| 6/2012
לקות למידה – לא מה שחשבתם, חלק ב` / יוסי ארן ארנרייך
המתח בין תפיסת האינטליגנציה כמכלול לבין הדגש על מרכיביה השונים עומד במרכז מחלוקת המשפיעה רבות על אבחון לקויות למידה. לאחר שבמאמר קודם הוצגו תיאוריות עדכניות על הגדרת לקות הלמידה, במאמר הנוכחי נטען כי עיקר עבודתו של הפסיכולוג המאבחן לקויות למידה היא לשקלל את התמונה המורכבת העולה מהמנעד המורחב של היכולות הנמדדות היום במבחן אינטליגנציה; מוצגות דרכי העבודה העיקריות שמאפשרות לו להגיע לתמונה כזאת.
לקריאת המאמר באתר "פסיכלוגיה עברית" היכנסו: "לקות למידה - לא מה שחשבתם, חלק ב'"
| |
לקות למידה - לא מה שחשבתם / יוסי ארן ארנרייך
הדיון על לקויות הלמידה מעסיק את עולם החינוך והפסיכולוגיה החינוכית מזה מספר עשורים. במקביל, שכיחות המאובחנים כבעלי לקות למידה גדלה בעשורים האחרונים לאין ערוך, ומצד שני עלו עדויות חדשות לכך שמודל לקות הלמידה כפי שהוגדר בעבר אינו תקף. מודלים חדשים להגדרת לקות הלמידה נוסחו, ולקות הלמידה הפכה כללית פחות וספציפית יותר, תוך שימוש במושג SLD, הרווח בספרות בעשור האחרון, ושמשמעותו "specific learning disorder". סביב הגדרות אלו ניטשות מחלוקות רבות, שאינן נקיות מהמאבקים הבין-מקצועיים בין החינוך המיוחד לבין הפסיכולוגיה החינוכית. במאמר שלהלן אנסה לתמצת את הספרות הקיימת ולהציג את ההשלכות הנובעות ממנה.
| |
יעילות זו לא מילה גסה - מבט מהפסיכולוגיה הדינמית / ליאור כהן
בעולם בו אנו חיים כיום, מחקר וטיפול פסיכודינמי על פי רוב לא הולכים יד ביד. בסדנת היום המעניינת בנושא טיפול פסיכודינמי מבוסס ראיות נעשה ניסיון "לסייע למטפלים דינמיים להבחין בין מה שאנחנו רק מקווים שעובד בטיפול פסיכודינמי לבין מה שבאמת עובד", באמצעות הצגת מודל לטיפול דינמי מבוסס ראיות שפותח על ידי שני המרצים.
| |
הפנטזיה על רצח ההורה בגיל ההתבגרות – של מי הפנטזיה הזאת? / דני שראל
פי ויניקוט, מתבגרים זקוקים למבוגר שלא יכחיש ויטשטש את ההרסנות ההתבגרותית, אלא יקבל אותה, יתמודד אתה וישרוד אותה. ההבנה לגבי הצורך בסיוע להורים להתמודד עם האתגר הגדול העומד לפתחם היא היום נחלת רבים וטובים; מאמר זה מבקש להיעזר בתובנות של ויניקוט ואחרים על מנת להפנות את תשומת הלב לתמיכה שנדרשת עבור צוות בית הספר – הסביבה שבה מבלה המתבגר חלק ניכר מזמנו. איך ניתן אם כן לעזור למורים לשרוד את תוקפנות המתבגרים הקשה בלי להיות נקמניים או נוטשים?
לקריאת המאמר באתר "פסיכולוגיה עברית" היכנסו: "הפנטזיה על רצח ההורה בגל ההתבגרות"
| |
התמכרות לקניות / ד"ר אירנה נתנאל ופרופסור פנחס דנון
תקציר: התמכרות לקניות מאופיינת בקניות בלתי מרוסנות אשר מובילות למצוקה נפשית ונזק כלכלי משמעותי. שכיחות ההפרעה באוכלוסיה היא 2-8%, כאשר רוב הסובלות הן נשים. הדחף לקנות מלווה בתחושות שליליות של מתח, חרדה, לחץ ותחושת הקלה לאחר הרכישה. לאחרונה פותחו מודלים טיפוליים שהוכיחו את יעילותם, כגון הטיפול המשולב של תרופות (SSRI), פסיכותרפיה התנהגותית–קוגניטיבית (CBT).
לקריאת המאמר באתר "פסיכולוגיה עברית" היכנסו: "התמכרות לקניות"
| |
ילדים טובים / יעל סיון
אופי הקשרים שאדם יוצר עם הקרובים אליו, והמידה בה הוא חש בטוח בעולם, קשורים קשר הדוק לאופן שבו חוויות איום ופחד נרשמו בנפשו, ולאופן שבו הן יעברו 'מנטזליציה' בטיפול, כך הסבירה בהרצאתה אריאטה סלייד, פרופ' לפסיכולוגיה קלינית והתפתחותית מניו-יורק. סלייד אינה עוסקת רק במקרים שבהם תינוקות או ילדים חשופים למצבים שהם במובהק טראומטיים, אלא באוסף האינסופי של מצבים יומיומיים שיכולים להיחוות כמפחידים.
לקריאת המאמר "פסיכולוגיה עברית" היכנסו: "ילדים טובים"
| |
הפרעת קשב וחיי מין: מה שנשים לא יודעות על הפרעת הקשב שלהן / אילנה רייטקופ
רוב הנשים עם הפרעת קשב וריכוז אינן מודעות להשלכות של הפרעת הקשב על חיי המין שלהן, ולכן רבות מהן חוות חוויות מיניות מתסכלות ובלתי מספקות, מבלי לדעת שחוויות אלה הן תוצאה של הפרעת הקשב שלהן. הן אינן יודעות שהמוסחות השמיעתית, החזותית והמחשבתית שהן חוות בחיי היומיום משפיעה גם על היכולת שלהן לחוות הנאה מינית, כפי שהן אינן יודעות שלקושי שלהן להתמודד עם שעמום ושגרה יש השלכה ישירה על חיי המין שלהן. כדי שתוכלנה ליהנות מחיי מין מספקים, חשוב להגדיר עבור נשים אלה את ההשלכות של הפרעת הקשב על חיי המין שלהן. מידע זה יאפשר להן ליצור תקשורת טובה יותר עם בני הזוג שלהן, וכך להגיע לחיי מין טובים יותר.
| |
סמכות הורית מ- א' ועד ת' - חלק שני: מ"ויתור" ועד "ילדים" / לירון און
לירון און, פסיכולוג חינוכי האמון על גישת "הנוכחות החינוכית", מעניק "טעימות" מן התיאוריה המנחה אותו בעבודתו. "הטעימות", מאורגנות מאלף ועד תו, מתייחסות למגוון נושאים הקשורים ליחסים בין הילד לבין הוריו, תוך דגש מיוחד על הסמכות ההורית וחשיבותה. בחלק זה - שני מתוך ארבעה - מ"ויתור" ועד "ילדים".
| |
התפתחות, למידה ומשחק בגיל הרך / אסתר קבלסון
למשחק בפינות הגן תרומה חשובה ביותר להתפתחותו הקוגניטיבית, החברתית, הלשונית, הרגשית והגופנית של הילד. הורים לעיתים מביעים דאגה מחוסר העניין של ילדם לעסוק בפעילות אחרת מלבד פינות המשחק בגן ומבקשים לדעת כיצד ניתן להוציאם משם ולכוונם ללמידה של "ממש". דאגת ההורים מובנת משום שהם מודעים לדרישות החיים בחברה תחרותית המעודדת הישגיות. מחובתנו כאנשי חינוך להביא לידיעת ההורים כי למשחק בגיה"ר חשיבות עצומה ותרומתו להתפתחות תקינה היא הכרחית. לא זאת בלבד שהמשחק הוא חיוני אלא שלא ניתן לדלג עליו כי הוא הדרך האפקטיבית ביותר וכמעט היחידה ללמידה משמעותית.
לקריאת המאמר באתר "פסיכולוגיה עברית" היכנסו: "התפתחות, למידה ומשחק בגיל הרך"
| |
לדף הבא
דפים:
| |