| 2/2016
פח
בעת
האחרונה יש איזה איש שחצי שמו באנגלית יכול להיות חצוצרה ושתרגום שמו לאנגלית
מתחרז עם מלכודת,
אז אקרא לו פח,
בתמונות הוא
נראה כמו תינוק שמשכו לו בכוח את המוצץ
מהפה
הוא
פולט לעולם אויר שמתגבש להברות שמצטרפות
למילים שאינני רוצה לשמוע ואינני רוצה
לזכור. מאז ששמעתי
לראשונה את אמרי השפר שלו במהדורת חדשות אני מעבירה למהדורה
מתחרה,
ואז כששם מצטטים
אותו אני מבצעת זיפזופ חוזר עד שכל המהדורות
מיצו את העסיס מעלה הניחוחות הזה
מאז
ששמעתי אותו נחרדתי לפופלריות שלו,
המשפט האחרון
שהיגיע לאוזני מפניני לשונו היה שאפילו
אם יירה במישהו -
הוא אפילו ביצע
תוך כדי את תנועת האצבע המורה באגרוף
הקפוץ -
לא יאבד תומכים אני משתדלת לא
להיתקל בפרצופו
זה
כבר קרה לי, איזה פרצוף
משופם שאינני יכולה להביט בתצלומו מעורר
בי חלחלה,
זה שלמרות
הצהרות נוראיות ומאיימות על חצי מאוכלוסיית
העולם שלא עונה לסטנדרטים שלו ושנבחר
בבחירות דמוקרטיות
לא
יכולתי להבין כיצד נבחר,
הנושא עדיין
נחקר על ידי טובי המומחים ואיש טרם היגיע להבנה הזו, אבל
מאז שהפח מצליח להשתלט על מסכים בארצו
ובעולם,
אני רואה שזה
אפשרי וחוששת מכך.
מאד
ויליאם טרנר, גשם ,קיטור ומהירות (סערה), 1844, שמן על בד
18:45 27.2.2016
פורסם בפייסבוק הערב :
"... הבלשן והפרופסור לפילוסופיה נועם חומסקי אמר אתמול שעלייתו של טראמפ נובעת מתחושות של פחד ומהתמוטטות המבנה החברתי של הקפיטליזם חסר המעצורים בתקופה הניאו־ליברלית, אותם גורמים שהביאו לעליית הפאשיזם באירופה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. הוא לא הזכיר את קודמו של סילביו ברלוסקוני, בניטו מוסוליני, ובוודאי לא את בן בריתו, אדולף היטלר, כי באמת אי־אפשר להשוות, אף ששניהם, כמו טראמפ, נחשבו תחילה לליצנים.
http://www.haaretz.co.il/news/world/america/us-election-2016/.premium-1.2864186:
| |
המְשִׁיסָּה
מתוך ים הנונסנס הטלויזיוני כבשה אותי הסידרה
'גן
העדן לנשים' הכל כך מושקעת ומשובחת, בתחילה התרשמתי מהדיאלוגים המורכבים ומהמשחק המשובח, בפעם השניה שצפיתי שוב מתחילתה ועד סופה, ראיתי את הסצנות הלקוחות מציורים אימפרסיויסטים, ובפעם השלישית מההעתקה המדוייקת של התקופה. בתקציר
נאמר שנשזרה על פי אמיל זולא.
החלטתי
לחפש בספרייה את הספר עליו מבוססת הסידרה
בין שורות הספרים
מצאתי רק את "המשיסה".
לקחתי. אף שלא הבנתי את פירוש הכותרת, לפעמים נשמעה לי שלילית, כמו שיסוף, בדקתי ומצאתי *
נחשפתי
לאמיל זולא שונה מעט משהיכרתי מספריו
האחרים,
לא
היכרתי בהם את התעוזה הספרותית שהשיגה
את זמנה,
אך
מתארת ללא כחל וסרק קבוצת אנשים ששמה
לעצמה מטרה להתעשר בכל מחיר
פריז לפני ואחרי תוכנית אוסמן
נפוליאון
השלישי בעזרת הארכיטקט הוסמן,
יזמו
לשדרג אצ העיר פריס שתתאים לזמנים החדשים,
מודרניזציה
של הבירה הימי-ביניימית רבעים
שלמים נהרסו לטובת השידרוג,
וקיבלנו
את פריס היפהפיה שאנו מכירים היום. זולא לא מתקרב בזכוכית מגדלת אל האנשים שנפגעו
מההריסות אם כי הקורא חש בעוול,
וגם
לא להיסטוריה של מקומות שנעלמו מעל פני
האדמה,
הוא
מתמקד באפופורטוניסטים שלא בחלו באמצעים
לאתר את המקומות המועדים להריסה,
שעל
סמך נתונים שאספו וידעו היכן ומתי יתבצע ההרס, הם רכשו
את המקומות במחירים שהוזילו אותם באמצעות שוכרים שלישיים שגם הם שילשלו כספים לכיסם ובעיסקות סיבוביות,
מצמררות,
על
חשבון עניי העיר פרנסיה ותקציביה הגדילו
את ערך הנכסים שילשו וריבעו לכיסם מיליוני
זהובים.
סקאר גיבור המשיסה רואה באביונו, בדימניונו נהרות מטבעות של 20 פרנק זורמים
בספר
מתואר העושר של מעמד ביניים זה שצמח,
על
נהנתנותו,
בזבזנותו
ועל הטעם נמצועצע והמתיפייף על שלל עיטוריו המוזהבים.
על
הגבולות שהוסרו קודש
לנהנתנות,
לשיממון כשעל הפער הזה כיסו יחסי קירבה של הכל בכל,
הכל
הפך גלוי ומקובל :
“
העיר
הפכה לחדר מיטות עצום ...”
...“עיר
מיוחמת הכמהה לתענוג "
"...התקופה
כולה חלפה שם על צחוקה המטורף והטיפשי...
שפער
את החלונות ושיתף את העוברים ושבים בסודות
של חדרי המיטות "
“...
העיניים
הן שאיפיינו אותו במיוחד,
שני
חורים כחולים,
בהירים
וחייכניים,
מראות
של נשים גנדרניות,
שמאחוריהן
אפשר היה להבחין במלואו בחלל של מוחו,
עיני
הילדה הפרוצה שלו לא הושפלו לעולם:
הן
ארבו לתענוג,
תענוג
בלתי נלאה,
שמזמנים
ומקבלים "
מעמדן של הקורטיזונות השתדרג אז עד שהפכו לחלק מהחברה
ו
ואני
בתמימותי היכרתי את פריז עד אז דרך
עיני פוסטאימפרסיוניסטים , ואת
העולם דרך ההמצאות, מלחמת
האזרחים בארה"ב
…
הספר
לא הותר לפרסום בזמנו ובסוף הספר מביא
פרופסור מנדלסון הארות לסופר ולתקופה
פייר אוגוסט רנואר, הנשף במולאן לה גלאט 1876
אירועים
בולטים בעולם[עריכת
קוד מקור | עריכה] איקיפדיה
בשנים 1861-1865 מתרחשת מלחמת
האזרחים של ארצות הברית
ועידת
קטוביץ (1884)
והקונגרס
הציוני (1897)
מבשרים
על הולדת הציונות
ציור
מהמאה ה-19
-
ציירים:אדוארד
מאנה,אנרי
רוסו,פרנסיסקו
דה גויה, אודילון
רדון וינסנט
ואן גוך, פייר
אוגוסט רנוארווויליאם
בלייק.
-
פסלים: אוגוסט
רודן
-
מלחינים
(התקופה
הרומנטית): לודוויג
ואן בטהובן, פרדריק
שופן,פיוטר
איליץ'
צ'ייקובסקי, רוברט
שומאן, קאמי
סן-סנס, פרנץ
שוברט, אדוארד
גריג ורבים
אחרים.
-
סופרים: צ'ארלס
דיקנס, אדגר
אלן פו, ויקטור
הוגו, מארק
טוויין,היינריך
הופמן, לוסי
מוד מונטגומרי, פיודור
דוסטויבסקי, לואיס
קרול ולב
טולסטוי, ז'ול
ורן, הנס
כריסטיאן אנדרסן
-
אדריכלים
ומתכננים עירוניים: ז'ורז'-אז'ן
אוסמן, אז'ן
עמנואל ויולה לה דוק
לואי
פסטר, צ'ארלס
דרווין, תומאס
אלווה אדיסון, גוטלוב
פרגה, קרל
פרידריך גאוס, אוגוסטין
לואי קושי, ג'יימס
קלרק מקסוול, לודוויג
בולצמן, מקס
פלאנק, חיים
ויצמן, פרנסיס
גלטון, אלפרד
נובל, אלכסנדר
גרהם בל, מארי
קירי
לואי
ז'אק
מנדה דאגר, ניספור
נייפס, אדוארד
מייברידג', תומאס
אלווה אדיסון
-
מנהיגי
מדינות: אלכסנדר
השני,
קיסר
רוסיה, אברהם
לינקולן,המלכה
ויקטוריה, אוטו
פון ביסמרק,
ונפוליאון
השלישי.
-
מהפכנים: קארל
מרקס, פרידריך
אנגלס, בנימין
זאב הרצל, חיים
ויצמן (ממובילי
תנועת הציונות), אליזבת
קיידי סטנטון, סוזן
ב.
אנתוני. ג'וזפה
מציני,
וג'וזפה
גריבלדי.
במהלך
שנות ה-90
של
המאה ה-19
המהנדס
הגרמני קרל
בנץ הציג
את המכונית הראשונה
שיוצרה בסדרה זולה להמונים
-
מעלית
חלל -
(קונסטנטין
ציאולקובסקיהרוסי,
ב-1895)
בהשראתמגדל
אייפלבפריז ומטרתו
היא מגדל שמגיע עד לחלל
-
גילוי
החשמל,
איחוד
תופעות האלקטרומגנטיות,
בניית תחנת
הכוח הראשונה, הגנרטור
החשמלי, נורת
החשמל (תומאס
אלווה אדיסון,
1879)
-
מנוע
בנזין (ז'אן
ז'וזף
אטיין לנואר,
1859), מנוע
דיזל (רודולף
דיזל,
1892)
-
האופנוע (גוטליב
דיימלר ווילהלם
מייבאך,
1885), המכונית -
(ניקולאוס
אוטו הגרמני,
1867) וכן
(קרל
בנץ הגרמני,
1879), קטר
הקיטור והרכבת,
ספינת
הקיטור,
וספינת
האוויר (דוד
שוורץ,
1897)
-
טרקטור, מכונת
תפירה (בָּרתֶלֶמי
תימוֹניֶה הצרפתי,
ווֹלטֶר
הַאנט האמריקני,
1830), המקרר (ג'יימס
האריסון האוסטרלי,
1865)
-
רדיו וקשר
רדיו, טלגרף (קרל
גאוס, וילהלם
ובר, סמואל
מורס)
וטלפון (אלכסנדר
גרהם בל, 1876)
-
המצלמה,
סרט
הקולנוע
-
מכונת
כתיבה ומקלדת
הQWERTY
-
גירוסקופ
-
מקלע -
מכונת
ירייה אוטומטית (ריצ'רד
ג'ורדן
גאטלינג,
1861)
-
גפרור
-
מטריה בעלת
שלד מתכתי (סמואל
פוקס,
1852)
-
צילום
רנטגן (וילהלם
רנטגן,
1895)
-
שוקולד (קונרד
ון הוטן ההולנדי,
1828. ג'וזף
פריי האנגלי,
1847
*
ירמיהו
אומר:
יי...
והיו שאסיך למשיסה וכל
בוזזיך אתן לבז״ 2
,
בעת
חורבן בית המקדש,
והוא
ילד קטן,
נשבה
רבי ישמעאל,
נלקח
לרומא והוחזק
שם בבית
אסורים. רבי
יהושע בן חנניה הגיע
באחד ממסעותיו לרומא,
ושם
גילו את אוזנו כי בבית האסורים נמצא ילד
יפה עיניים.
עמד
רבי יהושע בפיתחו וקרא בקול גדול את הפסוק
(ישעיה
מב,
כד):
"מי
נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים?"
והנה
שמע מבית האסורים קולו של ילד,
שהמשיך
מזכרונו את הפסוק:
"הלוֹא
ה'
זוּ
חטאנו לו ולא אָבוּ בדרכיו הָלוֹך,
ולא
שמעו בתורתו"
מְשִׁסָּה שלל,
ביזה.
ישעיהו
פרק מב כב
צפניה
פרק א יג
ירמיהו
פרק ל טז
מלכים
ב פרק כא יד
| |
| |