|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
משחקי הרעב: התלקחות
"משחקי הרעב" היה סרט מבדר, אבל התלקחות עוקף אותו בסיבוב בלי להתאמץ בכלל, ומקומו כבר שמור ברשימה האקסלוסיבית של
המשכונים שמתעלים על המקור. המשפט מהטריילר ש"שנה שעברה היה כלום
לעומת השנה" מוכיח את עצמו נכון מאוד, ולא רק מבחינת הקרבות ומשחקי הרעב
עצמם, שהם אולי הצד היותר שולי בסרט, אלא מבחינת הסרט עצמו ביחס לקודמו.
הפעם, שנה אחרי וקטניס סובלת מטרואמות בעקבות המשחקים. למרות הכל ושלא במכוון, היא מצליחה להוות סמל של תקווה לאזרחים קשיי היום בכל המחוזות שרק מחכים לצעוד
אחריה למרד בשלטון. היא, לעומתם, רק רוצה שקט ושלווה יחסית בחיים שלה ושל משפחתה, אבל בשלב מסוים היא חייבת לקלוט שהיא לעולם לא תצא מהרדאר של המנהיג, כי היא כבר לא פשוט קטניס אוורדין, היא זאת שניצחה ושברה את חוקי המשחק, היא הנערה הלוהטת. כדי לדכא את כולם, המנהיג משחק במעשיה של קטניס בדרכים שונות,
וכדי להשתיק אותה מחזיר אותה ומנצחים מהשנים האחרונות למשחק רעב שכולו רוצחים מנוסים. עוד כמה צריך לקרות כדי שקטניס תחליט שנמאס לה?
למרות שהסרט מזכיר קצת סרטים מהיקום של מארוול מהמובן שהוא רק הקדמה
לסרט הבא, התלקחות הופך את ההקדמה להנאה בפני עצמה וחלק חשוב לא פחות. בכיכובה של
ג'ניפר לורנס המשגעת בכל מובני המילה, התלקחות מצליח לרגש וגם לסחוף במתח כשצריך.
גם כמעט כל הצוות כולו התחלף, וכמו שכבר הבהרתי השינוי הוא רק לטובה, הצילום מעניין,
והביקורת החברתית ברורה יותר (סצנות מרשימות כמו הנשיקה המצולמת בחלקו הראשון של
הסרט).
כשכל סדרת סרטים לנוער מנסה להיות ההארי פוטר הבאה, משחקי הרעב מראה
שהוא כבר ראוי לתואר משלו. קטניס היא מהנשים החזקות בקולנוע ובהחלט דמות לחיקוי
בסרט ומחוצה לו. התלקחות הוא הכנה משמעותית לקראת סרטי הסיום של הסדרה, והוא מוצלח
מאוד ומהנה ביותר. החלק הראשון שלו יותר בוגר וחזק מהמשחקים עצמם וזה עושה לו רק טוב (חוץ מהשוט
הסוגר של הסרט שגורם ללקק את האצבעות יותר מהכל), הוא נשאר מעניין לאורך כל הסרט, מתפתח הרבה
יותר מקודמו, ואם צריך לסכם בקצרה, סרט מדליק.
| |
כח משיכה
בחלל אין חמצן, אין קול, אין חיים. כך מספרות לנו כותרות הפתיחה של "כח משיכה", מוקרנות על מסך שחור כמו החלל עצמו, ומוזיקה שהתחילה חלש מתגברת ומתגברת. הן מתחלפות בכותרת הסרט בעוד המוזיקה ממשיכה לגבור, מגיעה לעוצמות מרעידות. ואז, כך פתאום, שקט מוחלט. רק רעש המקרן והמזגנים מתנגנים לצד פתיחת הסרט. צוות התיקון של תחנת החלל האבל מרחף בתוך הכלום המסוכן והנרחב הזה שנקרא חלל, כשכדור הארץ רחוק תחתיו. כבר בהתחלה, "יש לי הרגשה רעה לגבי המשימה הזאת", מספר קובלסקי, חבר בצוות התיקון, מגולם על ידי ג'ורג' קלוני המקסים. אין לו שמץ של מושג עד כמה הוא צודק.
יש סרטים שחייבים לראות בקולנוע, ויש סרטים שמזכירים איך קולנוע מסוגל להרגיש. "כח משיכה" הוא כזה. עוד משלביו המוקדמים הוא היה אחד מהסרטים שהכי חיכיתי וציפיתי להם, אבל בזמן האחרון הוא קצת נשכח ממני ולכן לא ידעתי בוודאות למה לצפות. אולי בגלל זה, אבל האמת היא שבלי קשר בכלל, "כוח משיכה" הוא החוויה הקולנועית החזקה ביותר שזכורה לי מסרט בקולנוע כבר הרבה זמן. אלפונזו קוארון מגיש לנו תענוג ויזואלי מדהים ועוצר נשימה (במובן המילולי והמחניק של הביטוי), סרט מטלטל כמו רכבת הרים ומהנה באותה מידה, כבר מהרגע הראשון שלו. הוא פותח בשוט רציף של יותר מרבע שעה, בו אנו חוזים בהתנתקות המצופה של האסטרונאוטית דוקטור ריאן (סנדרה בולוק) מהחללית ומשאר הצוות שלה, לבדה אל החלל. מצב מלחיץ במיוחד ומסוכן מאוד שמשאיר אותה, פיזית, תלושה מכל דבר, מרחפת למרחק. גם בהמשך, ריאן ממשיכה לעבור תלאות וסיבוכים מסעירים במיוחד, ובכל פעם שנדמה שהיא הצליחה להציל את עצמה ועכשיו היא מוגנת, מסתבר שהיא רק נמצאת בסכנה חמורה יותר.
ככלל, אני משתדל להזהר ולהמנע מהצהרות בומבסטיות ושבחים חסרי קונטקסט כמו אלה, אבל כח משיכה מצדיק כל מילה ומילה. קוארון מוכיח שוב שהוא וירטואוז ויזואלי מהשורה הראשונה. הבחירה (הלא פחות מגאונית) לצלם את הסרט בשוטים ארוכים במיוחד מרגישה טבעית ונובעת מהאופן בו מצולמים סרטים דוקומנטרים על הנושא הזה. מטריף להיזכר בשלבים מסוימים בסרט כמה זמן עבר מאז הקאט האחרון. הסגנון הזה מעניק תחושת ריחוף, ממש כמו האסטרונאוטים עצמם, וגם מוסיף למתח שמורגש כבר מההתחלה. השימוש בטכנולוגיות חדשניות נתן לקוארון ולצלם הסרט עמנואל לובצקי יד חופשית בכל הנוגע לתנועות מצלמה ובכלל לאפשרות לעשות סרט כזה בצורה אמינה, ואפשר לומר שכח משיכה הוא הצגה ראוותנית מאוד של מה שטכנולוגית הקולנוע של ימינו יכולה לעשות. עוד הוכחה היא השימוש הנפלא בתלת מימד. שלא כמו ברוב שוברי הקופות שמוסיפים אותו בתור גימיק שבעיקר מציק במקום מוסיף, ומשתמשים בו כדי להכניס "עומק" לסרט, התלת-מימד נמצא כאן כחלק בלתי נפרד מהשפה הקולנועית של קוארון בסרט, גם ברגעים בהם הוא מנוצל בבירור (שהם מלהיבים כאילו זאת הפעם הראשונה שראיתי דבר כזה) וגם בפעמים בהן הוא יותר סולידי.
העלילה של הסרט, הצד שאולי יותר קל לשכוח במקרה הזה, פשוטה מאוד, אך כוחה טמון דווקא בדימויים והמסרים שקוארון מעביר דרכה. למרות שלפעמים נוצרת ההרגשה שאנחנו פשוט עוברים ממכשול למכשול, ההתקדמות בהתפתחות הדמות של ריאן בולטת מאוד עם מוטיבים של לידה מחדש והניתוק שלנו כבני אדם. אלפונזו קוארון (שביים את הסרט השלישי בסאגת הארי פוטר, ואת הילדים של מחר) משתדל לרגש באותה צורה פיוטית שריגש בילדים של מחר, כמו הרגעים הנשגבים של משמעות החיים, מלווים באותה שירת מלאכים. בסרט ההוא זה הצליח בצורה מושלמת ויצר תוצאה מרגשת למדי, אבל בכח משיכה משהו מרגיש מוגזם, ובתוך האווירה הדרמטית-משהו שדווקא מתאימה לסרט ולקוארון, נוצרים רגעים קיטשיים קיצוניים שמרגישים כמו ניסיונות לסחוט רגש בכח (משיכה, הייתי חייב). דוגמת המונולוגים הדביקים של בולוק, שלמרות ההצלחה בהחזקת סרט שלם כמעט לבדה, מורידים ממנו קצת, וגם אפיון הדמות שלה מרגיש כמו זלזול באינטליגנציה של הצופה. אבל הרגעים האלה הם חלק מהמסרים הכוללים של הסרט, שמגיעים במינון הנכון כך שצופה אחד יחזור כשהוא נהנה מהחוויה המטורפת הזו, וצופה אחר יחזור ובנוסף גם יחשוב ויעמיק בהם.
כח משיכה הוא התזכיר שקולנוע הוא אומנות, שלפני הכל, היא טכנולוגית, ומדגים מה אפשר לעשות איתו. אולי אפילו אפשר להשוות אותו להקרנה ההיא בסוף המאה ה-19 שהאגדה מספרת שהקהל נבהל מצילום של רכבת. סרט שמוציא השתאויות ותדהמות מהקהל בצורה כזאת, ושבסופו צופה-צופה צריך להרים את הלסת שלו מרצפת האולם וכאחד שאפשר להשוות אותו ברשימה אחת לגדולי הז'אנר, כח משיכה הוא סרט חובה. ממש, סרט לעוף עליו.
| |
תור: העולם האפל
יקום סרטי הקומיקס של מארוול, על סרטיו הטובים והטובים פחות, תמיד
מצליח להיות בידור מהנה וכיף. תור: העולם האפל, ההמשכון שנכלל בפאזה
השנייה של היקום, הוא דוגמא מוצלחת מאוד לסרט מארוול: יש בו אקשן, יש בו דרמה, יש
בו הומור, אהבה, הוא אפילו קאמפי - ויש בו את לוקי.
הסרט מתרחש אחרי אירועי הנוקמים, כאמור לוקי (טום הידלסטון)
כלוא באסגרד, והעולם שאחרי הקרב בניו יורק נראה טוב ויפה. אבל! לסרט הזה יש נבל! ושום דבר לא יעצור את הטיפוס הנקמן
הזה! כריסטופר אקלסטון - הדוקטור התשיעי בכבודו ובעצמו - משחק את מאלקית' מנהיג האלפים ששלטו לפני שהעולם
שלנו היה קיים, כשהיתה אפלה. לאלפים היה נשק רב עוצמה שאי אפשר להשמיד – את'ר, אבל האלפים הובסו
במלחמה והאת'ר נשמר במקום שאי אפשר להגיע אליו. אלא אם כן את ב-מק-רה ג'יין פוסטר (נטלי פורטמן), שאפילו בלי לדעת ובלי כוונה מגיעה אל האת'ר ומשחררת אותו, וכך יוצרת את ההזדמנות של האלפים לכבוש חזרה את כל הממלכות. אל חשש! ת'ור (כריס המסוורת')
יגן עלינו, ובשביל זה הוא אפילו יצטרך לשתף פעולה עם לוקי!
את "ת'ור" הראשון לא כל כך אהבתי, אבל "העולם האפל" קאמפי בדיוק במידה, מצחיק ומעניין לאורך כל הסרט (ומתהדר בהופעת אורח
מגניבה ומפתיעה מאוד של נוקם אחר...). יש בסרט כמה טוויסטים דרמתיים לא צפויים
ותמיד כיף לראות איך הסרט מתמודד איתם. יש משפט האומר ש"סרט הוא טוב רק כמו הנבל שלו". אם ככה אז ה'נבל' של "העולם האפל" הוא בכלל לא הנבל של הסרט, אלא לוקי. טום
הידלסטון גונב את ההצגה מכל סצינה שהוא מופיע בה, לוקי הוא ללא ספק הדמות הכי טובה
ומעניינת בסרט והופך כל רגע שלו על המסך לתענוג. האחים ת'ור ולוקי לא יכולים להעביר סמול-טול בלי לריב והכימיה בינהם מקסימה. האקשן בסרט, בהתאם לשאר הסרטים השנה, גדול מהחיים והבימוי של אלן טיילור משתלם (ביים פרקים של סדרות כמו משחקי הכס, הסופרנוס ומד מן, וגם ממונה על
הבימוי של שליחות קטלנית הבא). מורגשת האווירה של משחקי הכס וגם של שר
הטבעות וסרטי פנטזיה מהסגנון. האקשן ממשיך לכדור הארץ, אל הקרב בגריניץ', שמשלב
פורטלים וסצנות קרב עמוסות, והחלק על כדור הארץ מהנה וטוב כמו זה שבאסגרד. אחרי הדברים האלה, כשהסרט מצחיק, יש לו אקשן טוב, ועושה כיף לצפות בו, סרט מארוול יכול לסמן וי על הצלחה ותור יכול לטפוח לעצמו על השכם. הוא בוגר יותר מהקודם, אבל מצחיק מאוד ושומר גם הטון הפנטסטי שמייחד את ת'ור משאר סרטי היקום. במילים אחרות, הוא קולע לטון שסרט מהז'אנר צריך להיות.
אבל בכל זאת היו דברים מאכזבים ושטופלו בצורה פחות טובה. למשל, דמויות משנה כמו אודין, אבא של ת'ור, מרגישות חסרות בסיס, ושנכתבו רק לצרכי התנגדות לבנו וקידום הסרט. קאט דנינגס חוזרת לשחק כאן את ההפוגה הלא-כל-כך-קומית וכל פעם שהיא פותחת את הפה מעצבנת. הפריע לי שהסרט מתיימר להראות את מה שקרה לדמותה של נטלי פורטמן בין הסרטים, להראות שהיא דמות בפני עצמה ואישה לכל דבר, אבל במבחן התוצאה היא חיפשה את ת'ור כל הזמן הזה והוכיחה את עצמה כתלויה בו. לפחות בהמשך יש לה חלק משמעותי ואקטיבי.
דבר נוסף, שאולי לא קשור לסרט עצמו אלא יותר להקרנה שלו, הוא שאין כאן
הצדקה לתלת מימד, ופשוט חבל להרכיב משקפיים מעצבנות בקולנועים מסויימים ולשלם יותר
על הסרט בשביל ה"חוויה" הזאת. אפילו השוטים שמנצלים את התלת באופן ברור
(חפצים מתקדמים מהר לעבר הקהל) לא מעבירים את ההרגשה של העומק הנוסף שתלת מימד
שמנוצל כראוי יכול ליצור.
למרות החסרונות של הסרט, ויש כאלה, הוא מצחיק ומהנה, ומשאיר טעם טוב.
פשוט סרט כיף, שיש לו גם מסר פה ושם בעיקר על שלטון. הוא מצליח להשאר סוחף וכיף, סרט לבוא ולהנות ממנו שעה ומשהו, והוא אפילו
מלווה על ידי שני קטעים של אחרי הכתוביות, שזה תמיד כיף בשביל הגיקים והפאנגירלז. אחרי איירון מן 3, ובדרך
לקפטן אמריקה: חייל החורף ולשאר סרטי היקום, ת'ור: העולם האפל הוא סרט שמבין את
קהל היעד שלו ואת המטרה שלו, וממקם את עצמו בדיוק שם.
| |
דפים:
|