אשה אינטליגנטית מאד וחביבה מאד, שאני מנועה בינתיים מלהזכיר את שמה, התעניינה במאמר שלי, וביקשה שורה תחתונה. בימים אלה של הצפת מידע, זה אכן מתבקש, נעניתי לבקשתה נפרדתי בקושי וצער מכמה מילים, והנה היא גם כאן:
שורה תחתונה*
בכל
גיל אפשר למצוא אנשים ברמה חברתית נמוכה
ולשדרג אותה.
משימה
מינורית בקבוצת ילדים והפעילות הקצרה
שאחריה גורמת למהפך בהתייחסותם החברתית
זה אל זה,
הם רואים זה את
זה,
הם יוצרים קשר
עין,
מקשיבים לכל
אחד בתורו,
לא נכנסים זה
לדברי זה,
מביעים דיעה,
שואלים שאלה,
משוחחים.
זאת
אומרת שקבוצה הכוללת שישה,
ילדה וילד בני
חמש-שש,
עשו קפיצה
בדירוג החברתי שלהם (ר'
מאמר(*),
יצר ההישרדות
שלהם כתוצאה מאיסורים,הביטחון
העצמי שלהם לא נפגע.
לתוצאה
הזו אפשר להגיע בעזרת הפעילות להלן:
-
להציב
משימה כלל קבוצתית שיש לקבוצה אינטרס
לבצעה.
-
תוך
כדי פעילות יש להיות ער לאחת מארבע
דינמיקות שנוצרות בקבוצה המקבלת משימה:
-
השתלטות של
מנהיג וכניעה של הקבוצה
- הצבעה
דימוקרטית כביכול (הרחבה
במאמר*)
-
התפלגות הקבוצה
למחנות
-
ניכור
המנחה
צריך להתעניין ולשאול לאיזו שלב היגיעה
הקבוצה ומה החליטו,
לשאול
כל ילד בקבוצה מה היציע חבר אחר, לנקוב
בשמו של החבר
-
בשלב
הבא ייגש המנחה הלא מתערב,
המתעניין,
לכל פרט בקבוצה
ויבקש ממנו לנסות ולהסביר לחבריו בקבוצה
מדוע היציע את הצעתו הראשונית לקבוצה.
מדוע חשב שהצעתו
מתאימה.
היגענו
אל היעד,
הקבוצה שכחה
מהמשימה וממאבקי הכוח ומתחילה לשוחח
ולהחליף דיעות,
-
-
מאוחר יותר אפשר יהיה
לראותם ברגעיהם החופשיים בחצר מתגודדים
לקבוצות ומשוחחים
-
פעילות זו מסייעת אצל
ילדים לשדרג את מיומנותם החברתית בלי
לפגוע בעירנות,
ביצר ההישרדות,
ובאינסטינקט
התחרות.
כי כשאומרים
לא!
או אסור!
כשממגבילים
ומטיפים יוצרים בילד אי שבעיות רצון עצמי
וחוסר ביטחון
כפי
שאפשר לקרוא עוד ב
מאמר* התסקרנתי במשך שנות עבודתי לדעת אם גם בקבוצות
בוגרות יותר אשיג אותן תוצאות,
ואכן,
גם בכיתות א-ו,
וגם עם הורים
באסיפות,
היגעתי לאותן
תוצאות - הסתבר לי שבכל גיל ניתן לשדרג את המיומנות החברתית.'