לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הותר לפרסום*

בלוג שיעסוק בעיקר בנושאים על סדר היום, אקטואליה, שמאל וימין, דתיים ושאינם דתיים, הציבור הדתי לאומי, ועוד. ומידי פעם גם קצת חומרים אישיים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2013    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

כַּשְׁלָ"פּ קִטְנִיּוֹת


שנה שעברה לאחר הפסח פירסמתי פוסט בנושא החמרות על קטניות,

 

כשירות לקוראים אני מזכיר לכם את הפוסט ההוא בכתובת:

 

http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=719772&blogcode=13219221

 

אחרי שאתם מסיימים אותו תחזרו לקרוא את העמודים הבאים מתוך הספר שציינתי בסוף הפוסט משנה שעברה:

 







 



 

 

נכתב על ידי Nadav-H , 20/3/2013 21:25   בקטגוריות הלכה, רבנים  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אורלי ב-25/3/2013 08:10
 



השנים עוברות, החכמולוגים נשארים


חַכְמוֹלוֹג - אדם המתיימר להשמיע כדברי חכמה, אך למעשה מדבר הבלים או טועה. (וויקפדיה שם,שם)


יום השנה לאבא שלי (שנתיים) היה השבוע ביום שני,


לגבאי (אשר יכונה מעתה והלאה "א" – שם לא בדוי) הבאתי שבוע שעבר מודעה לתליה בבית הכנסת עם פרטי האזכרה שתתקים אי"ה ביום שישי הקרוב (לוח המודעות נעול)


ראשון בערב השבוע אני מתקשר לשאול אותו אם השטח פנוי בשבילי שני בבוקר ע"מ שאוכל להיות שליח ציבור ולהגיד את כל הקדישים (כפי מנהג יהודי אשכנז בתאריך הפטירה), "א" מיודענו מיד מזדעק "מה פתאום מחר, האזכרה היא בשישי??!!" עניתי לו שיום השנה הוא באמת מחר אבל את האזכרה (עליה לקבר) דחינו ליום שישי מסיבות טכניות (היום הכי נח למשפחה המצומצמת והמורחבת להגיע , כנ"ל לאנשים מחוץ למשפחה) הוא ענה "אני יודע שאפשר לדחות ביום, לא ב4 ימים" אז השבתי לו שיעשה לי טובה ויתייחס לשאלה שלי על השליח ציבור מחר וזהו.....


אציין בהערה שבזמנו זכרתי שראיתי כבר תשובה של הגר"ד ליאור שאין בעיה לדחות את העליה לקבר (ובתשובה אחרת אף ציין שמדובר במנהג ולא בחיוב)  ובכל זאת שאלתי השבוע את הרב על דחיה מיום שני ליום שישי ואמר כצפוי שאין בעיה.


ועכשיו נתחיל מההתחלה


חלק א


לפני שנה (יום השנה הראשון) ביקשתי מהגבאי "א" כמה ימים לפני שבת (אותה שבת שלפני יום השנה) לקבל את העליה  לתורה האחרונה שצמוד אליה אומרים קדיש כפי שנהוג אצל האשכנזים (לעלות בשבת לפני יום השניה לעליה אחרונה +קדיש), הוא אמר שאין בעיה.

מוכן ומזומן הגעתי בשבת בבוקר לבית הכנסת ולפתע בשלב כלשהוא ביקשו אותי הגבאים "א" ו "מ" לצאת החוצה למרפסת, הם אמרו שלפתע הגיע באופן לא צפוי איזה יהודי מבוגר שהוא לוי וצריך לתת לו עליה, מיכוון שכבר יש לוי אחר שעולה בעליית הלוי והאפשרות היחידה ההלכתית שאפשר להעלות עוד לוי זה שהוא יעלה אחרון, דהיינו העליה שהובטחה לי (יחד עם הקדיש). ואם אני מתעקש לעלות אחרון שאבדוק בבית כנסת מעבר לכביש (להלן "הצעירים")  אולי יש עליה אחרונה פנויה.

 

זועף וזועם יצאתי לחפש את מזלי ב"צעירים" (שם אחי מתפלל), אתם יכולים לתאר שבתי כנסת לפעמים לא הכי מאושרים לתת עליות שכאלה למתפללים מבית כנסת "מתחרה", סופו של דבר חבר של אחי דיבר עם מי שדיבר וסידר לי את העליה (גם בגלל שהם מכירים שם את אבא שלי ז"ל) ודאג גם "לחמם" אותי שהוא לא היה חוזר לבית כנסת שלי אחרי שעשו לי מעשה כזה, ובטח לא אחרי שאבא שלי התפלל שם עשרות שנים. הבדיחה היא שמהבית כנסת שלי עוד שלחו שליח לבדוק אם אני עולה אחרון ב "צעירים" או שאני חוזר לעליה אחרת. עניתי לשליח שהסתדרתי ואני נשאר עד סוף התפילה איפה שנתנו לי עליה.

 

אחרי כמה ימים התווכחתי עם הגבאי "מ" לגבי הנושא, והוא טען להגנתו שמצד הדין אני לא חייב לקבל את העליה אחרונה ויכול לעלות סתם עליה אחרת ולהגיד את הקדיש בלי קשר, עניתי לו שמעולם לא ראיתי מישהו אצלנו עולה ועושה ככה ומעבר לזה אחרי שהבטיחו לי את העליה אני מצפה לקבל אותה לא בגלל הלכה אלא בגלל שכך סוכם. (אני מודה שמצד ההלכה אני לא יכול לדרוש אותה), הוא בכל מקרה טען שלא היתה לו ברירה בגלל הלוי הזה שבדרך כלל לא מגיע והיו חייבים לתת לו עליה, שאלתי אותו מה יקרה אם שנה הבאה הלוי הזה שוב יופיע, והוא ענה שגם שנה הבאה אם הוא יופיע הוא יקבל קדימות.

 

באותו רגע החלטתי ששנה הבאה אני לא מנסה אפילו לעלות בבית הכנסת שלי.

 

חלק ב

 

ויהי ערב ויהי בוקר שנה חדשה (דהיינו השנה)

ע"מ שלא לבקש אצלי עליה, סיכמתי עם אחי שהוא יבקש עליה לעצמו בבית הכנסת שלו ("הצעירים") ואני אתפלל בשבת הרלוונטית איתו בבית הכנסת (אם 2 אחים באותו בית כנסת מספיק שאחד עולה...) לגבאים "א" ו "מ" לא אמרתי שום דבר ולא ביקשתי שום דבר. חמישי בערב שבוע שעבר היה אצלי הגבאי "א" ע"מ שאסדר לו משהו במחשב נייד, לא אמרתי לו כלום אבל הבאתי לו את המודעה על האזכרה שיתלה בלוח מודעות של בית הכנסת.

 

מגיע שישי בצהריים, פגשתי מכר מבית הכנסת שאני והוא תמיד משלימים אחד לשני עלונים וחומרי קריאה, אני עובר ברחוב שלו כל שישי בצהריים והפעם אמרתי לו שהשבת לא יהיה הרבה עלונים בבית כנסת שלנו כי אני לא מגיע השבתו אלא הולך ל"צעירים" (פה המקום להזכיר שאני ספק העלונים הראשי של הבית כנסת שלי – הדרך הכי טובה לדאוג שיהיה לך את כל העלונים זה להפוך להיות הספק שלהם...) וכאורח טוב אתרום להם כמה חבילות של עלונים, הוא התעניין לכבוד מה השינוי, אז אמרתי לו ששנה שעברה היה לי בלאגן בשבת לפני יום הזיכרון (מבלי לפרט) ולכן השנה אני הולך למקום אחר.

 

שישי קבלת שבת - אני בבית הכנסת של אחי + ערימת עלונים כתרומה, אחד המתפללים מבית הכנסת שלי הגיע לשם להתפלל מנחה ונתקל במודעה על האזכרה שהיא בשישי בשעה 13:00 והוא אומר שהוא לא יגיע כי לא עושים אזכרות בשישי אחרי חצות היום, אמרתי לו שלא ידעתי שזה כזה בעיה ובכל מקרה אחרי שתלינו מודעות אי אפשר לשנות

.

כעבור זמן לא רב מגיע הגבאי "א" לחפש אותי ומבקש להחליף איתי בחוץ כמה מילים, בקיצור הוא שמע מהמכר שהחלפתי איתו עלונים מוקדם יותר שבגלל הגבאים נדדתי השבת ל"צעירים", ורצה לדעת מה הסיפור, הזכרתי לו את אשר היה שנה שעברה ואת תשובתו של הגבאי "מ" שגם השנה אם יגיע הלוי יקבל את העליה, ענה לי "א" ששנה שעברה אותו לוי חלם חלום רע בלילה ולכן בא לבית הכנסת לקבל עליה, ולכן השנה לא תהיה בעיה. שאלתי אותו מי יכול להבטיח לי שהשנה אותו לוי לא יחלום שוב חלום רע??? למעשה עד שילך אותו יהודי מבוגר לעולמו אף פעם אי אפשר לדעת מתי פתאום יצוץ בבית הכנסת... מפה לשם הגבאי "א" התייאש (קיצרתי לכם וויכוח של רבע שעה או יותר).

 

שבת בבוקר, הסתבר שהיה בילבול בתאריך השבת מול הגבאי של "הצעירים"  אבל בכל זאת הוא אמר לאחי שיתן לו את העליה עם הקדיש (ובאמת הוסיפו עליות)

.

מנחה של שבת, אני חזרתי לבית הכנסת שלי, הגבאי "מ" מבקש לשמוע מה הסיפור, הזכרתי לו מה היה שנה שעברה, הוא ענה שאני לא חייב מצד הדין לקבל עליה אחרונה, עניתי לו שאני לא חייב אבל גם הלוי ההוא לא חייב עליה ואם סיכמו איתי עליה מסוימת אני מצפה שיעמדו בסיכום.

 

סיבוב נוסף עם הגבאי "א", הפעם הוא טען שאם היה אומר ללוי שהוא לא נותן לו עליה או שולח אותו לבית הכנסת מעבר לכביש יכול להיות שהוא היה נעלב/מתעצבן ואם למחרת לא היה מתעורר מה היינו עושים עם זה? עניתי לו שעם כל הכבוד אי אפשר להפר את הסדר הציבורי בגלל שאולי יהיה איזה מישהו שלא יתעורר למחרת...הוא המשיך לטעון שהוא חשב שבגלל שאני בחור צעיר לא תהיה לי בעיה לחפש לי עליה אחרת/בית כנסת אחר לעלות, אז עניתי לו שכנראה הוא מעדיף איזה לוי שמגיע פעם בשנה לבית כנסת על פני מתפלל קבוע מעלה 20 שנה....

וכך המשכנו עוד ועוד עד שבאו לקרוא לי מהמניין ה"פיראטי" במסדרון בכניסה לבית כנסת, אז "א" רצה שאתפלל ערבית במניין הרגיל בפנים (האשכנזים מתפללים ערבית של מוצ"ש לפני יום השנה) אז עניתי לו שמיכוון שכל השנה אני מתפלל במניין ה"פיראטי" בחוץ (מתחילים 10 דקות לפני השעה שרשומה בלוחות כצאת שבת ומסיימים על הצאת) ככה גם אעלה שם כשליח ציבור, ועוד הסברתי לו שאני לא רוצה להעליב אותם שכל השנה אני מתפלל איתם ועכשיו פתאום שאני צריך לעלות כשליח ציבור פתאום אני נכנס בפנים ("שלא יעלבו שהם לא מספיק טובים...").

בין לבין המתפלל שאמר שיש בעיה אחרי חצות היום שאל את הרב של העיר לגבי אזכרה בשישי אחרי חצות היום, וציטט לי את תשובת הרב "לכתחילה לא לקבוע". עניתי לו שנלמד לשנה הבאה...

כשביררתי עם הגר"ד ליאור את נושא הדחיה לשישי שאלתי גם על זה, והוא דוקא אמר שאין עם זה בעיה.


ראשון בערב הלכתי ל"צעירים" להיות שליח ציבור בערבית בגלל שאצלנו מתפללים מוקדם מידי ערבית לפני שאני חוזר לעיר, שמחו שבאתי והזמינו אותי לבוא למחרת גם להיות שליח ציבור (ולא לשכוח להביא איזה משקה...) אמרתי להם שאם אתעורר מוקדם בטעות אגיע, המניין שלהם שם הוא 30 דקות לפני המניין בבית כנסת שלי, דהיינו 5:40...

אחרי שחזרתי הביתה חשבתי על זה שבעצם יש לי פה הזמנה למניין ואולי כשאגיע למניין הרגיל שלי יסתבר שלי שכבר מישהו ביקש להיות שליח ציבור, ויצא שהפסדתי מניין אחד כשליח ציבור וודאי והימרתי על המניין הלא נכון, ואז הרמתי ל"א" טלפון לוודאף ואת זה כבר קראתם בהתחלת הפוסט,

זהו, היתה עליה, היה ערבית של מוצש, היה שליח ציבור ביום השנה. נשאר רק האזכרה בשישי....

נכתב על ידי Nadav-H , 17/10/2012 21:08   בקטגוריות אבלות, אישי, הלכה, כללי  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מיכל :) ב-24/10/2012 20:17
 



חומרה המביאה לידי קולא


*פוסט כשר לפסח ללא חשש קטניות.

 

אומנם כבר עבר עלינו חג הפסח ובכל זאת רציתי להעלות על הכתב דוגמא מוחשית לתובנה שהגעתי אליה במהלך החג בנושא.

 

אחרי לימוד מעמיק במיוחד השנה בהלכות קטניות בפסח הסתבר לי שהמון מוצרים שכתוב עליהם "כשר לפסח לאוכלי קטניות" אפשר לאכול גם מי שמקפיד על איסור קטניות.

 

וישאל השואל (ובצדק), אם כן, מדוע כותבים גופי הכשרות "לאוכלי קטניות בלבד", בהכללה מדובר באחת מ2 סיבות:

 

א. ישנם גופי כשרות המחמירים בנושא הקטניות ואוסרים כל מקרה אף כשיש מקום לא להחמיר

ב. ישנם נותני כשרות שלא בקיאים עד הסוף בחומרים מהם מורכב האוכל \ בהלכה ומעדיפים להחמיר על כל צרה שלא תבוא (* קיבלתי עדות ממקור ראשון ומהימן על חוסר יכולת של משגיח בפיצריה להסביר איזה קטניות יש במוצר שהוא כתב עליו "לאוכלי קטניות")

 

ההבדל בין סיבה "א" ל "ב" הוא שבמקרה של "א" מחמירים בצורה מודעת ובמקרה של "ב" זה חוסר ידע.

 

כמידי שנה הופיעו לקראת הפסח מאמרים שונים בעלוני שבת בנידון, השנה גם קיבלתי לידי את חוברת "דרשת שבת הגדול" של הרב דב ליאור וכן הלכתי לשמוע את שיעורו בנושא הלכות פסח בכלל ודיני קטניות בפרט, העולה מדבריו (ויש פוסקים נוספים שתומכים בחלק מהסעיפים או בכולם) ש:

 

א. יש מרכיבים חדשים שלא היו באשכנז כשקיבלו את איסור הקטניות ולכן אין להחמיר בהם (מבוסס על פסקו המפורסם של הרב פיינשטיין בעניין בוטנים)

ב. שמנים המופקים מקטניות שללא מגע עם מים אין מקום להחמיר ולאסור אותם (ויש פוסקים שאף הכשירו באופן גורף כל שמני קטניות מיכוון שלאחר הפקת השמן אין את החשש המקורי לעירבוב השמן עם חיטים)

ג. תערובת קטניות שהוכנה לפני הפסח מותרת לכתחילה. (יש החולקים).

 

למרות שכל סעיף עומד בפני עצמו, יש הרבה מיני מאכלים שניתן לאכול בצירוף של כמה סעיפים שונים (ועוד לא דיברנו על שמני ליפתית שמיוצרים מדבר רעיל שלא ראוי למאכל ולכן אין לאסור את השמן, ראו תשובתו של הרב יעקב אריאל בנושא)

 

וכבר ידועים דבריו של הרב קוק:

 

"אין לבקש להחמיר במה שלא קיבלנו על זה מרבותינו, בדבר שבעצמו הוא סייג (=קטניות בפסח), ואין להוסיף חומרא על חומרא כי אם במה שמצאנו מפורש או בראיות ברורות".

 

ואיך כל זה קשור לכותרת הפוסט?

 

כשגופי כשרות רושמים על קרטיב (קרח) "כשר לפסח לאוכלי קטניות" סופו של דברים שקמים אנשים ומפסיקים להקפיד על קטניות בכלל, ובדיוק על זה כתב הרב קוק בשעתו לבד"צ האשכנזי בירושלים (ההדגשה שלי)

 

"וחלילה לנו לחשוב, שעל-ידי מה שאנו מתירים את המותר - מה שלא היה דבר זה במציאות על מה שיחול מנהג של איסור - כי בזה ניתן פרצה לפני הפורצים, חלילה. אדרבא, כשיראו העם כולו, שמה שהוא מותר אנחנו מתירים, אז יאמינו ביותר, שכל מה שאנו אוסרים הוא מפני שכך דין תורה... אבל אם נאסור אפילו דברים הבאים על-ידי המצאה חדשה שלא היה מעולם כלל, יאמרו שהרבנים חפצים להחמיר מליבם ואינם חסים על הציבור, ובזה יש נתינת יד לפרצות גדולות, ה' ישמרנו"

 

ולקינוח, תשובה מראש למי שחושב שאדרבא יש מקום להחמיר בעניין כמידת חסידות, הנה מה הרב קוק כתב ומצטט את רבי חיים ויטאל:

 

"ועיקר הנטייה לחומרות יתירות, במה שיש דרך סלולה על פי דרכי התורה להקל, אין זה מילתא דחסידותא כלל. וכבר גינה עניין זה, קדוש ד', הרח"ו ז"ל, בהקדמתו לספר "עץ החיים", ודייק, שזוהי מדה של המתרחקים מפנימיות התורה, רחמנא ליצלן מהאי דעתא (השם יצילנו מדיעה זאת), וזה לשונו הקדוש: "...כי בסיבת היותם מואסים בעץ חיים, אין הקב"ה עוזר אותם, והם שוגים בפרטי עץ הדעת טוב ורע, ומהפכים אותו לרע, ומטמאים את הטהור, ואוסרים את המותר, ופוסלים את הכשר" עכ"ל"

 

אגב, יש ספר חדש שמוקדש לנושא הקטניות, אמור להיות הספיר המקיף ביותר בנושא ב750 שנה האחרונות (לפחות ע"פ מחברו), אחרי שאקבל את ההזמנה בדואר אכתוב אולי המלצה בנידון.

 

אתם כבר מכירים את השורה הקבועה..הערות וכו'.. אשמח לקבל בתגובות פה/למייל וכו'...

 

לילה טוב.

 

נכתב על ידי Nadav-H , 20/4/2012 00:04   בקטגוריות הלכה, כללי, רבנים, שחרור קיטור, ביקורת  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שי.ה ב-20/4/2012 03:46
 




דפים:  
כינוי:  Nadav-H

בן: 40




קוראים אותי
2,637
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , תקשורת ומדיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לNadav-H אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Nadav-H ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)