפט הפותח של הספר:"בכל פעם שהוא מת, הוא הופיע מחדש".

הדוד מלניץ מסרב להעלם אחרי מותו  ולא מאפשר לשכוח. בכל פעם שאנו בוחרים להעלים עין, הוא מופיע. מתיישב על הכתף ומציק בתובנות ציניות המכריחות אותנו להתנער.

כך לדוגמא, כאשר בוחר אחד מבני המשפחה להתנצר,מכיוון שאיש עסקים גוי מסרב למכור לו אדמה בגלל יהדותו.

"אם משקים אדם במי מלח, קנקן ועוד קנקן,אם סותמים את אפו כדי שיוכל להחליט מרצונו החופשי- שהוענק לו משמיים-אם לשתות או להיחנק...אז מגיח מתוכו היהודי.אולי חייבים לשם כך לדרוך על בטנו, אבל הוא מגיח".

 

וכך, בעוד אנחנו עושים שבת בבית המשפחה, מקשיבים לרכילויות של נשות הקהילה, מקבלים בחיוך את טרוניותיה של האם הפולנייה משוויץ,האוכלת שוקולדים עם ליקר ללא הפסקה מפני שהרופא ציווה עליה לשתות מעט ברנדי כדי לשפר את הרגשתה, נהנים מאמירות כמו: "הייתי מעדיפה לעשות שלוש פעמים ניקיון פסח מאשר עוד נסיעה כזאת", הדוד מלניץ, מפרעות חמלינצקי ועד 1937,לא נותן לנו לשכוח.

 

 מאת אירית ישראלי

נכתב על ידי , 26/5/2010 18:43   בקטגוריות אירית ישראלי, הדוד מלניץ  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ועכשיו להחליט! אירית ישראלי ממליצה בחום על "ביום שהמוסיקה מתה" מאת אופיר טושה גפלה


[על הספר באתר ההוצאה]

 



אם הייתה ניתנת לכם האפשרות לדעת את תאריך מותכם, האם הייתם בוחרים באפשרות כזאת? לא את סיבת המוות, את התאריך בלבד.

לא. לא תוכלו לדעת אם תקדים את התאריך הזה מחלה ארוכה וקשה, או אולי פשוט יכה אתכם ברק, ככה, חד וחלק.

ועכשיו, בואו נרחיב את המעגל. לא רק את  תאריך מותכם תוכלו לדעת, אלא גם את זה של הוריכם, בני זוגכם, ילדיכם, חבריכם. לטוב ולרע. מחר או בעוד 70 שנה.

ועכשיו, להחליט.

אחת ,שתיים ושלוש.

לעיירה אינוביל, עיירה לא נודעת בארץ לא נודעת שעל גבול הולנד, מגיע נער בעל יכולת מופלאה. שב מולו, הוא יביט בעיניך ויקרא בהן את תאריך מותך.

הפיתוי לדעת גדול מדי, ותושבי העיירה עומדים בתור. הנער קורא את התאריך, רושם אותו על דף, מכניס לתיקייה, ומאותו הרגע חופשי כל תושב להחליט אם ומתי יפתח אותה.

הילדים זכאים לפתוח אותה מגיל 18.

מה קורה לאדם שיודע את תאריך מותו?

 האם יבלה את 60 השנה הבאות באדישות, מפני שנלקח ממנו המסתורין?

או אולי ייכנס לדיכאון מפני שמותו קרוב מכפי שציפה?

אולי יחל לעסוק בספורט אקסטרים, או ייסע לג'ונגלים ויבקש מהסובבים אותו לא לציין בפניו את היום בשבוע.

האם יתחיל לספור את השנים, ימיר אותן בחודשים ואחר כך בימים, עד שימצא עצמו מאושפז, עם רבים מחבריו?

או שיתחיל לטפח את חלקת הקבר שלו ולתכנן את מסיבת הפרידה ?

והעיירה?

עיירה בה נשלח אחת לשנה מכתב לכל התושבים מה"מחלקה לתכנון החיים", העוזרת לאנשים לתכנן את חייהם בצורה המספקת ביותר, עד טווח של חמש שנים מתאריך מותם, "חמש שנות הקצפת"-שנים בהן אין איש יודע מה יהיה מצבו הבריאותי.

עיירה שמתחלקת לאלה ש"יודעים" ולאלה שנולדו אחרי ביקור הנער ולא יידעו עד לרגע מותם.

לאלה שפתחו את התיקים ולבודדים שסירבו להאמין בנער ונקראים מעתה-

" הספקנים".

ולעוד אחת.

המספרת, דורה מאטר, שביום הולדתה ה 18 פותחת את התיק ומוצאת בו...דף ריק.

האם תחיה לנצח?

האם גורלה הוא שגרם לה להתיישב מול הנער כילדה בת חמש בדיוק ברגע בו היה נתון  בחוסר תשומת לב ובלבול?

כך או כך, דורה שונה.

נערה באינוביל שאין לה אפשרות לדעת את יום מותה.

נערה שגורמת מעתה לכל הראשים להסתובב, לאנשים לצחקק מאחורי גבה.

דרך מרתקת בה בוחן הסופר הנפלא אופיר טושה גפלה את התמודדות החברה עם השונה, והתמודדות השונה עם החברה..

הרבה מחשבות מעורר הספר וביניהן, אי אפשר להניח אותו מהיד.

ואני... לא, עוד לא הצלחתי להחליט אם הייתי פותחת את התיק או לא.

 

 

 

מאת אירית ישראלי

 

נכתב על ידי , 23/5/2010 16:50   בקטגוריות אירית ישראלי, ביום שהמוסיקה מתה  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מסע אל הפסיכולוגיה הפנימית: גארפילד על "בדידותו של קורא המחשבות" מאת דלית אורבך


[על הספר באתר ההוצאה] את הספר הזה ראיתי הרבה זמן על המדפים בסטימצקי, כל פעם ויתרתי עליו. לא שמעתי כלום על הסופרת, לא זוכר ביקורות עליו. ולפי הכריכה האחורית מדובר בספר רביעי של הסופרת, אני עכשיו הולך לחפש את הקודמים.לפני שבועיים בקורס כתיבה יוצרת דיברנו על כיפופים, לקחת משהו מהמציאות לכופף אותו ולכתוב מסביבו כשכל העולם ממשיך נורמאלי. הספר הזה הוא דוגמא מעולה לכיפוף מוצלח. נרי בן שלום הוא קורא מחשבות, הספר הזה לוקח אותנו לכל המקומות שלא היינו חושבים עליהם בכל שלב בחיים של קורא מחשבות. בתור ילד הוא יודע מה ההורים שלו חושבים עליו, הוא גדל מגיל צעיר עם אלימות וסקס, הוא יודע לפניך מה אתה חושב ומעולם לא פיתח רגשות משלו, לקח מאחרים.נרי מתייחס לקריאת המחשבות שלו כאל נכות, לא כאל כח. כשהוא נפגש עם מישהי הוא כבר יודע עליה הכל, כשהיא מתחילה לדבר הוא בעצם רק מאמת לעצמו עד כמה היא סוטה מהאמת כדי ליפות אותה. הספר הזה הוא מסע אל הפסיכולוגיה הפנימית של האדם, אל האמונה שכולנו בשלב מסויים חושבים מחשבות סוטות, אלימות, בוטות, אבל אנחנו לא פועלים לפיהן. בחציו השני של הספר פוגש נרי אישה עם יכולת מקבילה לשלו, שוב כיפוף שמעניין לראות. הספר קולח קריא ומעורר מחשבה, מומלץ.

 

מאת גארפילד

 

נכתב על ידי , 20/5/2010 16:38   בקטגוריות בדידותו של קורא המחשבות, גארפילד  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פיר המסע בין המבואה לעליונה: הלנה המיתולוגית על "אלגנטיות של קיפוד"


[על "אלגנטיות של קיפוד" באתר כתר"]



 

רֶנה בת החמישים וארבע, אישה קטנה, מכוערת ושמנמנה, עם יבלות ברגליים וריח פה של ממותה, היא קונסיירז', שוערת בניין. היא גרה בדירה קטנה המוקצית לה בתפקידה, עם חתול ועם אל-לחצן המודיע לה בכל פעם כשמישהו עובר במבואה.

באותו בניין יוקרתי ועשיר עד זרא, גרה נערה בת שתים עשרה, המתקדמת בשלווה לעבר השישה-עשר ביוני, יום הולדתה. פאלומה, מתגוררת בקומה החמישית.

 

בין המבואה לבין הקומה החמישית,

יגיע לקומה הרביעית מר קאקורו אוזו.

 

הספר נע בציר המעלית שבין המבואה לקומה החמישית.

בתחילת הספר, אנו מתהלכים בדקות בקו סיפורה של גברת מישל, שליופי שלה ישנו מטען של תיעוב עצמי, שהוא הצייר הקשוח ביותר של הדיוקנאות העצמיים.

בה בעת משיק הקו של פאלומה, נערה מיוחדת וחכמה שהחליטה לכתוב יומן תובנות על היקום, העולם והחיים.

הקווים, נראים מקבילים ומשיקים כאחד. חיוך רך, פנימי, מתפשט - ככל שנקודות החיבור בין שני הקווים מתקפלות פנימה לתוכו של הספר, לתוכן של שתי הילדות-המבוגרות הללו. לרגעים נראה כאילו הן נמזגות זו אל זו, לא כדי ליצור תמהיל, אלא כדי ליצור התפשטות, פעפוע של זהרורים, ריקוד של אור שמרחיב את האפילה.

ואכן, נדמה לנו כי המעלית הזו, על אף היותה יוקרתית, מטלטלת בין הקומות, נחושה לנכוח במסע הפנימי-חיצוני, בתא קטן ומהודר - חונק ופתוח, מוגבל ומסמן גבולות, מוגדר ומקנה הגדרות, מקובע בתנועתו.

מוריאל ברברי אינה מפחדת מפרדוקסים.

המעלית החודרנית הזו מנקבת את המובן מאליו, מפוררת תובנות בחדות, מקיאה מתוכה את היוהרה האטומה, את מראית העין, את התעתוע המתנשא, את האווילות ואת ההבלוּת, ומקציעה ומלטשת את האנושיות החכמה, גם כשזו נחבאת מאחורי מסיכת הריקנות והסתמיות.

רנה ופאלומה מתהלכות בפיר המעלית כדרך הסמוראי, הן מגלות את ההלימה, את ההשראה מגדולתם של הדברים הקטנים, את העוצמה הפורצת מבגדי החולין, כדי לפעום את הבטח ב- כך צריך להיות. שתיהן וואביות - צורה מוצנעת של יופי, סוג של עידון המוסווה על ידי חספוס.

המעלית, היא אם כן, הכריכה של הספרים אותן הן קוראות, והחללים של התנועה הם צורתן המוצנעת של יופיין, עד כי נדמה ששתיהן אינן דמויות אלא יצירות אומנות -

החציצה של המעלית מן העולם - היא במדוייק הקו החותך והיוקד שבין היותן אלמותיות, לבין היותן מרקם בשר ודם.

התנועה המרהיבה - האומרת כי כשיורדים עולים, נעצרת בקומה הרביעית.

ולא כי היא נתקעת,

אלא כי מרגע שהקומה הרביעית מקבלת לתוכה את מר קאקורו אוזו היא הופכת להיות גשר. גשר צר, נכון, ועדיין הגשר המחבר בין תהום לתוהו. מר קאקורו יאחז בידה של גברת מישל ושל פאלומה - ויראה לשתיהן כי החלל מפעים דווקא בגלל שאין בו דלתות גסות, אלא דלתות הזזה הנבלעות חרישית אל תוך הקיר ויוצרות מרווח נשימה עמוק ורחב ומלא.

כעת יתאחדו הפילוסופיה והפואטיקה, האנתרופולוגיה והספרות, ההגות והחכמה - ויוענקו להם עיניים אצילות וקול, וטעם וניחוח, וצחוק ונגיעה והמעלית, כך נדמה, תסיים את תפקידה בנסיקה אחרונה לרקיע.

מר קאקורו מושיט את המהות שחסרה עד מוות לשני הקווים המשיקים - את הפילאיות של תנועת הרוח בתוך האדם הארוג לאדמה.

הדיוק בו נפגשת המבואה עם העליונה הוא קליגראפי. אפשר לראות את הנוצה הדקה, החשופה שמציירת בדיו את הגידים והנימים של אישוני הפְּנים בתבונת הלב.

מוריאל ברברי כותבת, וכל משפט ראוי להיחקק על קרקע הפעימה. אין יֶתֶּר, אין פָּחוּת. אבל יש - אין. יש חֶסֶר, ועצב, ושריטה. יש טיעוּן ומטען, שיקול ושיכול, יגון והד ותמצית ובת-שחוק. ישנה חמלה בעולם ללא חסד, ישנה אמונה בעולם אלילי, ישנה מחוננות בעולם אווילי. ומתוך החורים השחורים הנעלמים בהם נעה המעלית, אנו תוהים מי הם החיים ומי הם המתים ומהו אותו דיוק של אותה פגישה.

 

ואז,

כשהמרחב נושק בשפתי אוהב למרווח הצלול, בסוף הסוף, אנו נעמדים בצווחה אילמת אל מול פני האדמה, נושאים מבט צולל אל פיר המעלית ומרגישים הולם בלתי נישא, אחד משמעי וחד פעימה בתובנת-על אודות התפשטות ריצודי האור אל תוך החשיכה, אודות הפגישה הנוסקת, המדוייקת של נגיעת קץ תנועת הרוח בתוואי האדם.

 

'אלגנטיות של קיפוד', אומר מר קאקורו לפאלומה על גברת מישל, רנה. זהו השם של הכמעט, של ה-בין, של הקווים. מוריאל ברברי כתבה ספר אינסופי, פלאי ומהדהד. מפל יקומי מפכֶּה למפץ הענק בהיות האדם. וגשר הצער הרועד. כל כך רועד.

 

מאת הלנה המיתולוגית

 

עוד על אלגנטיות של קיפוד במועדון קריאה

 

נכתב על ידי , 17/5/2010 21:18   בקטגוריות אלגנטיות של קיפוד, הלנה המיתולוגית  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

35,857
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למועדון קריאה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מועדון קריאה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)