לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2014    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2014

פרות משה רבנו אוכלות שבלולים חיים?



 

  

 

אין מי שלא מכיר את החיפושית הזאת. שמה המדעי הוא "Coccinella septempunctata".

לא, היא לא קוקסינלית ושמה למעשה מורכב משלוש מילים בלטינית:

 Coccine = ארגמן,

septem = שבע,  

punctus = נקודה.

 

כלומר, בתרגום לעברית שמה   "ארגמנית שבע הנקודות". תספרו את מספר הנקודות השחורות ותבינו למה. האמת היא שיש לה בעצם שמונה נקודות, אבל השתיים העליונות קרובות ומכיוון שהכנפיים מסתירות את מרכזן - הן נראות בעיננו ככתם אחד מאוחה.

 

וודאי אתם אומרים שאתם מכירים אותה בתור פרת משה רבנו, ואני קורא לה חיפושית אלף השמות:

 

באנגלית היא מכונה "Ladybird" או "Beetle of Our Lady" ומי זו הגברת? הרמז מופיע בשפה הגרמנית: "Marienkäfer" כלומר, "החיפושית מרים" על שמה של הבתולה מריה.

 

ברוסית היא מכונה Божья коровка כלומר,"פָּרַת־אלוהים",

ברומנית  - vaca domnului (פרת האלוהים)

בבולגרית bozha kravichka (פרת האלוהים הקטנה)

 

 וביידיש היא מכונה – "משה-רבנו'ס פערדעלע" ובתרגום לעברית "סוּסוֹן משה רבנו". ולסרוגין היא גם מכונה "משה-רבנו'ס קיעלע", ובתרגום פרת משה רבנו.

 

ומשעור הבלשנות הקצר הזה, עכשיו אתם יכולים להבין את מקור השם העממי של החיפושית הזו בעברית - פרת משה רבנו.

 

 אבל השם העברי המדעי המנוקד לפי האקדמיה הוא "מוֹשִׁית הַשֶּׁבַע " - מוש(ה)+(חיפו)שית = מושית, השבע=שבע (הנקודות).

 

השיעור הקצר הזה בבלשנות אינו עיקר הפוסט, אלא אורח חייה המרתקים של החיפושית הזו. אבל בעצם החיפושית הקטנה והחמודה הזו אינה כל כך תמימה. למעשה היא טורפת ולוחמנית - והנמלים אוייבות נפשה.

 

בחודש מרץ, עם בוא האביב יוצאות נמלים בהמוניהן אל הגינות, ערוגות הצמחים והעציצים במרפסות. וזה מאוד רע, כי הן מובילות איתן ביצי כנימות וזחלים ומגדלות אותן על גבעולי צמחים ועלים (בעיקר בחלקם התחתון).

 



 

 

והנמלים  מטפלות בהן יפה יפה כשמרטפיות. מדוע? כי הכנימות מוצצות את לשד הצמחים ומייצרות מכך נוזל מתקתק כמו שהדבורים מייצרות דבש. לכן הנוזל המתוק הזה מכונה גם "טל דבש". הנמלים מלקקות את הנוזל המתוק הדבשי הזה שמייצרות הכנימות בעזרת המחושים שלהן וממש חולבות אותן. הן גם מעבירות ביצי כנימות וזחלים שבוקעים מהן לאזורי צמח חדשים וכך מגדילות את שטח ה"מחלבה".  

 

ראו איך נמלים  חולבות כנימות:

 

 

 

לכן הנמלים והכנימות פוגעות קשות בצמחים והכנימות יכולות אפילו להמית אותם. אז מה עושים? קשה מאוד להשמיד נמלים. אבל אפשר להפחית את מספרן על ידי שפיכת מים רותחים לתוך קיני הנמלים,  או לפזר גרגרי אבקת פתיון סביב הקינים. כנגד הכנימות אפשר לרסס צמחים נגועים בתרסיס הדברה כימי (שהוא מאוד מסריח ומסוכן להרחה - לכן מומלץ לרסס רק עם מסכה ובניגוד לכיוון הרוח).



 

במקום הדברה כימית שהיא מאוד יעילה אבל מסוכנת, אפשר להדביר על ידי ריסוס במים עם סבון כביסה (לחזור מספר פעמים לפי הצורך). זוהי הדברה אורגנית. אבל כאן נכנסת לתמונה פרת משה רבנו. כן, היא יכולה לשמש כאמצעי הדברה ביולוגי מצוין. מדוע? כי הכנימות הן מאכל תאווה לידידתנו החיפושית הקטנה. חיפושית אחת יכולה לזלול כמאתיים כנימות ביום וכששת אלפים במהלך חייה. יש שמגדלים את החיפושיות ומוכרים אותן באופן מסחרי. כל שנשאר לעשות הוא לפזר את החיפושיות על הצמחים הנגועים והן יתחילו להשמיד את הכנימות. לעיתים מתחילה גם מלחמת גוג ומגוג בין החיפושיות לנמלים. כי הנמלים רוצות לשמור על בנות חסותן. ראו בסרטון הקצר (בחלק הראשון כנימות שחורות ובשני כנימות ירוקות): 

 

 . 

 

 

פרות משה רבנו משתמשות בנשק מיוחד כנגד נמלים וטורפים. בעת חרום הן מפרישות חומר רעיל לחיות קטנות. הוא לא ממית בני אדם, אבל יש עדויות באינטרט שבני אדם שבלעו כמה פרות משה רבנו, סבלו מבחילות והקאות מספר ימים. אז לא מומלץ לנסות בבית.

 

ובקיץ פרות משה רבנו סובלות מאוד מהחום ולכן מסתתרות במקומות מוצלים קרירים ולחים יותר בארצנו, למשל בהרי הגליל ובחרמון ושם הן כבר מציקות לחלזונות. בסרטון הבא תוכלו לראות את המחזה הקורע הזה. ראו כיצד החילזון מנסה לנער מעליו את החיפושיות לשוא: 

 

 

 

 

לא מצאתי בספרות המדעית שחלזונות משמשים מזון לחיפושיות. אבל הסרטון הזה תיעד אפשרות כזו. אינני יודע אם בהתקפת החילזון החיפושיות אוכלות אותו לאט בעודו בחיים או שפשוט ניהנות להתחכך בריר הקריר ("והטעים"? ) שמפריש החלזון.

 

כיוון שחלזונות גם הם מזיקים לצמחיה בגינתנו, יתכן שצבא חיפושיות יכול לשמש לצרכי הדברה ביולוגית להרחקת חלזונות ממנה.

 

ועכשיו אתם יכולים להבין מדוע החיפושית הזו חביבה בעיניי האדם בפולקלור של כל עמי העולם ואפילו נחשבת לקדושה ומכונה בשפות מסויימות בשם קדושים. 

 

 

***

 

טיפ לסיום - כיצד להתמודד עם חשופיות?

 

חלזונות ניתן להרחיק על ידי אחיזה בקונכיה, ניתוקם מהקרקע והעברתם לכלי איסוף. אם אתם צרפתים או יפנים, אולי תרצו לאכול אותם בשמן זית, לימון, עשבי תבלין או יין מבעבע - למאכל הזה קוראים אֶסְקָׂרְגוֹ.

 



 

אבל מה לעשות עם החשופיות (החלזונות ללא הקונכיה)? די מגעיל לטפל בהן כשהן נכנסות לבתים. אפשר לפזר הדברה כימית שמסכנת גם אתכם וחיות המחמד שלכם. אבל אפשר גם בדרך אחרת. אם זה קורה, אני מניח על הפושעת ומסביבה מספר גבישי מלח בישול והיא תתמוסס בהקדם לעולם הבא. אם התופעה חמורה, ניתן להציב לפני הכניסות לבית מלכודות  - כוסות חד פעמיים עם משקה קפה שחור בשליש התחתון. הן נמשכות ללחות וטובעות היישר לאבדון הקפאין.

  

נכתב על ידי קנקן התה , 27/2/2014 05:00   בקטגוריות מושית השבע, פרת משה רבנו, כנימות, נמלים, הדברה אורגנית, הדברה ביולוגית, חלזונות, טבע, חקלאות אורגנית, ביולוגיה, אסקרגו, חשופיות  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-28/2/2014 21:22



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)