אמנון,
למה אתה מספר
לנו שהפנית עורף להוריך כדי להידמות למשהו
שנקרא אשכנזים?
למה אתה מספר
לכל העולם למי שרוצה לשמוע ולמי שאיננו
רוצה לשמוע שנישאת לאישתך כי היא אשכנזיה?
שני
דודים שלי רצו להידמות לבידואים,
לפלחים עובדי
האדמה בארץ ישראל פלשתינה,
אז הם היפנו
עורף למשפחתם,
הותירו מאחור
הורים ושני אחים,
את האחות הבכורה
ואת אבי הכי צעיר,
ועלו לארץ בעליה
הבלתי ליגאלית.
דודי השני עזב
לימודי רפואת שינים בוינה והתפלח לבאי
המכביה הראשונה ונשאר בארץ.
אני מבטיחה לך
שגם הם התחרטו שהם נטשו את המשפחה בשביל
אידיאל,
בשביל לחיות
בפתח תקווה של שנות ה-30
חיי מחסור,
בשביל לסלול
כבישים,
בידיים,
ואח"כ
גם נישאו וילדו ילדים קטנים שעברו כאן את
מאורעות מלחמת השיחרור,
ניצולי שואה
גויסו ומתו.
היגעתי הנה עם הורי בשנות החמישים.
אבל אני הייתי
ילדה של אחרי המלחמה הנוראה.
רק אבי שרד
מהמשפחה.
אני בטוחה שאחיו התחרטו שנטשו את התרבות היהודית הגלותית
בשביל אידיאל,
לבנות ארץ ישראל
חדשה של אנשים חדשים,
שכונו אח"כ
צברים. עד יום מותם הם התגעגעו למשפחות שנטשו. וכשראיתי אותם,
וכשראה אותם
כל העולם הערצנו אותם.
והיו כאלה
גלותיים שרצו להיות גם,
ולא תמיד הצליחו,
ולמדו לדבר
בריש גרונית וללבוש מכנסיים קצרים וכובע
טמבל.
ואתה
יודע למה?
כי באמת יש להודות להם שבאנו למדינה מן המוכן, כי באמת היה מה
להעריץ,
הם השאירו
תרבות,
משפחה בשביל
אידיאל,
בשביל לבנות
מדינה ליהודים כדי שלא יהיו יותר קרבן
לרדיפות ופוגרומים.
על היטלר איש
לא חלם,
על האיש עם רגשי
הנחיתות עם המוצא היהודי,
שרצה למחוק את
כל העדויות למוצאו.
ולמה
אתה שינית את תרבותך ונטשת את הוריך?
כי רצית להידמות
להם גם,
הערצת אותם גם,
אבל האם עשית
זאת בגלל אידיאל?
לא!
עשית
זאת למען עצמך והתפתותך האישית.
וזה ההבדל
הגדול.
אתה בנית את
עצמך,
אבל האנשים ההם
שנטשו אב ואם בנו מדינה סיכנו את עצמם, הקריבו את עצמם
למען כך.
אתה בנית את
עצמך,
טיפחת את
המניירות החיצוניות,
אבל לא למדת עד
הסוף את הסיפור,
הוא לא עניין
אותך כי כל כך רצית להיות.
אז
מה?
אתה מתחרט
עכשיו?
שילמת מחיר?
על מה?
על התפתחות
אישית ובניית אגו ריק מתוכןשלא מבין ולא
מכיר לא רוצה להבין ולא רוצה להכיר את
הסיפור האמיתי?
ועכשיו אחרי
שגבהת ורמת אתה מנסה להבעיר את השטח?
והאנשים
הנערצים האלה שבאו,
סללו,
נלחמו,
נלחמו על העברית? גם אני,
עולה משנות
החמישים,
וגם אני אכן
מעריצה אותם על מפעלם,
כי הם בנו את
המדינה הזאת יש מאין.
אז הם
מגובשים?
ויש להם גאוות
יחידה?
ואיש לא יכול
להיכנס לתוכה?
לא אני ולא אתה, אני בחרתי
להודות להם ולהעריץ אותם עד סוף ימי ולהרגיש חייבת להם ורק להצטער שלא הייתי חלק מהם אבל לא במחיר מחקת אישיותי הייחודית, אני עדיין מדברת בריש מתגלגלת, מכנסיים קצרים היה לי נוח, כובע טמבל שנאתי ואני יודעת להוקיר תודה וטוב. האני לא מנסה להיות מישהו שהוא לא אני ובהחלט חשה חייבת וחשה שהשליחות שלי היא לשמור על המדינה הזו, גם מבפנים, לחבק ולאהוב את כולם, להכילם ולא לכעוס שאינני יעולה להשיג את מה שלא ניתן כבר להשגה. את מה שכבר הושג..
ואתה?
מה?
לפי
הפרומואים של התוכנית הבאה אתה מנסה
להבעיר את השטח.
בתוכנית השנייה
דובבת אנשים עד שיאמרו מה שרצית לשמוע.
והראית לכולם
את חצי הכוס הריקה.
האם תמשיך בזאת
גם בתוכנית הבאה?
האם
תתעלם ממשה וחצי?
מאשכנזי?
ממופז?
משלמה מעוז,
מראש הפקולטה
בפועל ללשון באוניברסיטה העברית פרופ'
בן אשר?
מרינו צרור?
מבן דרור ימיני? כי הם
אינם מתאימים לתיאוריה שבנית לעצמך בחוסר
כנות ובחוסר הבנה של חצי הכוס המלאה,
של התגבשות
חברה חדשה בישראל, חברה שיכולה
להיות לחברה דוגמא.
יש כל
כך הרבה עורכי דין בני עדות המזרח,
ושופטים.
אז בבית המשפט
העליון אין?
זה מה שמטריד
אותך?
ומה עם זליכה?
ושטרית? ופרופ'
עוזי רבי?
והם אפילו לא
שינו ולא ניסו לשנות את שמם.
ויש עוד כל כך
הרבה שתקצר היריעה למנותם כאן.
ואני מקווה שהם
ייצאו נגדך.
אמנון,
הכנסת את עצמך
לבוץ.
אל תגרור את כל
עם ישראל היושב בציון לתוכו.