מי שקורא את התורה כסיפור בעל רצף עלילתי לא יבין שיש בו עומק, מי שיקרא קריאת רפרוף של פרק בתנ"כ והוא ימצא בו סתירות לעקרונות מוסר שהתנ"כ מטיף להן בנקודות אחרות, אם יתעמק - יימצא רמז סמוי הממתין לו ושיגלה את ההפך.
כל בר דעת ואפילו הוא תלמיד צעיר מבחין מיד בסתירות המוסריות כפי שהן מופיעות על פניהן בקריאה ראשונה, ויתהה מדוע אחרי עקידת יצחק "וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע." מדוע שרה לא נזכרת בסיפור העקידה, למה מתחיל הפרק כג, שבא מיד אחרי סיפור העקדת במילים "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִיםשְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. ב וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹןבְּאֶרֶץ כְּנָעַן;" ומדוע "וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ" מדוע מלאכים עולים ויורדים בחלום יעקב? מדוע אסר אלוהים לטעום מעץ הדעת ומה באמת חושב הסופר התנכי על דוד? הקורא יתקל בשאלות מוסריות לרוב, לא ימצא להן תשובה חד משמעית, וישתומם - מדוע אין התנכ מספק תשובות 'כך ראה ועשה' ?
כמעט כל תלמיד חילוני נושא בליבו את הסתירות והן אשר גורמות לו להתמודד עם שאלות מוסריות לאורך שנים, לנסות להשיב עליהן ואף לבחור את דרכו בכוחות עצמו.
אני התמודדתי עימן כל חיי ואני בהחלט יכולה להעיד על חברים שהתמודדו עימן ותהו עליהן ולכן - צפיות בודדות ב"היהודים באים" הפתיעו אותי בהשטחה של המובן מאיליו, ושאחר כך הם מלגלגים ובונים מערכון על אותה הנחה שטחית שהם קבעו בעצמם. אותי זה לא מצחיק, זה משעמם ואפילו מרגיז
הסידרה מתייחסת לסיפור התנכי והעלילתי על פניו, כאילו היה עובדה מוגמרת שאין בו יותר מן הנראה לעין ועכשיו באים ה"יהודים" ו"מושיעים" אותנו מאמונות שלא היו שם מתחילה, ומשאלות שבלטו לעין כל זאטוט. כשנוכחתי שהסידרה זכתה בפרס החלטתי לבדוק את עצמי שוב, אולי טעיתי, צפיתי בפרק נוסף, שהוכיח לי שוב את האמור לעיל, כותבים 'מגלים' מה שנראה להם כסתירות בעלילה ואז לועגים להן, כהדיוטות היינו 'מי שאינו בקי בתחום מסוים. הוא יכול להיות גאון ורב ידע בשאר התחומים פרט לתחום שהוא הדיוט בו'.
גדלתי להורים חילוניים שהיו צאצאים ישירים לחסידים אדוקים. סבי משני הצדדים היו יהודים שומרי מצוות שילדיהם היו ציונים חלוצים. גדלתי על ברכי החילוניות וגעגועים למשפחות, למסורת ולמנהגים שהקפידו עליהם בחגים, אבל נשאתי בליבי סתירות - בשר/חלב - למה צריך להפריד בין כלי האוכל למשל אם הם נקיים? שימוש בחשמל בשבתות - הרי זו רק לחיצת אצבע קלה? 'האם מותר לצחצח שיניים ביום כיפורים'? היינו משתעשים כילדים
מתוך כבוד ומתוך הבנה שאם כל כך הרבה אנשים שתבונה בראשם (עגנון, פרופ , פרופ פלאי, ועוד רבים ובעיקר המדען פרופ מאז"ה האסטרופיזיקאי שומר המסורת ) נוהגים כפי שנוהגים, הבנתי שיש כנראה עוד רבדים נסתרים מעיני, שיש עומק לדברים ומה שצריך לעשות כדי לרדת לעומק העניין זה פשוט ללמוד.
הנחתי לדברים כך וחייתי ביני לבין עצמי בשלום עם הסתירות. מרוץ החיים דרש את שלו וכשילדי גדלו אך מעט מצאתי זמן לחזור לספסל הלימודים ובחרתי בין השאר בלימודי מחשבת עם ישראל, אט אט במשך השנים גיליתי את סוד המשיכה של סיפורי התורה והתנ"כ, הבנתי שהסתירות הבולטות לעין הן ורק הן גרמו לי לזכור אותם ולכן נטמעו בי כל כך לעומק שלא הניחו לי עד שאחקור בהם. גיליתי שהתשובות לסתירות מצויות בטקסט המצומצם והגאוני עצמו, צריך רק להעמיק ולגלות את התשובות. כי יש יד כותבת לטקסט התנכי, יד ספרותית גאונית שמכריחה את הקורא לתהות, להתמודד, ואותה יד ספרותית מחביאה רמזים ...
את הניתוחים המעניינים ביותר שמעתי דוקא בהרצאותיהם של יהודים משכילים חילוניים, פרופ זקוביץ׳, דב אלבוים, וד"ר אריה דון שהצליחו להאיר את הפינות החבויות בטקסט שם ממתינה התשובה, כמו גם יוכי ברנדס בספרה מלכים ג׳.
"פרופ זקוביץ': "אני ארכיאולוג של הטקסט התנכי"
ואידך זיל גמור