לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה




מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2013    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

12/2013

הצבת גבולות לילדים.


השאיפה היא להביא את הילד למצב שיקבל את הגבול מתוך הבנה עצמית

 
- הכי טוב זה שהסביבה תחייב את הילד לשמור את הגבול, רצוי שזה לא יבוא מההורה. יש למצוא מקורות השפעה שיהיו מכובדים בעיני הילד, ואז בקלות ישמור מה שהם יאמרו לו, אח גדול, חבר, מישהו שגדול ממנו במקצת והוא מכבד. כי מבוגרים עבורו הם כמו ריהוט.
 -  כהורה, אני חייב לדאוג לילד לסביבה טובה, אחרת שום גבול לא יחזיק מעמד כי תכל'ס, הגורם הכי חזק שמשפיע על התנהגות הילד הם חבריו.
-  כיום לא דואגים לילדים לסביבה טובה, אח"כ מתפלאים שהם פורצים כל גבול. זו נטייה טבעית לפרוץ גבולות. רק אם אדם מרגיש חלק מהחברה, הוא רוצה לשמור חוקיה.

גבולות חברתיים, גבולות פיזיים - הכול עובד לפי אותו עיקרון

 
- דוגמה:  ילד לא הלך לישון בזמן. כמה פעמים התארח אצל חבר שישן בזמן. הושפע ממנו. ואם רוצה כל יום לישון אצל החבר? שאימא של החבר תסביר לו שאי אפשר. לא ההורה. הורה מספק תחושה "אני איתך", מוכן לעשות הכול עבורך, אבל תנאי חיצון לא מאפשר. אם ילד ירגיש שאני תמיד חבר שלו, כשאמליץ לו לפעמים לנהוג באופן מסוים, הוא ישמע.
   - לא לשחק עם האמון הזה שהילד נותן בך! לעשות כל מאמץ שלא להיראות כרע בעיניו, להשתדל להיות הורה חכם, שבתבונה מסדר לילד מצבים שמהם ילמד בעצמו איך לנהוג.
 - הורה שאוהב ילדיו צריך לגרום שהסביבה שמשפיעה עליהם תהיה עגולה. אחרת לא ילך.

עונש לא מקובל. צריך להשתמש בתבונה בכלי של הערכת הסביבה כגורם מחנך.


- כל אדם שואף להראות טוב בעיני אחרים, שונא להרגיש בושה. זה יכול לסייע בחינוך.
- עבודה חינוכית עם בושה דורשת עדינות רבה, להיזהר לא לשבור הילד. זו אומנות ממש!
- אנחנו רוצים לגדל אדם. אדם מורכב משתי נטיות: לברוח מבושה ולהגיע לכבוד.
- אין עונש. בושה או כבוד בעיני החברה - אבל צריך עוד לברר איך לעבוד עם זה נכון. ילד צריך להרגיש מבפנים עונש - שתחושת בושה מתעורר מתוכו פנימה ואוכלת אותו.
- דוגמה: ילד אמור לעבור בחנות לקנות משהו לארוחת ערב לכולם. שכח, שיחק כדורגל... איך עכשיו תתכנן מצב שבו הוא ירגיש מתוך עצמו בושה על כך ש"בגד" בכולם? אבל בלי שבני המשפחה מביישים אותו, כי אז תתעורר בו בהכרח שנאה אליהם.
- דוגמה:  חינוך לבדיקה "מי זה בַּדֶּלֶת" באופן בטוח. הצבת גבול, הפרה, שמירת הגבול. כאן זו התגוננות מפני גורם חיצון. גם אתה כמבוגר, בודק מי בדלת. להסביר זאת לילד.
-  מכות בין הילדים. אחרי שהם נרגעו ומשחקים, "כל אחד נותן לשני חמש מכות". בצחוק.
- הלימוד : דחף פנימי ומעשה חיצון ­- דברים שונים. שיצחקו מזה שלא יכולים עתה להרביץ
- הילדים רבים. ההורים באים, מתחילים לריב לידם על אופן הטיפול הנכון... אח"כ סדנה.

לערב הילדים בכל הדברים, לשתף בהחלטות, זה מה שעושה אותם גדולים, זה חינוך.

"
אני איתך". שלא ירגיש בך שוטר שנוא. לימוד "מה לא כדאי לעשות" דרך מקורות זרים.

 

 

 

על מנת ללמד את הילד דברים, על ההורה לדבר ללא הרף, בנוכחות הילד, כלומר, לתאר בקול רם מה הוא חושב, מרגיש, ועושה. כך הילד תופס את יחסו של ההורה לכל דבר בחיים, ולומד בעצמו להכיר את הגבולות

דוגמה אישית:


- ילד לא רוצה לישון בזמן? לכו לישון לידו כמה פעמים, תשירו יחד שיר ערש והירדמו...
- הכול לומדים מדוגמה. תראו איך החיות מצמידות את הגורים שלהן אליהן בכל דבר ועניין והגורים לומדים מהן.
- חבריו של הילד משפיעים עליו חזק יותר מכל מבוגר
- הולכים לקניות עם הילד? תנו לו ביד משהו טעים לאכול, ספרו לו על כל מוצר ושימושיו
- להיות בהסברה תמידית. "תיכף אפנה ימינה, עליי לבדוק שאין רכבים משמאל ומימין"

איומים על ילד הם דבר פסול. הם עובדים רק כשילד מרגיש תלות בהורה. ברגע שלא ירגיש תלוי, מייד "יצפצף עליו"


- ילד שרק שמע כל הזמן "אסור", לא יידע איך להתייחס לחיים כבוגר. לא הקנו לו גישה
- לא כדאי לתת פרס על שמירה על גבולות. הרי הגבולות לטובתו, אז למה מגיע פרס?
- פינוקים צריכים לבוא מדי פעם כחלק משגרת החיים. לא כתשלום על שמירת גבולות
- אתה מתיישב באוטו ומסביר: "זו חגורה. בלי חגורה, האוטו לא נוסע, נדלקת מנורה..."-ילד לא מבין "מסוכן"... הוא מבין שבלי חגורה, האוטו לא נוסע
- הילד הוא כמו שוטר, אם פעם אחת לא נשים חגורה, נהרוס מיד את החינוך. הכול דוגמה
- אם בסוף כל ההסברים הילד עדין מסרב לשים חגורה, אין ברירה, אלא להפגין כוח. ילד חייב לדעת שיש גבול. אמנם הוא שם, רחוק, אבל הוא קיים. שיפחד לעבור אותו. במקרה כמו בדוגמה עם חגורת הבטיחות שהילד מסרב לחגור: ההורה מתהפך בצורה מאוד רצינית, מהסברים וחיבוקים לנוקשות ותקיפות

אם הילד לא שומע בקול הוריו שהם איתו יחד בחברות, אז החברות נשברת ויש היררכיה.


- עכשיו ההורה כעליון כלפיו, כקובע. כמו חוק הטבע
- להסביר לילד שאנחנו מוגבלים על ידי חוקי החברה והטבע. בחיים אי אפשר לעשות מה שבא לך
- אם תרשו לילד לעשות כל דבר בלי שום גבולות, הוא יתייחס כל חייו כך לחיים, ויינזק

איך לאתר את שביל הזהב, את ה"קו האמצעי"?


- "זהירות, גבול לפניך". הבעת פנים שמתחלפת להיות נוקשה היא כמו תמרור אזהרה
- בהתאם להתנהגות הילד, חוזרים להיות חברים טובים כמו קודם
- ילד צריך להרגיש שההורה הוא כמו חוקי הטבע. כמו ברזל. לא סתם פועל מעצבים, אלא: עקבי
- רצוי שהילד לא ירגיש הבדל בין אבא ואימא. שניהם כאחד כלפיו
- גבולות חייבים להיות, כי המציאות עצמה מציבה לנו גבולות, הגבלות
- עלינו לבנות בילד חוש ביקורת מפותח, שלא ילך בצורה עיוורת אחרי אף אחד
- נסו לתאר בקול רם מה אתם עושים, חושבים וכן הלאה, ותראו איך הילדים משתפרים.

 

מתוך "חיים חדשים", הורות ומשפחה.

 

האם הפוסט עזר לכם גננות או הורים יקרים? אשמח למשוב :)

נכתב על ידי Relationships , 14/12/2013 12:41   בקטגוריות חינוך  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




כינוי:  Relationships

מין: נקבה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי
911
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , חינוך , ציורים ואיורים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לRelationships אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Relationships ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)