לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

B.logi


"אילו היו כל בני האדם נלחמים רק לפי השקפותיהם, לא הייתה מלחמה בעולם" מלחמה ושלום


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2013    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

10/2013

יובל נוח הררי / "קיצור תולדות האנושות"


 

קובץ:כריכת קיצור תולדות האנושות.jpg

הפוסט העדכני והתמציתי של היפהפיה הנרדמת הזכיר לי כיצד למדתי מהקריאה בקיצור תולדות האנושות מתי נולד הזמן עבור האדם ועל הקשר של הולדת מושג הזמן להתפתחות החקלאות. למדתי מדוע האדם הקדמון-ההומו-ספיאנס-הלקט - היה אינטליגנטי ממנּוּ.

למדתי על היכולת של האדם להמציא, על 'מלכודת הדבש' ואיך ההמצאה לוכדת אותו בתוכה.

חשתי שקיבלתי תשובות לכל כך הרבה שאלות ויחד עם זאת שיש שאלות שיש לגביהן השערות רבות ומלומדות שאין להן עדיין תשובות חד משמעיות - למשל: מתי נולד האדם התבוני, שעדיין לא נמצאה החוליה החסרה הזאת, שהרי האדם התבוני הוא האדם שאפשר למצוא בכל העולם, בגווני עור שונים ובליכסוני העיניים המגוונים, אבל בכל העולם כל תינוק יחייך לאימו את אותו החיוך באותו החודש ללידתו. "אהבה עיקשת" איאן מקיואן: “הדרך שבה אנחנו מבטאים את רגשותינו בארשת פנינו כמעט שווה בכל התרבויות, וחיוכו של התינוק הוא סימן חברתי שקל ביותר לבודדו ולחקור אותו. הוא מופיע אצל תינוקות קונג סאנים במדבר קלאהארי באותו הזמן שהוא מופיע אצל ילדים אמריקאים באפר וסט סייד במנהטן, וכאן וכאן הוא פועל פעולה שווה. כדבריו הקולעים של אדוארד א' וילסון, 'הוא מעורר מנה שופעת יותר של אהבה וחיבה הורית' “.

למדתי גם שתינוקות יתחילו לדבר בשלל שפות בערך באותו החודש ללידתם.


בספר רעיונות מרתקים ואין בו רגע דל. קראתי בו כבספר עלילתי לכל דבר וצחקתי לא פעם מההברקות התבוניות של המחבר – אחד הרעיונות המרתקים בספר הזה שנכרת בזכרוני לתמיד הוא הרעיון שאנחנו חיים בעולם מדומיין. זהו קו מנחה בספר, הוא מסביר את עולם האידיאולוגיות המדומיין, הוא מדבר על דתות, ומה ביניהן לאידיאולוגיה.


"אף חילזון לא ינקוף משוש לטובתו של ציבור החלזונות בכללותו ובכניסה לאף כוורת דבורים לא תלויה סיסמה'דבורי כל העולם התאחדו' “ (ע' 169)


הוא מספר על עולם הכסף ה... מדומיין? כן! מדומיין! ויובל נוח הררי מסביר זאת כל כך יפה, איך עולם הכסף ה מ ד ו מ יי ן יצר מערכת אימון בין בני אדם, החל מ'כונכיות פי הכושי' ששימשו כסף במשך ארבעת אלפים שנים בכל רחבי אפריקה, אסיה, ואוקיאניה, ועד לכסף ומה שהוא מסמל היום. מערכת אימון גלובלית.


אפשר ליהנות מהסבר מרתק למהפכת הידע שנוח הררי מגדיר אותה כמהפכה של חוסר ידע, כרעיון ש'אינני יודע ולכן עלי לדעת עוד'. הוא מתאר את המהלכים הגלובליים שהביאו אליה, אילו מהלכים גלובליים שינו את מאזן הכלכלה בעקבותיה, שהרי לפני כן סין שלטה בשמונים אחוז של כלכלת העולם. ואילו כתבי הקודש של אירופה היו 'יודעי כל' ונתנו תשובה לכל מה שצריך האדם לדעת.


מאז שצפיתי בראיון הראשון עם הסופר אצל קובי מידן ידעתי שאקרא בספר הזה, ועכשיו מחכים עוד שני עותקים כמתנות יומולדת ליקירי.


כשסיימתי לקרוא את קיצור תולדות האנושות הבנתי סוף סוף מה זה הרצון הזה לשאוף לקחת ספר לאי בודד. עד עכשיו חשבתי שדי בתנ, עכשיו יש לי כבר רשימה, במקום השני יהיה הספר הזה, אחריו באותו סדר חשיבות 'אהבה עיקשת' של איאן מקיואן – (לו, ולהנאה בקריאה בו, שהייתה לי שלמה הרבה יותר כי קראתי בו אחרי שקראתי את 'קיצור תולדות האנושות' - אקדיש פוסט נפרד). יהיו שם עגנון, ביאליק ואלתרמן כנציגי השירה העברית, ו'עפיפונים'' של רומאן גארי. רשימה מכובדת וכבדה? כן. אבל או שאקח איתי את כולם או שאשאר כאן. כי בסופו של דבר, הוא הרי מוכיח כיצד מלחמות בעולם הזה הולכות ופוחתות בהדרגה, ופוקח את עינינו לגבי התלות בינינו לבין בעלי החיים, היחס שלנו אליהם, ומשאיר גם כאן פתח לתקווה.

כשקראתי בספר חשתי כאילו אני מביטה על העולם ממבט-על של עין טובה מבינה ולפעמים סלחנית, עיין שעוקבת אחרי האדם ומצלמת אותו מאז ועד היום חשתי כאילו אני צופה כבסרט בהילוך מהיר.


הספר מפוכח כך כך תמציתי כל כך ועם זאת סיפורי ומכיל כל כך. קרא את קיצור תולדות האנושות ואחר כך צא ולמד. גאווה ישראלית. ולוואי ויתורגם לשלל לשונות, יופץ בעולם ויזכה להכרה לה הוא ראוי.




סרטון על ספר קיצור תולדות האנושותהשקת ספרו של ד"ר יובל נח הררי 



אנקדוטה תספר מדוע ומתי היגיש נפוליון לאורחיו החשובים ביותר, מזון בכלי אלומיניום

נכתב על ידי , 31/10/2013 11:48   בקטגוריות החבר'ה לאהבת הטבע, מועדון קריאה, פילוסופי, מדע, פורום ישראבלוג, ספר לאי בודד  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




Avatarכינוי: 

בת: 14

Google:  http://israblog.co.il/690765

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי
הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , פילוסופיית חיים , האופטימיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאוגניה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אוגניה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)