לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

B.logi


"אילו היו כל בני האדם נלחמים רק לפי השקפותיהם, לא הייתה מלחמה בעולם" מלחמה ושלום


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2022    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

האם יכול יהודי לבטל את עצמו


    משנת הוצאתו מחכה "מר מאני" בסבלנות שאקרא בו. ועכשיו, בגלל עודף הזמן הפנוי אני מוצאת את עצמי משלימה חסרים. וכך היגיע תורו של מר מאני, שיצא לאור לראשונה בשנת ... 1990 !

 

     אני לא יודעת אם הייתי משכילה להעריך כל כך את הכתוב אם הייתי קוראת בו קודם, אבל מסתבר שבאיחור רב גיליתי גדו·לה ספרותית שלא ידעתי על קיומה. הייתי שומעת התפעלויות של מביני דבר, אבל משהו בשם של הגיבור לא כל כך משך אותי, בלשון המעטה, הייתי בטוחה שמדובר בסיפור על אדם עצוב, מר מאני עשה לי אסוציאציה של מאניה, ומאניה - של מאניה דיפרסיה, ונרתעתי, ונרתעתי, עד לתקופה הנוראית הזו שאפילו הספריות סגורות, ואת הספרים שרכשתי לפני סגירת החנויות כבר סיימתי.

 

     הספר מחולק לחמישה סיפורים שיש קשר ביניהם, ואחרי קריאת הסיפור השני אני עוצרת ומשתפת כאן את עוצם החוויה שחוויתי. הסיפורים הם בעצם חמש שיחות, הסיפור הזה, השני, הוא שיחה של חייל גרמני עם סבתו. אמנם רק קול אחד נשמע בכל הסיפורים, אבל אפשר להבין את נוכחותו ותפקידו של המשיב בתוך כל שיחה.

 

     בסיפור הזה, השני, בשיחת החייל הגרמני לסבתו, מצאתי עושר בלתי נידלה של רעיונות ומחשבה שהסופר א.ב. יהושוע משכיל להתפתל בהם, כמו הלבירינט המזמזם ברקע של כרתים, הוא משכיל לפתל בהם את הקורא, וגם להתירם. אך שלא כמו אריאדנה המשחררת בחוט את תזאוס, יהושוע אינו מספק פיתרון לשאלות, הן נשארות פתוחות להתחבטותו של הקורא אך בגאוניות רבה הוא מבהיר את השאלות. השיא הרעיוני שלו הוא לטעמי בשאלה האם יהודי יכול לבטל את עצמו ז"א את יהדותו, מה שמביא את הגרמני להתחבט בשאלה אם אפשר להוכיח את יהדותו למרות שאמר שמבטלה. מרתק.

     (מרתק וכמה אירוני לתקופתנו, ומעניין אם הייתי רואה בזאת אירוניה בעת שנכתב, ומרתק כמה ראיית הנולד יש בשאלה הזו )

 

     החייל הגרמני מארח את סבתו בכרתים לקראת סוף מלחמת העולם השניה, הוא מגדיר את עצמו כ אדם נטו , את סבתו כ מבטלת את אלוהים. ותוך כדי טיול/טיפוס, הוא מכיר לה את כרתים ההיסטורית על סיפורי האלים שלה, של האנשים שעדיין לא היכירו את אלוהים כי היהודים עדיין לא המציאו את עצמם

 

     חיבוטי הנפש של ה חייל-אדם-נטו מפתחים בקורא תקווה להארה גדולה של החייל שתתאים גם לזו של הקורא הישראלי, אך לא, יהושע לא עושה לנו חיים קלים, ולא מרצף לנו עתיד מתוק מדבש.

     ואולי, אחרי שאקרא ואסיים את שלוש השיחות הנותרות אמצא תשובה אחרת

 

      ואולי אתחבט בשאלות נוספות

 

____________________________________

 

א.ב. יהושע מר מאני

 





 

 

 

נכתב על ידי , 12/11/2020 12:20   בקטגוריות יהדות, יצירתיות, מועדון קריאה, ספר לאי בודד, פורום ישראבלוג, פילוסופי, שיחות על אלוהים, תולדות ארץ ישראל, סיפרותי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היא נחתה לידי פתאום


היא נחתה לידי פתאום

תרה סביבה במבטה הקופצני

המאופר - בשחור ובצהוב

המלוכסן - החצוף והעסקני

 

משטמה הציפה אותי

הן אמש שמעתי באכזבה

כי התנכלה

למשפחה

 

אך שלשום השכימה אותי בצליל ערב

נזכרתי

ובערבו שבה לרונן לי

את סיומו של יום על אדן חלוני

 

נבוכה המשכתי בדרכי

תוהה מה יהא בגורלה

מה יהא בגורלי

נכתב על ידי , 14/6/2019 13:18   בקטגוריות לשיר מהלב, סובלנות, פורום ישראבלוג, פילוסופי, אהבה ויחסים, אקטואליה, שחרור קיטור  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שבויה ( + פת"ג 2)


    נמאס לי לקרוא את עלילותיה המושטחות בעיתונות של מיגן מרקל. נמאס לי לבדוק מי לבש מה מתי ולמה, מי יותר יפה בלבוש זה או אחר ולהבין מזה כאילו כל מה שמעניין אותה זה להחליף שמלות מעצבים יקרות בקצב ולצאת איתן מאופרת ומתותקת להצטלם בדרכה לאירועים.

     נמאס לי מהנסיון להעמיק בנושא כאילו בחירת השמלה יש בה אמירה בעד או נגד משהו - לפעמים בעד טעם אישי ולפעמים כאילו התרסה כנגד השמרנות ונמאס לי גם שמנסים למצוא בה פגמים רק בשביל כותרת.

     עשו את זה כבר לדיאנה והיא הכניסה תוכן לחייה בדמות תרומה לחברה. כאילו אם כבר כותרת שלפחות נלמד מזה משהו. אבל זה לא עזר לה, הצהובונים המשיכו להתעלל בה כאילו היא רכוש הציבור לנבור בה כעורבים בפגר עד לסוף המר שאיש לא אפילו העז לחזות


     ואני תמיד שנאתי את זה, אולי זה בא מהבית. אימי שנאה רכילות ואני ספגתי את זה. תמיד שנאתי להתרשם מבני אדם דרך עינים של אחרים. העדפתי, לפעמים עד כדי נאיביות, להתרשם ולגבש דיעה בעצמי. אבל ראיתי בזה גם את הצד ההומניסטי, תמיד ראיתי בדיאנה אדם. בשר ודם שאינו רכוש של איש לרדוף אחריו ולהנציח אותו במצבים שונים. היא אדם ככל אדם ומגיעה לה פרטיות כמו לכל אדם חשבתי


     עכשיו עושים את זה גם למרקל, זה עדיין לא היגיע לאותם הממדים אבל הבחישה בחייה כמעט ומאבדת גבולות ומה שאני רואה בה זה את האישה ההרה שרוצה ללדת תינוק בריא, שרצוי למנוע ממנה מתחים ואינטריגות. אלו כבר שתי נפשות שההומניזם צריך להרים ראש למענם. ואני חושבת, שאולי אם לא אשתף פעולה ולא אקרא את הדברים האלה שהגוגל דואג לדחוף לי מול העיניים אולי ימנעו עוד, וכבר לא יהיו לזה 'כניסות' קוראות למפרסם, ושאולי אז זה ייפסק?


     אבל שוב ושוב אני מוצאת את עצמי כן 'נכנסת' לידיעות האלה, מחכה בסבלנות לדלג על דבר המפרסם ושוב בוחנת את האישה היפה הזו, מנסה ללמוד משהו חדש על אופנה. כאילו אין משהו אחר בחיי לענות בו. כאילו אין בחירות גורליות בפתח

______________________________________________


פרויקט תגלית 2:


אחרי אין סוף נסיונות ולא מוצלחים, לשמור על עלים כמו פטרוזיליה או שמיר שנותרו עודפים אחרי בישול, הצלחתי סוף סוף לשמור עליהם במקרר עד שנמאס וישן מפני חדש תוציאו, אז


א. אני מפזרת את הגבעולים על נייר

     מגבת (כשהסתפקתי רק בנייר הן כן נעשו מושי)

     ומגלגלת


ב. עוטפת הכל בחגורה צרה של ניר עיתון,

     ו-למקרר כשהעלים מופנים אלי

נכתב על ידי , 26/2/2019 14:27   בקטגוריות אזרחית קטנה, חירות ללא הפקרות, פורום ישראבלוג, פילוסופי, שינוי תפיסה, אהבה ויחסים, אינטרנט, אקטואליה, הומניזם  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לחזור הביתה + כמה מילים על "הדו"ח של ברודק" , ספר האמיתות החדש שלי


    ביום ראשון שעבר התכוונתי לכתוב כאן כמה מילים על הספר "הדו"ח של ברודק" מאת פיליפ קלודל שהרשים אותי מאד

     משנקשתי על הדלת של ישראבלוג , לא נשמעה תגובה מעבר לדלת , אפילו רשרוש לא , ניסיתי לדלג מהמרפסת שלי , והסתבר לי שגם התריס היה סגור על חלון אטום .

      ניסיתי מהחלון של השכנים , מהמרזב , צלצלתי לחברים משותפים והם סיפרו שגם להם זה קרה והם מאד דואגים

     טוב שיש מי שיזם לפתוח בפייסבוק את החשבונות "ישראבלוגים הומלסים" ואת "פי אלף ניצולי ישראבלוג" שמצד אחד עזרו לנו להתאחד ולטכס עצה ומצד שני הוכיחו לנו כמה ישראבלוג יעיל וחסר כי חשבון פייסבוק על כל יתרונותיו לא יכול לשמש לנו תחליף מהסיבות שרק אנחנו , המשפחה , יכולים להבין . גם במות אחרות דומות אבל זה לא ישראבלוג

     ישראבלוג חזר לאויר , אני מתכוננת לקרוא הפוסטים של החברים , אך קודם אספר כאן על התרשמותי מהדוח של ברודק שהרשימה עליו בוערת בעצמותי :

 

הדו"ח של ברודק / פיליפ קלודל

 

     פיליפ קלודל הוא סופר חכם שסומך על האינטליגנציה של הקורא . הוא מתחיל את סיפורו קרוב לסופו אך מפזר רמזים על מה שקרה ואיך התרחשו הדברים לפני ועד לסיום כתיבת הדו"ח שלו , הקורא מסיק מסקנות מנסה , ולרוב מצליח להבין את השתלשלות העניינים בדיעבד , מצד שני יש סיפור מסגרת לסיפור העומק . סיפור המסגרת נכתב כסיפור מתח הוא מתקדם בקו ליניארי ומתאר את ההתרחשויות בזמן ה'אמת' של הסיפור

     זהו סיפור מרתק ורב רבדים על טבע האדם , השפה הציורית בה משתמש המספר מגלה את עושרו הפנימי של המספר וגם של הסופר , ומתארת את האישיות היצירתית הזו שכנראה הודות לה ולדימיון הפורה דמוי החלום , צלחה לעבור זוועות

     טרם סיימתי לקרוא את כולו וכבר הספר מלא בסימני העיפרון שלי והערות לגבי התובנות והחכמות של הסופר ובתוך הסבך העלילתי הליניארי והרגרסיבי , אני מרימה את הכפפה שזרק לי הסופר , ומנסה לנחש

     אני מנחשת איך היגיע הגיבור למצב בו הוא נמצא , אני מנחשת שהוא חזר לחיות בכפר שהלשין עליו ושבחר להמשיך לחיות בו למרות הדבר הנורא הזה , ולמרות שהחיללו שם כבודה ונשמתה של בת זוגו כשנעדר , שנשאר לגדל שם את ילדתו פופשט ( למה זה מזכיר לי את חנוך לוין ) ולכתוב את הדו"ח הנורא שעלול להפוך אותו ל"שליח" , ואנחנו יודעים מה עושים לשליח המביא את הבשורה הרעה

     ואני ממשיכה לקרוא במתח בספר החוכמות הזה בהנאה מחשבתית שלמה , הייתי מעזה להדביק לו את הכינוי ספר האמיתות ללא כחל וסרק ואני מקווה  בשביל המספר ובשבילנו לסוף טוב ולגזר דין מנחם לטבע האנושי הקשה , לבל יתברר לי כשליח , לא בסיפור ולא כ"שליח"" לטבע האנושי

 

 

נכתב על ידי , 19/8/2018 12:32   בקטגוריות אהבה ויחסים, מפגשי ישרא-בלוג, סיפרותי, פילוסופי, פורום ישראבלוג, ספרותי  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"אהבתה מרתיחה את מי האמבט"


     זה כבר קרה לי פעם . לא מצאתי סרט שחשבתי שימצא חן בעיני , כברירת מחדל נכנסתי ל"איים אבודים" אפילו שמבקר סרטים זיכה אותו בשניים וחצי כוכבים בקושי ודי קטל , ואני כל כך נהניתי מהסרט שראיתי אותו עוד מספר פעמים אחר כך

     והפעם , אם הייתי בוחרת לעצתו של מבקר אחר לגבי הסרט המיוחד והנפלא הזה בודאי שהייתי מחמיצה אותו

למזלי , כמו שאומרים בעזרת ה'פוקס' ( או כמו שמכנים : בפוקס' ) משלא מצאתי שום סרט מבטיח אחר , ומוכר הכרטיסים אמר שאנשים יוצאים ממנו בעוצמת רגשות והתפעלות , החלטתי לשמוע לעצתו , נכנסתי לסרט , ראיתי ונכבשתי

     בהזדמנות זו הייתי מאד מאד רוצה לייעץ למבקר ב' לנטוש את הניתוחים של "האם הגדולה בסרטים היפניים המלודרמטיים" בבחינת הניתוח הצליח הסרט מת בקופות , ולחקור בשאלה איך הפכה הגיבורה בגלל בשורה ודווקא נוראית אחת , מאדם החי כקורבן לאדם השולט בגורלו

     הייתי מייעצת לו לבחון איך , באמצעים. קולנועיים מינימליסטיים , ובשום אופן לא מלודרמטיים וסוחטי דמעות , גרם יוצר סרט לצופה לחוש במאבקים הפנימיים הקשים של הגיבורה כדי להביא גם את ביתה היחידה לצמוח כאדם שלא יתפתח כקורבן הנכנע לתכתיבים משפילים

     הייתי גם מציעה לבחון את השימוש בהומור שנון וחד מאד ואיך יוצאים מסרט שהנושא שלו כל כך כבד ללא תחושת הזדהות עם קורבן , בלי שסחטו ממך דמעות , אלא עם תחושת שלמות וקבלת החיים על כל מורכבותם - כי סרט שאינו סוחט דמעות לא יענה על האבחנה המקובלת של "מלודרמטיות" - ואיך ניצלה הגיבורה את מצבה בצורה מניפולטיבית כדי לגרום גם לבעלה שנטש אותה , לנטוש גם את ההתנהגות הקורבנית שלו עצמו ולפעול .

     לא הייתי מכנה זאת "אמצעי מלודרמטי עם פטיש , מקבת , או מה שהיה תחת ידה - המצקת , להשגת תוצאת אינסטנט , ואני חוזרת לשיטתי לעוצמות הנפש וביטויין בסרט במינימליזם 

     את שמות השחקנים המצויינים של גיבורי הסרט לא הצלחתי לקלוט בגלל השפה היפנית הכל כך רחוקה ממני אך עוצמת המשחק שלהם לא תנטוש אותי

 

נכתב על ידי , 9/7/2018 12:32   בקטגוריות אזרחית קטנה, ניתוקים וחיבורים, פורום ישראבלוג, פילוסופי, צדק פואטי, אהבה ויחסים, ביקורת  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
Avatarכינוי: 

בת: 14

Google:  http://israblog.co.il/690765

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי
הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , פילוסופיית חיים , האופטימיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאוגניה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אוגניה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)