לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



Avatarכינוי:  אנה ג.מ.

מין: נקבה

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2010    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2010

טיפים למאכלי החג בפסח*


פסח כבר הגיע. הסתיימו ההכנות והניקיונות ועכשיו מתחילים לאכול! פסח הוא החג הכי כבד מבחינת הארוחות וגורם לרבים מאיתנו בעיות בעיכול. תחושת נפיחות, עצירויות וגם עלייה במשקל.

מאחר ולי יש את הבעיות האלה כל השנה פיתחתי במשך הזמן מתכונים בריאים, קלים - גם לעיכול וגם להכנה, ואני תמיד מחפשת את האיזון בין בריא לטעים. כי לא תמיד זה הולך ביחד.

בפסח הבעייה הזו מתעצמת שבעתיים בגלל המצות והביצים שבמתכונים. ולכן אני מכינה את מאכלי החג שיש בהם מצה/קמח מצה קצת אחרת.

אני רוצה לחלוק איתכם כמה פתרונות שמצאתי לאכילה בריאה. כידוע המצות עשויות מקמח לבן מרוכז (יותר מאשר בלחם) וזה יוצר תחושת כבדות, עצירות. ועלייה במשקל. ולכן צריך שיהיו במתכונים סיבים תזונתיים.  

 

מָצייה:

 

המָצייה שכולנו מכירים עשויה ממצות +ביצים ויש כאלה שמוסיפים חלב שמוסיף הרבה טעם (אם אין בעייה של בשר/חלב בארוחה). אני מחליפה חלק מהמצות בֳמצייה במצה מקמח מלא או מצה קלה (שזה דומה), ומוסיפה גם תרד למצייה. התרד מספק סיבים תזונתיים, ברזל וערכים תזונתיים נוספים. סיבים תזונתיים  מומלצים ע"י תזונאים גם להורדה במשקל. נכון שזה קצת פחות טעים, אבל מערכת העיכול שלנו תגיד תודה בגדול, כי זה יקל מאוד על תחושת הנפיחות והעצירות. את הכמויות תעשו לפי ההרגשה. תעשו כמה נסיונות, בסה"כ זה די טעים. כך אפשר לעשות בפסח פשטידות/מציות עם ירקות שונים כיד הדמיון הטובה.

 

קניידלאך:

 

אני מערבבת מצה מקמח מלא עם מצה מקמח רגיל.עדיף כמובן להשתמש רק בקמח מלא אבל זה לא כל כך טעים, לכן אני מערבבת.

 

פירות וירקות:

 

שימו לב בפסח לאכול יותר פירות וירקות כדי לאזן את ההשפעה של המאכלים הכבדים. וכמובן לשתות הרבה. השילוב של סיבים תזונתיים + נוזלים מפעיל את מערכת העיכול ביתר קלות. מוצרים נוספים שעוזרים לעיכול ומונעים עצירויות הם שזיפים יבשים, תמר הנדי ותמר מג'הול. כ"תרופת סבתא" שמים 3-4 שזיפים יבשים בכוס מים לפני השינה, ובבוקר אוכלים את השזיפים ושותים את מי ההשריה. לי אין סבלנות לחכות לבוקר ובדר"כ אני מרגישה את העצירות יותר בשעות הערב לפני השינה. לכן אני שמה את השזיפים בכום עם מים רותחים לכ- 10 דק'-15 דק', השזיפים כבר מתרככים ואז אוכלת אותם בערב, אפילו לפני השינה ובבוקר שותה את מי ההשריה. אם אין לי סבלנות גם לזה, אני פשוט אוכלת כמה שזיפים כמות שהם. זה עובד 10! שימו לב לכך שפירות יבשים עתירים בסוכר ולמי שזה חשוב צריך לאכול במשורה. הטיפ הזה נכון כמובן לכל השנה, אבל במיוחד בפסח.

 

אורז מלא:

 

אורז מלא גם מתאים מאוד לפסח. למי שלא אוהב אורז מלא. כשהאורז המלא מבושל בחמין למשל, הוא יוצא ממש טעים, כי הוא רך ומקבל את הטעמים של הבשר והירקות. אני שמה בחמין די הרבה גזר, וקולרבי. ופחות קטניות. טעים משהו! לא חייבים לבשל את החמין בדיוק לפי המתכון המסורתי, כי זה ממש מוקש בטן! אז פחות חומוס (או שעבר השרייה ארוכה), יותר ירקות, בלי ביצים (!) ואורז מלא. תנסו, זה יאמי!

אפשר לבשל אורז מלא לא רק בחמין כמובן. זה מתאים לכל תבשיל בקדירה שיש בו בשר ומבושל בישול איטי וארוך.

 

אפרופו תרד - טיפ ענק !

 

זה דבר שאני מוסיפה כל השנה למתכונים הרבה פעמים כשאני מרגישה שלא אכלתי מספיק סיבים באותו יום. אפשר להוסיף תרד למרק, לפשטידות, לחביתה, לקציצות וכו'. הכי קל להשתמש בקוביות ("מדליוני") תרד קפוא. לוקחים 2-3 קוביות (למנה) ומוסיפים למה שרוצים. 

 

מאכלים מתוקים:

 

1. את המצייה אפשר לעשות על מתוק עם תפוחי עץ. ואז אפשר לוותר אפילו על המצה הקלה או לשים פחות. חותכים את התפוחים לפרוסות דקות ואח"כ חוצים את הפרוסות (ביחד). מוסיפים מעט מלח לתערובת וממתיקים בסוכר או באבקת סוכרזית. אפשר לפזר מעל סוכר ו/או קינמון. אם מוסיפים תמרים (הינדי או מג'הול) זה שוב תוספת להקלה בעיכול. אבל לא להוסיף הרבה. למצייה קטנה שיש בה כ-2.5 מצות + 2 ביצים מספיק אפילו תמר אחד גדול או 2 קטנים. חותכים לחתיכות קטנות ומוסיפים. ואז שמים מעט מאוד סוכר. מצייה כזו ממש טובה ליציאות!

2. אפשר לעשות המון דברים מאורז מלא. גם בפשטידות מתוקות וגם בעוגות, במקום קמח. אבל צריך לקחת בחשבון שאורז מלא סופח הרבה נוזלים (וזה בדיוק הרעיון של הסיבים התזונתיים) ולכן צריך להוסיף יותר מים/נוזלים, והאפייה יותר איטית.  אין לי מספיק נסיון במאכלים מתוקים שיש בהם אורז, אבל מומלץ מאוד לנסות. למשל, עוגת/מאפה תפוזים (סתם עולה על דעתי כרגע).

 

שיהיה פסח שמח וקליל!

 

                       

 

* גילוי נאות: האינפורמציה שנכתבה כאן נובעת מנסיון אישי רב וצבירת ידע אישי, אך לא כבעלת מקצוע בתחום. לאנשים בעלי בעיות בריאות, כגון סוכרת או מחלות אחרות, מומלץ לפעול לפי הנחיות הרופא.

 

קישורים מומלצים:

 

 תזונה נכונה במהלך הפסח - כדי לעבור את הפסח בשלום

פורום דיאטות ואורח חיים בריא

 

 

נכתב על ידי אנה ג.מ. , 30/3/2010 05:17   בקטגוריות חגים, פסח, בריאות, תזונה, מתכונים, עצירות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אנה ג.מ. ב-30/3/2010 06:04
 





1,089
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , 40 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאנה ג.מ. אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אנה ג.מ. ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)