לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

The chronicles of ArkMar


Only after a city is no more fit for humans, can it be a home for Faeries, TRolls and adventures in general. And to search for these, dear Passer, we have come here. Nycticorax Nycticorax Spitz, Rebuilder of Arkmar

Avatarכינוי: 

בן: 39

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

8/2015

תורה ואבולוציה - כשהאבות עושים בושות


זה משהו בו הרהרתי לא מעט זמן, אבל דווקא בעקבות אירועי השבוע האחרון (הרצח במצעד) הגעתי להבנה שלו.

לא מעט פעמים אומרים מתנגדי האבולוציה: אם נאמין באבולוציה, אז זאת אומרת שאנחנו קופים ומותר לנו להתנהג כמו קופים. 

ואז מתחילים להסביר להם, שעובדת האבולוציה לא אומרת לך איך להתנהג. זה רק משהו שקורה. זה לא ספר קדוש (אפילו לא 'מוצא המינים', שאגב, כתוב טוב מאוד!), לא מערכת מוסר ולא מסר מאלוהים. והכי חשוב: זה שאבותינו התנהגו כמו - והיו - קופים, לא אומר שאנחנו צריכים להיות כאלה. זה אפילו לא אומר שאנחנו צריכים להמשיך בברירה הטבעית. זה רק אומר שהגענו לעולם הזה בדרך הברירה הטבעית. רק זה.


ואז הבנתי משהו. הסיבה שאנשים מניחים כי האבולוציה "אומרת לך מה לעשות" היא כי הם הורגלו לכך שמה-שמספר-לך-מאיפה-באת, גם מנחיל לך חוקים. כן, גבירותיי ורבותיי, התורה. היחס אל האבולוציה הוא כמו לאלטרנטיבה של הדת (זה לא נכון. ממש כשם שבלנדר הוא לא תחליף לכף אכילה, אפילו שעם שניהם אפשר להקציף, בתאוריה, ביצים). אבל, כך הסתבר לי, יש הקבלה מאוד חשובה בין השתיים: אסור לתת לה להגיד לנו מה לעשות! אנחנו צריכים לכבד את העבר, אבל מאז אותם זמנים, התפתחנו מאוד. מי שכתב את התורה, חשב כמו שחשבו אנשים בזמנו. הוא יצר דת מכניסטית, מלאה טקסים ומצוות, המרוכזת סביב שימור עצמי (AKA "לא יהיו לך אלוהים אחרים. שהם למעשה אלוהים לא אמיתיים. אבל אני מאוד קנאי." זה כאילו הוא התרגז שקנינו צעצועים בצורת טלפון במקום טלפון ושעכשיו אנחנו משתמשים באותם צעצועים באותה מידת הצלחה...).

זה מביך. זה מאוד מביך. זה מביך אותי הרבה יותר מהמחשבה שפעם היה לנו זנב. מי שכתב את התנ"ך היה בעד רצח (ושלא יגידו לכם "רק לסנהדרין מותר", כי לא היה שום סנהדרין בנת"ך. את הלכות הסנהדרין קבעו בתקופה הרומית אנשים שהתביישו באבותיהם הפרימיטיביים. עכשיו העבר נראה לנו אותו הדבר, אבל היו איזה אלף שנים בין מעמד הר סיני לסנהדרין. והתפתחנו מוסרית גם בזמן ההוא), עבדות, אונס ו... נו, גם אתם קראתם את התנ"ך. הרבה דברים. 

ואתם יודעים מה? אני בטוח שבמידה זו או אחרת, מרבית זוועות התנ"ך אכן התרחשו. הן זוועות. יש להם נטייה להתרחש. 

אני גם סבור שכדי להיות המין השליט בכדור הארץ, השמדנו כמה מינים אחרים מהסוג הומו. זאת מספר לנו המדע המודרני. המדע המודרני גם מראה שכנראה יש יתרון אבולוציוני בנטייה לאנוס.

אז האם עלינו להיות כמו אבותינו האיומים?

ברור שלא.

אנחנו צריכים להכיר במורשת שלנו, מה שלא נאמין שהיא הייתה. אבל אנחנו חייבים לחיות לפי מוסר מודרני!

השמדנו את הניאנדרטלים? זה לא אומר שצריך להמשיך להשמיד אנשים.

סקלנו אנשים על בגידה (כמו שעשה פנחס)? היום נמצא פתרון דיפלומטי.

הקשבנו לקולות בראש שאמרו לנו שכל מיני ארצות הן שלנו? נפסיק להקשיב להם וננסה למצוא פתרון שיהיה מספק לכל האנשים. גם כאלה שלא נכללו בנבואות העתיקות.

פעם, כשלמדתי תנ"ך בכיתה ג', חשבתי שזה מאוד יפה שאברם הצעיר הרס את הפסלים ההם. היום, כאשר מראים לנו איך הורסים פסלים, פתאום אני מזדעק.


בואו נודה בזה: לאבות שלנו היה מוסר מחורבן. אפילו אם אנחנו מכירים בתנ"ך כבמסמך היסטורי. אפילו אם אנחנו יהודים מאמינים, אנחנו לא צריכים (ורובנו, ברוך השם, לא מסוגלים) להתנהג כמו הדמויות למופת של המקרא. אנחנו צריכים לכבד את העבר, אבל להבין שהתפתחנו מאז. ואיבדנו הרבה יותר מאשר את הזנב. 

 



מוסר עתיק ואלף דרכים לפרש אותו. במקום לפרש, בואו נשלים עם העבר ונתקדם הלאה.

 


האם נהיה מסוגלים לדוחושב הזה? אנחנו עושים זאת מצויין כבר עכשיו. אנחנו מעריצים דמויות היסטוריות להן היה מוסר פרימיטיבי משלנו (דויד המלך ודארווין הם שתי דוגמאות) אבל זה לא הופך אותנו לאנשים גרועים יותר. ומרגע זה, בואו נהיה מודעים לכך. 


 

השחתת שלט ביער גשם באוסטרליה. מישהו עבד כדי להסיר את המילה "מיליון" מהטקסט המדבר על גיל היער. מדע תנ"כי הוא בעיה נפרדת, אך מקורבת למוסר תנכ"י. 

 

 

 

שבת שלום.

בלומפ!

נכתב על ידי , 7/8/2015 15:53  
הקטע משוייך לנושא החם: טרור ופיגועים
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



73,508
הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , מדע בדיוני ופנטזיה , מסעות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לJozh אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Jozh ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)