6
ירדתי לקטנוע ונסעתי אל משטרת
התנועה שבדרך אל העיר לוד. בכניסה לתחנה עמד גבר בג'ינס וחולצת טריקו ונופף בצרור
מפתחות תחת אפו של היומנאי.
"למה לא לוקחים את הרישיון
מהזקנים הדפוקים האלה ?" תבע לדעת. "כן, זה מה שאני רוצה להבין. למה
כשהבן אדם מגיע לגיל שבעים, והמוח שלו מתחרבן, אז למה לא לוקחים לו את הרישיון ?
מה יש ?"
היומנאי נראה עייף ורדוף ושמח
לראות אותי.
"אולי אתה תסביר לו,"
אמר.
"כן, זהו," יילל
הג'ינס. "אתה תסביר לי שאיך נותנים רישיון למפגר הזה בשביל שיכנס וידפוק לי
'ביואיק' חדשה לגמרי. רק חודש על הכביש. כן, זה מה שאני רוצה לדעת ?!"
"תשמע," יצאתי להגן על
הישיש המסתורי. "אולי גם אתה קצת אשם, מה ? בטח נדחפת לו במהירות
וטרח..."
"איזו מהירות ?" צרח
הג'ינס. "מי מהירות ? מה מהירות ? המכונית עמדה כמו תינוקת ואז בא המשוגע הזה
ובום..."
היומנאי השחיל עליי עיניים
מסוקרנות.
"אני ממש לא יודע מה להגיד
לך," אמרתי ואכזבתי את שניהם.
"בטח שאתה לא יודע. גם
האידיוט ההוא לא יודע. אף אחד לא יודע. אפילו להרביץ לו אסור לי, נכון ? הוא יכול
להיות הסבא שלי, לא ?"
טוב. אז על זה באמת לא הייתה לי
תשובה ורק אמרתי ליומנאי שאתמול בערב נהרגה אישה בשם נורית אלכסנדר, ושאני מן קרוב
משפחה שלה שמבקש לקבל קצת פרטים.
"תפנה לחקירות," אמר
היומנאי. "תיגש לחוקרת איטה."
"בת כמה היא הייתה ?"
שאל הג'ינס בחשד.
"מי?"
"האלכסנדר הזות'י."
"שלושים."
אה," אמר הג'ינס ונראה
מאוכזב.
היו שם חמישה חדרי חקירות. בארבעה
ישבו גברים ובאחרון הייתה אישה.
"שלום," אמרתי.
"שמי יוסף גורדון ואני..."
"אני מכירה אותך," אמרה
החוקרת איטה. "פעם הייתה עלייך כתבה בעיתון. כתבת איזה ספר או משהו..."
אמרתי שבאמת כתבתי משהו על כפות
ידיים וש...
"תקרא לי בכף-היד,"
אמרה איטה.
הייתה לה יד יפה ועדינה. מרקם
הטביעות היה אחיד וצפוף והאמה התנשאה הרבה מעבר לשאר האצבעות שהיו כולן
ארוכות, חלקות ובעלות פרק צר בבסיסן. קצה הזרת חלף מעל המפרק השני בקמיצה וקו הראש
היה ארוך, חד, קשתי ונחת עמוק בגבעת הירח.
"את במקצוע הלא נכון,"
אמרתי.
"ומה המקצוע הנכון ?"
שאלה.
"בטח לא משטרה," אמרתי.
"את צריכה ללמוד פילוסופיה או..."
"אבל זה בדיוק מה שאני
עושה," צחקה. "מה עוד ?"
"את לא נשואה."
"איך אתה יודע ?"
"יש לך יד אינטליגנטית מדי
וביקורתית מדי," אמרתי. "יהיה קשה לך להתאים מכסה."
"אתה חנפן," אמרה איטה.
"אבל זה לא שאתה לא צודק. מה אני יכולה לעשות למענך ?"
אמרתי לה.
"אתה רוצה שיפטרו אותי
?" נבהלה ופתחה עליי עיניים גדולות וירוקות. "אנחנו לא מוסרים
פרטים כאלה, זה מסבך אותנו עם חברות הביטוח."
"איזו פילוסופיה מלמדים אתכם
שם ?" שאלתי.
"הלוואי שתתפגר," אמרה
החוקרת איטה.
"בטח לא יוונית,"
אמרתי.
"אני תקועה עם
שפינוזה," אמרה.
"גם פונגו תקוע איתו,"
אמרתי.
"אתה מקרה קשה," אמרה
החוקרת איטה, והרימה מהשולחן קלסר צהוב. מה אתה רוצה לדעת ?"
"איך זה קרה ?"
"היא נכנסה עם המכונית לתוך
המעקה."
"באיזו מהירות ?"
"לא משהו מיוחד."
"חגרה חגורת בטיחות ?"
"כן."
"אז איך נהרגה ?"
"מוט המראה חדר לה לתוך
הגולגולת. רוצה לראות ?"
"לא. למה שיקרה דבר כזה
?"
"מה ? שמוט המראה יכנס לה
לראש ?"
"לא, שהיא תיכנס לתוך
המעקה."
"תשאל אותה. אולי רצתה להצית
סיגריה ? אולי החליטה לשנות נתיב ? השד יודע."
"יש עדי ראיה ?"
"מיליון."
"מה הם אומרים ?"
"את מה שסיפרתי לך
עכשיו."
"תני לי שם של אחד."
היא הסתכלה בקלסר הצהוב ואמרה
"לודוויג אקסר, זה השם שלו. הוא ניסה לעזור, הוא רופא."
"ו..."
"וכלום. נהרגה במקום, לא
הספיקה לסבול."
"איפה הוא גר, הלודוויג הזה
?"
"תזכיר לי מה היה הקשר שלך
אליה ?"
"פתחתי קלפים לרוח
שלה," אמרתי.
"אם תסבך אותי בצרות, אסרס
אותך," צחקה איטה ורשמה.
"עם אצבעות כמו שלך,"
אמרתי. "לא נראה לי שאתנגד."
בדרך החוצה עברתי ליד היומנאי
שאמר: "כולם משוגעים, תישמע ממני, כולם משוגעים."
הסכמתי איתו וירדתי לקטנוע, חבשתי
את הקסדה ורציתי להתניע כשראיתי את החוקרת איטה דוהרת במדרגות.
"חכה רגע. אני בטח פסיכית
אבל יש משהו שאולי כדאי שתראה", התנשפה והושיטה לי תצלום גדול וצבעוני.
זה היה תצלום ממקום התאונה,
והמכונית המחוצה תפסה את רוב שטח המלבן. בצידו הימני של התצלום עמד גבר גדול ושמן
בחליפה שחורה ועל חזהו השתלשל ענק עצום שבמרכזו היה חקוק סימנו של הכוכב סטורן. מן ציור שדומה לספרה חמש.
"אני פסיכית," התנשפה
איטה. "אבל פעם כבר ראיתי את הסמל הזה. משהו באסטרולוגיה – לא ? אז חשבתי
לעצמי שאולי אתה והוא – אוף. אני פסיכית, נכון ? אני מתכוונת, האיש הזה הוא הרופא
ההוא."
"חבל שמסתכלים," אמרתי.
"אבל את יכולה לרשום שאני חייב לך נשיקה."
"יותר טוב שתציץ בכוכבים
ותראה מתי כבר יגיע המכסה שמחפש סיר עם ידיים כמו שלי."
"קיבלת," הבטחתי לה.
"רק תספרי לי באיזה חודש נולד הלודוויג הזה ?"
היא הביטה בקלסר ואמרה:
"בחמישה במאי."
"זה קצת מוזר," אמרתי.
"שאנשים נולדים במאי ?"
"לא. שמישהו שנולד במזל שור יענוד סמלים של מזל גדי ועוד בגודל כזה."
"אולי זה של החברה שלו
?" אמרה איטה. "אולי של אשתו ?"
"אני לא חושב ככה,"
אמרתי. "סטורן הוא לא משהו שמתפארים בו. זה כוכב שהוא קוץ בתחת, שום דבר טוב
לא יכול לצאת ממנו."
"אז למה שהוא יענוד אותו
?"
"את זה אני הולך לברר,"
אמרתי. "ויש לי מן הרגשה שכשאפגוש את האיש הזה - תיכף אבין."

7
יש מקומות שנולדו בלילה עם ירח.
הם לא אוהבים את השמש, המקומות האלה. אליהם צריכים ללכת בחושך. אני מתכוון, אם
רוצים להבין את הראש שלהם.
אז עמדתי בתוך האפלה והסתכלתי על
הבית הגדול והלבן שהיה מעוצב בדיוק לטעם שלי. אולי גם לטעם שלכם, אם אתם מחבבים
בתים גדולים ולבנים שעשויים מקוים ישרים ופשוטים, בלי שום קשקושים. מצד ימין היה
מבנה אבן קטן שנראה כמו מחסן, ומשמאל נפל הגשם אל תוך בריכה שחורה ועגולה.
הייתי רטוב, קפוא ומעוצבן
כשהתקרבו פנסי מכונית וכבו בפתח הבית. שתי דמויות קפצו מתוכה. אחת גברית שפתחה
מטרייה והשנייה נשית. תוך כלום זמן חנו שם עוד שלוש מכוניות שפרקו מטען דומה.
הגשם הרטיב לי את העצבים, ופונגו
אמר שזה מה שקורה לטיפוסים שתוחבים את האף לאן שלא צריך. אמרתי לו שלא יתערב
ונכנסתי לביתן לעשן סיגריה, אבל פונגו דחף אותי מאחור ואני השתטחתי וחטפתי בפרצוף
משהו שהיה מגרפה או מעדר. חכם גדול הפונגו הזה, רק שממש לא היה לי זמן לרדת עליו,
בגלל הנביחות של הכלבים.
"יפה מאד," יאמר האיש בכחול.
"ואתה, מר גורדון. בטח יש לך הסבר
להתפרצות הזו בלה, בלה,
בלה..."
ואני אשב על החלק שהיה פעם התחת
שלי - עד שהכלבים אכלו אותו - ואשקר שזה הכול היה הראש של פונגו.
אבל אז הקשבתי ככה טוב לנביחות
ושמעתי שהן עולות מתוך איזה מרתף שנמצא תחת הביתן, ושבכלל מדובר ביבבות של גורים
ולא בנהמות של חיות טרף.
חפרתי בציפורניים והרמתי לוח מתכת
שהתחזה לדלת.
ירדתי במדרגות והלכתי בחושך
הסמיך, בעיניים עצומות, בגלל שפונגו קרא באיזה ספר שככה צריכים ללכת בחושך.
כשהגפרורים שלכם רטובים, זאת אומרת.
גורי הכלבים תקעו בי שיניים קטנות
וחדות וייללו. רשת ברזל שהתגלתה כשער הייתה המקום בו נפרדתי מהם, ופונגו אמר
שאני יכול לקרוא לו קוף עם תחת אדום, אם המרתף הזה לא מוביל אל הבית.
לא קראתי לו ככה מפני שהוא כן
הוביל ומפני שעמדתי בפרוזדור צר ושמעתי אנשים שרים. הרי לכם, מקהלה. ממש מאחורי
הווילון.
מישהו שהיה לו קול באס ניהל את
העסק וכשהקשבתי למילים החלטתי שאולי בכל זאת כדאי שאשאר, בגלל שהשיר הלך בערך ככה:
"הו כוכב איום ונכבד, הו כוח גדול
ונורא. הו ירח עולה בסערה, בוא בעצמותינו הלילה, בוא בדמנו הלילה."
ואז הצטרפו קולות של גברים
ונשים בפזמון חוזר: "בוא
בדמנו הלילה, בוא בעצמותינו הלילה. בואו כוחות האוויר והאש, בוא ירח עתיק אל
מאזניים, בוא מאדים אל חיק הטלה."
ושוב נהם הבאס: "הו לוציפר האיום, הו לוציפר הנורא. הו אל שוכן בירח,
בוא בעצמותינו בוא בדמנו."
פונגו אמר שדווקא עכשיו, אחרי
ששמעתי את השיר היפה הזה, אז הדבר הכי חכם שאני יכול לעשות זה לרוץ כמה שיותר מהר
החוצה אל הגשם.
אבל אז צרח הבאס: "הביאו אותו, הביאו אותו."
ומישהו הזיז את הווילון, וכולם
ראו פרצוף מטופש ורטוב מסתכל עליהם. אבל מה שראיתי אני היה אפילו מוזר עוד יותר.
מפני שאני ראיתי כיור גרניט גדול שבתוכו בערה אש ירוקה, ומאחוריו ניצב שולחן
גס עשוי מבולי עץ שעליו מונחים: חרב,
מקל, גביע, וכדור בדולח.
או כמו שאימא שלי אומרת:
"סכין זה מה אוויר,
זה מה ראש לחשוב. ומקל זה מה אש,
זה מה סניור דל מונדו. וצנצנת זה מה מים,
זה מה לב. וקריסטל זה מה כסף, זה מה אדמה,"
ובזה היא רומזת שמדובר בכשפים.
ומאחורי הכשפים עמד גבר שמן שלבש
גלבייה לבנה תחת מקטורן אדום, ועל חזהו תלה ענק בדמות הסמל של כוכב סטורן.
אבל החלק היותר מוצלח של הערב
נשאר תקוע ורק הסתכל עליי, וזה היה נשף מסיכות שבחיים לא שוכחים. בגלל שהפסיכים
האלה התחפשו לקלפי טארוט. בחיי.
ארבעה נסיכים שפשוט ברחו מתוך
חפיסת קלפים, בתוספת ארבע מלכות שגם הן הגיעו משם. ואף אחד לא החזיק בלון ולא שר
"ללודוויג יום הולדת," ולא שום דבר כזה.
היה שם נסיך-החרבות במגפיו האדומים. ומלכת-החרבות המהורהרת. ונסיך-הגביעים באדום ובכחול. ומלכת-הגביעים החושנית והארסית. ונסיך-המטבעות הירוק. והמלכה-החולמת. ומלכת-המטות האצילית והזועמת ונסיך-המטות באדום וצהוב, שככה יהיה לי טוב.
דבר כזה רואים פעם באלף, וגם אז
רק אם אתם השפן של עליסה מארץ הפלאות.
"יש איזו מלכה מיותרת בשבילי
?" שאלתי.
טוב. הם לא צחקו. מה שמוכיח
שהתפקיד עושה את האדם, או שלאצולה אין חוש הומור, או שהאצולה הייתה מאוכזבת או כל
דבר אחר שמתחשק לכם. אבל למה ?
לעזאזל. הם הרי חיכו לי, לא ?
"הביאו אותו, הביאו אותו,"
לא ככה ?
אמרתי לפונגו שהמסיבה הזו מסריחה
מדברים רעים שאפשר למות, ואולי כדאי שעוד אנשים ידעו ממה שהולך פה.
ופונגו אמר שזה הכול רק בראש שלי
ושאם אני אזבל לאנשים על קלפים מכושפים ורוחות משוטטות, ישר יתקעו אותי במקום סגור
עם עוד טיפוסים שגם הם רואים כל מיני מראות ושומעים כל מיני קולות, ובגלל זה
מרכזים אותם יחד. בשביל שיוכלו לראות ולשמוע מה שמתחשק להם. ושאם אני יודע מה טוב
בשבילי אז שאגיד מהר שהתבלבלתי ברחוב, או בבית או בתאריך ושחיפשתי מקום להתחבא
מהגשם. ושאיכשהו נפלתי למרתף המחורבן הזה, ושאני מתנצל וכל זה ושהתחת שלי כבר בדרך
אל הדלת ו...
"אני מבין שאתה כאן בעניין
התאונה," אמר השמן.
"קרידו," אומרת אימא שלי. "אם אתה לפגוש אנשים מה השד לדבר מהפה שלהם, אז אתה
להגיד מה פחות מילים, למה השד למשוך אותך מהלשון..."
"כן," אמרתי.
"זה לא מכובד לבוא אל אנשים
דרך מרתפים."
"קוראים לי גורדון, אני
אסטרולוג," אמרתי.
"מר גורדון," אמר השמן.
"זה לא עושה את העניין ליפה יותר."
"לא," אמרתי.
"אתה יכול ללכת עכשיו,"
אמר השמן.
"אני חושב שאשאר,"
אמרתי. "אנחנו צריכים לדבר."
"אני יכול לקרוא
לשוטרים," אמר.
"נכון, אבל אתה לא תקרא
להם."
האש הירוקה המשיכה לבעור. הקלפים
נשארו תקועים והביטו בי. פונגו אמר שהוא מסתלק מהמקום הזה, והשמן אמר: "תמתין
לי בחדר הסמוך, אני צריך לסיים כאן מספר דברים."
8
עכשיו היינו הוא, אני וכלבלב אחד
שחור.
האש הירוקה השליכה צללים כהים על
קיר חלק או משהו כזה.
"חוסך בחשמל, מה ? אוהב לשחק
באש," אמרתי.
"שמי הוא לודוויג
אקסר," אמר השמן. "אני רופא."
"אני יודע," אמרתי.
"אני הרגתי את נורית
אלכסנדר, אני מניח שגם את זה אתה יודע."
"כן," אמרתי. "וזה
גומר אותי, מפני שהקורקבן שלי מתעקש שגם אם תצרח את זה ברחוב, אף אחד לא יאמין
לך."
"הקורקבן שלך צודק,"
אמר לודוויג וליטף את הכלבלב. "ואתה גם יודע מדוע, נכון ?"
"לא," אמרתי.
משהו היה דפוק בכלבלב הזה, תשמעו
ממני.
"מפני שלא נגעתי בה,"
אמר לודוויג. "אפילו לא התקרבתי אליה. היו שם חמישים עדים שראו איך היא נכנסת
לתוך הגשר לגמרי לבד. אתה תופס ?"
"לא," אמרתי.
"אתה יודע ?" אמר
לודוויג. "חבל שהירח לא טוב הלילה, יכולת להביא לי הרבה תועלת."
"אני ממש מצטער,"
אמרתי. "אני אדבר איתו בהזדמנות, אז איך הרגת אותה ?"
לודוויג הביט באש הירוקה, אחר כך
בכלבלב, אחר כך בי ואז אמר: "אתה לא מתבדח, מה ? אתה באמת לא יודע."
"מה, לודוויג. מה אני לא
יודע ?"
"איך הרגתי אותה."
"איך, לעזאזל, אתה רוצה שאדע
? אני הייתי עסוק בלהסתכל על כדור בדולח שטייל לי על השולחן, ובארבעה עורבים שעפו
בחוץ ובמישהו שקפץ לתוכי ו..."
"עזוב את זה," אמר
לודוויג. "אתה ממש לא יודע, נכון ?"
"נכון."
"היא הייתה בן-אדם,"
אמר לודוויג. " "סתם בן-אדם. והיא רצתה להבין דברים שבני-אדם לא יכולים
להבין. עכשיו אתה נזכר ?"
"אז בגלל זה הרגת אותה
?"
"כן."
"בגלל שהיא רצתה להבין וכל
זה ?"
"כן."
"תמיד אתה הורג בני-אדם שהם
א...?"
"מר גורדון," אמר
לודוויג והסתכל לי לתוך הפרצוף. "אתה באמת לא זוכר כלום, נכון ? אתה לא עושה
הצגות."
"לודוויג," אמרתי.
"זה מתחיל לעצבן אותי. אם יש לך משהו להגיד, אז תגיד אותו."
"רק שהיא הייתה
בן-אדם," אמר לודוויג. "אתה לא צריך לעשות מזה עניין, מר גורדון."
"אפשר להשתגע ממך,"
אמרתי. "אני יודע שהיא לא הייתה חתול. גם אני בן-אדם, זה לא אומר שצריך להרוג
אותי."
"נו באמת, מר גורדון,"
נזף בי לודוויג. "אתה יודע, יפה מאד, שאתה לא בן-אדם."
"לא ?"
"לא."
"ובטח גם אתה לא, מה ?"
"גם אני לא בן-אדם,"
הבטיח לי לודוויג.
"אם ככה," אמרתי.
" מה אתה ? לעזאזל."
"שד," אמר לודוויג.
"אני שד."
"אתה לא שום שד," צחקתי
לו בפרצוף. "אתה סתם איש שמן שמשחק באש ירוקה, ומכריח כמה טיפשים להתחפש
לקלפים ולשיר שירים מפחידים. ואני הולך לגלות למה ואיך רצחת את הבחורה המסכנה הזו."
"מר גורדון," אמר
לודוויג. "מדוע, בעצם, שלא תשאל אותה בעצמך ?"
הוא לא צחק, הוא דיבר ברצינות.
טוב, הוא בטח לא צחק מאז שהיה תינוק בעגלה, או שאולי הוא אף פעם לא היה תינוק ? או
שלא הייתה לו עגלה ? איך בכלל אפשר לדעת ?
"שאני אשאל אותה ?"
שמעתי שאמרתי.
"כן. מדוע לא ? היא שוכבת
כאן די קרוב."
"בטח. די קרוב," אמרתי.
"כן," אמר לודוויג.
נעשה כזה שקט בחדר ורק הכלבלב,
האש הירוקה והצללים - היו אלה שזזו.
פתאום, צרח מישהו מאחורי הקיר ומה
שהיה לי בקיבה צנח לגרביים.
"זה רק תרנגול," אמר
לודוויג. "אני מגדל תרנגולים, אתה יודע."
"לא," אמרתי.
"כלום אני לא יודע. איך בכלל אתה רוצה שאדע ?"
9
טוב. זה עניין של טעם. אבל בשלוש
לפנות בוקר בגשם, יש לי דברים אחרים לעשות חוץ מלהסתובב עם משוגעים וכלבים
בבתי-קברות. רק שהטעם שלי לא היה הטעם שלו ובגלל זה הסתובבנו שם, גוררים אחרינו
גור זאבים בלגי שחור.
רק צריך שמישהו יראה אותנו ותיכף
מאשפזים אותי במקום ההוא. כמו כלום.
"או, הנה שוב הילד המוזר
הזה. היי ילד, זה אתה שמטייל בין הקברים עם הפסיכי ההוא ?"
"הפעם זה רציני,"ככה אגיד לאיש בחלוק הלבן. "זה בגלל הבדולח, והקלפים, והרוח
של נורית. הפסיכי ההוא, הוא שד - היית
מאמין ?"
"פחדתי שזה מה שתגיד,"יאמר החלוק הלבן ויכניס את התקע
לשקע.
פתאום, עצרנו ליד תלולית שבתוכה
היה תקוע שלט, וכשהתכופפתי ראיתי שכתוב שם 'נורית אלכסנדר'. וזה היה ליד מצבה של
אחד שפירא או שפילא או משהו כזה. לודוויג לא אמר כלום והתחיל לחפור.
יופי. שיגעון. באמת זה מה שחסר
לי, לחפור קברים.
היה לי קר והתפוצצתי להשתין.
לודוויג המשיך להרביץ לאדמה והגור השחור גרגר.
אולי הוא החביא שם אוצר ? חשבתי.
או איזו מפה סודית ? מה אני יודע ?
"היי," צעקתי.
"בסדר, אתה שד. אז עכשיו בוא נסתלק מפה."
רק שהוא לא החביא שם כלום,
וכשהזדקף ראיתי שהרים משהו שנראה כמו אבן גדולה, אבל זו לא הייתה שום אבן, זה היה
הראש הכרות של הכלב.
הוא ערף אותו, זה מה שהוא עשה.
הוא שחט את הגור השחור.
"מפנור," צרח לודוויג והניף את
הראש הכרות אל העננים. "אונביב,
כלמנייע, אשמדע."
ואלה, אומרת אימא שלי, "זה מה שמות של מלאכים, רק זה לא שמות טובים, זה מה
שמות רעים. מה לבוא בלילה ולגנוב נשמות של ילדים."
אור אדום פרץ מתוך הקבר וגושי בוץ
פגעו בי בפרצוף. האדמה רתחה.
"אונביב, כלמנייע, מפנור," המשיך
לודוויג לקרוא לחברים שלו.
ואז, התרוממה דמות של אישה וממש ריחפה
באוויר. וזו הייתה נורית אלכסנדר שעדיין לבשה את מעיל הגשם ההוא.
רק שעכשיו היא הסירה אותו בשבילי
ונשארה, ככה, עירומה בגשם, והביטה בי, ושוב ראיתי את האור המוזר פורץ מתוך העיניים
שלה ונכנס לתוך העיניים שלי. ומי שהיה יוסף גורדון - התחיל ללכת אל הקבר,
ומי שהייתי אני - נשאר לעמוד שם והסתכל.
אפילו יכולתי לעשן סיגריה או
להשתין, מפני שהאיש ההוא שהלך בתוך האור האדום, היה מישהו אחר, מישהו שיצא מתוכי
אבל זה לא הייתי אני.
והמישהו הזה חיבק את נורית
שהצמידה את ראשו אל שדיה והושיטה אליו את הלשון האדומה ביותר והארוכה ביותר שראיתי
בחיים שלי.
ואז, הגיח מתוך החושך משהו גדול
שהיה לו ראש משולש וורוד, ועיניים לבנות והוא חבש קרני תיש, וכשהתקרב ראיתי שיש לו
רגליים ענקיות של תרנגול ושהוא גורר אחריו שני שדים קטנים וצוחקים של גבר ואישה
שגם להם הייתה לשון ארוכה ואדומה, ושהיו מסריחים כמו אני לא יודע מה.
והמשהו הגדול הזה אמר לי:
"תשאל אותה, מר גורדון. מדוע שלא תשאל אותה ?"
"שלא תשאל אותה כלום,"
צרח פונגו. "תקשור את המחשבות שלך. מהר."
לא ידעתי איך קושרים מחשבות, אבל
ידעתי איך משתינים במכנסיים. אז עשיתי רק את מה שידעתי.
נורית הפשיטה את יוסף גורדון
ושניהם התעלסו בתוך האור האדום שעל הקבר הרותח. רק שעכשיו כבר לא היו ליוסף ידיים,
וגם הרגליים שלו הצטמקו והתחילו להיספג אל תוך האור, ומה שנשאר ממנו זה ראש, גב
וקצת מהתחת.
אבל הטיפש הוסיף לדהור עליה,
וכשהבטתי למטה ראיתי שגם לי נעלמו הידיים וגם חלקים מהרגליים.
"א-י-מ-א," צרחתי, ואור
לבן ומסנוור התפוצץ מעל הקבר של שפירא ומתוכו יצאה אישה גבוהה ורזה, שלבשה חליפת
ליצנים כתומה-ירוקה עם כפתורים כאלה גדולים וכל זה, והיא החזיקה מקל גדול שבקצהו
צרור - כמו שעושים עם ממחטה - ונתנה לי פרח לבן וממש שטה באוויר.
וכשנגעתי בפרח זרחה פתאום שמש
לבנה, וכשעצמתי עיניים שמעתי אותה אומרת: "אתה כזה טיפש, בחיי."

10
כשהתעוררתי חשבתי שאני מת ושהגעתי
לגיהנום. הלחי השמאלית שלי הייתה תקועה בבוץ. ידי הימנית הכחילה מקור.
שורות ארוכות של מצבות רטובות
הסתכלו עלי ופרצוף לבן שחבש כובע שחור, תקע בי מבטים מתוך הגשם. הבוקר עלה.
לקח לי המון זמן להתיישר
וכשהצלחתי צלעתי לעבר השער אבל תיכף הסתובבתי ואמרתי: "היינו קשורים מאוד,
היא ואני. מאוד מאוד קשורים, אתה בטח מבין."
והפרצוף הלבן שתק ורק נשען על
מעדר והסתכל על הקבר של נורית שראש ערוף של כלב שחור היה מונח עליו.
"ותשים מצבה על הקבר הזה
ותגיד לחברים שלך שלא יסתובבו כאן בלילה. תשמע ממני," אמרתי והלכתי את כל
הדרך ברגל מפני שלא חלמתי לעצור מונית.
כשהגעתי עשיתי אמבטיה חמה וכמה
טלפונים. הפעלתי את מכונת הכביסה. שתיתי ברנדי ונרדמתי עד הבוקר שלמחרת.
כשהתעוררתי נסעתי לחפש את הקטנוע.
הבית הלבן והגדול נולד - על בטוח - בלילה של ירח בגלל שבאור יום הוא היה סתם
קובייה. התנעתי וזרמתי למשרד.
במשיבון חיכו לי קולות של לקוחות
ושל דניאל שרצתה לדעת איך הולך ? היא לא לקוחה אבל גם התור שלה יגיע, ככה שאין מה
למהר.
עד הצהריים לא קרה שום דבר ששווה
לדבר עליו, ואז בא הדוור והביא פתק שאמר שבסניף הדואר מחכה לי חבילה.
הלכתי לשם וקיבלתי מעטפה חומה עם
המון אזהרות אדומות שאסור לפתוח חפצים שמתפוצצים.
פתחתי. בפנים היה אלבום תמונות,
כזה שאנשים נותנים לאנשים בימי הולדת או בחתונות, או כשאין להם משהו אחר לתת -
ושכתוב עליו 'מזל טוב', ככה שהוא יכול להתאים לכל דבר. אפילו להחלמה משלשול. בעמוד
הראשון מישהו הדביק תצלומים של ילדים, וזה גם מה שהוא עשה בעמוד השני, השלישי,
הרביעי ובכולם.
חזרתי לאשפה והוצאתי את העטיפה.
שמי היה מרוח בכחול. שום טעות ושום כלום.
לקחתי את האלבום אל המשרד
והסתכלתי בו ככה טוב טוב, אבל זה היה כל מה שזה היה. סתם תמונות של
ילדים-שעכברים-אכלו-להם-את-השיניים.
מישהו חשב שזה צריך לעניין אותי,
רק שהוא שכח לספר לי למה. ושוב נתקע לי בפה הטעם המוזר וממש התערבב בתוך הרוק.
אז ירדתי למטה והזמנתי קפה
ולחמנייה בחמאה, וכששתיתי את הקפה שמעתי איך ארבעה גברים, שאכלו קרואסונים,
מתווכחים על איזה-נפח-של-מנוע-של-מכונית-הכי-כדאי-לקנות.
"תן לי מנוע אלף שש מאות
ועזוב אותי," אמר זה שהרכיב משקפיים.
"אלף שש מאות זה זבל !"
קבע אחר שהסתיר קרחת.
"אם לא אלפיים, אז או מזגן
או אוטומטי !" חתך השלישי.
"פחות מאלף שמונה מאות, חבל
על דיבורים.." הלך הרביעי לפשרה.
"אלף שש מאות, אלף שמונה
מאות - זה אותו אוטו," התקפלו המשקפיים.
"זה אותו אוטו אבל לא אותו
מנוע," תקע אותו הקרחת.
עכשיו כבר יכולתי לאכול את
הלחמנייה, מפני שהטעם המוזר ההוא הלך. חזרתי למשרד ולאלבום, שחררתי את הברגים,
ערכתי מחדש את הדפים ומה שקיבלתי הוא שכל ילד צולם פעמיים. טוב. אז מה ?
"קרידו," אומרת אימא שלי. "מתי אתה רוצה לדעת, אתה מסתכלת בקלפים ויודע."
אז טרפתי אותם והודעתי להם שאני
הולך למשוך החוצה רק קלף אחד, ושאני מבקש שהוא יהיה זה שיגיד לי מה קורה.
ככה עושים כשרוצים להיכנס לתוך
הנשמה של איזשהו עניין. רק שזה הימור גדול בקלפים, הסיפור של רק קלף אחד. בגלל שאם לא הבנתם מה הוא
אומר לכם, אתם יכולים לשכוח שהם ידברו איתכם שוב.
חילקתי לשלוש חפיסות קטנות ומשכתי
את הקלף הראשון מגב החפיסה הראשונה. הפכתי וזו הייתה מלכת-הגביעים שהיא הפטרונית של מזל עקרב, ככה הכינוי שלה.
"ועכשיו" אומרת אימא שלי. "צריך מה לסגור עיניים ומה לחשוב טוב, טוב, טוב."
אז עצמתי עיניים והנחתי למחשבות
שלי לבוא וללכת לאן ואיך שמתחשק להן. והן באו והלכו, באו והלכו והזרימו לי המון
מילים לתוך הראש. ואני נתתי למילים לברוח אל היער ויצאתי לצוד אותן.
ואם אתם לא יודעים איך צדים
מילים, אז יותר טוב שלא תתעסקו עם הדברים האלה. והמילים שצדתי ביער היו הנחש והנשר, וכל שאר המילים פשוט
התפגרו. אולי בגלל שהן הסתתרו מאחורי עצים, או שחיות רעות טרפו אותן - לכו תדעו.
והנחש והנשר אלו לא סתם מילים.
אלה שמות. אלה השמות של הרוח של מזל-עקרב. זה בגלל שהנשר לוקח את העקרב לשמיים
ונותן לו לטעום קצת מהרגליים של המלאכים, אבל אז בא הנחש וגורר אותו לתוך האדמה
וזורק עליו את מינרווה
אלת השאול שעושה לו כשפים.
וככה הם נלחמים - הנחש והנשר - עד
שהעקרב מחליט אם מה שהוא רוצה לעשות עם החיים שלו זה לשאוף את הבושם של המלאכים,
או להתרוצץ עם מינרווה.
אז עכשיו הסתכלתי שוב על הילדים
וראיתי שזה נכון מה שאימא שלי אומרת, שהקלפים לא משקרים. בגלל שלכל ילד היו שתי
תמונות, רק שבתמונה השנייה הוא כבר לא היה אותו הילד. הוא היה ילד קצת אחר, כאילו
שמישהו הספיק לגנוב לו משהו מתוך העיניים, מתוך המבט, משהו שהיה שם בתמונה
הראשונה, אבל הלך לאיבוד בדרך אל השנייה.
בשתיהן הוא היה ילד חי. אבל
בשנייה הוא היה קצת מת, אני מתכוון. אותו הילד רק מה, לא אותן העיניים.
הקרחת צדק. התמונה הראשונה הייתה
של הנשר והשנייה של הנחש. זה אותו אוטו, אבל לא אותו מנוע.
צריך שתהיה לכם אימא שהייתה מכשפה
גדולה ביפו בשביל שגם אתם תוכלו לראות דברים כאלה.
