לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

"מדי פעם מושטת יד קצרה וכמהה, אבל רק לעתים רחוקות זה נגמר בנגיעה"

מנסה להעביר מחשבות ורגשות, בצורה מדוייקת ככל האפשר, ממוחי אל מוחכם.

כינוי: 

בן: 37




קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מחשבות בעקבות מותו של חיים חפר


גם זה פוסט שרציתי לכתוב מזמן, כיום-יומיים אחרי שהוא נפטר. אין לי זמן, לימודים, עבודה - חפרתי לכם כבר על כל זה...

כששמעתי שנפטר חטפתי שוק קל. חשבתי שזה משהו שצריך להרגיש, כמו שכשנעמי שמר הלכה לעולמה הרדיו התמלא בשיריה למשך שבוע-שבועיים, יצאו דיסקים, אוספים, תכניות מיוחדות ברדיו. 

ציפיתי שפיד הפייסבוק שלי ייתמלא בסטטוסים, בשירים משיריו.

זה לא קרה. וודאי היו אנשים שפירסמו סטטוסטים על מותו, אני מניח כי היו תכניות מיוחדות ברדיו, אך אני לא ראיתי ולא שמעתי כאלה. אנשים שסיפרתי להם לא התרגשו, ובכל זאת הרגשתי שצריך לציין איכשהו את היום, והתחלתי לשמוע משיריו, לקרוא אודותיו, הקדשתי לו יום. מגיע לו.

 

חיים חפר לא היה משורר. שיריו לא היו כאלה שמפורסמים בספר, שיש לשבת ולקראם מספר פעמים, וגם אז רק מתחילים להבין. חיים חפר היה פזמונאי, הוא כתב בחרוזים, בשורות קצרות, שורות שנועדו שילחינו אותן. ההוא היה פזמונאי מיוחד. אפשר לומר - פזמונאי שמח. כי מטרתו העיקרית של חיים חפר בשיריו הייתה תמיד לשמח. הוא הקים את הצ'יזבטרון וכתב את המנונו כדי לשמח את הפלמ"חניקים, כתב את נאצר מחכה לרבין כדי לעודד את העם בתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים, ואת המלחמה האחרונה כדי לרומם את רוחם של החיילים המותשים במלחמת יום כיפור (את סיפורו של השיר האחרון שמעתי פעם - הוא כתב אותו בזמן מלחמת יום הכיפורים, כשעבר בין המוצבים, לאחר שהתלוננו באוזניו שכל השירים הם ממלחמות קודמות ואין שירים על המלחמה הנוכחית).

 

ובכל זאת, אני מאוד אוהב את שיריו. למה "בכל זאת"? כי זו הטענה הנפוצה המושמעת כלפי על ידי אוהבי הפופ הים תיכוני. כשאני מתקומם כנגד שורות כמו "היי...

אם את פה לבד זה מצוין 
תני סימן אם את גם בעניין 
משהו בך גורם לרצות עוד"

 

מטיחים בי שלא כל שיר צריך להיות "עטור מצחך", ושיש מקום גם לשירים שמחים סתם בשביל הכיף.

שיריו של חיים חפר הם הוכחה לכך שלא חייבים להתפשר על איכות בשביל לעשות שירים שמחים. בחלקם המילים ברמה נמוכה, אך זה נעשה מתוך החלטה מודעת ותוך קריצה. והחשוב מכל - כשכתב לא התכוון לכתוב "להיט" אלא לבטא הלך רוח, תחושה, רגש. זאת בניגוד מוחלט ליוסי גיספן, שלא מתבייש להודות "אני לא מבטא את הרגשות שלי בכתיבה". ככה פשוט. כלום.

 

חיים חפר הוא לא ההוכחה היחידה שאפשר אחרת. כוורת עשו את זה, אולי אפילו טוב ממנו, עם שירים שחלקם מרגשים וחלקם מעוררי מחשבה, רבים מהם שנונים על סף הגאונות וכמעט כולם שמחים מאוד. גם אלתרמן ידע לכתוב לצד פזמונים מצחיקים וקלילים (חנהל'ה התבלבלה הוא המוכר ביותר, אם כי בגרסה המולחנת הוא מעורבב עם שיר אחר, גם של אלתרמן.) גם ביאליק. היו גם את עלי מוהר ויהורם טהרלב, שכתבו שירים מרגשים לצד שירים משעשעים. 

 

הבעיה שלי עם ליאור נרקיס ודומיו היא לא שהם לא עמוקים מבחינה תכנית, ולא שהם שרים שירים שמחים. תתפלאו, גם ממש לא איכפת לי מאיזו עדה הם. להפך, אני חושב שיש להם הרבה מה ללמוד מזוהר ארגוב אם הם רוצים להקרא זמרים מזרחיים.

הבעיה שלי איתם היא שהשירים שלהם משדרים זלזול במאזין. אין כמעט שירים היום ברדיו שנראה שבאמת הוקשה להם מחשבה, שעשו אותם באהבה, שהשתדלו לדייק בחרוז הנכון או בלחן המתאים ביותר. המחשבה היחידה שעוברת לגיספן ושות' בראש כשהם יוצרים שיר, כך נראה, היא כיצד לעשות "עוד להיט". ולהיטים זה אולי טוב לכיס ולתחושת המגלומניה שלהם, אבל לא מראה חשיבה עלי, כקהל.

 

רק טוב,

שם בדוי

נכתב על ידי , 4/12/2012 08:40   בקטגוריות על שירים ושירה, שחרור קיטור  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הסתה


בחודשים האחרונים, לכבוד יום הזכרון לרצח ראש הממשלה, ולכבוד הבחירות המתקרבות ובאות, התחילו רבים מחברי לפייסבוק להעלות באוב טענות ישנות אודות ההסתה שקדמה לרצח רבין.


קצת רקע לגבי דעותי בנושאים:

בלשון המעטה ניתן לומר שאין לי חיבה יתרה לרבין. דעותיו היו שונות משלי וסגנונו לא מקובל עלי. עם זאת, אני רואה ברציחתו פשע איום ונסיון לפגוע בדמוקרטיה הישראלית, היקרה לי מאוד. לצערי הרב, במהלך השנים שחלפו מאז הרצח מונף יום הזכרון לטובת תעמולה פוליטית והסתה כנגד הימין בכלל והציבור הדתי לאומי בפרט. מי שרוצה לקרוא קצת יותר על דעותי בנושא יום הזכרון וכיצד יש לציין אותו מוזמן לקרוא את שכתבתי לפני שנתיים בנושא (ניתן לדלג על שלושת הפסקאות הראשונות).


לענייננו. בעת האחרונה ראיתי מספר לא מבוטל של סטטוסים ומ"מים (memes) המאשימים את נתניהו בהסתה לרצח רבין. כל המאשימים צרפו לדבריהם את תמונתו של נתניהו מההפגנה בצומת רעננה, או את התמונה מהמרפסת בכיכר ציון. 


האמת? אני קצת עייף מלעסוק בנושאים ישנים שכאלה. שני הצדדים כבר שפכו את טיעוניהם אינספור פעמים. שוב ושוב הוכח שהמסיתים האמיתיים הם אנשים מסוימים בשמאל שמתעקשים לייחס לנתניהו פשעים ואשמה, כאילו הוא זה שגרם ליגאל עמיר ללחוץ על ההדק. אבל מה לעשות שהטענות האלו עולות שוב ושוב, ובין השאר מועלות על ידי אנשים אינטיליגנטים, אז כנראה שצריך להסביר שוב ושוב, וגם אם לא אצליח לשכנע את מי שהשנאה לנתניהו זורמת בדמו, אולי אצליח לגרום למי שלא גיבש עדיין דעה לחשוב קצת על הנושא.

 

‏‏ההפגנה בכיכר ציון

 

את התמונה הראשונה שעצבנה אותי ראיתי לפני חודש:

 
המ"ם הזה מתייחס להפגנה בכיכר ציון, כחודש לפני רצח רבין. יש הרבה טענות נגד ההפגנה הזו, וכמובן שיוצר המ"ם לא התייחס לטענה ספציפית, אלא פשוט הכריז שההפגנה הזו היא הסתה לרצח ראש הממשלה, כך שנותר לי רק לנחש את כוונתו.


הטענה הנפוצה ביותר כנגד ההפגנה הזו היא כי הונפו בה תמונות של רבין במדי אס.אס. לעיתים מנפחים את הסיפור לבובת ענק של רבין במדי אס.אס או לאלפי שלטים ובהם תמונתו במדים הארורים הנ"ל. האמת הפשוטה היא כי הייתה שם תמונה אחת, או אולי מספר מצומצם של עותקים שלה, לא גדולה במיוחד (דף A4, ככל הנראה) ולא אחת שהונפה על שלט. את התמונה הביא לידיעת התקשורת אבישי רביב, סוכן השב"כ שהושתל בימין הקיצוני. לא הוא יצר את התמונה (אם כי כנראה הייתה לו יד ביצירתה) ואין בכך כדי להגן על כל מי שהיה מסביב וחשב שזה לגיטימי, אבל כל מי שהיה בהפגנה יודע שתמונה קטנה כל כך המוחזקת ביד אינה נראית על ידי רוב מי שנוכח בהפגנה, וודאי כשמדובר בהפגנה כל כך גדולה. בקיצור, הייתה תמונה, אולי כחלק מפעילות השב"כ לאיתור קיצונים, אך היא לא הייתה חלק מרכזי בהפגנה, רוב המפגינים לא ראו אותה, וודאי שנתניהו לא יכול היה לראותה מהמרפסת.


ישנן טענות נוספות לגבי הפגנה זו, אך אתייחס אליהן בסוף. נקודה שמצריכה הבהרה בתמונה הזו היא המילה "מוות" הכתובה באדום ענק. למען הסר ספק, הכתובת המלאה קוראת "מוות לרב המרצחים" ובאנגלית "death to Arafat" לאמור מוות לעראפת, לא לרבין.

 

ההפגנה בצומת רעננה

 

עבר יותר מחודש, וכמעט שכחתי המ"ם האומלל ההוא, ולפתע הופיע מ"ם חדש, והופץ בסיטונאות.


 

אז ככה: מה שכתוב על הארון הוא "רבין ממית ציונות" בצד אחד, ו"רבין קובר את הציונות" בצד האחר. במילים אחרות, מדובר בארון קבורה לציונות. המסר בהפגנה הוא: "רבין יביא למות הציונות." ולא, חלילה, "רבין צריך למות". 

 

כשדיברתי על כך עם כמה מחברי, אמרו לי שאמירה כזו היא קיצונית מספיק בעיני הציבור הדתי-לאומי על מנת להסית לרצח. עם כל הכבוד לחברי, אני לא מקבל את הטענה הזו. צריך ממש לזלזל בציבור הדתי-לאומי בשביל לחשוב שהם מקבלים את הדברים הנכתבים בהפגנות כפשוטם ויותר מכך, לחשוב שמספיק להצביע על מישהו כאויב הציונות כדי שיירצחו אותו, תוך התעלמות מהחוק והדמוקרטיה.

 

ההפגנות בכללי

טענות אחרות מושמעות סביב הפגנות שונות. מדברים על תמונות אחרות של רבין שנשרפו וצעקות "מוות לרבין" בכל הסרטונים ברור כי אלו דברים שקרו בשולי ההפגנה ולא כללו קהל גדול. ככה זה, הראשונים שמגיעים לכל הפגנה הם הקיצונים ביותר, ואין הפגנה שאין בבה קיצונים. הדבר נכון תמיד, ולא רק לגבי הימין, וזה שהיו בהפגנה אנשים שהסיתו וקראו למותו של רבין לא מראה שכך חשב רוב הציבור המפגין, או שכך חשבו מארגני ההפגנה. הקריאות היחידות שראיתי שקוראים אנשים רבים הן "רבין ההומו, רבין הבן זונה" - קריאה שבלי ספק לא מראה על רמה גבוהה של ההפגנה, אבל קשה לקרוא לה הסתה לרצח - ו"בדם ואש את רבין נגרש" - קריאה שנשמעה בהפגנה בכיכר ציון. קריאה זו כבר מטרידה אותי הרבה יותר, ולכן דיברתי עם מספר אנשים שאני מכיר והיו בהפגנה (הייתי אז בן 8, אבל לו היה כל זה קורה היום וודאי הייתי הולך בעצמי). כולם טענו שלא שמעו קריאות כאלו, ושהדבר הכי חמור שהם זוכרים ששמעו הוא "רבין בוגד" (על כך להלן). אינני יכול לדעת מה שמע או לא שמע נתניהו מהמרפסת, אך על סמך ההפגנות שהייתי בהן, ועל סמך הפעמים בהן יצא לי לעמוד מול קהל גדול (לא של אלפים ועשרות אלפים, אבל בכל זאת), נשמע לי סביר שנתניהו לא שמע או לא הבין היטב את הקריאות שקראו מלמטה. הוא עשה מה שפוליטיקאים עושים בהפגנות: חייך ונופף לקהל. 

 

זה מוביל אותי לעניין הבא. היו דברים רבים בהפגנות שהיו לא לעניין. מוטב היה לו לא היו רושמים את שמו של רבין כלל על ארון הקבורה, אפילו שהארון בפירוש לא יועד לו. הכינויים "רוצח" ו"בוגד", כמו גם התמונות בהן הלבישו לרבין את הכאפייה של עראפת הן מזעזעות, וגם הקריאה "בדם ואש" וגו' מפחידה. עם זאת, צריך לזכור שאנחנו מסתכלים על הדברים בדיעבד. באותן שנים היו רק אנשים ספורים שחשבו כי יתרחש רצח פוליטי בישראל. ישראל ידעה הפגנות קיצוניות מאוד, קריאות "רוצח" נקראו לעבר מנחם בגין ושרון בשעתם בדיוק כמו שנצעקו לעברו של רבין, אני חושב שלרוב הציבור היה ברור כי מדובר בחלק מהמשחק הדמוקרטי. מי חשב אז שיקום אדם וירצח את ראש הממשלה? לא סתם הייתה מדינה שלמה (ולא רק השמאל) בהלם כשקרה הדבר. 

במקום לשפוט אנשים על דברים שאמרו או לא אמרו לפני שבע עשרה שנים, מוטב שנתמקד בהפקת לקחים להווה ולעתיד. למרות טענות אחרות שקיימות, אני סבור כי הימין הפיק לקחים מאז רצח רבין, ודוגמה לכך היה ניתן למצוא בהפגנות טרם ההתנתקות. במילים אחרות, אני חושב שההפגנות ההן עברו את הגבול, אך באותו זמן לא היה הגבול הזה קיים, ולא ניתן להאשים את מי שחצה אותו אז.

 

מאבק נתניהו בהסתה

בניגוד לטענות הנפוצות, נתניהו דווקא הביע התנגדות נמרצת להסתה שראה בהפגנות. ניתן לטעון שיכול היה לעשות יותר מכך, אבל זה כבר ממש עניין של דעה, וצריך להתחשב במה שציינתי לגבי ראייה בדיעבד, וכן בכך שלא ניתן לקיים הפגנה שלא יגיעו אליה קיצונים. 

הנה קטע מנאום של נתניהו, ההמון צועק "רבין בוגד" ונתניהו מתנגד בתוקף לכינוי.

והנה גם שלי יחימוביץ' מבהירה שלא "הליכוד" הסית לרצח

בנוסף, שווה לשים לב לדברים שאמר בכנסת, יום לאחר ההפגנה בכיכר ציון. נתניהו התנער לחלוטין מאלו שהרימו תמונות במדי אס.אס, מהכינוי "רוצח" ו"בוגד" וקרא לשיח דמוקרטי ראוי והגון:

 

"אני רוצה לומר לך, שהגינוי הראשון [של התמונה במדי אס.אס] בא מייד כששמעתי על דבר הנאצה הזה במהלך אותה הפגנה, מול קומץ בריונים, שאני חושב שאני יודע לאיזו תנועה בלתי חוקית הם שייכים. ואין להכתים כמובן ציבור שלם בגלל קומץ בריונים.

אבל אני רוצה לומר יותר מכך. התופעה הזאת של כינוי מנהיגי מדינת ישראל בתואר רוצחים ובוגדים - רבין רוצח, בגין רוצח, שרון רוצח - אלה דברים שהיו פסולים תמיד, במשך כל ממשלות ישראל. ואנחנו מגנים זאת בכל פה. אינני רוצה לעבור אחורה, להזיז את מחוגי השעון אבל אני אומר: מעכשיו קדימה, מה שעלינו לעשות כולנו יחד הוא להתייצב נגד התופעות הללו ונגד כל ניסיון להכתים את הציבור שיושב כאן בכתמים הצהובים של אותו קומץ קטן וקיצוני. הם לא משלנו, ואנחנו לא מהם, וכך יהיה."

 

אני חושב שאחרי הדברים האלו אי אפשר להגיד שנתניהו היה חלק מההסתה.

 

גבולות ההסתה

אחד הדברים שממש מעצבנים אותי הוא שלא טורחים לעשות הבדלה בין ההסתה שהייתה לבין המחאה הלגיטימית שהייתה. תראו למשל את העמוד הזה באתר הנוע"ל. אין ספק שיש שם דברים מזעזעים, אבל יש שם גם כמה שממש לא. אפילו אם נתמקד באלו שהם קיצוניים יחסית, נגיד זה, קשה להגיד שמדובר בהסתה. למי שלא מבין את ההומור הדתי, רבין משחק בקריקטורה בתפקיד רחב הזונה, שמסרה את יריחו, ועראפת והאדם הנוסף שלידו (אני לא בטוח מי זה) משחקים את שני המרגלים. ניתן לסכם את המסר ב"רבין הוא הזונה של עראפת" ב"רבין מוסר את יריחו" או בשילוב של שני המשפטים, אך האם זה הסתה לרצח? אני חושב שלא. הסתה לרצח זה כשאומרים שצריך לרצוח אדם מסוים, או שהוא צריך למות. זה קרה מספר פעמים לפני רצח רבין, אבל זו לא אחת מהן.

 

לצערי יש מי שמנסים לקשור כל מי שהפגין נגד רבין בהסתה, ורבים אחרים שמתעקשים לקשור את שמו של נתניהו בהסתה. מצחיק שלצורך כך משתמשים בטכניקות תעמולה והסתה. ראו למשל את הסרטון הזה. שימו לב לדברים שנתניהו אומר שם, ובאיזה קונטקסט זה מוצג. מי שיצר את הסרטון לא היסס לשים יחד ציבור הצועק "מוות לרבין" עם ראש אופוזיציה שאומר שראש הממשלה "איבד את העשתונות". שום דבר שנתניהו אומר בסרטון הה אינו בגדר הסתה, שום דבר מדבריו לא חורג מהתנסחות מקובלת של ראש אופוזיציה, אבל ברגע שהסרט משלב אלו באלו קטעי הסתה ברורה עם קטעים לגיטימיים מדבריו של נתניהו, נוצר הרושם כאילו נתניהו הוא שהסית. זו שיטה מלוכלכת, שנועדה לקשר בין דברים לא קשורים ושוללת, הלכה למעשה, את הלגיטימציה של דעות ימניות המתנגדות להסכמי אוסלו ולדרכו של רבין. והסרט הזה לא לבד. בכל פעם שמדברים על ההסתה שקדמה לרצח משלבים קטעים לגיטימיים לחלוטין, ומנסים לקשור את אלפי המפגינים במעשיהם של מעטים, כאילו כל המפגינים היו מקשה אחת, כאילו חטא של אחד מהם מכתים את ידיהם של כל האחרים.

 

 

חלקו של השמאל

אחרי שכל זה נאמר, ואני מקווה שהצלחתי לשכנע מישהו, אני רוצה לדבר על חשבון נפש. כבר אמרתי שאני חושב שהימין היה צריך לעשות חשבון נפש בעקבות הרצח, ואני חושב שחלק גדול ממנו עשה זאת. יש עדיין קיצונים, יש עדיין אנשים אלימים, אבל הם מוקעים מתוך הציבור. אין זה אומר שסיימנו, את הלקחים שהפקנו חייבים להמשיך ולהנחיל הלאה. נדמה לי שבשנים האחרונות יותר ויותר צעירים נמשכים לרעיונות אלימים, אני שומע קולות שמהללים את יגאל עמיר, כשפרסמתי פוסט נגד הקריאה "מוות לערבים" קיבלתי תגובות מזעזעות. יש עוד הרבה מה לעשות.

 

אבל לא רק הימין צריך לעשות חשבון נפש. הקרע שהיה קיים בעם ערב הרצח נוצר באופן הדדי. השמאל זלזל בימין ובמתנחלים, והזלזול הפך לשנאה. יחד הפכנו את הויכוח הפוליטי מסכסוך משפחתי למלחמה של ממש. גם להנהגת השמאל, גם לרבין עצמו, היה חלק לא מבוטל בכך. הרצח יכול היה להוות שעון מעורר, להזכיר לכולנו שמעבר לכל הויכוחים צריכה להיות הנחת יסוד אחת: אנחנו חיים במדינה הזו ביחד, ומתכוונים להמשיך לחיות בה יחד. לצערי, זה לא קרה. מה שקרה הוא שהשמאל החל בהסתה פרועה כנגד הימין, ובפרט כנגד הציבור הדתי לאומי. אני מכיר באופן אישי שלושה מקרים של נערות ימניות שהלכו לכיכר אחרי הרצח (אחת מהן מספר שנים אחרי הרצח) כדי להראות שגם הימין מצטער על מה שקרה. השתיים הראשונות היו דתיות, על אחת ירקו ובשנייה הטיחו ש"את רצחת את רבין". השלישית קיבלה מכות של ממש משום שלבשה חולצה של "צומת". 

 

לצערי, המצב היום לא שונה בהרבה. השנאה בשמאל כלפי החרדים, המתנחלים והעשירים הולכת וגדלה. הנחת היסוד של רבים בשמאל היא שהציבור לא מבין מה טוב בשבילו, ולכן ממשיך להצביע לליכוד (ראו את המ"ם הראשון). בקרב חוגים גדולים, דעת הימין לא מתקבלת כדעה לגיטימית, אלא כטעות, חוסר הבנה או גזענות.

 

דווקא השמאל, שמטיף (בצדק!) נגד גזענות והכללות כלפי הערבים, מכליל ושונא ללא סיבה. דווקא השמאל, שקורא כל הזמן לבדק בית, לבחינה עצמית וחשבון נפש לאומי, אודות מלחמת השחרור, פעילות צה"ל בשטחים וכו', השמאל הזה עיוור לחטאיו, אינו עושה חשבון נפש ואינו רואה את הדבשת על גבו.

 

אגב, בכל הנוגע לשנאה, בימין המצב לא יותר טוב, אנחנו שונאים שמאלנים, משתמטים וערבים. גם בקרב רבים מהחרדים יש בוז עמוק כלפי החילונים, ולעיתים קרובות גם כלפי הדת"לים. 

 

נקודת אור קטנה הייתה בעצרת תנועות הנוער השנה. לראשונה הוזמנו והגיעו חניכי תנועת בני עקיבא לעצרת, ואנשים עם דעות ואמונות שונות הרימו יחד קול שקרא לאחדות ולשמירה על הדמוקרטיה. נקווה שזוהי רק ההתחלה.

 

אל תשנאו,

שם בדוי.

נכתב על ידי , 6/11/2012 23:26   בקטגוריות אקטואליה, שחרור קיטור  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פרסומות שמעצבנות אותי


האמת, אין לי שום דבר נגד פרסומות. אני אפילו לא מעביר ערוץ בזמן שהן משודרות. חלקן אפילו משעשעות ואינטיליגנטיות יותר מחלק מהדברים המשודרים בטלוויזיה. אבל בזמן האחרון עלו שתיים שהרגיזו אותי ממש.

 

 

‏‏‏‏‏נוטלה

הראשונה, אם אני זוכר נכון, הייתה הפרסומת לנוטלה. אני מאמין שרוב הצופים עולים על הטריק השקוף שמנסים למכור לנו שם, אבל המעניין הוא שלא מדובר בשקר גס, אלא בשימוש מתוחכם באמת. במרכז הפרסומת עומדת אשה שמספרת כמה חשוב לה שילדיה יאכלו בריא. לכן, היא מוסיפה, היא נותנת להם נוטלה כחלק מארוחת הבוקר. 

יש שתי מילים משמעותיות בפרסומת הזו:

 

המילה שמאפשרת להם להגיד את השטויות האלו היא "כחלק". אף אחד לא אמר, חלילה, שלחם עם נוטלה מהווה ארוחת בוקר בריאה, אלא שהוא יכול להוות חלק מהארוחה. כלומר, אם תמרחו אותו על לחם מלא, תוסיפו כוס חלב ומנת פירות או ירקות, תקבלו ארוחת בוקר מאוזנת. זה בערך כמו לשווק סרט קולנוע כחלק משגרת יום ספורטיבית. אם רק תגיעו לשם באופניים ותחזרו משם בריצה. ועוד דבר, אמנם אין לי ילדים עדיין, אבל הייתי ילד ואגלה לכם סוד: אם תתנו לילד לארוח הבוקר כוס חלב, לחם עם שוקולד (סליחה, ממרח אגוזי לוז) ופירות, תשארו עם ילד שבע ומרוצה, כוס חלב ופירות. רוב ההורים בארץ לא יצליחו לגרום לילדים שלהם לאכול פירות בארוחת הבוקר בכך שישימו ליד לחם עם שוקולד.

 

המילה השנייה המשמעותית בפרסומת היא המילה "לכן". פה מצוי השקר. אין שום קשר של סיבה ותוצאה בין הרצון שהילדים יאכלו בריא לבין הרעיון של לתת להם נוטלה לארוחת הבוקר. מי שרוצה לתת ארוחת בוקר בריאה לילדים שלו שיכין להם סלט, חביתה, לחם עם אבוקדו\טחינה\גבינה, גרנולה. אבל נוטלה? אתם לא רציניים.

 

עכשיו ננסה לפרוט את זה למרכיבים. אחד הדברים שנוטלה מתגאה בו הוא השימוש בחלב רזה. בואו ננפץ את המיתוס הזה. בחלב רזה אחוז אחד או אפס אחוזי שומן. בחלב רגיל יש כ3%. לא הבדל כל כך משמעותי בהתחשב בכך שהחלב הרזה הזה מהווה רק 5% מהממרח הסופי.

 

ומה עם אגוזי הלוז? ראשית, אגוזים זה לא תפוחים, וזה שזה טבעי לא אומר שזה בריא, בטח לא בלי הגבלה. באגוזי לוז 61% שומן, מה שאומר שלמרות היתרונות שלהם, צריך לדעת איך וכמה לאכול ולא סתם לדחוף אותם לפה. שנית, בממרח נוטלה 13% אגוזי לוז בסה"כ. לא מעט, אבל גם לא המרכיב העיקרי. הרכיב המשמעותי ביותר הוא סוכר, והשני בתור הוא שומן צמחי. נפלא, לא? כמובן, נוטלה לא מציינים את האחוזים של המרכיבים האלו, אבל לפי סדר הרכיבים אפשר להבין שכל אחד מהם הוא יותר מ13%, וככל הנראה הרבה יותר מ13%. במקרה הטוב אני מאמין ששני הרכיבים ביחד אחראים על60% מהממרח.

 

ורק כדי לתקוף סופית את העניין, הסתכלתי בערכים התזונתיים של נוטלה מול אלו של השחר העולה. הפתעה: ב"השחר" יש פחות שומן ופחות שומן רווי מאשר ב"נוטלה". מצד שני, בנוטלה יש פחות פחמימות ויותר חלבונים. לא הבדל מטורף, ומה שבטוח, עם 31% שומן אי אפשר לקרוא לנוטלה "בריא". חלק מתזונה מאוזנת - כן. החלק הטעים והלא בריא. 

 

דוגמנית בשקל

הפרסומת השנייה שעצבנה אותי, ומשום מה לא שמעתי שעיצבנה אנשים אחרים, הייתה הפרסומת האחרונה ללוטו.

אני מת על היצורים הקטנים האלו, וזה שהמציאו להם שפה זה בכלל נהדר, אבל הפרסומת האחרונה מעצבנת אותי כל פעם מחדש.

תקציר: בפרסומת רואים את החבר'ה הקטנים (לוטוגוצ'ים קוראים להם, מסתבר) יושבים ומדברים על כך שחברה של אלישע זרקה אותו כי אין לו "גלנץ". הפתרון: מביאים את מורן אטיאס שתשב לידו במכונית יקרה. עכשיו יש לו "גלנץ".

מה הבעיה? שזו פרסומת ללוטו, כלומר, פרסומת שנועדה לשכנע אותך לקנות טופס הימורים שבמקרה המאוד לא סביר יעניק לך פרס כספי גדול. בכסף, חברים, אפשר לקנות בית, את החברה שאתה עובד בה או פסל ענק של כבשה תוצרת קדישמן. מה שאי אפשר לקנות בו, אני מקווה, זה נשים. מורן אטיאס (שבטוח קוראת פה), האם באמת אין לך שום בעיה לשווק את עצמך כבחורה שקונים בכסף? האם רק אותי מעצבן המסר הלא כל כך סמוי של הפרסומת, לפיו נשים נמשכות לכסף ותו לא? האם אני היחיד שחושב שבחורה שזורקת את חבר שלה כי אין לו "גלנץ" וחוזרת אליו כי הוא נוסע במכונית יוקרה עם דוגמנית שקנה בכסף זה עצוב ובעיקר לא מושך. לו אני אלישע, הייתי מוציא את הכסף על משהו פרודקטיבי ומאחל לחברה לשעבר שתמצא קוף שטחי ברמתה.

 

אבל עזבו, אני סתם נודניק מעצבן שלא מבין שנשים זה משהו שקונים בכסף וגברים הם דבילים חסרי חוט שדרה שנמשכים רק למראה חיצוני.

 

נכתב על ידי , 4/4/2012 11:33   בקטגוריות שחרור קיטור  
135 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
15,130
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לshembaduy אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על shembaduy ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)