כל ניסוי מדעי מתחיל בהנחה (היפותזה) שצריך להוכיח אותה בניסוי. בחיי יומיום ההנחה מקבילה למה שמכונה בלשון רחובית 'רעיון'. פעמים רבות הרעיון או ההנחה מבוססים על מסקנות מתצפית או אירוע ראשוני.
למי שלא עקב, ניסו לקבור את הבלוג הזה על ידי מחיקת מנויים. כפועל יוצא, הבלוג הזה שנכלל ברשימת הפעילים בדף הראשי לפני המחיקה, נעלם ובשבוע שעבר צנח לראשונה מזה זמן רב לשלישיה השלישית בפעילים.

לפני שבוע הבלוג צנח לעשיריה השלישית בפעילים בעקבות החבלה בבלוג
מחיקת רשימת שני שלישים ממנויי הבלוג הקדישה את הסאה בסידרה אינסופית של חבלות שונות ומשונות לאורך תולדות הבלוג. סידרה של כניסות זדוניות ללוח העריכה, עם השלכות שונות שפירטתי עליהן מספיק בעבר ולא אחזור כאן.
בתחילה חשבתי לעזאזל, עם כל מה שקורה כאן בישרא - אולי באמת הגיע הזמן להפסיק לכתוב כאן. אבל לאחר ניתוח שערכתי על תופעות ישראבלוגיות הקשורות במישרין ובעקיפין לאירוע האחרון, הגעתי למסקנות שחלקן טכניות וחלקן בהבנות הקשורות לחומר האנושי בישרא, ואשר הובילו אותי להחלטה שלא אכנע לזדים. לא אלמן ישראל אני ואם ההנחות שלי נכונות, הרי שאשיב מלחמה שערה. לאחר ניתוח על פי מיטב עקרונות המדע, החלטתי לערוך ניסוי כפי שהכרזתי בפוסט הקודם. אולי נשמע כרגע קצת מסתורי, אבל בשורה התחתונה השלב הראשון של הניסוי הצליח. התבוננו בדף הראשי של ישרא - הבלוג משובץ בעשיריה הראשונה בפעילים, במקום שלא היה מעודו מעולם:

את עקרונות המחקר המדעי רכשתי עוד בנערותי ממרכז המגמה המתמטית/ביולוגית בבית הספר התיכון שלי - המורה המיתולוגי עובדיה (לא זוכר אם זהו שמו הפרטי או משפחתו, בכל אופן לא אוסיף את השם הנוסף מחשש הגוגל). המורה הזה היה חדור אהבה למקצוע ואני יכול לומר היום שבאוניברסיטה בשנה א' וב' השתעממתי מכמה קורסים טובים, כי למדתי אותם אצלו בתיכון ברמה גבוהה יותר. באוניברסיטה גם סיימתי תואר מבלי ללמוד להגדיר צמחים. את זה למדתי מעובדיה בתיכון. הילדים שלי היו צריכים לסבול אותי כששלפתי מזכרוני שמות הצמחים בטיולים שערכנו בטבע. זוכרים את הפוסט כאן על צמח אהרונסונית פקטורובסקי?
ובחופש הגדול שבין י"א לי"ב, המורה עובדיה הטיל עבודת מחקר ניסויית על תלמידי המגמה. הייתה זו הזדמנות לשכנע את ההורים שלי שאני צריך אקווריום לגידול דגים לצורך עבודת המחקר. לשם כך נסעתי עם אבי לקרוב משפחה שהיה מגדל דגי נוי ידוע, שלקח אותנו לחנות דגי נוי משובחת בתל אביב לקניית ציוד ודגים. בעזרת ספר 'האקווריום' של חנוך ברטוב (ראו אני אפילו זוכר את שם המחבר), התקנתי בעצמי את האקווריום על אביזריו ושיכנתי בו כמה זוגות של דגי גופי. מדוע גופי? ראשית כי הם חסונים יחסית, ושנית בניגוד לרוב הדגים שמטילים ביצים, דגי הגופי משריצים דגיגים. מראה מרהיב הוא לראות את הדגיגים נורים מפתח הילודה של האם כמו צרור טילים. בטן האם הולכת ומתנפחת בעת ההריון ולמדתי לצפות לידה לפי גודל הבטן. הדגיגים כמו אימותיהם בעלי גוון כסוף חד גוני, לעומת הזכרים המרהיבים בצבעי סנפיריהם וזנבם. אף זכר אינו דומה למשנהו.

מדוע היה צורך להשגיח בלידת הדגיגים? זאת משום שאם משאירים אותם באקווריום הם משמשים מאכל להוריהם ולדגים הבוגרים האחרים. מעט מאוד שורדים ימים אחדים במסתור בין עלעלי הצמחים באקווריום. אבל משום שנושא העבודה המדעית שלי נערך בדגיגים, העברתי אותם מיד לאחר לידתם בחכת רשת עדינה למיכל נפרד.
אז מה היה נושא העבודה? ראשיתו היה כמובן ברעיון. דגי הגופי הם דגי מים מתוקים. הרעיון שעלה במוחו הקודח של הנער היה לבדוק האם דגים אלו יכולים להסתגל לחיים במליחות של מי ים. מקריאה למדתי שיש הבדלים פזיולוגיים משמעותיים בין דגי מים מתוקים לבין דגי מים מלוחים. השאלה שהעלתי לבחינה ניסויית היתה האם ניתן לסגל את הדגיגים למים מלוחים על ידי העלאה הדרגתית של ריכוז המלח במים. בכל יום יומיים העליתי את ריכוז המלח ב-0.1 אחוז. ושאלת החקר הייתה האם הדגיגים ישרדו ויתפתחו במים מלוחים - דהיינו האם הם יסתגלו? לאחוז הדגיגים השורדים הייתה בעיניי משמעות אבולוציונית אם וכאשר תשתנה סביבת החיים של הדגים.
ואכן חלק מהדגיגים אכן שרדו, מדדתי, ניתחתי מתחת למיקרוסקופ, רשמתי תוצאות, הסקתי מסקנות 'גאוניות' אותן ניסחתי בעבודת חקר בהיקף של מחברת 40 דף, עם חישובים ושרטוטים לתפארת. הייתי בטוח שזו עבודה מעולה שתזכה לשבחים של עובדיה. לקח לו לבדוק את העבודות איזה שלושה חודשים ואז בחר בכעשרה תלמידים שיציגו וירצו בפני כל הכיתה על העבודה שלהם. זכורה לי עבודה אחת על יחסי כנימות ונמלים בטבע ואחרת של תלמיד שחקר יכולת רגנרציה של תולעת שטוחה בשם פלנאריה. הוא חצה אותה בחתכי אורך ורוחב ובדק את כושרן של כל פיסה להצמיח תולעת שלמה. שתי העבודות האלו לא היו בכלל מקוריות והן היו בעצם חזרה על ניסויים שפורסמו בספרי לימוד. למרות זאת זכו לשבחים של עובדיה. גם האחרים שהציגו בפני הכיתה את עבודותיהם זכו להערכה לאחר שעובדיה חקר אותם שתי וערב בהרצאה שלהם, כפי שהיטיב לעשות - הוא היה אחד מהמורים היותר ביקורתיים שידעתי.

ניסוי רגנרציה של פלנריה - הלוואי עלינו
בתחילה נעלבתי שלא בחר בי להרצות על העבודה שלי, אבל לאחר שהחזיר לי את מחברת העבודה הבנתי - היא הייתה מלאה בהערותיו, כתובות באדום. הוא ירד עלי כפי שאף אחד לא עשה לי מעולם. אבל הוא כנראה לא רצה להשפיל אותי בפני כל הכיתה, למרות שבאופיו נהג לרדת על תלמידים בציניות האופיינית לו. זה היה בבית ספר שהאידיאולוגיה שלו הייתה בסקלה של עשר - 8 לתלמיד הטוב, 9 למורה ו-10 לאלוהים. הציונים שלי בבחינות שלו בדרך כלל נעו בין 8 פלוס לתשע מינוס. והיה אצלו הבדל בין 8+ לבין 8(+), שזה אומר כי 9(-), זה כמעט כמעט תשעים. בממוצע הציונים שלי היו מהגבוהים בכיתה ולכן לדעתי לא רצה לבייש אותי בפרהסיה על העבודה. אגב בבגרות עצמה קיבלתי ציון עשר בביולוגיה כמו במתמטיקה. כלומר על לפי הפילוסופיה של בית הספר שלי אני אלוהים 
אבל מההערות שרשם לי בעבודה, אני זוכר עד היום את השתיים העיקריות:
א. "בתזה שלך יש טעות יסודית - בדקת 'השרדות' ולא 'הסתגלות' . הסתגלות פירושה יכולת להעמיד צאצאים ודור המשך במים מלוחים, וזאת לא הוכחת!
ב. "העבודה שלך לוקה בחוסר יסודי. לא השוות במקביל את הדגיגים בניסוי לדגיגים שהתפתחו במים מתוקים. כלומר חסרה ביקורת לניסוי ובמדע כידוע הביקורת חשובה אפילו יותר מהניסוי".
והוא צדק. נעלבתי, אבל ממנו למדתי מחקר מדעי ראוי מהו.
בוודאי אחדים כאן כבר חושבים לשם מה אני חופר על עקרונות מחקר מדעי. כי הם בוודאי מתפוצצים מסקרנות לפרטי הניסוי שערכתי בישרא, אשר הקפיץ את הבלוג הזה מאמצע העשיריה השלישית לאמצע העשיריה הראשונה בשבוע אחד (ובו פורסם רק פוסט אחד). אז אומר שתאלצו להאזר בסבלנות. ראשית כי הניסוי עדיין לא הסתיים ולא מפרסמים עד שמברכים על המוגמר. שנית, אתם מבינים בוודאי שמדובר בפיצוח סודות מדינה כמוסים של ישראבלוג ואני לא מתכוון לגרום עכשיו לכאוס תחרותי בין בלוגרים.
ובנוסף אני מודיע שאציג כאן את כל תוצאות הניסוי לכשיסתיים, אבל לא את השיטות הניסוייות שישמרו בכספת אצל קנקן. אבל כפי שבעבר המנויים בבלוג קיבלו בונוסים שנשלחו אליהם אקסטרה במייל. בונוסים כמו מתכונים מצמחי בר, חומר על צמחי מרפא, ותוספי העשרה על דיאטת הזון - יתכן שאשלח למנויים באופן בלעדי במייל חומר נוסף הקשור לניסוי הזה בישרא. וכן, אני לוקח בחשבון שחלק מאלו שלא חידשו את המנוי שלהם לאחר המחיקה, היו כאלו שנרשמו רק בכדי לקבל את הבונוסים האלו בעבר
. אז אולי יהיו כאלו שיאמרו עכשיו שאני מנסה לסחוט מנויים, אבל אתם ממש ממש לא חייבים רק בשביל לספק סקרנות חד פעמית. זהו בלוג רציני שלא זקוק לכנות עצמו 'בלוג הגרלות' כדי לככב בראש רשימת הפעילים. ובעצם לא הניסוי שערכתי הוא העיקר בפוסט הזה, אלא דיון בעקרונות הניסוי המדעי.
אחזור כשיושלם הניסוי.