| 3/2010
האח הגדול... בתור אחד שיחסית ראה את התוכנית הזאת כמה פעמי ואפילו נהנה מכך אני חייב לציין שהגמר עצמו היה פתטי וחסר כל תוכן.עם בעונה של האח הגדול נהנתי לראות כיצד אנשים מסתדרים עם הבעיות שלהם כשמטיחים אותם בפרצוף, היה מבחינתי מעניין מאוד לראות איך הסטריאוטיפים לוקחים מקום איך כל בנאדם מתגבשת עליו דעה מראש אבל הכי מעניין לראות באח הגדול היה לראות כיצד האנשים עוברים תהליך כלשהו, איך זה שמכניסים בלונדינית שהעלתה בתחילת העונה הצגה לכאורה של דוגמנית מטומטמת, מגיעה למצב שבו היא מנחה תוכנית רדיו מדומה וחוקרת עורך דין עם שאלות נוקבות.
מעניין אותי לדעת כמה דברים, סער ואיילה אני באופן אישי לא האמנתי ולו לרגע לשטות הזאת, הם שני אנשים שלא יכולים להיות לבד לרגע ילודתייים ברמה מטורפת ובלי שום עניין מדיה, באופן אישי אני חושב שהעבודה שסער הגיע למקום שני בגמר רק מוכיחה את ההתמכרות שלנו לטמטום ודרמה.
אלירז, הנושא החם אה? אלירז שכולם אהבו אותו בגלל הכנות שלו לכאורה בגלל התכונה שלו ללכת לכל אחד וליישר איתו את ההדורים לא, טוב הנה חדשות בשביל כל מעריצי אלירז השרופים, הכנות והיושר של אלירז לכאורה נובעים אך ורק מהעובדה שהוא חייב שיאהבו אותו והוא חייב להיות בשליטה, הו אחייב להיות אהוב ובמרכז, עד כאן הכל עדיין טוב ויפה, טוב זוהי בדיוק ההבדל שבין תוכנית מציאות למציאות עצמה לא? אולי בתוכנית שבה היו מבודדים בני אדם הרבה זמן וכל אחד היה צריך להתמודד עם האנשים ולהכיר אותם בעולם האמיתי אנשים לא מכירים אותך ורובם אפילו לא יעצרו להתסתכל עלייך יותר מחמש שניות, אז אלירז בפעם הבאה שאתה חושף את הצד העצבני שלך תזכור שכאן אין אח גדול...
גואל, אין ספק שכולם יסכימו שגואל הוא אדם חכם, מעין פילוסוף שמנתח את הכל מהרקע, אבל הבעיה המרכזית של גואל היא שקשה לו לבטא את עצמו בפני אחרים, הוא שואב ושואב את כל המידע מאחרים ומייעץ להם ואת כל כולו הוא שומר בפנים, רגשי הנחיתות שהוא יוצר לעצמו מביאים אותו לשלב שהוא מתחיל לרכל ולהתנהג בצורה מגעילה והוער לו על זה כמה פעמים בעונה.
אלין, אלין היא הוכחה למשפט שאומר בלונדינית לא חייבת להיות טיפשה אבל היא יכולה עם היא רוצה, כאשר אלין נכנסה לבית היא נכנסה כ"אהבלה" כלא חכמה כילדה הקטנה והבלונדינית, אבל ככל שהתחלנו לצפות בה ראינו שזה לא אלין האמתית, שאלין האמתית הסתתרה תחת מסכה של סטריאוטיפ הבלונדינית.
בכל אופן כמה מילים על הגמר עצמו, הגמר הוא דרך של רשת לסחוט מאיתנו כמה שיותר את הזמן שלנו שנבזבז אותו על פרסומות שלמעשה לא היה תוכן אמיתי בגמר שלא יכלו להגיד לנו בחמש דקות, השיחות עם המתמודדים הראו את המובן מאליו, והשיחות שאחרי למען האמת היו משעממות ולא מעניינות.
| |
דמיון חשוב יותר מידע. ידע הוא מוגבל. דמיון - אינסופי
איזה משפא נחמד לא? תתפלאו לשמוע שמי שאמר אותו היה לא אחר מאלברט איינשטין... כשאתה מגלה שבנאדם שהקדיש את חייו למדע לידע עצמו אומר משפט כזה זה מעורר בך תהיות לא? בכל אופן לי זה גורם לחשוב שהחיים אולי לא ברורים כמו שחשבנו בעבר החיים שלנו הם לא מדע מדיוק.
זה גם נותן לי תקווה לחשוב על הדמיון באופן הזה כמשהו שווה ערך לידע כמשהו מוחשי יותר ממה שחשבתי שהוא כמשהו אמיתי ולא כבדיה שראיתי שעופפתי בהקיץ. זה בהחלט נחמד לחשוב ככה על הדימיון.
בפוסט ההזה רציתי לדבר קצת על דימיון על הזיות ועל חלומות, אי פעם ניסתם לחשוב מה זה חלום, למה יש לנו בכלל חלומות במה זה עוזר לנו בעולם הזה.
"חלום הוא חוויה סובייקטיבית של מראות דמיוניים, ותחושות במהלך השינה. לחלום שגרתי מספר מאפיינים, ובהם חוסר מודעות לכך שמדובר בחלום, אי יכולת לשלוט ולכוון את השתלשלותו, וחוסר הפעלה של מנגנון הביקורת והשיפוט. החלום הוא תופעה כלל-אנושית חוצה תרבויות, שגם נצפתה בחיות, ושגם ילדים לומדים לזהותה כבר בגיל צעיר. מדענים משערים כי כרבע מהשינה מוקדשת לחלום. " אוקי זה עונה על השאלה מה זה חלום אולי, בצורה סתמית ומדכאת, קשה לי לחשוב שחלום הוא רק הזייה כלשהי ללא שום מטרה, סתם הדימיון שלנו מתעתע בנו ולמה למה שהוא יעשה דבר כזה אני שואל למה אנחנו חולמים למה אני מקווים למה אנחנו חולמים בהקיץ, עם רק מישהו יכול להסביר לי למה ?!
הדמיון הוא הנשק היחיד במלחמה נגד המציאות.- ז'ול דה גוטייה
כדי להמציא, אתה צריך דמיון טוב וערמה של זבל.- תומאס אדיסון
הדמיון הוא המפתח למילים שלי. השאר צבוע בעזרת קצת מדע בדיוני.- ג'ימי הנדריקס
הדמיון מכיר לאדם את מה שמחוץ לו והשכל, את מה שרכש בפנימיותו.- הרב קוק
אני חייב לציין שאף פעם לא חשבתי לפני על הדימיון כעל כלי שיעזור לי להגשים את מטרותיי בין עם זה להגיע למימוש הפוטנציל שלי, בין עם זה להגיע להשלמה עצמית ולסגירת המעגל ובין עם זה כדי להתמודד עם החיים.
במקרה הזה אני חייב להסכים עם המשפט הראשון, הדימיון הוא באאמת הנשק היחיד נגד המציאות האכזרית והקשה, אז עם פעם קשה לכם גיליתם משהו רע או שאתם סתם עצובים, פשוט תדמיינו שזה מעולם לא קרה דמיינו שמשהו טוב יותר קרה, במקרה הזה אולי כדאי אפילו להתעלם מהחיים מדי פעם ועם מישהו אומר לכם שזה ילדותי פשוט תדמיינו שהוא לא פה =]
אני חושב שבעת כתיבת הפוסט הזה הבנתי למה המוח שלנו חולם למה יש לו את הצורך כאשר הוא מתנתק מהעולם והולך לישון להיכנס לעולם אחר שונה מהעולם שלנו, אני חושב שהחלומות הם הדרך של התת מודע שלנו להדחיק את הבעיות שלו או לפתור אותם, בחלומות התת מודע לוקח את מה שקרה לנו והרגשות מנחות אותו מה לעשות עם זה לעיתים הוא פשוט דוחק את זה הצידה ומביא אותנו לעולם טוב יותר לעיתים הוא מעצים את זה לרמות נוראיות או נפלאות ולעיתים מדיי פעם הוא נותן לנו את הפתרון, לעיתים בחלום הוא אומר לנו מה עלינו לעשות עכשיו לאן להתקדם מכאן, כמובן שכמו כל התובנות שלי גם את זה גילו לפניי, למעשה פעם היה מקצוע שנקרא פותרי חלומות.
רופ' יצחק לוין, מחלוצי מחקר השינה והחלום בישראל, סיווג את התאוריות אודות החלומות לשש עיקריות: - גישה חיצונית סבילה - הודעה ממרומים. מקור החלום הוא בכוחות מחוץ לאדם: אלים, שדים, ורוחות שמחדירים את המסר לתודעתו של האדם כאשר הוא נשאר סביל בעניין. החלום נתפס כהודעה ממרומים. גישה זו רווחה בעולם העתיק במזרח הקרוב, בשומר, אשור, בבל, מצרים ויוון.
- גישה חיצונית פעילה - מסע נדודים של הנשמה. מקור החלום הוא בכוחות שמחוץ לאדם, אך האדם בפעילותו העצמית מושך ומביא אל עצמו את חוית החלום. על פי תפיסה זו יש חלקים באדם כמו רוח או נשמה שנפרדים ממנו ונודדים למרחקים אל עולם נשמות ופוגשים ישויות בממדים שונים של זמן, והם גורמים לאדם לחוש את חוית החלום. תפיסה זו רווחה במזרח הרחוק, הודו, סין, יפן, שם האלים נתפסו כפסיבים יותר, ואף שבטים באפריקה ואצל האסקימוסים.
- גישה פנימית תוכנית-מבנית - ביטוי לתכנים מודחקים. מקור החלום הוא באדם עצמו, בחלק נפשי שהוא נסתר, אף לאדם עצמו, שיוצא אל הפועל בשל מנגנון נפשי מיוחד הפועל דווקא בזמן השינה. החלום ביטוי לפנטזיות ודחפים שהתרבות אינה מאפשרת לנו לבטא, במיוחד תוקפנות ומין. החלום הוא פשרה בין המאמץ לסיפוק צרכים ינקותים מודחקים לבין מנגנון ההדחקה. הסמליות באה להסתיר ולהסוות את התכנים הפנימיים. אפלטון וזיגמונד פרויד מייצגים שיטה זו.
- גישה פנימית תוכנית - ביטוי לתכנים עמוקים של האדם. מקור החלום הוא באדם עצמו, בחלקים פנימיים של נפש האדם בתת-מודע האישי והקולקטיבי. חלק מנפש האדם בא לידי ביטוי בזמן ההכרה וחלק אחר בזמן השינה. החלום הוא מאמץ לביטוי צדדים לא מפותחים ומוזנחים באישיות, והסמליות שבחלום נועדה לגלות יסודות, דחפים וארכיטיפוסים שטרם התבהרו בתודעתו של החולם. קארל יונג מייצג שיטה זו.
- גישה פנימית מבנית - תגובה לגרויים. תוכן החלום זהה לתוכן החויות ההכרתיות בזמן הערות, אך הוא לובש צורה שונה. הגישה הפשטנית סוברת כי האדם מגיב לגירויים סביבתיים באופן מוטעה ומעוות בשל הניתוק של מנגנון התפיסה מהערכה ושפיטה מציאותית. מייצגים של תפיסה זו הם אריסטו ואנרי ברגסון.
- גישה מבנית קוגניטיבית - חשיבה בסמלים ודימויים. המושגים המופשטים שבערות מקבלים בחלום צורה של חשיבה ציורית. חלימה הינה חשיבה באמצעות תמונות ודימויים. החלום הינו ביטוי תמציתי-סימלי לנושאים מורכבים ולמושגים מופשטים המטרידים את האדם. מפתח של גישה זו הוא החוקר קלווין הול.
| |
לדף הבא
דפים:
|