לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ההגיון והצדק ניצחו


 

יום גדול היה אתמול, שמנע את הפרטת הרפואה הציבורית. יום שמנע רפואה פרטית על חשבון כספי משלם המיסים. ועדת גרמן שבראשה עמדה שרת הבריאות הכריעה במאבק קשה נגד גורמים מובילים ברצון להפרטת הרפואה הציבורית. מהבולטים בהם היו פרופסור זאב רוטשטיין (מנכ"ל בית החולים שיבא תל השומר - בית החולים הציבורי הגדול בישראל ובבעלות המדינה!) ויעל גרמן, שרת הבריאות עצמה (מיש עתיד). האחרונים היו בין אלו שהפעילו לחץ מכבש על הועדה כדי להפריט את הרפואה הציבורית. כלומר, להפוך את הרפואה הציבורית לפרטית. אבל לטובת אזרחי המדינה ולרעת רופאים ושרים אינטרסנטים, מרבית חברי הועדה החליטו נגד רפואה פרטית בבתי החולים הציבוריים.  



 

 

בראש הקמת הועדה עמדה כביכול טובת הרפואה הציבורית והמחשבה שרפואה פרטית (שר"פ) תציל את הרפואה הציבורית הקורסת - באין היא עומדת בראש סולם העדיפויות של קברניטי המדינה.

 

למה חתרו חלק מחברי הוועדה וביניהם יור"ית הועדה - שרת הבריאות עצמה? המנגנון שהוצע על ידם היה כדלקמן: הרופאים בבתי החולים הציבוריים ימשיכו לקבל משכורות ציבוריות (חלקם אפילו מאה אלף ויותר לחודש כיום) על חשבון המדינה (כלומר מיסי הציבור). ובנוסף הם יעבדו עבודה פרטית בתשתיות וציוד ציבוריים (שוב, שניבנים ונרכשים על חשבון מיסי הציבור) - תמורת צמצום שעות עבודתם הציבורית לשמונה עד שתיים. ומשתיים בצהריים ואילך, הרעיון היה בעצם הפיכת בתי החולים הציבוריים לפרטיים. רוצה טיפול - שלם טבין ותקילין. אין לך - חכה שנתיים בתור במקום שנה. המובילים את הרעיון בועדת גרמן ניסו לזרות אפר בעיניי הציבור, שזה בעצם לטובתו ולטובת הרפואה הציבורית. ההגיון שלהם היה שתוספת משמעותית לרופא שימשיך לעבוד פרטי בתשתית ציבורית, תדרבן אותו לעבוד ביתר מוטיבציה. כך למשל יתגברו על עייפות הרופא שפתאום ירצה להתנדב לתוספת שעות עבודה פרטית.

 

מנגד ברור לכל בר דעת שהמהלך שנכשל היה מוביל לצמצום הרפואה הציבורית ובמקומה להרחיב רפואה פרטית לבעלי יכולת ועל חשבון כספי המיסים שמשלמים גם חסרי היכולת. איזה אינטרס יהיה לרופא להכניס אתכם לתור אליו בשעות עבודתו המצומצמות בשירות הציבורי, כאשר חצי שעה לאחר מכן תשלמו לו במיטב המצלצלים שלכם? גם כך אנחנו כבר משלמים מיסים עבור בתי חולים ורופאים שמפסיקים לתת לנו האזרחים שירות לטובת תיירות המרפא.

 

אני חיכיתי בבית בתור לשיקום כמעט שלושה חודשים - לאישפוז במחלקה המונה 34 מיטות בלבד. ובשעה שכבר  אושפזתי שם, התקבלו לשיקום אנשים מקזחסטן ומאוקראינה מהיום למחר. כשהגיע משוקם מאוקראינה באמצע אימון שלי בפיזיותרפיה - הפיזיותרפיסט שלי (יחד עם פמליה של עוד 4 פיזיותרפיסטים נוספים) נטש אותי ועבר לבדוק ולטפל באוקראיני. ואני ישבתי, התבוננתי וחיכיתי, וחיכיתי, וחיכיתי, וחיכיתי עד שנשלחתי חזרה למחלקה עד לאימון מחר. ומאז ועד לסיום תקופת השיקום שאושרה לי, הפיזיותרפיסט שלי טיפל באוקראיני בזמן שהוקצב לי, ובי טיפל בשלט רחוק.

 

אז שיפסיקו מנהלי בתי חולים כמו פרופסור רוטשטיין מתל השומר וחבריו לומר שרפואת תיירות המרפא היא לא על חשבוננו. שאותם לא מנתחים בבוקר על חשבוננו. בהדסה שבה נהוג שר"פ מזה שנים, המתנתי 36 שעות בצום לניתוח חירום עם ספסיס (זיהום חריף בדם) ונותחתי לאחר מכן בערב על ידי מנתחים עייפים שבבוקר ניתחו חולים בשר"פ. האם השר"פ בהדסה הציל אותה מהתמוטטות כללית שבה היא נמצאת כיום? אז מי מקבל רפואה טובה יותר? אנחנו שמשלמים חמישה אחוזים ממשכורתינו מס בריאות ומיסים נוספים במשך כל ימי חיינו וצריכים להמתין, או תייר שמקבל טיפול מיד על חשבוננו תמורת כסף כאן ועכשיו עבור השירות?

 

לעת עתה הצדק ניצח. מובילי הרפואה הפרטית בוועדת גרמן (כולל היא עצמה) הפסידו במהלך הזה. בתי החולים הציבוריים לא יספקו לעת עתה רפואה פרטית. נקודה. נכון, זה לא  לגמרי מדוייק - בתי החולים הציבוריים ימשיכו לספק רפואה פרטית על חשבוננו לתיירי המרפא. משמע, העדפת עשירי הגויים על עשירי עמנו. זהו כמובן המאבק הציבורי הבא שחייבים להוביל כעת כדי למגר רעה חולה זו. לפחות להנהיג שקיפות של מימדי התופעה על חשבון הציבור.

 

מי שיכול להרשות לעצמו, כולל אלו שיש להם ביטוחים משלימים - שיפנו במטותא לבתי החולים והמרכזים הפרטיים, כולל תיירות המרפא - וכי מדוע לא?

 

האם חושבים אתם שבמרכזים הרפואיים הפרטיים אכן מקבלים שירות רפואי טוב יותר? התשובה היא לא בהכרח. לעיתים אפילו נהפוך הוא. למשל בסיבוך בעת ניתוח אורטופדי של חולה שנכנס בעקבות הניתוח וההרדמה להפרעות קצב או לפירפור פרוזדורים בלב - החולה יכול למות עד שיגיע אליו קרדיולוג. בבית חולים ציבורי יעבירו אותו מיד לטיפול נמרץ. כך נכון גם לגבי סיבוכים אחרים. אז עם כל הכבוד לרפואה הפרטית - מתן טיפול חירום מקיף מציל חיים בבית חולים ציבורי עדיף על אישפוז בחדר פרטי או חצי פרטי בתנאי בית מלון אם בסופו של דבר ישימו על המיטה של החולה שלט ז"ל.

 

תומכי הרפואה הפרטית טוענים שבמציאות הקיימת רופאים טובים ינטשו בהמוניהם את בתי החולים הציבורייים לטובת עבודה במרכזים רפואיים פרטיים. אז ראשית מי מונע מהם לעשות זאת כבר עכשיו? יודעים אתם מדוע אין הם נוטשים בהמוניהם את הרפואה הציבורית? זה משום שרופאים בכירים לא יוותרו על משכורתם בשירות הרפואה הציבורית  ועל התנאים הסוציאלים שלהם. ושכר הרופאים הבכירים בשירות הציבורי אינו בכלל רחמנא לצלן. ואם לאחר שעות העבודה הציבורית ברצונם להשלים שכר, לפחות לא יעשו זאת על חשבון המיסים שאנחנו משלמים. 

 

ועדת גרמן המליצה על עוד כמה דברים טובים כמו תוספת של מיליארד שקלים לתקציב הרפואה הציבורית. לתוספת הזו יש מטרה טובה לקיצור התורים, כולל הורדת העומסים של חדרי המיון. אבל תגידו, כמה המלצות של ועדות מתממשות במדינה? ומהיכן ליהיר לפיד יהיה תוספת של מיליארד שקלים לתקציב הבריאות? על חשבון תקציב הביטחון הנוסף הנשפך על חיפושים של שלושה חטופים? אולי על ידי ביטול הפטור ממיסים של שניים שלושה תאגידים? אולי על חשבון תלמידי ישיבות ושאר בטלנים מקבלי קצבאות חינם שימשיכו לקבל תמיכת המדינה? אולי על חשבון הגדלת הגירעון שיצרו מי שהתכוננו למלחמה קיקיונית נגד הגרעין של אירן?  אולי על חשבון תקציב החינוך? אולי על חשבון התקציב הדל של משרדי המדע ואיכות הסביבה? ואולי על חשבון פירוק הקואליציה? 

 



  

***



 

נכתב על ידי קנקן התה , 26/6/2014 13:17   בקטגוריות ועדת גרמן, רפואה פרטית, שר"פ, שירות רפואה פרטי, הפרטת הרפואה הציבורית, רפואה ציבורית, בריאות  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-3/8/2014 13:48
 



124,040
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)