לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בלוג הסיכומים של *~*PICHI*~*


בבלוג זה יתפרסמו סיכומים שונים במקצועות שונים לפי הצורך שלי P: מי שירצה לתקן סיכומים שירגיש חופשי להגיב

כינוי:  pichi

בת: 35

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


6/2006

היסטוריה לימודי חובה חלק ב- תקופה ראשונה- גרסה שניה


תקופה ראשונה בין שתי מלחמות עולם

 

ארהב והיהודים בה בין שתי מלחמות עולם

א.      שנות העשרים

בשנות ה20 עברה ארהב תהליך של שגשוג ופריחה בכל תחומי החיים. השפע התבטא בצריכה רחבת היקף של מוצרים. גברה האמונה שכל אחד יכול להנות מהשפע. המפלגה הרפובליקנית זכתה ברוב מוחץ בבחירות ב1920 והעמידה שלושה נשיאים ששלטו ברציפות: וורן הרדינג, קלווין קולידג' והרברט הובר. הרדינג מיהר להכריז עם היבחרו כי אמריקה שבה לנורמליות. הממשל שב לדרך חיים המושתתת על חופש ויוזמה פרטית. אמריקה פנתה עתה לעבר סוג חדש של קפיטליזם אשר שם דגש על תרבות הצריכה ובראש ובראשונה על ייצור סחורות במחיר שווה לכל נפש.

הגברת הצריכה: הייתה ססמת הקפיטליזם של שנות ה20 אשר התיימר להפוך את אמריקה לגן עדן.

הממשל הכריז חד משמעית על מדיניות אי התערבות המשק ונמנע מכל גילויי יוזמה. הרווחים של החברות הגדולות הרקיעו שחקים ודבר לא עצר בעדן להתעשר. שוק מוצרי הצריכה צמח במהירות והציבור הרבה לרכוש מכל הבא ליד. בד בבד החלו מתגלים בחברה האמריקאית תופעות של שמרנות והסתגרות.

במדינות החוץ שבה ארהב למדיניות הבדלנות (אי מעורבות בנעשה במקומות אחרים) שאפיינה אותה לפני מלעהח 1. הדבר בא לידי ביטוי בעימות הקשה של הנשיא וילסון עם הקונגרוס שלא רצה לאשר את הסכם ורסאי. ביטויים נוספים למדיניות הבדלנות: חקיקת חוקי הגירה נוקשים (חוקי ג'ונסון 1924) ואי הצטרפות לחבר הלאומים. לאחר המלחמה שב הממשל הרפובליקני והטיל מכסי מגן על מוצרים מיובאים. להטלת המכס הייתה חשיבות מכרעת בתחום הצריכה היא הביא להקטנת היבוא ולגידול בביקוש למוצרים מקומיים וכתוצאה מכך לגידול משמעותי ביצור המקומי והקיף התעסוקה.

שנות ה20 היו אפוא עשור של ניגודים. המונים הממלאים את בתי הקולנוע משקיעים בבורסה וקנים מכל הבא ליד ונהנים משפע כלכלי מצד אחד וגילויי נייטיביזם (שנאת מיעוטים), רדיפות על רקע גזעני (כנופיית ה קו קלוקס קלאן בדרום ארהב) , חוק היובש, משפט הקופים ופרשת סאקו ואנצטי מצד שני.

ביטויים בולטים לקדמה וחדשנות שפע וצמיחה כלכלית

מאז המציאו האחים רייט את המטוס (1903) התפתחה תעשיית המטוסים במהירות. צרלס לינדנברג חצה לראשונה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד ואמריקה הריעה לו בהתלהבות במסע הניצחון שערך בניו יורק כעבור שלוש שנים הריעה אמריקה לאמיליה ארהארט הטייסת הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי.

את האופטימיזם החברתי כלכלי ביטא הנשיא הרפובליקני הובר אשר שיבח את השיטה האמריקאית המבוססת על יוזמה פרטית ועל שיוייון הזדמנויות. הוא טען שרק באמריקה בה הכל מתבסס על אינדבידואליזם בלתי מוגבל ניתן להגיע לגן עדן בו אנשים יהנו מרמת חיים גבוהה ושוב לא ידעו רעב מהו.

עולם השעשועים קרץ לכולם והקולנוע ביטא את הערכים החדשים כוכבי האיגרוף והבייסבול הפכו לאלילי הציבור. תעשיית הסרטים שגשגה ומליוני אמריקאים מילאו את בתי הריאנוע כדי לצפות בגיבוריהם. הוליווד הפכה לחלומם של מיליונים תעשיית הקולנוע נשלטה ברובה ע"י יהודים שהיגרו בצעירותם מרוסיה הצארית.

גיבור אמריקני אחד היה המיליונר הנרי פורד, יצרן המכוניות. סיפורו סימל את התגשמות החלום האמריקאי והיווה הוכחה ליכולת האדם להצליח בזכות יוזמה עצמית וכושר המצאה. מליוני אנשים קנו את מכונית פורד שלו במחיר השווה לכל נפש וטיילו להנאתם בכבישי המדינה. נסיעה באוטומוביל הפכה לספורט לאומי

ארהב הפכה למדינה המובילה בייצור המכוניות שסיפקה מקומות עבודה רבים לתושבי העיר:

המפעל היה אחראי לכל השירותים שהעניקה העיר לתושביה: דיור חינוך בריאות תרבות ובידור. תעשיית הרכב הביאה גם לצמיחת תעשיות לוואי כמו זכוכית גומי וסלילת כבישים.

להגברת הניידות היו השלכות על החברה האמריקאית היא עודדה את צמיחת הפרברים ואיפשרה לאזרח לגור במקום אחד ולעבוד במקום אחר. עתה ניתן היה לבלות בערים הגדולות עד השעות הקטנות של הלילה. ואכן מרכזים עירוניים התמלאו בהמוני אדם שהגיעו מן הפריפריה.

ביטויים בולטים לריאקציה והסתגרות אמריקה לאמריקאים, לצד תמונה זוהרת זו צמחו גם תופעות אחרות שהציגו את פניה הפחות יפות של אמריקה בשנות ה20 גזענות ושנאת אדם.

סיפורו האישי של הנרי פורד היה לדוגמה ולמופת לאזרחי ארהב אך היו בדמותו גם היבטים זוהרים פחות הוא שילם לפועליו שכר הנמוך במחצית משכר המינימום והטיל עליהם אימה לבל יעזו להתלונן הם נאלצו ללחוש את תלונותיהם. פורד היה גזעני ואנטישמי הוא האמין בהימנות הפרוטוקולים של זקני ציון ופירסם מאמרים אנטישמיים בעיתון שבבעלותו.

 

ב.       המשבר הכלכלי הגדול- גורמי המשבר, ביטוי המשבר וניסיונות הממשל הפדראלי להתמודד עם המשבר עד 1932. בקיץ 1929 הכריז הנשיא הובר כי אנחנו קרובים לניצחון סופי של העוני יותר מאי פעם. בקרוב נראה את היום בו ימוגר סופית העוני באומה זו. חודשים ספורים לאחר מכן ב29 באוקטובר 1929 יום שלישי השחור התמוטטה הבורסה בוול סטריט ניו יורק כך החלה תקופת המשבר הכלכלי הגדול שנמשכה למעלה מעשר שנים. המשבר הלאומי שהפך עד מהרה למשבר עולמי ממנו סבלו ארצות רבות ברחבי העולם הביא לקריסת הכלכלה. מדיניות האי התערבות הוכחה כבלתי ישימה. המשבר גרר אחריו גלויים קשים של מצוקה, למרות כל אותם גילויים קשים לא התממוטטה הדמוקרטיה האמריקאית והזעזועים הקשים שהתחוללו במערכות הפיננסיות והחברתיות לא הביא להתפוררות מוסדות הממשל. תהליכים כלכליים שונים אשר התפתחו בשנות ה20 נתפסים ע ידי היסטוריונים כסימנים מוקדמים למשבר שעמד בפתח.

גידול בערך המניות בבורסה ללא כיסוי ראלי: מליוני אמריקאים קנו מחברות שפרסמו מאזנים המצביעים על רווחים מרקיעי שחקים, בינהן ג'נרל מוטורס. המשחק בבורסה הפך למעין תחביב לאומי. בדרך זו ניתן היה לכאורה להרוויח כסף רב בקלות ובמהירות. מכיון שמאזני החברות הצביעו על רווחים עצומים, קיבלו בעלי המניות דיבידנדים (אחוזים מהרווח) גבוהים. הבנקים מצדם הלוו כספים רבים לקניית מניות. הביקוש הגדול העלה עוד ועוד את שערי המניות, אולם בלא כל כיסוי ראלי. כאשר התמוטט שוק המניות הפסידו המשקיעים בן לילה סכומי עתק אצל רובם מדובר בכל חסכונותיהם.

מיעוט השקעות הון בענפים יצרניים : הכלכלה האמריקנית סבלה מחוסר איזון כיוון שהמטרה הייתה להעצים רווחים הרי שבהעדר כדאיות לא התבצעו השקעות הון בענפים חשובים כגןו תעשית הטקסטיל, תעשית מסילות הברזל, כריית מכרות פחם, שהיו נתונות במשבר חמור. במגזרים נחשלים אלו הועסקו מיליוני אמריקנים שלא נטלו כל חלק בחגיגת השגשוג הכלכלי.

פערי הכנסה עצומים: נמצא כי למרות השגשוג לא עלה שכר העובדים בשיעור משמעותי. הממשל הפדרלי אומנם הזרים הון לשוק כדי להגדיל את כוח הקניה אולם ההכנסות התרכזו בעיקרן בידי שכבה קטנה מאוד ועשירה מאוד. בני המעמד הנמוך היו כ40 אחוז מהאוכלוסיה והחזיקו בכ10 אחוז מההון הלאומי. מנגד היוו בני המעמד הגבוה כחמישה אחוזים מהאוכלוסיה, אל ריכזו בידם כ34 אחוז מההון שבידי הציבור.

צמצום היצוא: בשנות ה20 הצטמצם הסחר העולמי עקב הטלת מכסי מגן גבוהים

 מדינת אירופה הטילו מכסי מגן כדי להגן על המוצרים המקומיים וארהב עשתה זאת כדי לעודד את החברות התעשייתיות הענקיות. כתוצאה מכך נבלמה תנופת היצוא של ארהב ונמנע ממנה לשווק לאירופה את עודפי היצוא שלה. התוצאה המיידית הייתה ירידה ברווחיות, סגירת מפעלים והפחתת הפעילות הבנקאית. לדוגמא ענף החקלאות. מחירי התוצרת החקלאית אשר זינקו גבוהה במהלך מלעהח 1 גרמו לחקלאים להתפתח

ולהרחיב לאחר המלחמה את שטחי הגידול. לשם כך נטלו הלוואות גדולות ומכבידות מן הבנקים. בניגוד לציפיות, בשנות ה20 צנחו מחירי המוצרים בשם עודפי גידול, והחקלאים נקלעו למצוקה קשה. הטלת מכסי המגן לא הועילה לענף אלא פגעה בו. החקלאות הייתה מבוססת במידה רבה על יצוא, אשר קטן במידה ניכרת כאשר מדינות אירופה הלכו בעקבות ארהב והטילו אף הן מכסי מגן. הכנסות הענף ירדו במידה ניכרת גם בשל העובדה שלמוצרי החקלאות האמריקאית קמו מתחרים חדשים וזולים יותר : בקנדה, אוסטרליה ורוסיה.

עודפי יצור: קצב הייצור של המשק האמריקאי היה גבוהה מיכולת הקניה של האזרחים. מפעלים רבים יצרו ללא הרף וללא פיקוח. אומנם כוח הקניה של האזרחים גדל אך לא באותו קצב. וכך נוצר מצב שהייצור עלה על הביקוש. בשלב מסויים האטו המפעלים את קצב היצור בשל עודפים שהצטברו בשווקים והדבר הוביל לפיטורי עובדים. ההיסטוריונים חלוקים בדעתם לגבי מידת השפעתה של התמוטטות הבורסה על פרוץ

 המשבר. יש הסבורים כי ההתמוטטות הייתה בבחינת כדור שלג שהחל מתגלגל וגורף אחריו את המערכת הכלכלית כולה למשבר חמור. חסידי האסכולה טוענים כי קיים מחזור עסקים של שפל וגאות והמשבר הוא בגדר תופעה טבעית החולפת מאליה. הם משתמשים במונח מחזורים המרפאים עצמם שמשמע כי מנגנון הכלכלה המבוסס על היצא וביקוש מווסת עצמו באופן טבעי ואין צורך בהתערבות מבחוץ. גישה זו מגינה על מדיניות אי התערבות של הממשל ואינה תולה בה את האשמה לפרוץ המשבר. לעומתם יש הסבורים כי התמוטטות הבורסה היא רק אחד הגורמים לפרוץ המשבר. לפי גישה זו לפרוץ המשבר קדמו עיוותים בכלכלה האמריקנית , כמו פערי הכנסה עצומים בין עניים ועשירים, מצוקתו הקשה של ענף החקלאות, הצמצום הבולט בהיקף הייצוא האמריקאי ושערו הגבוה של הדולר ביחס למטבעות האירופאים.

חסידי אסכולה זו גורסים כי דברים אינם מתרחשים סתם כך ויש סיבה לכל דבר שקורה. הקלקולים שהתרחשו בכלכלה האמריקנית היו בגדר סימנים מוקדים לעומד לקרות. התערבות נבונה מצד הממשלה עשויה הייתה למנוע את המפולת או לפחות למתנה.

גילויי המשבר: התוצאות היו קשות מנשוא: סגירת מקומות עבודה, פיטורי עובדים, מקרי התאבדות רבים של אנשים שאיבדו את רכושם בן לילה. התמוטטות המערכת הבנקאית עקב היסטריה של אנשים שמשכו את כספם מן הבנקים, חובות גדולים של לקוחות שקיבלו אשראי עצום לרכישת מניות שאינן מסוגלים להחזיר את חובם עקב הירידה החדה השווי המניות שבידם. סגירת בנקים שהביא לצמצום כמות הכסף שבידי הציבור, הקטנה של היצוא וכן הקטנת ההכנסה הלאומית .

המשבר שיבש את חיי היומיום את צורת החשיבה את תחושת הגאווה המסורתית של הציבור האמריקאי הוא הבליט את העוני וחשף אמריקה רעבה . תופעה אופיינית לתקופת השפל היתה פריחתם של משכנות עוני עלובים, פחונים וצריפונים ליד ערים גדולות צמתי דרכים ומסילות ברזל שזכו לכינוי הוברוויל באותן ערים התגוררו בחוסר כל מאות אלפי נוודים ומשפחות. המצוקה השפיעה על כל רובדי האוכלוסיה. גברים נאלצו להתמודד עם תחושת חוסר האונים והמצוקה, נשים עמדו אובדות עצות נוכח רעב ילדיהן, נערים נשרו מבית הספר זקנים איבדו את קצבתם ונפגעו קשה יותר מאשר חלקי האוכלוסיה, קבוצת מיעטוים הידרדרו לאלימות.

היבט פסיכולוגי: תחושת השפלה ועלבון הייתה הסממן הבולט של השפל. מיליוני אמריקאים נותרו מתוסכלים וממורמרים כשיותר מכל העיקה עליהם תחושת ההשפלה וחוסר האונים. הם היו רגילים לגלות יוזמה פרטית גאווה ובטחון, עתה לא ידעו כיצד להתמודד עם המציאות הקשה.

היבט חברתי: הסרטים ההוליוודים שנוצרו בהמהלך שנות המשבר הכלכלי לא הציעו רק בריחה והסחת דעת מהזמנים הקשים אלא גם העבירו מסרים שביטאו את מהות המשבר החברתי שפקד את ארהב. רבים מהם הדגישו את הרעיון הדמוקרטי של חופש הפרט ושיוויון בין בני האדם. הם היו גם ביקורתיים כלפי השיטה שלא הוכיחה את עצמה ועל כך ששלטון החוק והסדר קרסו. למסכים יצאו סרטי גנגסטרים פופולריים כמו אויב העם או הקיסר הקטן בו מופיע אדם הנאבק נואשות בסביבה קשוחה. סרטים אלו רמזו שפוליטיקאים חסרי כשרון ומושחתים שוטרים ובעלי הון אשמים בפשע המאורגן לא פחות מהגנגסטרים. סרטים אלו שחזרו שוב ושוב על המוטיב של פוליטיקאים ציניים ומושחתים המנצלים את הזמנים הקשים לצרכיהם.

היבט פוליטי: השפל השפיע על יחסי הכוחות בין הרפובליקנים והדמוקרטים. בשנות ה20 תמך רוב הציבור האמריקאי ברפובליקנים, אלא שעם פרוץ המשבר, כאשר לא הצליחה ממשלתו של הנשיא הרפובליקני, הובר להתמודד עמו ולמצוא מוצא חיפש הציבור המתוסכל מנהיגות חדשה והעביר את קולו למפלגה הדמוקרטית.

השקפת עולמו הכלכלית חברתית של הובר התבססה על אי מעורבות של הממשל בחיי האזרח. הוא האמין במשק קפיטליסטי הפועל על פי כוחות השוק הקובעים את היצע והביקוש הדאגה לרווחת הפרט אינה מעניינו של הממשל  אלא של חברות צדקה וולנטריות. לפיכך נמנע ממדיניות של מתן סעד בקנה מידה נרחב.

עם פרוץ המשבר האמין הובר בשיתוף פעולה מרצון בין הממשל לבין הגורמים הכלכלים וניסה לשכנע את ראשי העסקים הגדולים לשמור על שכר עבודה יציב ולהמשיך ביצור. משלא נענו דרישותיו וכאשר התברר כי מדובר במשבר הכלכלי החריף ביותר שידעה ארהב החל לגלות מעורבות רבה יותר בנעשה . הוא יזם עבודות ציבוריות החליט על קיצוץ במיסים והציע דחיית חובות על חובות המלחמה לא רק לארהב אולם הצעתו נדחתה עקב התנגדות צרפת שציפתה לפיצויים מגרמניה בנוסף עודד הנשיא מדיניות נוחה של אשראי ורכש כמויות גדולות של חיטה וכותנה כדי לשמור על מחיר יציב אולם מכיוון שלא נעשו צעדים לצמצום היצור נותרו מחירי המוצרים נמוכים מאוד. לרבות מתוכניותיו נדרש אישור בקונגרוס אך זה סירבה לתמוך בהצעותיו. תדמיתו של הובר נפגעה קשות עקב פרשת " צבא הבונוס" חיילים אמריקאים ותיקים שלחמו המלהעח 1 ביקשו מהקונגרוס שיקדים את תשלום הבונוס של תקופת שירותם. הקונגרוס סירב להקדים את התשלום וגיבורי המלחמה החליטו להפגין נגד החלטתו המפגינים התמקמו ברחבת הקונגרוס והקימו מאהל. הובר הורה למשטרה לפזרם בכוח ובמהלך הפיזור האלים כמה מהם נהרגו והיוו ביטוי בולט לניכור של הנשיא לבעיות העם. הובר הפך אפוא לקורבנה של מדיניות אי התערבות שכה העריץ. אמריקה הייתה זקוקה כעת לפתרונות נחרצים יותר.

ג.        מדיניותו של פ' ד' רוזוולד- המערך החדש (ניו דיל), עקרונות דרכי מימוש, תוצאות והשפעות.

בבחירות שהתקיימו ב1932 התמודד הנשיא הובר הרפובליקני מול רוזוולט המועמד הדמוקרטי על נשיאות ארהב. הובר למרות מאמציו הנרחבים לבלום את השפל איבד את אמון הציבור. רוזוולט הפגין בטחון עצמי ואופטימיות והציע לעם האמריקאי לפתוח דף חדש. לאחר שנבחר ברוב עצום ניגש רוזוולט לטפל במשבר כאשר בפניו עומדות שתי מטרות: 1. החזרת אמון האזרחים במוסדות השלטון ובכלכלה האמריקאית.

2. שינוי בתפישת תפקידי המדינה: עליה להיות מעורבת יותר בכלכלה ובחברה.

רוזוולד לא פעל לפי תוכנית מוכנה מראש . הניו דיל היה אוסף של תקנות וחוקים חלקם אף סתרו זו את זו. הנשיא האמין כי הפתרון יגיע בדרך של ניסוי וטעייה עד שתושג התקדמות בכיוון הרצוי. בנאום ההכתרה שלו הוא אמר: הדבר היחיד ממנו יש לפחד הוא הפחד עצמו. כל מדיניותו כונה להגביר את האמון של הציבור בממשל. המדיניות החדשה נועדה לערוך שינוי יסודי תוך שמירה על עקרונות הכלכלה הקפיטליסטית. המדיניות התבססה על שלושת הR : REFORM רפורמה, RECOVERY שיקום ו RELIEF סעד.

הרפורמה נגעה לשוק הכספים. הדולר נותק מבסיס הזהב וערכו נקבע על כוחות השוק. האפשרות להדפיס כסף שלא על פי כמות הזהב שבידי המדינה גרמה לירידת ערך הדולר אך אפשרה לממשל לממן את פעולותיו.

כל זה נעשה לשם הגדלת כוח הקניה של הציבור. הרפורמה חלה גם על פעילות הבנקים ושוק המניות. הבנקים נסגרו ונפתחו מחדש תחת פיקוח ממשלתי. שיקום המשק האמריקאי נעשה אף הוא תחת פיקוח ממשלתי. חוק השיקום החקלאי נחקק כדי לגרום לחקלאים לצמצם את כמות היבול. לשם כך הזרים הממשל סכומי עתק בכדי לסבסד את החקלאים אשר נאלצו להשמיד את תוצרתם העודפת כדי שהשוק לא יוצף בסחורה זולה. פרוייקט עמק טנסי היה ניסוי ראשוני וחריג של יוזמה ממשלתית המנצלת את המשאבים הטבעיים של אזור נחשל מפתחת אותו מכל ההיבטים בעזרת ידע מדעי המצאות טכנולוגיות וראיה עתידנית. במסגרת המבצע הוחל בחפירות תעלות ניקוז ליבוש הביצות ונבנו בכרים ענקים אשר ספקו חשמל זול למיליוני אנשים. בדרך זו יצרה הממשלה מהפכה כלכלית חברתית הפרוייקט יצר משק בניהול ציבורי שהעסיק מיליונים וגרם לחברות החשמל הפרטיות להוריד מחירים.

במישור התעשייתי נחקק חוק השיקום התעשייתי אשר הטיל פיקוח ממשלתי על בתי חרושת. על המפעלים הוטלו מכסות יצור שאסור היה לעבור אותן (כדי למנוע הצפות בשוק) למניעת עודפי יצור נדרשו המפעלים לפרסם "מסמך עקרונות" בהם נקבע מראש מספר ימי העבודה וגובה השכר לפועלים.

המדיניות בתחום הסעד נועדה להשיג מספר עקרונות:

 

מטרות

כיצד הושגו

לספק עבודות למיליוני מובטלים והעסקתם בעבודות ציבורתיות.

הקמת רשויות לאומיות לטיפוח מפעלים צבוריים שסיפקו עבודה למיליוני מובטלים: כגון סלילת דרכים, נטיעת יערות, הקמת מפעלי ציבור ועוד. הקמת פעילות תרבותית ענפה בבתי ספר ובאולמות מוזיקה, הצגת תערוכות, שליחת אמנים מובטלים לעיירות וכפרים.

חיזוק כוחם של העובדים מול המעסיקים וארגון מחדש של יחסי העבודה

חקיקת חוק ואגנר 1935-מן החוקים החשובים של הניו דיל. חוק זה חייב את בעלי העסקים לדון עם נציגי העובדים על הסכמי שכר. בזכות זאת היתה הכרה בזכות הפועלים להתארגן באיגוד מקצועי מה שמנע ניצול עובדים. נקבע גן שכר מינימום, הפועל הפך עתה לאדם בעל זכויות שהמעסיק אינו יכול לפגוע בהם

הענקת רווחה סוציאלית לכל עובד במיוחד לאוכלוסיות נזקקות, הרחבת היקף הפעולות לכל רובדי האוכלוסיה.

חוק הביטוח הלאומי שהיווה מהפכה חברתית משמעותית. חויב כל עובד ומעסיק להפריש סכום מסוים לקרן לאומית אשר בבוא העת תשרת את היוצאים לגמלאות.

חוק השיכון הלאומי- קבע מדיניות ממשלתית בדבר הרס משכנות עוני ובנית שיכונים לבעלי הכנסות נמוכות.

 

התנגדות לניו דיל באה מכיוונים שונים: הציבור האמריקני התקשה לקבל את המצב בו סחורה חקלאית מושמדת בעוד המונים סובלים מרעב. השמאל טען כי הניו דיל מחזק את החזקים- החוואים הגדולים ובעלי העסקים. בעלי העסקים טענו שהוא מגלה נטיות סוציאליסטיות מדי ופוגע ביוזמה העצמית. השמרנים סברו כי הוא פוגע בחוקה עקב ההגבלות המוטלות על היוזמה הפרטית. ההתנגדות הקשה ביותר לניו דיל בא מצדו של בית המשפט העליון. במשך תקופת כהונתו ביטל הרבה פעמים חוקים שנחקקו במסגרת הניו דיל בטענה כי הם נוגדים את החוקה הוא ביטל חוק ההסדר החקלאי שהעניק מענקים והלוואות לאיכרים. וכן בוטל חוק השיקום התעשייתי. לאחר שנבחר בשנית ביקש מהקונגרוס לצרף שופטים חדשים לבית המש

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חוקי היובש: כתוצאה מלחץ של ארגוני הנשים במטרה לבער את הנוגע הגורם לשכרות ולעצלות וכן ליצור חברה טובה יותר התקבל בשנת 1919 תיקון 18 לחוקה לפיו נאסר לייצר למכור ולהעביר משקאות אלכהוליים. המטרה הייתה לעקור את השכרות, למנוע את תופעת האלכהוליזם וליצור אמריקה טובה ומוסרית יותר. אולם האיסור הגורף הביא לתופעה הפוכה מן המקווה : האמריקאים לא היו מוכנים לוותר על שתיית האלכהל המשיכו לייצר אותם במחבואים. הנזק מחוק זה היה רב אלפים מצאו עצמם בגדר מפרי חוק.

 

סאקו וואנצטי: שני אזרחים אמריקאים ממוצא איטלקי בעלי השקפות אנרכיסטיות (אינם מכירים בשלטון) היה למשפט המדובר ביותר בשנות ה 20. השנים נחשדו ברצח קופאי. בית המשפט חרץ את גורלם למוות ללא ראיות ברורות. לאחר ביצוע גזר הדין הסתבר כי היו חפים מפשע. הפרשה הוכיחה כי שנאת המהגרים והזרים בעיקר אלו שבאו מאסיה וממזרח אירופה הייתה מלווה בחשש שמא יביאו אתם המהגרים את הקומוניזם השנוא לאמריקה הטובה והישרה.

 

החוק לצמצום ההגירה (חוק ג'ונסון) עד לפרוץ מלעהח 1 נהוג היה חופש הגירה עמכט מלא לארהב. לאחר המלחמה התעורר חשש מגל מהגרים שיבוא ממזר אסיה ומארצות אירופה המזרחית והדרומית שסבלו במיוחד מן המלחמה. לפיכך הוגבל מכסת ההגירה השנתית בארצות אלו ל165 אלף איש ההגירה מארצות מערב וצפון אירופה התקבלה בעין יפה ומקנדה וממכסיקו נותרה ללא הגבלה היהודים כפי שנראה בהמשך נפגעו קשות מהמדיניות החדשה שהביא לצמצום חד בהיקף העליה היהודית לארהב באותן שנים.

 

קו קלוקס קלאן: ארגון גזעני ביותר שידעה החברה האמריקאית מעודה. הארגון נוסד בסוף המאה ה19 והגיע לשיאו בשנות ה20 של המאה ה10 כחמישה מיליוני חברים נטלו בו חלק כשהם לבושים בכותונת לבנות ארוכות וחובשים כובעים מחודדים שבהם חורים לעיניים ערכו הפעילים פרעות כנגד בני מיעטו שונים בינהם שחורים ויהודים.

 

משפט הקופים: הפרשה שזכתה לכינוי משפט הקופים הייתה מן הביטויים הבולטים לרוח השמרנות שפשטה בארהב. בלחץ חוגים פונדמנטליסטים חוקקה מדינת טנסי חוק האוסר ללמד את תורת האבולוציה של דרויין בבתי ספר ציבורים. חוגים ליברלים שדגלו בחירות האזרח יזמו מהלך שבא להעמיד במבחן את החוק מורה לביולוגיה בשם גרי בקופס העז ללמד  בכיתתו את תורת האבולוציה הוא הועמד למשפט על מעשה זה הואשם בהפרת החוק ופוטר ממשרתו שפטו הפך לסמל המאבק בין שוחרי חופש הביטוי ומצדדי תורת דרווין לבין קנאי הדת.

 

 

 

נכתב על ידי pichi , 20/6/2006 20:37  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היסטוריה לימודי חובה חלק ב- תקופה ראשונה- גרסה ראשונה


תקופה ראשונה

 

ארצות הברית והיהודים בה בין שתי מלחמות עולם

א.      שנות ה20- שנות שגשוג קדמה ושמרנות

הרדינג: אמריקה שבה לנורמליות

ממשל של אי התערבות במשק המנעות מגילויי יוזמה.

שמרנות והסתגרות : בדלנות במידיניות חוץ (חוקי ג'ונסון, חבר לאומים, חוזה ורסאי, מכסי מגן)

המונים הממלאים את הקולנוע, משקיעים בבורסה, קונים מכל הבא ליד, נהנים משפע כלכלי

גילויי נייטיביזם: קו קלוקס קלאן, חוק היובש, משפט הקופים, פרשת סאקו ואנצטי, הנרי פורד.

ביטויי קדמה: מטוס, מכוניות, בחירה לנשים, שחורים בבידור ומוזיקה, פיתוח תרבות הפנאי: קולנוע.

ביטוים להסתגרות: הנרי פורד- עיתון: הפרוטוקולים של זקני ציון, שכר נמוך.

        חוק היובש-לחץ של ארגוני נשים. גרם להברחות וכו, אלפים מצאו עצמם מפרי חוק.

        משפטם של סאקו וואנצטי: איטלקים אזרחי אמריקה הואשמו ברצח קופאי. שנאת מהגרים.

        חוק ג'ונסון – חשש מקומוניזם שיבא עם מהגרים צמצום הגירה ומזרח אירופה.

        כנופיית הקקק- ערכו פרעות נגד בני מיעוטים, הגיע לשיא כוחו בשנות ה20

        נומרוס קלאוזוס- מכסה כניסה ליהודים וזרים של אוניברסיטאות יוקרתיות.

        משפט הקופים- בטנסי היה חוק האוסר על לימוד תורדו של דארווין . גרי סקופס.

 

ב.       המשבר הכלכלי הגדול

  גורמים: חוסר איזון במשק(עודף תוצרת בענפים מובילים), בורסה (ניפוח מלאכותי, יציאה מבוהלת של משקיעים) פערי הכנסה, מכסי מגן (צמצום היצא.) אי התערבות הממשלה – מחזרים במשק

 תוצאות: סגירת מקומות עבודה, התאבדויות, אי יכולת להחזיר אשראי, סגירת בנקים , ירידה ביצוא הקטנה בהכנסה הלאומית, הוברוויל , רעב, אי יכולת תשלום קצבאות, עוני ואלימות. דחיית נישואין. קריסת מערכות עירוניות , ירידה באיכות חיים.

 פסיכולוגי: שפל ועלבון, תסכול, חוסר אונים.

 חברתי: סרטים העבירו מסרים שביטאו את מהות השבר החברתי , ביקורת כלפי השיטה. שחיתות בממשל.  פוליטי: הציבור חיפש מנהיגות חדשה ודמוקרטית במקום הרפובליקנים שנכשלו.

פעולותיו של הובר: הסכמים עם מעסיקים לא לפטר ולהמשיך ביצור, עבודות יזומות ולא מקצועיות, חקיקה שנועדה להגן על חקלאים, הסכמים לדחיית חובות והורדת מיסים, קנה כמות גדולה של חיטה וכותנה אבל לא צמצם ייצור ולכן מחירים נשארו נמוכים. תדמיתו נהרסה עקב פרשת צבא הבונוס. פעל מאוחר מידי ונמנע משינוי דרכי פעולה: אי התערבות ממשלתית.

 

ג.        מדיניותו של רוזוולט- המערך החדש. ניו דיל.

מטרותיו החזרת אמון האזרחים במוסדות השלטון וכלכלה אמריקאית ושינוי בתפיסת תפקיד המדינה: מעורבות בכלכלה וחברה. ניו דיל היה אוסף של חוקים ותקנות שלפעמים אף סטרו זו את זו.

הדבר היחיד ממנו יש לפחד הוא הפחד עצמו, מדיניות התבססה על שלושת הR

REFORM רפורמה, RECOVERY שיקום RELIEF שיקום.

הקים צוות מוחות (טראנס מוחות) שכלל מומחים ואנשי מקצוע בתחומים שונים

התערב בממשלה . ססמתו הייתה הצלחה התעוששות ותיקון. הניו דיל החזיר את אמון העם בדמוקרטיה

חקלאות: היו עודפי יצוא הוא חוקק את חוק ההסדר החקלאי במסגרתו קיבלו החקלאים פיצוי תמורת אי שימוש בחלק מהאדמה.

פיתוח עמק טנסי: תחנות כוח, הפסקות הצפות. עיבוד הקרקע, מקומות עבודה.

ניתוק הדולר מבסיס זהב וקביעתו על פי כוחות השוק

חוק השיקום התעשייתי : מכסות יצור, חיוב לפרסום מסמך עקרונות בה נקבעו ימי עבודה וגובה שכר

מדיניות סעד: סיפוק עבודה למיליוני מובטלים העסקתם בעבודות ציבוריות , חיזוק כוחם של העובדים מול המעסיקים, הענקת רווחה סציאלית לכל עובד.

הקמת רשות לאומית לטיפוח מפעלים שסיפקה עבודה למיליונים, מתן עבודה בסלילת דרכים נטיעת יערות בנית מפעלים ציבורים

פעילות תרבותית ענפה בבתי ספר פיתוח תרבות  בעיירות וכפרים עי שליחת אמנים מובטלים ותערוכות.

חוק ואגנר: חוק שחייב את בעלי העסקים לדון עם נציגי העובדים על הסכמי שכר. מתן זכות התארגנות.

חוק הביטוח הלאומי : חיוב של מעסיקים ועובדים להפריש סכום כסף לקרן לאומית שתשרת גמלאים.

תחום בנקאות ובורסה: פיקוח על הבורסה: דיווחים על הכנסות של חברות. חוק הבנקים הפריד בין בנקים פרטיים ומסחריים כדי למנוע שימוש בהפקדות של אנשים פרטים ליצירת רווחים בבורסה.

התנגדות לניו דיל: הציבור התנגד להשמדת הסחורה החקלאית בזמן שרבים סובלים מרעב. טענה כי היא פוגעת ביוזמה הפרטית, בית משפט עליון טען כי הניו דיל נוגד את החוקה וביטל רבים מחוקיו

תמורות הניו דיל: התערבות הממשלה בנעשה בכלכלה ובחברה, חיזוק כוחם של העובדים (איגודים) שיויון הזדמנויות, חיזוק דמוקרטיה , העלאת רמת חיים ע"י סיפוק חשמל לעניים, שיחות יומיומיות ברדיו שגרמו לחיזוק מעמדו ומתן תחושה שהממשלה אכן דואגת לאזרח הקטן

 

ד.       היהודים בארהב:

  1. תמורות שחלו בחיי היהודים

היתה הגירה של יהודי אירופה לארהב אחרי המלחמה רובם עברו לערים הגדולות

גורמי המשיכה היו: מדיניות אנטישמית ופוגורומים ברוסיה (הסופות בנגב, גירוש יהודי מוסקבה, דלות ועוני , אפליה חוקתית, מצוקת פרנסה. החלום על ארהב כארץ החופש והזהב, שיפור בניידות, חופש דת, קסם שוויון הזדמנויות. כתוצאה מהנייטיביזם וחוק ג'ונסון היה צמצום בהגירה לארהב, היתה תעמולה נגד יהודים (פורד) פעילות אנטי יהודית, פרוטוקולים של זקני ציון, (לא קיבלו לעבודות רופאים, חברות גדולות), סירוב לקבלה למועדונים חברתים, נומרוס קלאוזוס ע"י אוניברסיטאות. גרם לירידה בגלי עליה יהודית.

דמוגרפי: ירידה במספר מהגרים, אוכלוסיה שמורכבת בעיקר מילידי ארהב. נוצרה מגמה של ירידה לפרברים

כלכלה: השתלבות בתעשית טקסטיל כי לא צריך הכשרה למקצוע, משתלבים כיזמים בתחומי תעשיה כגון תקשורת: קולנוע (ורנר, MGM ) חלק חזרו למקצועות מסורתים כגון רוכלות. השתלבות בממשל של רזוולד

חברתי: נייטיביזם: קקק, פרוטוקולים של זקני ציון, כתבי עת (פורד), צמצום בהגירה- חוק ג'ונסון , האחים וורנר, איינשטיין.

חינוך תרבות: עליה במספר יהודים באוניברסיטאות , התפתחות מוסדות לימוד של שלושת הזרמים, פריחת היידיש בעיתונות ותאטרון, התגבשות היסטוריונים וחוקרי תרבות יהודים, טיפוח השפה בערכת החנוך

 זרמים: אורתודוקסי: שמרו בקנאות על אורך חיים אדוק, חלשים מבחינה ארגונית, קהילות סגורות.

  רפורמי: אימוץ מצוות מסורתיות תוך דחיית מעשיות ומסדירות נשים וגברים יחד בעקבות הצטרפות מהגרי אירופה השתנה המצע של הזרם למצע קולומבוס :יחס חיובי למסורת, שמירת שבת, שילוב שפה עברית בתפילות, תומכים בהקמת א"י

 קונסרבטיבי: בתי כנסת כמקום למפגש חברתי, שמירה על כשרות ונישואין, נשים וגברים זכויות שוות . תפיסת יהדות כתרבות ולא כדת.

התמודדות היהודים: הקמת מסגרות נפרדות

  1. תנועות ציוניות בארהב בין 2 מלחמות עולם:

ציונות אמריקאית (ברנדס) אהבת המולדת לא קיימת סתירה בין נאמנות יהודית לנאמנות אמריקאית. לאומיות יהודית ציונית נפרדת מבחינה תרבותית ואתנית אבל איננה מחייבת הפרדה פוליטית לרבות הקמת מדינה, עליה לא"י היא בחירה ואינה חובה ציונית, בית לאומי יהודי בא"י הוא מרכז לאומי תרבותי שעשוי להתפתח לקהילה פוליטית עצמאית, יוזמה הון פרטי צריכים להיות כוח מניע ובונה של בית לאומי בא"י כאשר תנועה ציונית תדאג לתמיכה בשירותים ומוסדות חינוך.

ציונות אירופאית (ויצמן, ציונות סינטטית) יהודי כעם לא יכול להתקים בגולה, לאומיות יהודית ציונית נפרדת מכל בחינות מטרתה הסופית הקמת מדינה יהודית עצמאית. הגשמה ציונית היא עליה לא"י וקיבוץ גלויות הבית הלאומי היהודי בא"י יהפוך בסופו של דבר למדינה, התנועה הציונית צריכה להיות גורם מניע ובונה של הבית הלאומי.

מכנה משותף: יהודים הם עם עם תרבות מסורת והיסטוריה יחודים שיש לשמרם.

 

  1. הועד היהודי אמריקאי: 1906 הוקם ע"י חמישים ממנהיגים מובילים על רקע פוגורומים ומדיניות אנטישמית ברוסיה הצארית. קבע לעצמו מטרה להאבק למען זכויות היהודים בארהב ובעולם היהודי כולו להלחם מול האנטישמיות והפליית היהודים בכלכלה ובחברה . הישג מרכזי היה ביטוח חוזה מסחרי בין רוסיה לארהב. התנגד לתנועה הציונית.

הג'וינט: 1914 קם ברקע התפתחויות בקרב יהודי ארהב. יוצאי אירופה בקשו להיות שותפים להנהגת יהודי ארהב. הונהג עי יהודים ממוצא גרמני התפתח כמוסד סיוע מקיף וחשוב לעולם היהודי הצליח לגייס תרומות לנפגעי מלחמת העולם הראשונה במזהח וישראל.

הקונגרוס היהודי אמריקאי: 1918 הוקם בסוף מלעח בכדי להביא דמוקרטיזציה. וכדי לשלוח נציגות יהודית לועידת השלום התפרק לאחר ועידת השלום. ב1920 הוקם  קונגרוס יהודי חדש שאיחד ארגונים שונים

 

 

 

נכתב על ידי pichi , 20/6/2006 20:35  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היסטוריה לימודי חובה חלק ב. תקופה שניה


תקופה שניה- גרמניה בימי הרייך השלישי.

 

פרק 1: אידיאולוגיה בנית משטר

א.      אידיאולוגיה נאצית

  1. תורת הגזע: תורתו של דארוין לפיה החזק שורד. חלוקה לגזעים: בראש הגזע הארי הגרמני שהוא הענף המשובח ביותר של גזע זה מגלם בתוכו תכונות כמו כוח יצירה יופי גבורה, אחראי ליצירת תרבות. גזע נחות : ארצות בלטיות ורוסיה: משרתיה של גזע האדונים על שטחם שטח המחיה של הגרמנים. גזע נחות: יהודים הורסי תרבות.
  2. אנטישמיות: יהודי נתפס כאויב, מסמל נחיתות, הורס תרבות, ערמומי נצלן טפיל, משועבד לכסף, שואף להשתלט על העולם, חיידקים, נועצים סכין בגב האומה גרמו לפרוץ מלחמה אחראים לחוזה ורסאי המחפיר, אחראים להקמת רפובליקת ווימאר, טימעו את הגזע
  3. מרחב מחיה: הזכות לקרקע שייכת למנצחים וכובשים מצוי במזרח אירופה על חשבון הסלבים העמים הנחותים שחייבים לשרתם.
  4. עקרון המנהיג: רצונותיו ופקודותיו של הפיהרר הם בחזקת חוק ואין לערער עליהן. עם אחד רייך אחד מנהיג אחד"
  5. רעיון הפולק: היטלר ראה בעם לאום מיוחד עליון שאר העמים נחותים ממנו
  6. שלילת אדיאולוגיות אחרות סותרות. יצאה נגד הדמוקרטיה כי רוב חסר החלטה לא רשאי להחליט, רואה בליברליזם אנרכיה, סוציאליזם מבוסס על שויון מעמדות תורת הגזע מבוססת על אי שוין.

 

יחודה של האידיאולוגיה:

  1. מרכזיות וטוטליות אוסף של רעיונות מתורות שונות. בעזרת תורת הזגע הסבירו הנאצים את כל התופעות החברה.
  2. הבדלים בין קבוצות גזע הוצגו כהבדלים פנימיים וקיבלו משמעות ערכית מוסרית חדשה
  3. דגש תורשתי – נקבע כי תכונות הן תורשתיות מולדות ונמצאות בדמם ובאופיים של גזעים
  4. אידיאולוגיה נאצית אידיאולוגיה רשמית של גרמניה

 

ב.עמדת מדינות כלפי גורל יהודים בריך השלישי

1. מדיניות של אי התערבות בעיניינים פנימים של גרמניה- ארהב שקועה במשבר כלכלי.

2. נאצים כמכשול בפני קומוניזם

3. בעיות כלכליות ופוליטיות של גרמניה- אירופה עסוקה בקשים כלכלים שלה, העולם טרוד במניעת מלחמה ופיוס היטלר

4. מדינות לא ראו יחוד בתופעה של בעית הפליטים היהודים ולא ראו הבדל בינה לבעית הפליטים באירופה

 

ועידת אויאן: בעקבות ביפוח אוסטריה נוצרה בעית פליטים הוחלט על כינוס ועידה היא כונסה בעיר אויאן בצרפת. אהב סירבה לבטל מדיניות הגירה, מרבית הנציגים הסתפקו בהבעת צער למצב היהודים . קנדה וניו זילנד טענו שאינן יכולות לקלוט מהגרים בשל מצבן הכלכלי. אוסטרליה טענה כי אינה רוצה לייבא אנטישמיות. בריטניה טענה שלא רוצה לסתור את מדיניות הספר הלבן. הרפובליקה הדומניקנית הסכימה לקבל כמה מאות אלפי פליטים אך הגיעו רק מאוד בודדים. הסמכות של ועידת אויאן היתה מוגבלת באמצעים הכספיים המדינות לא התייחסו לבעיית יהודי הרייך וגם אלו שהצליחו להגר ממנה התקבלו בחוסר רצון ונתקלו בקשים רבים

 

פרק 2: תוקפנות ופיוס

מטרות מדיניות החוץ: ביטול חוזה ורסאי וההגבלות שהוטלו על גרמניה, איחוד אוסטריה עם גרמניה, השתחררות ממגבלות צבאיות ופלישה לריין. שבירת מעגל הבדידות עי חתימת הסכמים עם פולין בריטניה יפן ואוסטריה. מימוש האידיאולוגיה הנאצית בדבר התפשטת ומרחב מחיה של גרמניה.

דרכים למימוש המטרות: יציאה מחבר לאומים – אין פיקוח, הטעית העולם שהיטלר רוצה שלום (אולימפיאדה) דרך תוקפנות עד פרוץ מלהעח 2 פלש לרייך סיפח את אוסטריה סיפח חבל הסודטים חיסל את צכוסלובקיה ותבע טריטוריאלית את פולין וחתם על הסכם ריבנטרופ מולוטוב עם רוסיה.

 

חבל הסהר נמסר לידי הרייך לאחר בחירות . היטלר ביטל את חוזה ורסאי וחימוש גרמניה. כי רצה למחוק חרפת ורסאי שתגרום לחיזור תמיכת העם במשטר הנאצי. היטלר רצה לבדוק את תגובת המערב  (צרפת הייתה תלויה בבריטניה ובריטניה הייתה סלחנית כלפי גרמניה וראתה את חוזה ורסאי כמחמיר מידי )

הסכם ימי בין בריטניה לגרמניה . פלישה לחבל הריין.

 

ב.       מדיניות פיוס של בריטניה, צרפת וביטויה.

בריטניה הניחה כי רק גישה פייסנית תרגיע את הנאצים, הבריטים ראו צעד מוצדק בעזיבה של חבר הלאומים והועידה לפירוק נשק והפלישה לריין. רצתה ליצור מאזן כוחות. מדיניות הפיוס של בריטניה נבעה ממספר סיבות בינהן: אי יכולתה של האמפריה הבריטית להגיב עקב בעיות כלכליות פוליטיות. האמין כי שיתוף פעולה עם גרמניה יעצור את התפשטות הקומוניזם. לאור האבדות ממלעהח 1 צמברלין ביקש להמנע ממלחמה נוספת. האמין בהסכמים. צרפת חשש ממלחמה נוספת עם גרמניה לכן בנה את מערכת הביצורים החזקה ביותר באירופה בגבולותיה, בעיות פנימיות פוליטיות. צרפת נגררה אחרי בריטניה.

הסכם מינכן: הסכם  זה נתן להיטלר את שטחה של צכוסלובקיה ללא התיעצות עימה, בצכוסלובקיה היה צבא טוב אזורי מכרות ומפעלי תעשיה כבדה שסייע להיטלר מאוחר יותר.

 

ג.        הסכם ריבנטרופ מולוטוב

לאחר שורת מגעים ארכה נחתם הסכם בין גרמניה(ריבנטרופ) ורוסיה (מולוטוב) החלק הגלוי של ההסכם: חוזה אי התקה ל10 שנים אם אחת המדינות תסתבך במלחמה המדינה השניה לא תגיד עזרה לאויבה.

הסכם חשאי: רוסיה מקבלת יד חופשית בבלטיות ופינלנד תמורת יד חפשית לגרמנים בליטא. סעיף חשאי: חלוקת פולין בין שתי המדינות. גרמניה לא רצתה להילחם בשתי חזיתות. רוסיה לא רצתה שגרמניה תתקוף אותה, צבא אדום לא מוכן למלחמה. חשש מהסכם מינכן ומפלישת גרמניה לרוסיה בלי התנגדות המערב.

 

פרק 3: מלחמת העולם השניה:

א.      מהלכים עיקרים בחזיתות שונות:

פלישה לפולין . שימוש באסטרטגיה צבאית חדשה בליצקריג המטרה היא הבקעת קוי ההגנה בעומק המדינה בלי להתעכב על תפיסת שטחים . פולין נפלה כך לאחר 3 שבועות בגלל שלא היתה מוכנה למלחמה עקב ההסכם. הפולנים קידמו את הטנקים הגרמנים עם סוסים במקביל בריהם פלשה ממזרח וכבשה שטחים . לאחר מכן רוסיה פלשה למדינות הבלטיות בזמן שגרמניה ניהלה מלחמת ישיבה. כיבוש נורווגיה תוך מספר ימים, כניעת הולנד לאחר הפצצת אמסטרדם (המלכה יוליאנה והממשלה גולים בלונדון) צרפת נפלה תוך 3 שבועות בעבקות כך שהגרמנים תוקפים אותה דרך הרי הארדנים ועוצר בדנמרק מחשש למלכודת/ התארגנות מחדש.

(נס דנקרק- חיל משלוח בריטי וחלק מצבא צרפתי נותרו מכותרים בדנקרק צרציל פנה לעם באמצעות הרדיו) כיבוש יוון ויגוסלביה לאחר מכן הפרת הסכם ריבנטרופ מולטוב (עקרון מרחב מחיה, קומוניזם כסכנה לאנושות, הקדמת סטאלין בכיבוש העולם) ניסיון כיבוש לנינגרד ולאחר מצור של שלוש שנים מובס ונסוג.

 

המגילה האטלנטי : אמריקה היתה במדיניות של בדלנות. לאחר נפילת צרפת והקרב על בריטניה סיפקו לבריטניה 50 משחתות תמורת רשות להשתמש בבסיסים בריטים בים הקריבי. חוק החכר והשאל- הסדיר העברת ציוד צבאי לכל מדינה אשר הגנתה חיונית לביטחון אמריקה מטוסים טנקים ותותחים רבים לבריטניה

עיקריה היו התנגדות לכל התפשטות טריטוריאלית מתן גדרה עצמית לעמים והתחייבות לעודד נתיבי סחר בינלאומיים. גרמה להעלאת מורל בריטניה,

 

נסיבות הצטרפות ארהב: התקפה בפרל הרבור ע"י היפנים

 

ב.       הסדר החדש באירופה:

במזרח אירופה נחלקה פולין לחלק רוסי גרמני וג'נרל גוברלמנט , בלטיות נכבשו עי גרמניה, רומניה בולגריה והונגריה בעלות בריתה של גרמניה. בדרום אירופה יגוסלביה חולקה ל2 יוון תחת כיבוש

במערב אירפה נורבגיה הולנד ובלגיה תחת משטר כיבוש בחלק הדרומי ממשלת וישי נאצית.

מדינות יחידות עם עצמאות: בריטניה, איטליה תחת שלטון מוסוליני ברית עם גרמניה, נטרליות: ספרד, שויץ ושוודיה.  העמים מויינו לפי תורת הזגע והיהודים והצוענים נמנעו מזכויותיהם בסדר החדש. פגיעה בצמרת הסלאבית המשכילה , הברת אוכלוסין חיסול מדינות, המתת חסד רצח העם היהודי והצועני

 

פרק 4 השואה

  1. השואה בפולין עד לתחילת ביצוע הפתרון הסופי:

א.      מדיניות הנאצים:

  1. מדיניות כלפי היהודים עד לריכוזם בגטאות (הגדרה, השפלהף ניתוק בידוד ניצול)

חיפושים אחר פתרונות לבעיה היהודית: הקמת שמורה מובלעת בעיר לובלין כשהכוונה היא לרכזם במקום מבודד ביצתי נטוש. כאחראי על האזור מונע מציד הSS החלה שליחת אנשים לאזור אבל עקב קשים מנהלים בוטלה התוכנית. תוכנית שניה היתה רעיון ריכוזם באי מדגסקר הכונה היתה להביר לשם יהודים ולהחזיקם בתנאי הסגר שיכחדו באופן טבעי הקרב על בריטניה יצר בעיה אסטרטגית בהעברה דרך הים.

  1. איגרת הבזק: עם כיבוש פולין נשלח מראש משטרת הבטחון היידריך למפקדי האייזנגרופן איגרת בה נתנו הוראות לצעדים ארגונים שיש לנקוט לקראת מטרה סופית- ריכוז טוטאלי. תוכנה: ריכוז יהודים בערים גדולות במספר מצומצם של מקומות בצמתי רכבות ולהקים מועצת של יהודים שתפקידם להיות אחראים לביצוע הוראות הגרמנים ועריכת מפקדי פתע. הנימוק לריכוז היה: האשמת היהודים במעשי שוד והתנפלות לוחמי גרילה, וכן נכתבו תפקידי המועצות
  2.  המועצות אחראיות למעברם ריכוזם אחסונם וכלכלתם של היהודים. איידריך הורה על אריזציה של רכוש היהודים תוך התחשבות בדרכי המלחמה. היהודים טופלו בדרכי המלחמה ודרכי הטיפול ביהודים. היהודים הואשמו בהפצת מחלות, שמועות פוליטיות חתרניות ותבוסתניות בקרב האוכלוסיה הפולנית. מספסרים במזון . הגטו הראשון הוקם בוארשה, הגטו הוקף בחומה 3 מטר . המשטרה הפולנית שמרה על הכניסה לגטו, המשטרה הגרמנית שיירה לאורך החומה ושמרה על בידוד מבחוץ והמשטרה היהודית מבפנים
  1. השואה בימי ביצוע הפתרון הסופי:

א הפתרון הסופי

2. השלבים בביצוע הפתרון הסופי: החל ע"י יחידות האייזנצגרופן ארבעה יחידות של כוח לחימה גרמני נעו במקביל לכוחות הלחימה וטיהרו את השטחים הכבושים מגורמים שנחשדו עויינים לגרמניה.  בורות ירי סמוך למקומות מגורים (באבי יאר באוקראינה נורו כ33 אלף יהודים ביומיים) בגלל עלות תחמושת, התמוטטות פסיכולוגית של חיילים שיורים תהליך השמדה איטי קושי להסתיר רציחות נוצר צורך למצוא תחליף.הוקם מחנה השמדה בחלמנו –נשלחו לשם יהודים נרצחו במשאיות גז, פעל עוד לפני ועידת ואנזה. מבצע ריינהרד הקמת מחנות השמה בלזץ מיידניק וסוביבור תאי גזים עבדו שם יהודים. מתקני השמדה המוניים מיידניק אושוויץ צעדות המוות שיטה להמשך רציחות, העלמת פשעים, המשך יצור מלחמתי העברת כוח אדם, בני ערובה למשא ומתן.

3. ואנזה: שר לשטחים כבושים, נציג ממשרד בטחון, משפטים חוץ וכו כל מי שבדרג של מבצעי החלטות. זוהי ישיבה בנושא השמדת העם היהודי פגישה של שעתים בה הוגשה ארוחת בוקר מאוחרת קביעת המשך פעולות ההשמדה, קביעת גורלם של יהודים בחצאם. מהרשימה ניתן ללמוד טוטאליות: המגמה היא להגיעה לכל יהודי ולא לוותר על שום יהודי (200 יהודי אלבניה) גלובליות: פתרון כלל ארופאי וגלובלי.

נכתב על ידי pichi , 20/6/2006 20:34  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

2,752

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לpichi אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על pichi ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)