לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

יוצאת לדרך חדשה


מנסה לנהל סוג של יומן בפתח תקופה חדשה בחיי.

Avatarכינוי: 

בת: 65

Google: 

תמונה




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2014    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

3/2014

הפרדות


לא היפרדות, הפרדות (hafradot)


זו המילה להיום


זו רמת ההקשבה השלישית שלמדנו השבוע


ברמת ההקשבה הזו שומעים שיחות שונות שאנשים מנהלים תוך כדי דיבור


למשל הפרדה לפי נושאים:


אדם מדבר אתי על מערכת יחסים שלו עם מישהו, ותוך כדי שיחה אני שומעת שהוא גם מדבר על המישהו אבל גם על מערכת היחסים שלו עם אמא שלו, ובכלל הוא מדבר על החופש שיש לו או אין לו בחייו....וגם על להיות חלק ממשפחה....


 


למשל הפרדה תחושתית, רגשית: אדם מדבר אלי ואני רואה שמשהו קורה לו בגוף. או בתנוחה שלו או בצבע פניו שמסמיקות, או בדמעות שנבלעות בגרונו או מופיעות בעיניו...יש קשר (התאמה או סתירה) בין המלים שנאמרות לבין התחושות של הגוף באותו הרגע


 


למשל הפרדה הווייתית: אדם אומר לי "אני לא כועס" וכל הווייתו משדרת כעס באותו הרגע.....


 


ועוד ועוד.


מאמן אמור לדעת לעשות הפרדות כאלה כאשר המתאמן מדבר על משהו. 


תרגלנו את זה קצת השבוע, זה לא פשוט. 


ומצד שני - כל אחד שומע הפרדות אחרות, וזה בסדר. אין נכון ולא נכון. 


והמאמן יכול לבחור לאיזו הפרדה להתייחס.....והוא גם יכול לשאול את המתאמן - האם זה נכון שאני שומע שאתה מדבר גם על זה וגם על זה וגם על זה? ואם כן, על איזה מהם אתה רוצה לדבר עכשיו?


 


והמאמן יכול (צריך!) לומר למתאמן - מה קורה לך עכשיו בגוף? מה, מתוך מה שאמרת עכשיו, לדעתך גרם לתחושה הזאת להופיע? מה זה הזכיר לך?


 


וכו


 


ואני יכולה לזהות גם הפרדות ביום יום, בין התחומים השונים של חיי.


השעות שבהן אני מתרגלת אימונים עם משתתפי הקורס (clearway) ועם קרובי משפחתי (שיחות היכרות).


השעות שבהן אני לומדת.


השעות שבהן אני מתעמלת.


השעות שבהן אני קוראת, או כותבת.


השעות שבהן אני מטפלת בנכדים.


השעות שבהן אני מבלה עם T ועם חברים.


השעות שבהן אני צופה בטלוויזיה באיזו סידרה שהקלטנו.


השעות שבהן אני ישנה.


השעות שבהן אני מדברת בטלפון או בסקייפ (עם הורי ובני).


 


מאז שיחת ההיכרות עם אבא ניהלתי כבר שיחת היכרות עם אמא ועם אחי. 


אני מרגישה שהשיחות האלה מקרבות ביני לבין בני המשפחה שלי.


עכשיו סיימתי עם כל בני המשפחה מדרגה ראשונה....ויכולה להתפרס למשפחה המורחבת, חברים....


 


בפגישת האימון שהיתה לי השבוע היתה לי איזושהי תובנה.


עוד לא התעמקתי בזה עד הסוף אבל איכשהו מצאתי קשר בין אופי היחסים בין הורי (בין אמא לאבא) לבין אופי היחסים ביני לבין T.


כבר גיליתי בעבר רמזים על כך שבמקרים מסוימים אני מגיבה אל T כמו בת אל אבא....אבל פה מצאתי משהו חדש. 


גיליתי התנהלות שבה אני מתאימה את עצמי ואת חיי ליוזמות של T, בדומה לאיך שהתאמתי את עצמי ואת חיי להחלטות של הורי


ובדומה לאיך שאמא נאלצה (בחרה?) להתאים את עצמה ואת חייה ליוזמות ולהחלטות של אבא. 


זה הכל התחיל מהחזון - במפת החיים צריך לכתוב חזון. איך אני רואה את חיי בעוד 20 שנה. 


טוב, לדמיין עשרים שנה קדימה למישהי שכבר בת 55 זו בעייה. ישר צצות חרדות בנוגע לבריאות, בנוגע לכך ש-T ואני עדיין בסדר ועדיין חיים...


אבל ניסיתי להתעלם מהאספקט הזה ולחשוב על איך אני רואה את חיינו אם אכן הכל בסדר מהבחינה הזו.


ונתקלתי שוב בקושי שלי להתבונן קדימה, לתכנן.....


"אני זורמת עם מה שהחיים מביאים לי" זה היה המוטו תמיד. "אני מזהה הזדמנויות ואני מנצלת אותן, ועד כה באמת החיים האירו לי פנים בהזדמנויות שהם זימנו לי"......


זה נכון. אבל.


כילדה החיים זימנו לי שוב ושוב שינויים ומעברים. מהרחם לבית התינוקות בקיבוץ, למעברה בירושלים, לקרית יובל, ללוס אנג'לס (וגם שם מעבר בין שלושה בתי ספר שונים), חזרה לרמת אביב ואז להרצליה פיתוח....אינסוף שינויים במקום, בבית הספר, בשכונה, בחברה, בתרבות, בשפה....


אינסוף התחלות חדשות, הסתגלויות חדשות, פרידות חדשות....הילדה שהייתי המציאה את עצמה קצת מחדש בכל מעבר שכזה.


למדה לשרוד. להתמודד. למצות את המיטב מכל מקום חדש. להתערות בחברה. להצליח. לשגשג. 


מעניין שלא הפכתי מופנמת ומנותקת אלא כן השקעתי בכל פעם מחדש בחברויות, בלימודים, בחוגים, בחיים.....


אבל למדתי שלא אני קובעת. מעולם כמובן לא התייעצו עמנו, הילדים, אם לעבור, לאן או מתי. 


קבעו עובדות בשטח ואנחנו היינו צריכים להסתדר. והסתדרנו. אני אפילו יותר מאשר אחי.


וזה הופנם. זה הפך לדפוס.


לא אכנס לזה עכשיו אבל התחלתי להבין שבאופן גורף אני לא מתכננת קדימה כי אני מודעת יותר מדי שלא משנה מה אתכנן, דברים יקרו ואני אתאים את עצמי למה שקורה. 


התחלתי גם להבין שאני חוששת מהאכזבה. למה לתכנן אם בסוף זה ישתנה, ישתבש...ואתאכזב?


ומצד שני הרי הוכחתי לעצמי כל השנים שאני מסתדרת בסופו של דבר בכל מצב....אז איך בכל זאת נדמה לי שאני חוששת מהאכזבה?


בקיצור - יש הרבה עבודה לעשות על התובנה הזו, אבל מדהים שהיא עלתה, ובשלב כל כך מוקדם באימון ...טוב - זו לא הפעם הראשונה שאני מתאמנת, אפשר לומר שאני די בשלה...


 


שבוע חדש מתחיל, שעון קיץ התחיל, האביב התפרץ לגמרי בגינה שלי ובכל מקום....שבוע טוב חיוך

נכתב על ידי , 29/3/2014 19:31   בקטגוריות אימון, הקשבה, מערכות יחסים, משפחה  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-1/4/2014 22:36
 



שיחת ההיכרות עם אבא שלי...


אתמול בערב סוף סוף התקיימה שיחת ההיכרות עם אבא.


זאת אחרי שקיימתי  3 שיחות clearway עם בן כתתי כהכנה לכך.


הכנתי לי "הוויות" לשהות בהן במהלך השיחה: רציתי שבשיחה איתי הוא יפגוש מישהי אכפתית, מכילה, תומכת, חמה וחומלת.


רציתי להביא לשיחה הקשבה אמתית ומוחלטת.


הכנתי לי כלי עזר למקרה שלא אצליח להישאר בהוויות האלה במהלך השיחה: נשימה והקשבה למה שמתחולל לי בגוף בזמן שהוא מדבר.


אופציה לבקש ממנו לעשות הפסקה, ולהמשיך מאוחר יותר, אם אפילו הנשימה לא תחזיר אותי להוויות שבחרתי....


אבא לא ידע מה אני מתכננת לשאול אותו. הוא חשב שאתחקר אותו על ההיסטוריה של חייו, וניסה להיזכר בשמות כל החברות שהיו לו לפני אמא...


כתבתי לי תוך כדי שהוא דיבר, ושיקפתי כמיטב יכולתי את מה שאמר. 


שאלת ה"מה שלומך" משתרעת על עמוד וחצי (A4) כתב קטן וצפוף. שלומו בסדר בסך הכל, לפעמים למעלה ולפעמים למטה.


הוא פירט מה שלומו כאשר הוא למעלה. העיתונים שהוא קורא, ההתעמלות (כמה פעמים ביום), הפודקסטים שהוא שומע, מה מעניין אותו, מה מעסיק אותו. כאשר הוא איתנו, עם הנינים, כאשר הוא מרגיש שהוא נחוץ ועוזר.


הוא פירט מתי הוא למטה - כאשר יש תשלומים לבצע, כאשר משהו בסבך הביורוקרטיה משתבש והוא נלחם לפעמים שבועות כדי להוכיח שקרתה טעות ולגרום לרשות כזו או אחרת להודות בכך (ולתקן). בזמנים האלה של ה-down הוא עסוק בלהיזכר בעבר. וגם אז, זוכר רק את הטוב. את הפרוייקטים המהנים והמאתגרים בעבודה בתקופות השונות, לא את הבוסים המעצבנים והחיכוכים האינסופיים שתמיד נקלע אליהם איתם. הוא מודה שהיה וכחן מגיל קטן, ושרוב הבוסים שהיו לו לא ידעו להתמודד עם זה, לפחות לא כפי שהוא היה צריך. הוא ציין 2-3 בוסים במהלך ההיסטוריה שהכירו בערכו וידעו להסתדר איתו. הוא סיפר על הנפילה הגדולה שחווה כאשר פוטר (בגיל 75) ובמהלך 4 שנים המשיך לשלוח קורות חיים ולנסות ללכת לראיונות עבודה ולהתקבל איפשהו. על מפח הנפש שוב ושוב כאשר נדחה על הסף או בעקבות ראיון עבודה לא מספיק משכנע.


בשאלת "מה אתה מצפה ממני כבתך" אני מודה שעלו בי תחושות ילדות מוכרות ולא חביבות.


"שתהיי מאושרת כל החיים". לכאורה ציפיה נהדרת. בתכל'ס זו באמת היתה מבחינתי "דרישה" משניהם, גם מאמי. "את שמחה? את מאושרת?" ואם לא אז לא עמדתי בציפיות. אי אפשר תמיד להיות מאושרת או שמחה....האם נכון בכלל לדרוש את זה? 


"שתמשיכי להתפתח כמו שעשית עד היום" - זה נשמע לי בסדר. ואז הוא הרחיב איך מעולם לא חשד שאני לא נהנית בעבודת המחשבים, כי עשיתי אותה כל כך טוב. שמעולם לא הבין בשביל מה אני לומדת רייקי, עיסוי שבדי, רפלקסולוגיה, אסטרולוגיה, תיקשור וכו - אבל שמח שאני לומדת דברים שמעניינים אותי. בכל מקרה הציפיה שלו היתה " שתהיי גאונית בכל תחום שמעניין אותך". לא פחות. גאונית? למה? (מהדהדת לי בראש השאלה הקבוע אחרי כל מבחן: "קבלת 98? על מה ירדו לך 2 נקודות?"...)


הוא בחר לומר לי מה הוא לא מצפה ממני. הוא לא מצפה שאסעד אותו ואצמד אליו בחודשיו האחרונים כפי שבני דודיי עשו עם דוד שלי (אחיו).


הוא מצפה שאהיה ערה להחלטות הכלכליות של T, למרות שהוא רציני ואבא סומך עליו, אבל שאשים לב אם מתקבלת פתאום החלטה חפוזה, שה-Input שלי יכול להחזיר לקו הנכון.


הוא מצפה שאהיה בריאה, שאוכל נכון (לדעתי אנחנו - T וגם אני - לא אוכלים מסודר מספיק)... שאקח ברצינות את ההתעמלות כמו שאני עושה בשנים האחרונות. "לא מפריע לי שאת שמנה. את בכל זאת יפה על אף השומן, גם בפנים וגם בגוף".


הוא מצפה שאצליח באימון, יודע שיש בי את התכונות הדרושות.


מזל שלא צריך להתייחס לציפיות בשאלה הזאת. רק להקשיב, לשקף, לנשום, ולעבור לשאלות הבאות.


בשאלת "מה חשוב לך בחיים" ענה שקט, רוגע , ואז פירט - שקט כלכלי ורוגע מבעיות היום יום. קשר משפחתי חשוב. לו. אין לו צריך בקשר עם זרים. נראה לי שהוא לא התכוון זרים זרים, אלא מכרים, חברים. אחרי כן תיקן - הוא אוהב להתרועע עם חברים, בתנאי שלא מתפתחים ויכוחים דרמטיים. ככלל הבנתי שוב במהלך השיחה הזאת, מה שידעתי כל חיי אבל פחות הקדשתי לו מחשבה בשנים האחרונות, שהוא לוקח דברים כמו פוליטיקה ואירועים בעולם בכלל (ובארץ ובארה"ב בפרט) מאד אישית. הוא מדבר על אובמה, למשל,  מתוך הזדהות מוחלטת, ודרך הדיבורים שלו הצלחתי לדלות ערכים שחשובים לו כמו צדק, צדק חברתי, ביטחון לאומי ("לא אכפת לי שה-NSA יקראו לי את המיילים או יצותתו לשיחות שלי אם זה ימנע את התקפת הטרור הבאה").


כששאלתי אותו מה הוא למד על עצמו בשנה האחרונה הוא סיפר שהוא הבין סוף סוף (בעיקר בעקבות מותו של אחיו) שהוא זקן, שהוא קרוב לסוף הדרך, שאין לו מה להמשיך לחפש עבודה או תעסוקה כלשהי....ואז הוא סיפר שניסה בכל מיני מקומות ובכל מיני דרכים להתנדב - והושב ריקם.


הוא חושב שלו היה בארץ היה מוצא הזדמנויות להתנדב, שאינו מצליח למצוא שם. אבל אמא לא רוצה לחזור ארצה.


הוא הבין שכל דחייה כזו של מקום עבודה או אופציה להתנדבות שחקה לו את הכבוד העצמי ואת הדימוי העצמי והכניסה אותו יותר ויותר לדיכאון.


כששאלתי אילו דברים, לו היו קורים פתאום, היו משפיעים באופן משמעותי על חייו הוא אמר "אם אקבל עבודה" שלוש פעמים. ובסוף אמר גם "אם אחזור ארצה". 


לשאלה במה אתה גאה בחייך, ענה שבנו, ילדיו, ובמשפחותינו. הוא גאה גם בהחלטות שקיבל במהלך חייו, ושהוא יודע שכל מעבר (ארץ, מקום עבודה) הקפיץ אותו הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית. לפעמים קשה לו עם העובדה שמעולם לא הוציא תואר אקדמי, אבל עובדה שהצליח מצוין גם בלי זה. הוא גאה שמבחינה כלכלית הוא נמצא ב-15% העליון (באמת?!) של האוכלוסיה בארה"ב. 


על מי הוא סומך, למי היה פונה בעת צרה? על אמא שלי, בגלל אהבתה אליו, מסירותה, ההיכרות שלה אותו יותר מאשר הוא מכיר את עצמו, נדיבותה, שתגרום לה לעשות עבורו הכל כדי לעזור. 


עלי, כי אני אכפתית (יש! הצליחה לי ההווייה!), מעוניינת, זמינה עבורו, הגונה ומעריכה את כל מה שקיבלתי מהם, לא מנצלת שום דבר לרעה.


על אחי מאותן סיבות (למרות שהוא פחות זמין ממני...)


על T בגלל נדיבותו, נאמנותו ומסירותו למשפחה.


על גיסתי - גם כן בגלל נאמנותה, מסירותה והאכפתיות שלה. 


לשאלה מי נותן לו השראה? ענה אובמה, בגלל נחישותו, כושר התמדתו, יכולתו לקבל החלטות.


הוסיף גם את אח שלו (דוד שלי), כי היה ישר, מתמיד, נחוש, ידע לבחור את האישה הנכונה, היווה דוגמא עבורו גם בעבודתו וגם כאיש משפחה.


בחירתו האחרונה היתה מפתיעה ומעניינת: דון קישוט. דון קישוט נתן לאבא שלי השראה. האמת, מתאים...מה זה מתאים! הוא דיבר על גבורתו וגם על נחישותו של דון קישוט, הוא דיבר על נצחיותו.....


שתי השאלות הללו (על מי אתה סומך, ומי נותן לך השראה) - הן שאלות מראה. הן מספרות לאדם על עצמו, כי התכונות שהוא אוהב ומעריך אצל אחרים, הן בעצם התכונות שלו עצמו. לרוב האנשים קשה לראות את זה או להסכים עם זה....


 


בקיצור התקיימה השיחה שלא ידעתי איך תהיה ולא ידעתי איך לאכול אותה, והיה בסדר.


היו קטעים שהופעלו אצלי "מתגים" מילדותי הרחוקה, דברים שאני יודעת שעדיין לא ניקיתי....אבל התמודדתי עם זה לא רע.


נשמתי. ושוב נשמתי.


אז יאללה, להתכונן לשיחת היכרות הבאה.....

נכתב על ידי , 14/3/2014 16:17   בקטגוריות אימון, הקשבה, מערכות יחסים, משפחה, משפחה לא בוחרים  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-27/3/2014 15:37
 



עוד כמה משפטים שגורמים לי לחשוב...


כל אחד שואף בסך הכל להרמוניה, רווחה אישית ושקט נפשי

 

התייחסותי למה שנוכח כאן ועכשיו מקרבת אותי לעצמי באופן שהוא בלתי תלוי בנסיבות חיי

 

מה שמגביל אותי נוכח ומשתקף בתודעתי, בגופי, בכל תחומי חיי

 

ה"חיים" מתרחשים בפער שבין מה שיש לי לבין הציפיות שלי מעצמי

 

כדי להרפות מרגשות שאוחזים בי, קושרים אותי, עלי להתבונן פנימה, להקשיב לתחושות הגוף, לשהות איתן, ואז תתחולל התקרבות והיכרות שלי עם עצמי. מתוך ההתקרבות הזאת יווצר החופש להיות, ותיווצרנה אפשרויות חדשות לחלוטין. 

 

להיות נקיה משמעו להיות ישרה עם עצמי. להיות קשובה למי שאני, ללא האשמה וללא אשמה.

 

גדולתו של כל אדם נמצאת כבר בתוכו פנימה, אבל היא מוגבלת על ידו. 

 

הדבר העיקרי שנשחק במהלך חיינו הוא הרצון החופשי שלנו.

 

נכתב על ידי , 12/3/2014 09:20   בקטגוריות אימון  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של empiarti ב-14/3/2014 14:49
 



לדף הבא
דפים:  

51,124
הבלוג משוייך לקטגוריות: משפחתי וחיות אחרות , תינוקות , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לempiarti אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על empiarti ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)