פוסט זה הוא סוג של מדריך לעומק שדה, צמצם, ואני גם נוגע באורך מוקד. אם לא כתוב אחרת, אני כתבתי את ההסברים ואין להשתמש בהם.
מתוך ויקיפדיה - "עומק שדה הוא מושג בצילום ובאופטיקה המציין את תחום המרחקים סביב מרחק המוקד של מערכת אופטית בו תתקבל תמונה חדה של העצם
המדומה. למושג זה חשיבות רבה בתחום הצילום משום ששם בחירה של עומק השדה
יכולה להיות בעל משמעות אמנותית בהדגישה פרטים אחדים וטשטושם של אחרים."
אז בקיצור - עומק שדה קובע כמה אובייקטים יהיו בפוקוס בתמונה. הצמצם, אורך המוקד (הזום בעדשה) ומרחק האובייקט מהעדשה משפיע על עומק השדה.
הצמצם - ככל שהצמצם פתוח יותר, יהיה פחות עומק שדה, ופחות אובייקטים יהיו בפוקוס. ככל שהצמצם סגור יותר, יהיה יותר עומק שדה, ויותר דברים יהיו בפוקוס. את מספרי הצמצם מסמנים בf קיצור של f stops.
ככל שהמספר קטן יותר, כך הצמצם גדול יותר. ככל שמספר גדול יותר, כך הצמצם סגור יותר.
מבלבל לחשוב על זה ככה, אז פשוט תחשבו על זה ככה -
ככל שהמספר קטן יותר, פחות דברים יהיו בפוקוס. ככל שהמספר גדול יותר, יותר דברים יהיו בפוקוס.
בדרך כלל, בצילומי פורטרטים תשתמשו בצמצם פתוח - 1.8, 2.8
בדרך כלל, בצילומי נוף תשתמשו בצמצם סגור - 22, 11, 8 אך גם 5.6 נחשב צמצם סגור.
ככל שהצמצם גדול יותר, כך נכנס יותר אור. ככל שהצמצם סגור יותר, כך נכנס פחות אור.
המלצה אישית שלי - בעדשות פריים, בעלות צמצים מאוד פתוחים (1.4, 1.8) אל תצלמו עם הצמצם הכי פתוח, התמונה לא תתקבל כל כך חדה.
אני מצלם עם עדשת 50 מ"מ צמצם 1.8 הישנה של ניקון. והמקרים היחידים שאני לא סוגר אותו ל2.8 הם כשמצב התאורה קשה מאוד, וכשאני מעוניין ביותר עומק שדה, אז אני סוגר אותו עוד.
אורך המוקד - ככל שאורך המוקד ארוך יותר, פחות דברים יהיו בפוקוס. ככל שאורך המוקד קצר יותר, יותר דברים יהיו בפוקוס.
אם אתם מצלמים פורטרט עם עדשת 70-300. ואתם בקצה אורך המוקד, 300. בגרסא של ניקון הצמצם המינימלי יהייה 5.6, צמצם סגור.
אך עדיין תצליחו לטשטש את הרקע ופני המצולם יהיו בפוקוס.
לפני כמה דקות צילמתי 4 ספרים בצמצמים שונים והכנתי טבלה -

תמונות גדולות יותר בצמצם הכי פתוח והכי סגור בעדשה שלי -


דרך אגב - "רומן עם מספרים" מומלץ מאוד

את השאר עוד לא התחלתי, עוד כמה פרקים אסיים אותו.
שבוע טוב 