לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

B.logi


"אילו היו כל בני האדם נלחמים רק לפי השקפותיהם, לא הייתה מלחמה בעולם" מלחמה ושלום


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2022    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2022

אשכול נבו "המקווה האחרון בסיביר"


     עבורי זהו ספר הפתעות. כשקראתי בו בפעם הראשונה צחקתי הרבה, ותהיתי איך זה שאשכול נבו כתב את הספר שכן ארבעה הספרים הקודמים שלו שקראתי, החל מ"ארבעה בתים וגעגוע ועד "נוילנד" היו למיטב זיכרוני על טהרת "הישראליות" ה"צברית", שעיקר חייהם בערים מרכזיות בישראל, ואילו כאן מתוארת האוכלוסיה על כל מגוונה, עליותיה ואמונותיה היא מתרחשת באיזור נידח במקום נידח בארץ

 

     הוא לא מציין את שם המקום אך לפי שמות התואר המפוזרים בעלילה : - עיר הצדיקים,

קברי צדיקים,

הסטוריה של רעידות אדמה 

 

עיר קודש                               

 

הר לפעמים מושלג,

 

     לקראת הסוף הוא מוסיף את 'פסטיבל קלייזמרים' - למי מהקוראים הישראלים שעדיין לא ברור לו לגמרי שהכוונה לעיר צפת.

 

     גם ההומור השולט הספר אינו אופייני לספרים הקודמים, גם העלילה שאשכול נבו מפתיע בה בבקיאות במקורות ולמה 'מקווה', ולמה 'אחרון' ולמה 'סיביר'.

 

      הכל מובהר בסופו של דבר, כל הדמויות שאחראיות לבניית המקווה הן דמויות לא גיבוריות גרוטסקיות, והן שאחראיות על הקמת המבנה. תוך כדי בנייתו מתמלא חלל המקווה בהיסטוריה של האנשים שאחראים להקמתו.

 

     לאורך הקריאה מתברר שהמבנה מיותר, שהעולים שאינם מדברים מילה עברית בטוחים שבונים להם מועדון שחמט, ושהאחראים לבניה אינם דוברים את שפת העולים, שהמקום הנבחר יש בו מן חוסר התאמה מיסטית ל'בעלי אמונה'. הגיבורים המחפשים את עצמם, עברם ועלילותיהם מתנקזים לסוף המפתיע של הסיפור.

 

העולים החדשים שמגיעים למקום: "האוויר טוב לבריאות שלנו, ומאז שהגענו כאן אף אחד לא מת"

 

     בין לבין מפתיע אשכול נבו בביקורת החברתית ובמשבר האמוני שנפל בישראל. אהבתי את הביקורת הסמויה של התנגשות האמונה היהודית בגורל ואיך הוא משתלט על קורות הגיבורים. לכל אורך הספר חש הקורא בביקורת הסמויה על מאמיני קברי צדיקים, האמונות, והאגדות שלהם ובכל זאת הסיום נראה כאילו הגיבורים שיחקו ליד הגורל

 

     הביקורת על הדמויות  מתבטאת בגרוטסקה בהן הן מוצגות

 

       כמו בספריו הקודמים גם כאן מתפתחת העלילה בכשרון הרב, הייחודי והאהוב עלי כל כך של לאשכול נבו  - מאבית המשפטים נשמעים לי ליריים ו/או מטאפוריים זאת כנראה בגלל שהוא משתמש בקטעי אימרות יהודיות וישראליות שגורות, בקטעי שירים שגורים, המעוררות אצל הקורא אסוציאציה קולקטיבית אחת, ואז הוא משתמש בליריקה שלהן, רוקם אותן לסיטואציה הסיפורית ומתאר מצב רגשי אחר:

 

- " הוא עקד את שרה מהפרק" (129)

 

- "לא על מושיק התאבלתי כל השנים האלה, אלא על התינוק שעקדתי" (130)

 

- "אהוד בנאי "לפני שהטיפטוף ייהפך למבול אני חייב למצוא שער לא נעול" (130)

 

- "היה לי אולקוס בנפש. פשוט הייתי חייבת להזין אותו במשהו" (128)

 

- "כאילו איזכורם - ולו במילה - עלול לגרש את כל הציפורים" (166)

 

- "עד שתבוא תרמיקה חזקה במיוחד ותיקח אותי" (170)

 

- " 'אני עוזב'  נעים קוטע אותו (לפעמים אדם שומע עם החלטותיו לראשונה בתקשורת עם אדם אחר) (174)

 

- "היא מרגישה שהמילים שלה נחבטות בצנצנצת שמקיפה אותו" (178)

 

- "הנהג כבר לחץ על דוושת הווידוי" (183)

 

  - "מתחום הקבלה "ממלאים ניצוצות של אור את החדר ואת העולם כולו" (208)

 


 

נכתב על ידי , 20/3/2022 13:30  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אפשר היה אחרת


     כשהחלה בעיית רוסיה אוקראינה רק אפי נשם מחוץ לים החרדות שהציפו אותי זה שנתיים. טבועה בעודף חרדות, בוגרת שנתיים של קורונה, כן בידוד לא בידוד כן מסכה לא מסכה, עוד חיסון ועוד ווריאנט ושוב עוד חיסון כל פעם שמישהו מיקירי חלה דאגתי לשלומו,

     אבל מרחוק

     המצב היה כמעט בלתי אפשרי, שנתיים של מה אילו ... ולוואי ולא ... וכבר לא נשאר מקום לעוד ונמאס לי להיבהל השכם והערב מווריאנטים וצאצאיהם וטוב שסוף סוף אפשר היה לשבת בחוץ ללא מסכה, לפחות זה, ואז החליט פוטין, בלי לשאול אותי קודם להיכנס לאוקראינה

 

     אז שייכנס או לא ייכנס, לא אכפת לי, זו לא המלחמה שלי חשבתי, זה בין הרוסים לבין עצמם ובאמת לא אכפת היה לי מי שולט על אוקראינה, שאמנם זה באמת לא יפה לפלוש לארץ אחרת אבל לא נותר בי הכוח להתלבט במאבקים המוסריים של שתי המדינות, מקסימום יהיה עוד גלסנוסט

 

     כאמור, הייתי מוצפת. וגם חשבתי ש'הרי פוטין לא ייפלוש, וזלנסקי יתפשר כי לא ייעז להילחם לבדו נגד מעצמה, ולמה שיהרוג חיילים רוסים, ומה פתאום שייצפה ממדינות אחרות לשלוח אנשים צעירים ליהרג בשבילו, ובכלל מה פתאום מלחמת עולם, זה כבר לא באופנה, שאפילו נוח הררי אמר' והייתי משוכנעת שכשייגמרו תחרויות ניפוחי החזה בין שתי המדינות, יהיה ודאי איזה הסכם. ואיזה יופי שפתאום לא צריך תו ירוק (אמנם תהיתי על העיתוי בו אמור היה להסתיים תוקף התו הירוק והחלה הפלישה והתו באמת פג תוקפו אבל לא התאמצתי לתהות מעבר לכך. עייפות החומר כאמור. העיקר שפג)

 

     שום דבר ממה שצפיתי שיקרה לא קרה, איש לא שאל לדעתי גם הפעם ופוטין כן פלש, וזלנסקי כן השיב אש כאילו שאנשים צעירים שנהרגים זה רק משחק שח מט של אגו והמצב מחמיר ועוד חיי אדם נלקחים בידי בני אדם והפליטים, והילדים והנשים...

 

     ואיומים גוברים ולא רואים את הסוף של הזוועה הזו ולמה היה צריך בכלל להרוג, ליהרג, להיפלט ולאבד צלם אנוש אם אפשר היה אחרת 

 

 


 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 13/3/2022 13:12  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





Avatarכינוי: 

בת: 15

Google:  http://israblog.co.il/690765

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי
הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , פילוסופיית חיים , האופטימיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאוגניה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אוגניה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)