לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


לחפש את הדברים שבין המרווחים- קשרים בלתי צפויים, תובנות, רעיונות. בלוג שמוקדש להגיגים בנושאים שמעניינים אותי כרגע; בעיקר בנושאי תרבות כמו מוזיקה, סרטים, קומיקס וספרים.

Avatarכינוי:  culture vulture

מין: נקבה




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2013

חיילים אלמונים ביותר


הנושא החם השבוע עורר בי רצון כתוב משהו אישי יותר מהרגיל.

דוד רבא שלי "יודה" היה אדם בר מזל במיוחד. בניגוד לשאר משפחתו, הוא עלה לארץ בשנות ה-30 וחמק מאיימי המחנות והמלחמה במזרח אירופה. יש תצלום שלו מצייר בעודו סטודנט בבצלאל, הוא נראה צעיר ואפילו קצת חתיך.

לדוד רבא יודה היה מזל רע במיוחד. הוא נפצע במלחמת השחרור ואיבד רגל. אבל יותר גרוע מהפציעה הפיזית, דוד יודה לקה בהלם קרב. את מרבית חייו, עד למותו, הוא בילה מאושפז במחלקה סגורה.

לא  מדברים על דוד רבא יודה. במקרה נתקלתי בתצלום המדובר כשחיטטתי בתצלומים ישנים. את כל מה שידוע לי עליו כתבתי בשורות מלמעלה, וזה לא הרבה. הסטיגמה וחוסר הנוחות מהעיסוק בנכות נפשית כנראה שמשתיק אנשים. אני יודעת שהוא נפטר כשהייתי ילדה קטנה. אבי ואמי היו מבקרים אותו, אך בצדק לא רצו להטריד אותו בנסיבות קיומו, ולכן כשגילתי אודותיו הוא כבר לא היה בין החיים.

דוד רבא יודה הוא אחד מהחיילים האלמוניים ביותר. זאת מפני שהוא מעולם לא הוכר כחלל צה"ל, אך למעשה חייו הסתיימו באותה מלחמה.ידוע לי שלא כל אחד שסובל מהלם קרב משותק באופן כזה טוטאלי, אבל צריך לזכור שהם חיים ביננו, סמויים מהעין.  החיים-המתים. אולי היה עדיף אם הם היו מתים במלחמה. אז הם היו זוכים לכבוד, ופרחים על הקברים כל שנה, וצפירה. ןאולי עדיף בכל זאת לא להיות חלק ממשפחת השכול, ולאפשר לזכרון של האדם שהיה להשאר פרטי, רחוק מההלאמה של חללי צה"ל. אבל היום לא נותר איש ממשפחתי שזוכר אותו כפי שהיה לפני הפציעה. אז מי כן יזכור?

הייתי רוצה להאמין שהכישרון האמנותי שלי מגיע מהצד שלו של המשפחה. שהיו לו שאיפות ותקוות לפני שהם נלקחו ממנו. שאני מוציאה אל הפועל את מה שהוא רצה אבל לא יכל.

דוד יודה נפל במלחמת השחרור. יהיה זכרו ברוך.

זהו  אמנם שיר על מלחמה אחרת (שבה אגב לחם דודו של דוד רבא יודה), אבל זהו אחד משירי המלחמה הגדולים. למקרה שאתם תוהים מה הקשר אז קראו את המילים הבאות- יש דברים גרועים ממוות.  

 


...And when I woke up in my hospital bed
And saw what it had done, I wished I was dead
Never knew there were worse things than dying
For no more I'll go waltzing Matilda
All around the green bush far and near
For to hump tent and pegs, a man needs two legs
No more waltzing Matilda for me....

 

...I looked at the place where my legs used to be

And thank Christ there was nobody waiting for me
To grieve and to mourn and to pity
And the band played Waltzing Matilda
As they carried us down the gangway
But nobody cheered, they just stood and stared
Then turned all their faces away
 ....

 

...Reliving old dreams of past glory

And the old men march slowly, all bent, stiff and sore
The forgotten heroes from a forgotten war
And the young people ask, "What are they marching for?"
And I ask myself the same question.

 

 

 

 

נכתב על ידי culture vulture , 14/4/2013 22:51   בקטגוריות מחשבות על החיים  
הקטע משוייך לנושא החם: הלם קרב
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע בדיוני ופנטזיה , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לculture vulture אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על culture vulture ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)