במשך כל העידן של הקולנוע היו טרנדים שהופיעו והלכו. בשנים האחרונות, כשמרגיש שבהוליווד כבר לא יצליחו יותר להגיע לרעיון מקורי לסרט, אנחנו ראינו יותר ויותר רימייקים לסרטי אקשן מהמאה הקודמת, איפוסים לסדרות קולנועיות רצות, סרטי המשך וז'אנרים מסוימים בלטו כמו סרטי הקומיקס שנהנים מהצלחה גדולה מאיי פעם.
טרנד חזק בשנים האחרונות הוא עיבודים קולנועיים לאגדות ילדים, בתוספת טוויסט. טרנד שהביא לנו סרטים כמו אליס בארץ הפלאות; ארץ אוז; קוטלי המכשפות (הסרט ההוא על עמי ותמי); ג'ק צייד הענקים; שלגיה והציד ועוד. גם אם חלקם היו יפים מאוד ויזואלית וממש ממתק לעיניים, הסרטים היו בינוניים ומטה. בזמן האחרון אולי מרגיש שהטרנד הזה עובר חולף מאיתנו, אבל זאת תהיה טעות חמורה לומר, עם סרטים כמו מרשעת, סינדרלה, Into The Woods, פינוקיו (של גיירמו דל טורו), וגם סרט על עלי בא בא בכיכובו של כריס המסוורת'. קראתם נכון.
השבוע שוחרר הטריילר של "מרשעת" - הטייק על הסיפור של היפהפיה הנרדמת מנקודת מבטה של המכשפה בגילומם של אנג'לינה ג'ולי ועצמות לחיים:
וטרנד שנכנס לתאוצה הוא סרטים שמבוססים על סיפורי התנ"ך. אני מקווה שהסרטים האלה יהיו ככלל טובים יותר מסרטי האגדות - לרוב הפרוייקטים מצוותים במאים מוכשרים כמו דארן ארונופסקי והסרט "נוח", רידלי סקוט בסרט על יציאת מצריים (עם כריסטיאן בייל בתפקיד משה ואהרון פול בתפקיד אהרון). יש עוד סרט בתכנון שגם הוא על משה, וסרטים נוספים על פונטיוס פילטוס, קין והבל, סרט על ישו וסרט על אמו מריה. רוב רובם עוד בשלבים מוקדמים, אבל מסתמן שזה הטרנד החם הבא.
"נוח" של דארן ארונופסקי ייצא בשנה הבא. בסרט משחקים שמת גדולים ומוכשרים כמו ראסל קרואו, ג'ניפר קונלי, אנטוני הופקינס, אמה ווטסון. הנה הטריילר החם מהתנור.
העניין הוא, שאגדה או סיפור תנ"כי, האולפנים הגדולים צריכים לא לנסות לרכוב על טרנדים ולחפש מקורות שיהפכו להצלחה מובטחת בקלות, אלא להתמקד בסיפור בראש ובראשונה, ולא לפחד לחדש ולתת חופש ליוצרים. ככה, סרטים טובים יצוצו בכל מקום.
בחלל אין חמצן, אין קול, אין חיים. כך מספרות לנו כותרות הפתיחה של "כח משיכה", מוקרנות על מסך שחור כמו החלל עצמו, ומוזיקה שהתחילה חלש מתגברת ומתגברת. הן מתחלפות בכותרת הסרט בעוד המוזיקה ממשיכה לגבור, מגיעה לעוצמות מרעידות. ואז, כך פתאום, שקט מוחלט. רק רעש המקרן והמזגנים מתנגנים לצד פתיחת הסרט. צוות התיקון של תחנת החלל האבל מרחף בתוך הכלום המסוכן והנרחב הזה שנקרא חלל, כשכדור הארץ רחוק תחתיו. כבר בהתחלה, "יש לי הרגשה רעה לגבי המשימה הזאת", מספר קובלסקי, חבר בצוות התיקון, מגולם על ידי ג'ורג' קלוני המקסים. אין לו שמץ של מושג עד כמה הוא צודק.
יש סרטים שחייבים לראות בקולנוע, ויש סרטים שמזכירים איך קולנוע מסוגל להרגיש. "כח משיכה" הוא כזה. עוד משלביו המוקדמים הוא היה אחד מהסרטים שהכי חיכיתי וציפיתי להם, אבל בזמן האחרון הוא קצת נשכח ממני ולכן לא ידעתי בוודאות למה לצפות. אולי בגלל זה, אבל האמת היא שבלי קשר בכלל, "כוח משיכה" הוא החוויה הקולנועית החזקה ביותר שזכורה לי מסרט בקולנוע כבר הרבה זמן. אלפונזו קוארון מגיש לנו תענוג ויזואלי מדהים ועוצר נשימה (במובן המילולי והמחניק של הביטוי), סרט מטלטל כמו רכבת הרים ומהנה באותה מידה, כבר מהרגע הראשון שלו. הוא פותח בשוט רציף של יותר מרבע שעה, בו אנו חוזים בהתנתקות המצופה של האסטרונאוטית דוקטור ריאן (סנדרה בולוק) מהחללית ומשאר הצוות שלה, לבדה אל החלל. מצב מלחיץ במיוחד ומסוכן מאוד שמשאיר אותה, פיזית, תלושה מכל דבר, מרחפת למרחק. גם בהמשך, ריאן ממשיכה לעבור תלאות וסיבוכים מסעירים במיוחד, ובכל פעם שנדמה שהיא הצליחה להציל את עצמה ועכשיו היא מוגנת, מסתבר שהיא רק נמצאת בסכנה חמורה יותר.
ככלל, אני משתדל להזהר ולהמנע מהצהרות בומבסטיות ושבחים חסרי קונטקסט כמו אלה, אבל כח משיכה מצדיק כל מילה ומילה. קוארון מוכיח שוב שהוא וירטואוז ויזואלי מהשורה הראשונה. הבחירה (הלא פחות מגאונית) לצלם את הסרט בשוטים ארוכים במיוחד מרגישה טבעית ונובעת מהאופן בו מצולמים סרטים דוקומנטרים על הנושא הזה. מטריף להיזכר בשלבים מסוימים בסרט כמה זמן עבר מאז הקאט האחרון. הסגנון הזה מעניק תחושת ריחוף, ממש כמו האסטרונאוטים עצמם, וגם מוסיף למתח שמורגש כבר מההתחלה. השימוש בטכנולוגיות חדשניות נתן לקוארון ולצלם הסרט עמנואל לובצקי יד חופשית בכל הנוגע לתנועות מצלמה ובכלל לאפשרות לעשות סרט כזה בצורה אמינה, ואפשר לומר שכח משיכה הוא הצגה ראוותנית מאוד של מה שטכנולוגית הקולנוע של ימינו יכולה לעשות. עוד הוכחה היא השימוש הנפלא בתלת מימד. שלא כמו ברוב שוברי הקופות שמוסיפים אותו בתור גימיק שבעיקר מציק במקום מוסיף, ומשתמשים בו כדי להכניס "עומק" לסרט, התלת-מימד נמצא כאן כחלק בלתי נפרד מהשפה הקולנועית של קוארון בסרט, גם ברגעים בהם הוא מנוצל בבירור (שהם מלהיבים כאילו זאת הפעם הראשונה שראיתי דבר כזה) וגם בפעמים בהן הוא יותר סולידי.
העלילה של הסרט, הצד שאולי יותר קל לשכוח במקרה הזה, פשוטה מאוד, אך כוחה טמון דווקא בדימויים והמסרים שקוארון מעביר דרכה. למרות שלפעמים נוצרת ההרגשה שאנחנו פשוט עוברים ממכשול למכשול, ההתקדמות בהתפתחות הדמות של ריאן בולטת מאוד עם מוטיבים של לידה מחדש והניתוק שלנו כבני אדם. אלפונזו קוארון (שביים את הסרט השלישי בסאגת הארי פוטר, ואת הילדים של מחר) משתדל לרגש באותה צורה פיוטית שריגש בילדים של מחר, כמו הרגעים הנשגבים של משמעות החיים, מלווים באותה שירת מלאכים. בסרט ההוא זה הצליח בצורה מושלמת ויצר תוצאה מרגשת למדי, אבל בכח משיכה משהו מרגיש מוגזם, ובתוך האווירה הדרמטית-משהו שדווקא מתאימה לסרט ולקוארון, נוצרים רגעים קיטשיים קיצוניים שמרגישים כמו ניסיונות לסחוט רגש בכח (משיכה, הייתי חייב). דוגמת המונולוגים הדביקים של בולוק, שלמרות ההצלחה בהחזקת סרט שלם כמעט לבדה, מורידים ממנו קצת, וגם אפיון הדמות שלה מרגיש כמו זלזול באינטליגנציה של הצופה. אבל הרגעים האלה הם חלק מהמסרים הכוללים של הסרט, שמגיעים במינון הנכון כך שצופה אחד יחזור כשהוא נהנה מהחוויה המטורפת הזו, וצופה אחר יחזור ובנוסף גם יחשוב ויעמיק בהם.
כח משיכה הוא התזכיר שקולנוע הוא אומנות, שלפני הכל, היא טכנולוגית, ומדגים מה אפשר לעשות איתו. אולי אפילו אפשר להשוות אותו להקרנה ההיא בסוף המאה ה-19 שהאגדה מספרת שהקהל נבהל מצילום של רכבת. סרט שמוציא השתאויות ותדהמות מהקהל בצורה כזאת, ושבסופו צופה-צופה צריך להרים את הלסת שלו מרצפת האולם וכאחד שאפשר להשוות אותו ברשימה אחת לגדולי הז'אנר, כח משיכה הוא סרט חובה. ממש, סרט לעוף עליו.
יקום סרטי הקומיקס של מארוול, על סרטיו הטובים והטובים פחות, תמיד
מצליח להיות בידור מהנה וכיף. תור: העולם האפל, ההמשכון שנכלל בפאזה
השנייה של היקום, הוא דוגמא מוצלחת מאוד לסרט מארוול: יש בו אקשן, יש בו דרמה, יש
בו הומור, אהבה, הוא אפילו קאמפי - ויש בו את לוקי.
הסרט מתרחש אחרי אירועי הנוקמים, כאמור לוקי (טום הידלסטון)
כלוא באסגרד, והעולם שאחרי הקרב בניו יורק נראה טוב ויפה. אבל! לסרט הזה יש נבל! ושום דבר לא יעצור את הטיפוס הנקמן
הזה! כריסטופר אקלסטון - הדוקטור התשיעי בכבודו ובעצמו - משחק את מאלקית' מנהיג האלפים ששלטו לפני שהעולם
שלנו היה קיים, כשהיתה אפלה. לאלפים היה נשק רב עוצמה שאי אפשר להשמיד – את'ר, אבל האלפים הובסו
במלחמה והאת'ר נשמר במקום שאי אפשר להגיע אליו. אלא אם כן את ב-מק-רה ג'יין פוסטר (נטלי פורטמן), שאפילו בלי לדעת ובלי כוונה מגיעה אל האת'ר ומשחררת אותו, וכך יוצרת את ההזדמנות של האלפים לכבוש חזרה את כל הממלכות. אל חשש! ת'ור (כריס המסוורת')
יגן עלינו, ובשביל זה הוא אפילו יצטרך לשתף פעולה עם לוקי!
את "ת'ור" הראשון לא כל כך אהבתי, אבל "העולם האפל" קאמפי בדיוק במידה, מצחיק ומעניין לאורך כל הסרט (ומתהדר בהופעת אורח
מגניבה ומפתיעה מאוד של נוקם אחר...). יש בסרט כמה טוויסטים דרמתיים לא צפויים
ותמיד כיף לראות איך הסרט מתמודד איתם. יש משפט האומר ש"סרט הוא טוב רק כמו הנבל שלו". אם ככה אז ה'נבל' של "העולם האפל" הוא בכלל לא הנבל של הסרט, אלא לוקי. טום
הידלסטון גונב את ההצגה מכל סצינה שהוא מופיע בה, לוקי הוא ללא ספק הדמות הכי טובה
ומעניינת בסרט והופך כל רגע שלו על המסך לתענוג. האחים ת'ור ולוקי לא יכולים להעביר סמול-טול בלי לריב והכימיה בינהם מקסימה. האקשן בסרט, בהתאם לשאר הסרטים השנה, גדול מהחיים והבימוי של אלן טיילורמשתלם(ביים פרקים של סדרות כמו משחקי הכס, הסופרנוס ומד מן, וגם ממונה על
הבימוי של שליחות קטלנית הבא). מורגשת האווירה של משחקי הכס וגם של שר
הטבעות וסרטי פנטזיה מהסגנון. האקשן ממשיך לכדור הארץ, אל הקרב בגריניץ', שמשלב
פורטלים וסצנות קרב עמוסות, והחלק על כדור הארץ מהנה וטוב כמו זה שבאסגרד. אחרי הדברים האלה, כשהסרט מצחיק, יש לו אקשן טוב, ועושה כיף לצפות בו, סרט מארוול יכול לסמן וי על הצלחה ותור יכול לטפוח לעצמו על השכם. הוא בוגר יותר מהקודם, אבל מצחיק מאוד ושומר גם הטון הפנטסטי שמייחד את ת'ור משאר סרטי היקום. במילים אחרות, הוא קולע לטון שסרט מהז'אנר צריך להיות.
אבל בכל זאת היו דברים מאכזבים ושטופלו בצורה פחות טובה. למשל, דמויות משנה כמו אודין, אבא של ת'ור, מרגישות חסרות בסיס, ושנכתבו רק לצרכי התנגדות לבנו וקידום הסרט. קאט דנינגס חוזרת לשחק כאן את ההפוגה הלא-כל-כך-קומית וכל פעם שהיא פותחת את הפה מעצבנת. הפריע לי שהסרט מתיימר להראות את מה שקרה לדמותה של נטלי פורטמן בין הסרטים, להראות שהיא דמות בפני עצמה ואישה לכל דבר, אבל במבחן התוצאה היא חיפשה את ת'ור כל הזמן הזה והוכיחה את עצמה כתלויה בו. לפחות בהמשך יש לה חלק משמעותי ואקטיבי.
דבר נוסף, שאולי לא קשור לסרט עצמו אלא יותר להקרנה שלו, הוא שאין כאן
הצדקה לתלת מימד, ופשוט חבל להרכיב משקפיים מעצבנות בקולנועים מסויימים ולשלם יותר
על הסרט בשביל ה"חוויה" הזאת. אפילו השוטים שמנצלים את התלת באופן ברור
(חפצים מתקדמים מהר לעבר הקהל) לא מעבירים את ההרגשה של העומק הנוסף שתלת מימד
שמנוצל כראוי יכול ליצור.
למרות החסרונות של הסרט, ויש כאלה, הוא מצחיק ומהנה, ומשאיר טעם טוב.
פשוט סרט כיף, שיש לו גם מסר פה ושם בעיקר על שלטון. הוא מצליח להשאר סוחף וכיף, סרט לבוא ולהנות ממנו שעה ומשהו, והוא אפילו
מלווה על ידי שני קטעים של אחרי הכתוביות, שזה תמיד כיף בשביל הגיקים והפאנגירלז. אחרי איירון מן 3, ובדרך
לקפטן אמריקה: חייל החורף ולשאר סרטי היקום, ת'ור: העולם האפל הוא סרט שמבין את
קהל היעד שלו ואת המטרה שלו, וממקם את עצמו בדיוק שם.