על Airbnb שמעתי כבר לפני כשנתיים, נדמה לי אפילו כאן בבלוגיה, אולי אצל חגית....
מדובר במיזם שבו אנשים מציעים חדר בביתם או דירה או בית לנופשים במקום שהייה בבית מלון.
יש לזה כל מיני ואריאציות, אבל בשורה התחתונה מה שחשוב זו באמת השורה התחתונה: זה הרבה יותר זול מבית מלון.
במיוחד בארה"ב, שם בנוסף למחיר החדר יש גם מסים על מסים שונים - שמקפיצים מאד את המחיר.
האמת שזה הימור. אנשים מפרסמים את דירתם, בדרך כלל מצרפים תמונות ותיאור של מה יש לדירה להציע, גם בריהוט ואיבזור וגם מבחינת הסביבה, אבל אי אפשר באמת לדעת מה נקבל והאם באמת קיים אמת בפרסום.
מה שעודד אותנו היו המשובים - ה-reviews - שלקוחות כתבו על כל אתר.
בפעם הראשונה שניסינו את העניין זה היה באוקטובר במיאמי, וזה היה מאד מאד מוצלח.
לא שלא היו תקלות קטנות - תמיד יש משהו טעון תיקון, והאמת היא שבעל הבית לא תמיד יודע - והוא תלוי במשוב שהוא מקבל (ולעיתים קרובות לא מקבל) מאורחיו. ברז שדולף, מכונת כביסה שלא עובדת תקין - הם בהחלט תקלות שעלולות לקרות, זה לא נעים אבל אפשר לחיות עם זה.
במיאמי קיבלנו דירה בבניין דירות עם שוער, חניית valet, חדר כושר ובריכה. המטבח היה מאובזר קומפלט וגם חלק מהמוצרים הבסיסיים כמו קפה וסוכר היו בו. זו היתה דירה עם שני חדרי שינה, שני חדרי אמבטיה, וסלון נהדר עם מרפסת עם נוף לים, מרחק דקת הליכה מחוף הים, וכמה דקות הליכה למרכז הקניות המקומי. באמת שלא יכולנו לבקש יותר.
על הדירה שילמנו חצי ממה שהיינו משלמים על שני חדרים במלון (היינו עם בני וכלתי).
ראינו כי טוב, וגם בניו אורלינס החלטנו להזמין לנו דרך Airbnb.
מצאנו בית עם שלושה חדרי שינה (באיזשהו שלב חשבנו שהורי אולי יצטרפו אלינו לטיול הזה), שני חדרי אמבטיה, ובריכה. בתמונות היה גם פאטיו יפה עם גריל. הבית היה ממוקם מחוץ לעיר, בשכונה בשם Arabi, שסבלה מהצפה של מעל ל-3 מטר של מים בזמן ההוריקן קטרינה.
באתר של Airbnb היו משובים מצוינים על השהייה בבית, והמחיר היה טוב, יחסית.
כאשר הגענו לבית ההתרשמות שלנו היתה הדרגתית.
העין החדה שלי מייד זיהתה שהבית לא נקי, אבל רק עם הזמן הבנתי עד כמה.
הרצפות היו דביקות וכך כל המשטחים (שיש, שולחנות....אתם מבינים לבד). מייד פרצתי בניקיון מינימלי כדי שנוכל בכלל לגור שם.
פתחי האוורור של המזגן ויונק האוויר במקלחת היו סתומים מרוב לכלוך.
חלק ניכר מהנורות בבית היו שרופות, כך שהיתה לנו תאורה חלקית בלבד.
במטבח המכשירים עבדו, אבל היו מעט מאד צלחות, כמעט ולא היו כוסות, וכמעט לא היו סירים או מחבתות. או קערות. מה שכן מצאנו בארונות המטבח, בשפע הזוי משהו, היו מכסים. מכסים של קופסאות פלסטיק. מכסים של סירים.
הבחורה שהיתה איתנו בקשר לא היתה בעלת הבית, היא כנראה היתה שכנה שבעל הבית העסיק לניהול הבית.
היא היתה אחות במקצועה ועבדה בלילות. היה נשמעה נחמדה אבל לא באמת היה לה מושג כנראה מה נדרש כדי לנהל בית כזה.
יצאנו החוצה לבדוק את החצר וה....בריכה. אז התברר שהבריכה בכלל אצל השכנים. אולי גם בית השכן היה שייך לאותו בעל בית, אבל זה לא תיאור מדויק של "בית עם בריכה".
הפאטיו עם הגריל שנראה כל כך נחמד בתמונות, התברר שהוא בעצם יושב על החניה של שכנים אחרים...
מי אמר אמת בפרסום?
באותו ערב התברר שהאמבטיה בחדר הרחצה של בני וכלתי סתומה, וגם היא מלוכלכת. היה כבר מאוחר ולא רצינו להפריע לבחורה, אז הם התקלחו אצלנו.
לקח יומיים עד שהיא שלחה מישהו שפתח את הסתימה (והשאיר את הטינופת, והיינו צריכים לפנות אליה שוב כדי שתשלח מישהו לנקות). אגב כל ההתכתבות הזאת היתה דרך האתר של airbnb, כך שהיה לנו תיעוד על הכל.
שלושה ימים שהינו כך בבית, ולאחר שהסתימה באמבטיה נפתחה והיא גם נוקתה - התברר שכלל לא מגיעים לשם מים חמים.
זה היה הקש ששבר את גב הגמל שלנו, יצרנו קשר עם הנהלת Airbnb עצמם ושטחנו בפניהם את כל טענותינו. אמרנו להם שאנחנו לא מוכנים להמשיך לשהות בבית הזה, והנציג שלהם חזר אלינו מייד - אדיב וענייני - והודיע שהוא מקבל את כל טענותינו והוא יטפל בנו.
בשלב ראשון הוא אמר שנמצא לנו בית אחר, ואם המחיר שלו יהיה גבוה מהמחיר ששילמנו, הם (Airbnb) ישלימו את ההפרש.
בשלב שני הוא הודיע שבעל הבית יחזיר לנו את הכסף על הימים בהם לא נשהה בבית (שילמנו הכל מראש).
הוא שלח לנו כמה הצעות, ובאמת אחד הבתים שהוא הציע יצא רק באותו היום לשוק.
התברר שזה היה בית פרטי של בחור צעיר (בשנות העשרים לחייו), שהוא החליט להשכיר דרך האתר בסופי שבוע של פסטיבלים בלבד.
הבית היה חדש, אחרי שיפוץ, מרוהט ומאובזר ברמה הכי גבוהה שיש, ממוקם בשכונה בשם Garden District בניו אורלינס עצמה.
ניכר היה שיש לבחור טעם טוב והרבה כסף. המטבח היה מאובזר ברמה גבוהה, וניכר היה שפרט לשתייה חריפה וחימום במיקרוגל הוא לא משתמש בו. לא היתה מכונת קפה (אביזר שקיים בכל בית ובכל חדר מלון כמעט בארה"ב) אבל היו מלא "סוודרים" לפחיות בירה. שתי מגרות מלאות.
בכל חדר בבית פרט למטבח היתה טלוויזיה. בסלון היא היתה מסוג 4K. וכו כו - הבית היה בית חלומות. המיטות היו נוחות ברמה אחרת. חדרי האמבטיה היו חלומיים. בקיצור - הבית הזה יותר מאשר פיצה על החוויה העגומה ב-arabi.
אבל מה שהטריד אותנו היה משהו אחר לגמרי.
בסוף הטיול כתבנו משובים על שני הבתים. המשובים היו מפורטים ומדויקים אבל מנומסים ועניניים, כאשר עבור הבית המוצלח הוא גם השתמש בסופרלטיבים לשבח הן את הבית והן את בעל הבית - שבא לקראתנו בכל דרך אפשרית. עבור הבית הלא מוצלח הוא כתב שהמנהלת השתדלה לסייע אך בפועל היה זה בית שלא ראוי למגורים במצבו הנוכחי.
המשוב הטוב פורסם מייד באתר Airbnb?
המשוב הגרוע - לא פורסם מעולם.
הפניות ל-Airbnb בעניין הזה לא נענו.
בצר לנו, פנינו לפייסבוק. כתבנו באתר של Airbnb על החוויה שהיתה לנו בבית הזה, על הטיפול המעולה שקיבלנו כאשר התלוננו, אבל תמהנו על כך שה-review שלנו לא פורסם עבור הבית, והוא ממשיך להיות מוצע לציבור רק עם המשובים החיוביים ועם ציון גבוה, שלא משקף את המציאות.
בתשובה קיבלנו את התקנון למשובים של Airbnb, לכאורה מסבירים את אי פרסום המשוב שלנו בכך שהשתמשנו בשפה לא ראויה, מפלה, וכו.
ידענו שלא בזה מדובר וביקשנו מהם שיצביעו במשוב שלנו על המילה או המשפט שגם לפסילתו. עד עכשיו אנחנו מחכים לתשובה.
בינתיים על הפוסט שלנו בפייסבוק הגיבו כבר לקוחות נוספים שהתארחו בבית הזה מאז ונפלו גם הם. הם אמרו שהבית לא ראוי למגורים, והציון באתר והמשובים המפורסמים שם אינם משקפים את זה.
כרגע אנחנו בתחושה שאין קשר בין המשובים והציון באתר Airbnb לבין המציאות - וזה עניין של מזל - הימור ממש - על איזה בית אתה נופל.
מאכזב
מאד מאכזב
וגם כאן כמובן