לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הותר לפרסום*

בלוג שיעסוק בעיקר בנושאים על סדר היום, אקטואליה, שמאל וימין, דתיים ושאינם דתיים, הציבור הדתי לאומי, ועוד. ומידי פעם גם קצת חומרים אישיים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2011    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

1/2011

כמה בקשות ליום שאחרי וכמה מילים על חומרות


תרומת איברים

 

בעקבות הסערה האחרונה והעלאת המודעות לכל הנושא של תרומת איברים אני רוצה להשאיר פה צוואה וירטואלית שתתועד לעולמי עד בעניין רצוני במקרה וחלילה...

 

הריני לגלות דעתי שבמקרה וחלילה יקרה לי דבר שיגרום למצב של מוות מוחי, ולאחר שרעייתי\משפחתי יקבלו אור ירוק מפוסקים מובהקים אבקש לתרום כל איבר שניתן להשתיל וע"י כך להציל או לתרום לחולים אחרים.


למען הסר ספק, תרומה זו יכולה להיות לכל מי שנמצא ברשימת ההשתלה בארץ, כאשר עדיפות תינתן לחולים שבעצמם חתמו על כרטיס אדי או שגילו דעתם שמוכנים לתרום לאחרים במידה והם ימותו מוות מוחי (העדיפות לחולה שמוכן לתרום תינתן תמיד ללא יוצא מן הכלל), במידה ויש צורך לתרום למי שאינו מוכן לתרום לאחרים (משיקולי דת או אחרים) הוא יעמוד בסוף הרשימה כשלפניו חולים יהודיים ממדינות אחרות שכן מוכנים לתרום מאחרים.

 

כמו כן האור הירוק לתרום את האברים תלוי כאמור בחוות דעת הלכתית מתירה של פוסק מובהק שקיבל על עצמו את החלטת מועצת הרבנות הראשית (בראשות הרב שפירא והרב אליהו) שמכירה במוות מוחי כמוות סופי. לא ינתן שום מעמד לפוסק שלא קיבלת את המוות המוחי כגורם מכריע כפי החלטת וועדת הרבנות הראשית או שאינו מכיר במעמדה ההלכתי של מדינת ישראל.

 

לא שאני חושב שמחר בבוקר משהו מזה רלוונטי, אבל חשוב לי לכתוב "צוואה" זו קבל עם ועדה, גם ע"מ להביא דעתי בנושא וגם למנוע מחלוקת תיאורתית עתידית, בבסיס ההנחיות ישנם 2 הנחות יסוד:

 

א. מי שאינו מוכן לתרום לאחרים ומבחינתו לקיחת איברים ממי שמת מוות מוחי היא כדין רצח, וודאי שאינו יכול להינות מ "רצח" שכזה.....

ב. למנוע מצב שמישהו מבני המשפחה מקבל חוות דעת הלכתית מונעת תרומה שאני בחיי לא הייתי מוכן מקבל מאותו פוסק בחיי.

 

חטיפה ע"י מחבלים

 

ואם אני כבר עוסק בדברים הזויים מעין אלה ארצה להוסיף עוד בקשה קטנה,

במידה וחלילה נחטפתי בסיטואציה כלשהיא (הטיסה שהייתי עליה נחטפה למשל) אבקש ממשלת ישראל לפעול באופן הבא לגבי בכל אופן:


1. אם ניתן לבצע פעולה צבאית לשיחרורי ויש סיכון שלא אצא בחיים מהפעולה, יש לבצע אותה למרות הסיכון

2. אם אין אופציה צבאית אבקש שלא ישוחרר יותר ממחבל אחד תמורתי, דהיינו יחס של 1:1

3. במידה ואין הסמכה על סעיף 2 מצד החוטפים אבקש ממשלת ישראל להוריד פצצה של טון שתקח אותי ואת החוטפים ביחד לעולם שכולו טוב.....

4. כמובן שמידה ואני לא בין החיים אבקש שגופתי תוחזר רק תמורת גופה של מחבל, ולא תמורת שחרור של מחבלים חיים.

 

יטען מי שיטען שקל לי מאוד היום ממקום מושבי הנוח לכתוב את ההוראות הללו ואם חלילה התרחיש יתממש ארצה לשנות את הפעילות, ואני מגלה דעתי היום בדעה צלולה שזהו רצוני האמיתי ודוקא שיקול לדעתי אחרי החטיפה הוא שיקול מוטה ולא נכון. סעיף 4 כמובן נועד למנוע רווח מהמחבלים ולמנוע עינוי מתמשך שלי.

 

* כל מי שמקיש מהדברים הללו על הנושא של גלעד שליט עושה זאת על אחריותו (והוא אגב יהיה צודק :)

 

קולא וחומרא

 נכתבה תגובה בבלוג שהאשימה אותי בחיפוש הקלות באחד הנושאים של הלכות אבלות, רציתי לכתוב כמה מילים בנושא ולהתייחס לעניין העקרוני

 

יש אמונה רווחת אצל אנשים שאם יש פוסקים שמתירים ויש שאוסרים, אוטו' מי שמתיר הוא מקל, ומי שאוסר הוא מחמיר ולכתחילה ראוי לנהוג לפיו. בהמשך לזה יש אפילו ספרי הלכה שבאים לסכם או לרכז דינים והם יטו לחשוש לכל פוסק שאסר משהו, ז"א גם אם דעת רוב הפוסקים היא להתיר דבר ויש פוסק אחד שחושש להתיר ואוסר בפועל, יעדיף המחבר להמליץ לאיסור רק ע"מ לצאת לשיטת כל הדעות.


מדובר פשוט בעיוות שקנה לו תמיכה רבה בציבור, יתר על כן, אין עניין להחמיר בכל דבר ועניין באופן אוטו', זה וודאי הפך שיטת הרמב"ם שמדברת על דרך האמצע, מילא כשאנשים אוסרים על עצמם את המותר, הבעיה שהם נוטים לזלזל ולתייג את מי שעושה כמותר כפשרן ולא כן היא.


אדם שעושה כל מעשיו ע"פ עיקר הדין, אומנם הוא לא חסיד אבל אין בריה שבעולם שיכולה לטעון כנגדו משהו.

ואני רוצה לצטט כמה ציטטאות בנושא, וברור שלא ניתן להקיף את הנושא כולו במסגרת הבלוג (זה גם לא המקום המתאים) אבל חשוב לי קצת לאזן את התמונה:

 

" ...הקו של הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שאמר "שאם הרצון להחמיר הוא מאחר שלמדתי את הסוגיה בגמרא ובפוסקים, וכתוצאה מכך אני מרגיש שצריך להחמיר, אז החומרה היא במקומה. אבל אם רק שמעתי שיש מחמירים בדבר זה, וגם אני רוצה להחמיר כמותם, אז אין זאת סיבה נכונה להחמיר" (ועלהו לא יבול א',או"ח עמ' קנט, וכן בספר התורה משמחת עמ' 81)"

מתוך מכתבו של הרב אבינר בנושא.

 

"החומרא היא חרב פפיות, דרכה אפשר לעלות לשיא הקדושה, ומאידך עלול להיות בה מן ההדיוטות, ואף מן המינות. ולכן מי שרוצה לחדש חומרה שלא נהגו בה הקדמונים, צריך לזה חכמה ולמדנות גדולה, פן יצא שכרו בהפסדו"

(הרב יהודה לוי, יש אצלי רישום של מקור מדויק)

 

בסוף "פתחי תשובה" דן בנושא של מי שרוצה להחמיר יותר ממה שהחמירו האמוראים, למשל להחמיר בדבר בטל בשישים והביא את בשם ספר "סולת למנחה": "הוי כמו אפיקורסות ויצא שכרו בהפסדו"

 

וכן על זו הדרך עוד ועוד ציטוטים שחומרא זה לא דבר פשוט ולא כל אחד רשאי להחמיר. כמובן שיש לסייג ולאמר שאם אדם הולך אחרי רבו ושואל אותו ומקבל תשובה לאסור אין לנו טענה כלפיו, אבל לא יכול לאמר לאמר לאחד  שרבו פסק לו להתיר שהוא "מחפש היתרים", הרי סוף כל סוף הרב שהתיר הגיע למסקנה שזאת ההלכה וכך יש לנהוג.

 

ואני ממליץ מאוד על שעורו של הרב שרקי "קולא וחומרא" בלינק הבא:

http://ravsharki.org/content/view/1562/629/ 

 

אגב, שאלה לקוראי הבלוג, לו יצויר שיקום מחר בבוקר אדם ויאסוף מן הגורן ומן היקב כל מיני היתרים\קולות שלא כל כך ידועות ויפרסם אותם בספר לרבים, מה לדעתכם תהיה התגובה הרבנית לספר? ומה תהיה תגובתכם?

ולהיפך, יקום אדם או פוסק ויוציא ספרים שבו ילקט ויחשוש לכל פוסק שאוסר כל דבר, מה תהיה התגובה הרבנית לספר? ולמה תהיה תגובתכם?

 

עד כאן בנושא בשלב זה.

 

הערב קטנה: פתאום שמתי לב למשהו קטן, בכל מקום שהזכרתי אבל כוונתי לאבל על אביו או אימו, לא בהכרח הדברים תופסים של אבלים אחרים, אבלות הורים היא הכי קשה ויחסית יותר חמורה, מה שאבלים אחרים מקפידים תוך 30, אבל על הורים מקפיד שנה שלמה. קחו את זה בחשבון.

 

 


נכתב על ידי Nadav-H , 6/1/2011 22:06   בקטגוריות אישי, הלכה, רבנים, כללי, אקטואליה  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של uycoeuyb ב-17/2/2013 10:28




כינוי:  Nadav-H

בן: 41




קוראים אותי
2,637
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , תקשורת ומדיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לNadav-H אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Nadav-H ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)