לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הותר לפרסום*

בלוג שיעסוק בעיקר בנושאים על סדר היום, אקטואליה, שמאל וימין, דתיים ושאינם דתיים, הציבור הדתי לאומי, ועוד. ומידי פעם גם קצת חומרים אישיים.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2013    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

השנים עוברות, החכמולוגים נשארים


חַכְמוֹלוֹג - אדם המתיימר להשמיע כדברי חכמה, אך למעשה מדבר הבלים או טועה. (וויקפדיה שם,שם)


יום השנה לאבא שלי (שנתיים) היה השבוע ביום שני,


לגבאי (אשר יכונה מעתה והלאה "א" – שם לא בדוי) הבאתי שבוע שעבר מודעה לתליה בבית הכנסת עם פרטי האזכרה שתתקים אי"ה ביום שישי הקרוב (לוח המודעות נעול)


ראשון בערב השבוע אני מתקשר לשאול אותו אם השטח פנוי בשבילי שני בבוקר ע"מ שאוכל להיות שליח ציבור ולהגיד את כל הקדישים (כפי מנהג יהודי אשכנז בתאריך הפטירה), "א" מיודענו מיד מזדעק "מה פתאום מחר, האזכרה היא בשישי??!!" עניתי לו שיום השנה הוא באמת מחר אבל את האזכרה (עליה לקבר) דחינו ליום שישי מסיבות טכניות (היום הכי נח למשפחה המצומצמת והמורחבת להגיע , כנ"ל לאנשים מחוץ למשפחה) הוא ענה "אני יודע שאפשר לדחות ביום, לא ב4 ימים" אז השבתי לו שיעשה לי טובה ויתייחס לשאלה שלי על השליח ציבור מחר וזהו.....


אציין בהערה שבזמנו זכרתי שראיתי כבר תשובה של הגר"ד ליאור שאין בעיה לדחות את העליה לקבר (ובתשובה אחרת אף ציין שמדובר במנהג ולא בחיוב)  ובכל זאת שאלתי השבוע את הרב על דחיה מיום שני ליום שישי ואמר כצפוי שאין בעיה.


ועכשיו נתחיל מההתחלה


חלק א


לפני שנה (יום השנה הראשון) ביקשתי מהגבאי "א" כמה ימים לפני שבת (אותה שבת שלפני יום השנה) לקבל את העליה  לתורה האחרונה שצמוד אליה אומרים קדיש כפי שנהוג אצל האשכנזים (לעלות בשבת לפני יום השניה לעליה אחרונה +קדיש), הוא אמר שאין בעיה.

מוכן ומזומן הגעתי בשבת בבוקר לבית הכנסת ולפתע בשלב כלשהוא ביקשו אותי הגבאים "א" ו "מ" לצאת החוצה למרפסת, הם אמרו שלפתע הגיע באופן לא צפוי איזה יהודי מבוגר שהוא לוי וצריך לתת לו עליה, מיכוון שכבר יש לוי אחר שעולה בעליית הלוי והאפשרות היחידה ההלכתית שאפשר להעלות עוד לוי זה שהוא יעלה אחרון, דהיינו העליה שהובטחה לי (יחד עם הקדיש). ואם אני מתעקש לעלות אחרון שאבדוק בבית כנסת מעבר לכביש (להלן "הצעירים")  אולי יש עליה אחרונה פנויה.

 

זועף וזועם יצאתי לחפש את מזלי ב"צעירים" (שם אחי מתפלל), אתם יכולים לתאר שבתי כנסת לפעמים לא הכי מאושרים לתת עליות שכאלה למתפללים מבית כנסת "מתחרה", סופו של דבר חבר של אחי דיבר עם מי שדיבר וסידר לי את העליה (גם בגלל שהם מכירים שם את אבא שלי ז"ל) ודאג גם "לחמם" אותי שהוא לא היה חוזר לבית כנסת שלי אחרי שעשו לי מעשה כזה, ובטח לא אחרי שאבא שלי התפלל שם עשרות שנים. הבדיחה היא שמהבית כנסת שלי עוד שלחו שליח לבדוק אם אני עולה אחרון ב "צעירים" או שאני חוזר לעליה אחרת. עניתי לשליח שהסתדרתי ואני נשאר עד סוף התפילה איפה שנתנו לי עליה.

 

אחרי כמה ימים התווכחתי עם הגבאי "מ" לגבי הנושא, והוא טען להגנתו שמצד הדין אני לא חייב לקבל את העליה אחרונה ויכול לעלות סתם עליה אחרת ולהגיד את הקדיש בלי קשר, עניתי לו שמעולם לא ראיתי מישהו אצלנו עולה ועושה ככה ומעבר לזה אחרי שהבטיחו לי את העליה אני מצפה לקבל אותה לא בגלל הלכה אלא בגלל שכך סוכם. (אני מודה שמצד ההלכה אני לא יכול לדרוש אותה), הוא בכל מקרה טען שלא היתה לו ברירה בגלל הלוי הזה שבדרך כלל לא מגיע והיו חייבים לתת לו עליה, שאלתי אותו מה יקרה אם שנה הבאה הלוי הזה שוב יופיע, והוא ענה שגם שנה הבאה אם הוא יופיע הוא יקבל קדימות.

 

באותו רגע החלטתי ששנה הבאה אני לא מנסה אפילו לעלות בבית הכנסת שלי.

 

חלק ב

 

ויהי ערב ויהי בוקר שנה חדשה (דהיינו השנה)

ע"מ שלא לבקש אצלי עליה, סיכמתי עם אחי שהוא יבקש עליה לעצמו בבית הכנסת שלו ("הצעירים") ואני אתפלל בשבת הרלוונטית איתו בבית הכנסת (אם 2 אחים באותו בית כנסת מספיק שאחד עולה...) לגבאים "א" ו "מ" לא אמרתי שום דבר ולא ביקשתי שום דבר. חמישי בערב שבוע שעבר היה אצלי הגבאי "א" ע"מ שאסדר לו משהו במחשב נייד, לא אמרתי לו כלום אבל הבאתי לו את המודעה על האזכרה שיתלה בלוח מודעות של בית הכנסת.

 

מגיע שישי בצהריים, פגשתי מכר מבית הכנסת שאני והוא תמיד משלימים אחד לשני עלונים וחומרי קריאה, אני עובר ברחוב שלו כל שישי בצהריים והפעם אמרתי לו שהשבת לא יהיה הרבה עלונים בבית כנסת שלנו כי אני לא מגיע השבתו אלא הולך ל"צעירים" (פה המקום להזכיר שאני ספק העלונים הראשי של הבית כנסת שלי – הדרך הכי טובה לדאוג שיהיה לך את כל העלונים זה להפוך להיות הספק שלהם...) וכאורח טוב אתרום להם כמה חבילות של עלונים, הוא התעניין לכבוד מה השינוי, אז אמרתי לו ששנה שעברה היה לי בלאגן בשבת לפני יום הזיכרון (מבלי לפרט) ולכן השנה אני הולך למקום אחר.

 

שישי קבלת שבת - אני בבית הכנסת של אחי + ערימת עלונים כתרומה, אחד המתפללים מבית הכנסת שלי הגיע לשם להתפלל מנחה ונתקל במודעה על האזכרה שהיא בשישי בשעה 13:00 והוא אומר שהוא לא יגיע כי לא עושים אזכרות בשישי אחרי חצות היום, אמרתי לו שלא ידעתי שזה כזה בעיה ובכל מקרה אחרי שתלינו מודעות אי אפשר לשנות

.

כעבור זמן לא רב מגיע הגבאי "א" לחפש אותי ומבקש להחליף איתי בחוץ כמה מילים, בקיצור הוא שמע מהמכר שהחלפתי איתו עלונים מוקדם יותר שבגלל הגבאים נדדתי השבת ל"צעירים", ורצה לדעת מה הסיפור, הזכרתי לו את אשר היה שנה שעברה ואת תשובתו של הגבאי "מ" שגם השנה אם יגיע הלוי יקבל את העליה, ענה לי "א" ששנה שעברה אותו לוי חלם חלום רע בלילה ולכן בא לבית הכנסת לקבל עליה, ולכן השנה לא תהיה בעיה. שאלתי אותו מי יכול להבטיח לי שהשנה אותו לוי לא יחלום שוב חלום רע??? למעשה עד שילך אותו יהודי מבוגר לעולמו אף פעם אי אפשר לדעת מתי פתאום יצוץ בבית הכנסת... מפה לשם הגבאי "א" התייאש (קיצרתי לכם וויכוח של רבע שעה או יותר).

 

שבת בבוקר, הסתבר שהיה בילבול בתאריך השבת מול הגבאי של "הצעירים"  אבל בכל זאת הוא אמר לאחי שיתן לו את העליה עם הקדיש (ובאמת הוסיפו עליות)

.

מנחה של שבת, אני חזרתי לבית הכנסת שלי, הגבאי "מ" מבקש לשמוע מה הסיפור, הזכרתי לו מה היה שנה שעברה, הוא ענה שאני לא חייב מצד הדין לקבל עליה אחרונה, עניתי לו שאני לא חייב אבל גם הלוי ההוא לא חייב עליה ואם סיכמו איתי עליה מסוימת אני מצפה שיעמדו בסיכום.

 

סיבוב נוסף עם הגבאי "א", הפעם הוא טען שאם היה אומר ללוי שהוא לא נותן לו עליה או שולח אותו לבית הכנסת מעבר לכביש יכול להיות שהוא היה נעלב/מתעצבן ואם למחרת לא היה מתעורר מה היינו עושים עם זה? עניתי לו שעם כל הכבוד אי אפשר להפר את הסדר הציבורי בגלל שאולי יהיה איזה מישהו שלא יתעורר למחרת...הוא המשיך לטעון שהוא חשב שבגלל שאני בחור צעיר לא תהיה לי בעיה לחפש לי עליה אחרת/בית כנסת אחר לעלות, אז עניתי לו שכנראה הוא מעדיף איזה לוי שמגיע פעם בשנה לבית כנסת על פני מתפלל קבוע מעלה 20 שנה....

וכך המשכנו עוד ועוד עד שבאו לקרוא לי מהמניין ה"פיראטי" במסדרון בכניסה לבית כנסת, אז "א" רצה שאתפלל ערבית במניין הרגיל בפנים (האשכנזים מתפללים ערבית של מוצ"ש לפני יום השנה) אז עניתי לו שמיכוון שכל השנה אני מתפלל במניין ה"פיראטי" בחוץ (מתחילים 10 דקות לפני השעה שרשומה בלוחות כצאת שבת ומסיימים על הצאת) ככה גם אעלה שם כשליח ציבור, ועוד הסברתי לו שאני לא רוצה להעליב אותם שכל השנה אני מתפלל איתם ועכשיו פתאום שאני צריך לעלות כשליח ציבור פתאום אני נכנס בפנים ("שלא יעלבו שהם לא מספיק טובים...").

בין לבין המתפלל שאמר שיש בעיה אחרי חצות היום שאל את הרב של העיר לגבי אזכרה בשישי אחרי חצות היום, וציטט לי את תשובת הרב "לכתחילה לא לקבוע". עניתי לו שנלמד לשנה הבאה...

כשביררתי עם הגר"ד ליאור את נושא הדחיה לשישי שאלתי גם על זה, והוא דוקא אמר שאין עם זה בעיה.


ראשון בערב הלכתי ל"צעירים" להיות שליח ציבור בערבית בגלל שאצלנו מתפללים מוקדם מידי ערבית לפני שאני חוזר לעיר, שמחו שבאתי והזמינו אותי לבוא למחרת גם להיות שליח ציבור (ולא לשכוח להביא איזה משקה...) אמרתי להם שאם אתעורר מוקדם בטעות אגיע, המניין שלהם שם הוא 30 דקות לפני המניין בבית כנסת שלי, דהיינו 5:40...

אחרי שחזרתי הביתה חשבתי על זה שבעצם יש לי פה הזמנה למניין ואולי כשאגיע למניין הרגיל שלי יסתבר שלי שכבר מישהו ביקש להיות שליח ציבור, ויצא שהפסדתי מניין אחד כשליח ציבור וודאי והימרתי על המניין הלא נכון, ואז הרמתי ל"א" טלפון לוודאף ואת זה כבר קראתם בהתחלת הפוסט,

זהו, היתה עליה, היה ערבית של מוצש, היה שליח ציבור ביום השנה. נשאר רק האזכרה בשישי....

נכתב על ידי Nadav-H , 17/10/2012 21:08   בקטגוריות אבלות, אישי, הלכה, כללי  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מיכל :) ב-24/10/2012 20:17
 



הרהורים במוצאי שמחת תורה / שנה שהיא יותר מ12 חודש...


שמחת תורה לא נסעתי לשום מקום, החלטתי להישאר במגרש הביתי,

 

יש לזה בכל זאת כמה יתרונות....

 

מסתבר אומנם ששנת אבל מסתיימת אחרי 12 חודש אבל זה לא אומר שאנשים מסביב יפסיקו לחשוב שאתה עדיין בתוך שנת האבל,

אני לא יודע אם זה נובע מכך שאנשים לא יודעים לספור או ששנה מעוברת מבלבלת להם את החשבון...

 

ערב חג, עושים בבית הכנסת הקפות, הגבאי (אחד מ 2) שמחלק את הספרי תורה לאנשים נכנס לא מזמן לשנת אבל, אני רואה שהוא מחלק ומחלק ולא נראה שהוא עצמו הולך לעשות הקפה עם ספר תורה,

 

לרגע אני נזכר שכילד לעשות הקפה עם הספר תורה נחשב אחד משיאי היום (להבדיל שיא אחר היה קבלת שקית הממתקים שבית הכנסת חילק :)) הבעיה הייתה שככל שאנחנו (הילדים) ראינו כבר את עצמנו כבוגרים יתר הסביבה לא תמיד הייתה שותפה לדעה, והגבאים נטו לחלק את הספרי תורה  לנוער רק בהקפה האחרונה, העניין הוא שהרבה יותר מגניב לעשות הקפה יחד עם המבוגרים ולא בהקפה של הנוער, מי שהצליח לשים ידו על ספר תורה מוקדם יותר כאילו הוכיח לעצמו ולסביבה שהוא כבר לא ילד. אגלה לכם בסוד שהשיטה שלי "לגנוב" ספר תורה מוקדם יותר הייתה פשוט ללכת לפני/אחרי איזה קשיש שקיבל ספר להקפה ולהמתין שתוך זמן קצר יגמר לו הכח לסחוב את הספר והוא יבקש ממני להחליף אותו, כמדומני שהיו אפילו מקרים שאני ביוזמתי עדכנתי את הקשיש שאם הספר תורה יהיה כבד לו מידי, אשמח לסייע לו ולהחזיק במקומו....

 

אבל אם נחזור לימנו אנו ולגבאי בשנת אבל שלא נראה כהולך לעשות הקפה עם הספר, מיכוון שאני כבר כמעט חודש אחרי סיום שנת האבל לא טרחתי לבדוק בספר שלי בבית מה הדין לגבי אבל בשמחת תורה, אבל בבית הכנסת ישנו עותק של הספר גשר החיים לרב יחיאל מיכל טוקצינסקי, ספר שדי מקובל בציבור כספר יסוד בהלכות אבלות, מתוך סקרנות בדקתי בספר ושם היה רשום שחור על גבי לבן שלאבל בתוך שנה, ואפילו בתוך שלושים מותר להקיף עם הספר תורה, אך אסור לו לרקוד.

 

ניגשתי לגבאי האבל ואמרתי לו "אתה יודע שמותר לך גם לעשות הקפה עם הספר..." הוא אמר שמישהו אמר לו שאסור, אז עדכנתי אותו שגשר החיים כותב שכן, הוא שמח לשמוע ואמר שגם אמרו לו לא לתת לי ספר כי גם לי אסור, עדכנתי אותו שאין לי שום בעיה להקיף עם הספר מ2 טעמים:

  1. מותר לאבל בתוך שנה להקיף
  2. אני כמעט חודש כבר לא בשנת אבל...

במובן מסויים מבחינתי היה יותר חשוב להשמיע את הטעם הראשון, כפי שוודאי הבנתם מהשנה החולפת יש לאנשים מנהג מגונה להמציא איסורים על אבלים ללא מקור הלכתי....ולי יש נטיה לעשות דוקא ולהוכיח את ההפך....

 

כשהאבל לקח באמת ספר תורה להקפה אחד המתפללים לידי (גבאי לשעבר) אמר "מה פתאום אסור לו לקחת" אז הסתובבתי ועניתי לו שגשר החיים כותב להיפך...הוא ענה לי "אתה והפסקים המוזרים שלך..." אז החזרתי לו "זה לא פסק שהבאתי מהבית אלא גשר החיים שמצאתי בבית הכנסת עצמו...". (בדקתי אחרי זה בבית בספר שלי ושם היה רשום באמת אותו דבר ונדמה לי שגם הביא את גשר החיים כמקור).

 

ויהי ערב ויהיה בוקר יום חדש, הגבאי השני (זה שלא באבל) בא לשאול אותי אם אני רוצה להיות שליח ציבור בשבת, ותוך כדי השאלה הוא כבר אומר שבעצם זה לא משנה כי אסור לי בשנה ראשונה...שאלתי אותו מאיפה המציא את זה והוא אמר שככה הגבאי הקודם פעם אמר לו לגבי אבל בשנה ראשונה, אמרתי לו שזה מעניין כי "גשר החיים" לא שמע על האיסור הזה אלא להפיך....

 

האמת שעד לאותו רגע התבלטתי אם לגשת תפילה אחת או לא, והאמת שאחרי ששמעתי את הטענה שאסור לי (שלא ברור שיש לטענה על מה לסמוך) זה רק חיזק אותי כן לגשת, ניגשתי לגבאי לשעבר לתהות על הנושא והוא אמר שפעם הרב שהיה בבית כנסת התעצבן שמישהו ניגש להתפלל בשבת לפני יום הזכרון הראשון, הגבאי לשעבר ניחש שזה בגלל שהאבל עדיין בתוך ה12 חודש של האבלות, עניתי לו ש"גשר החיים" לא שמע על הבעיה וחוץ מזה שאני כבר תכף מסיים 13 חודש....

 

אז הוא הודה שכנראה אין לי בעיה.

 

עוד לא החלטתי מה אני באמת יעשה, אם אגש זה רק לערבית בליל שבת....

 

עדכון: ערב שבת אכן ניגשתי להתפלל ערבית של שבת, עברתי את זה בשלום סה"כ,

אחרי זה ניגש אלי אחד המתפללים (נודניק ידוע) ואמר שאני יכול להגיד קדיש כל יום עד ליום האזכרה,

עניתי לו שזה מנהג הספרדים, לא האשכנזים, אז הוא הוסיף שהוא לא תכנן להגיד אבל אם דיברתי על מנהגים שאשכנזים לא עולים להתפלל בשבת בשנה ראשונה, עניתי לו שאני כבר מכיר את זה אבל לא מצאתי סימוכין הלכתיים מבוססים לטענה הזאת, ובלי קשר אני כבר סיימתי את השנת אבל ככה שזה לא רלוונטי....

 

 

ואני כבר חשבתי שאחרי שסיימתי את שנת האבל לא יהיו פוסטים שקשורים בדברים כאלו.....

 

בכל מקרה למי ששאל,

האזכרה תתקיים ביום חמישי הקרוב כ"ט תשרי (27.10) בשעה 16:00,

תפילת מנחה תתקים בכניסה לבית העלמין בשעה 15:45.

 

שבת שלום !

נכתב על ידי Nadav-H , 21/10/2011 14:48   בקטגוריות אבלות, אישי, הלכה, שחרור קיטור  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הסתיימה שנה


מתנצל על הפוסט ברגע האחרון,

אבל אני רוצה לנצל את הבלוג לאחל לכל הקוראים הנאמנים (ובעיקר גם לאלה שגם טרחו להגיב בכתב או בעל פה) ברכת שנה טובה ומתוקה, להם ולכל משפחותיהם !

שנזכה כולנו לבריאות (והפוסטים בענייני אבלות יוכיחו כמה חשובה הבריאות) שלום ואחווה.

 

מי יתן והשנה הפוסטים שלי יעסקו בעיקר בשמחות...

 

אומנם רציתי לכתוב פוסט מסכם על השנה האחרונה, אבל הזמן קצר ואני קצת לא מרגיש טוב,

אולי עוד אשלים פוסט שכזה בקרוב.

 

ואגב מי שתהה, זהו הסתיימו 12 חודשי האבל.

אפשר לשמוע מוזיקה חופשי, (ולצפות שוב ב This Is It :) )

אפשר לראות סרטי קומדיה,

אפשר ללכת לחתונות/שמחות,

אפשר לקבל ולתת מתנות ומשלוחי מנות,

לשבת יחד עם כמה חברים לאכול / לעשות "על האש"

ועוד אולי כמה עניינים שאני כרגע לא זוכר...

 

בקיצור, שנה טובה ל-כ-ו-ל-ם

 

(נתראה בקרוב בפוסטים חדשים)

 

נדב.

 

נכתב על ידי Nadav-H , 28/9/2011 15:49   בקטגוריות אבלות, אישי, כללי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
כינוי:  Nadav-H

בן: 40




קוראים אותי
2,637
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , תקשורת ומדיה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לNadav-H אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Nadav-H ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)