יענק'לה
רוטבליט מוכר מהשירים לקחת
את ידי בידך; באה
מאהבה; אני
שוכב לי על הגב; שבתות
וחגים'; שיר
לשלום; אמא
אדמה; סוס
עץ; קפה
טורקי; צא
מזה; ממכלול שיריו
אני הכי אוהבת את סוף לסיפור. לחן וביצוע יהודית רביץ. הלחן והביצוע אלמותיים לטעמי.
א. 'חוזה לך ברח'
שיר שתמיד סיקרן אותי, רציתי לקרוא בו לעומק אבל דחיתי, חששתי, עד
שזוג נעימים 'התקילו'
אותי,
וביקשו
את חוות דעתי לשיר:
מילים: יענקל'ה
רוטבליט
לחן: שלום
חנוך
הגמדים
מוצאים מקלט באגדות
צללים
כהים פוסעים אט אט אל תוך הלילה
באור
לבן מאחורי דלתות כבדות
שם
בבתים גבוהי קומה העיר סגורה לה.
חוזה
לך ברח, חוזה
לך ברח
הלילה
הוא אפל כל כך.
הבהוב
סיגריה שם בחושך מאדים
מתוך
היער האפל הזה לפתע
וסינדרלה
ממתינה לגמדים
וברחוב
רובץ החטא ליד כל פתח.
מתוך
בתים גבוהים הגמדים כולם
פתאום
באים אחד אחד אל סינדרלה
כי
סינדרלה היא האגדות כולן
כי
אין אחת באגדות אשר תדמה לה.
חוזה
לך ברח, חוזה
לך ברח...
שומר
נפשו נמלט, שומר
נפשו תמים
כי
אין בעיר מקלט ואין בה רחמים.
חוזה
לך ברח, חוזה
לך ברח...
והם
שבים אל הבתים גבוהי קומה
והם
חומקים אחד אחד מתוך היער
רק
סינדרלה עוד ניצבת במקומה
ב. קריאה ראשונית
בקריאה ראשונה קפצו לעיני סינדרלה, החוזה והגמדים
ולא הצלחתי לחבר ביניהם חיבור של משמעות.
מכיוון
שכך, פירקתי משפט משפט ועכשיו זה יותר מובן
לי.
הגמדים
מוצאים מקלט באגדות
צללים
כהים פוסעים אט אט אל תוך הלילה
לאחרונה אני לומדת ניטשה, לכן המוטיבים שלו הם שעלו ראשונים על דעתי בקריאה של השיר. המוטיבים של הגמדים
והצללים. ניטשה
קורא לאנשים הקטנים כך כי אינם מבינים
ובוחרים לברוח לסדר המופלא של האמונות תפלות. לאגדות. גם
האמונה באל לדעתו של ניטשה היא אמונה תפלה
הצללים, הם לא הדבר האמיתי, הן האמונות
התפלות החוזרות ליער האפל, שם מקומן.
באור
לבן מאחורי דלתות כבדות
שם
בבתים גבוהי קומה העיר סגורה לה
ניטשה
אמר שיש הממצמצים באור השמש, שלא
כל אחד יכול לראות את האור, בשיר מוזכר אור מלאכותי, הגמדים מתחבאים במשהו שהוא תחליף לאור האמיתי, הם לא רואים את התבונה, את האור, אלא מה שנראה להם כתבונה והיא מלאכותית מתעתעת
האנשים הבורחים ליער והחומקים מהיער
לעיר - חד
הם. ועכשיו
ההמשך מתחיל להתבהר לי:
מתוך
בתים גבוהים הגמדים כולם
פתאום
באים אחד אחד אל סינדרלה
כי
סינדרלה היא האגדות כולן
כי
אין אחת באגדות אשר תדמה לה
הם
ממשיכים לבוא אל סינדרלה לחפש את הגאולה
ולא מוצאים
והם
שבים אל הבתים גבוהי קומה
והם
חומקים אחד אחד מתוך היער
רק
סינדרלה עוד ניצבת במקומה
כשהם
בורחים לאגדות סוגרים השער
סינדרלה - והאגדות
כולן, יש
להן כוח והכוח
הזה עומד במקומו אין שם תקווה לשינוי, הן
לא תבאנה את השינוי והפניה אליהן אבודה
מראש.
שומר
נפשו נמלט, שומר
נפשו תמים
כי
אין בעיר מקלט ואין בה רחמים
ולכן
בעיר אין לחפש או למצוא את הגאולה. מעניין
שגם ניטשה אמר שיש לצאת מהעיר אל אור
השמש, אבל יחד עם זאת אור
השמש אינו מיועד לכולם, אינו מיועד לממצמצים, אלה שאינם יכולים, אינם
מסוגלים, או חוששים לפקוח את עיניהם לאור
האמיתי. לאמת.
פרשנות
שלי: ועכשיו
אנחנו (הקוראים) נשארים
עם סינדרלה, רוצים
להצילה, אבל
היא כמו האגדות כולן, מחזיקה
מעמד, באותו
מקום, דורכת
במקום, מי
שבא אליה לא נגאל, לא
רואה ולא יראה את האור.
מוטיבים של עיר שמצאתי בשיריו של
רוטבליט:
צומת
עלעול
וְיָמִים
שֶהָיוּ לְיָמִים שֶיָבוֹאוּ
מְסַפְּרִים
כִּי יֵש עִיר שֶעוֹלָה מִן הַחוֹל
וְכָל
הַתּוֹעֶה בֵּין עֵילָם לְבֵין תֹהוּ
עָלָיו
לְהַגִּיעַ לְצֹמֶת עַלְעוֹל
דברי
אלי בשפת האהבה
שְׁאוֹן
הָעִיר
מִלִּים
מַכְבִּיר
עָשָן
וּמְנוֹעִים
אוֹרוֹת
כָּזָב
רִיצַת
הַשָּוְא
מִרְדַּף
תַּעְתּוּעִים
ריח
של מהפכה
אַבְּמִשְחַק
כּוֹחוֹת הַשּוּק
אֲסִימוֹן
אֶחָד שָׁחוּק
מִקְּפְסָא
רֵיקָה מַרְעִישׁ בְּחֹזֶק
בַּחֲדַר
הַהַמְתָּנָה
שָׁם
חוֹשֶׁבֶת הַתְּבוּנָה
עוֹד
מַאֲמִינָה שֶׁיַּטּוּ לָהּ אֹזֶן
השיר
על אהבת הגנב הליצן והמלך
אַגָּדָה
אוֹר נֵר גּוֹוֵעַ רַחַשׁ רוּחַ קֶרֶן
סַהַר
תַּמּוּ
מְחוֹלוֹת הַנֶּפֶשׁ נִרְדְמוּ שֵׁדֵי
הַיַּעַר
וְהַמַּוֶת
שֶבַּפֶּרַח הַנּוֹבֵט בִשְׂדֶה
הַקְּרָב
אֵין
מוֹצָא אָמְרָה הַדֶּרֶךְ - תִּפְסוּ
אֶת הַגָּנָב
הַלֵּיצָן
הָיָה לְמֶלֶךְ
כִּי
לָבַש אֶת צֵל הָאָב
ג. פירושים יפים לשיר 'חוזה לך ברח' שמצאתי ברשת:
http://cafe.mouse.co.il/topic/164391/
ד. ארספואטיקה. מה שאמר רוטבליט על מפרשים:
מילים
מילים
מילים
מילים עפות ברוח
מתפוצצות
כזיקוקי דינור
שהשומע
כבר אינו בטוח
אם
הוא הבין נכון את הסיפור
והנה
מה שאמר רוטבליט על חוזים:
אדון
משורר
משחקי
המילים הריקות המילון הסחוט
מה
קרה לגלימת הנביא לשופר השליחות
עם
הספר הולך לאיבוד בסביבה בלי נייר
ולך
אדון משורר אין מה לומר.
יצא לאור הפרויקט החדש של רוטבליט וצעירים
יענקלה רוטבליט
המוסף הערוץ הראשון 25.12.13
החל מהדקה ה-18:30
החצר האחורית צילום: אסף סודרי
http://bidur.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1027988