לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים על פי Snoopy


"צריך לכתוב בעבור עצמנו; זו הדרך היחידה שבה נוכל להגיע אל זולתנו."~אז'ן יונסקו

Avatarכינוי: 

בן: 27

Skype:  תתחילו במייל 

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2013

על צרות גדולות שמביאות למהפכות גדולות.


אני חייב להודות, שהרבה זמן הפוסט הזה נרקם לי בראש.

פסוט שמורכב מחוטים רבים, ששזורים ביחד ומתחילים כמעט מהיום בו התחלתי את הבלוג הזה, ואפילו לפני, רק שלפני לא ידעתי איפה אוכל לכתוב דברים כגון אלו.

כשאסיים לכתוב את הפוסט הזה, יש מצב שאני אבין ששכחתי דברים מסויימים, אז אם יבואו פוסטים להמשך אני מקווה שתקבלו את זה בהבנה, כי זה נושא כל כך גדול וכל כך רב עומק שאני בקושי אצליח להכיל אותו... גם בעשרים פוסטים.

לכל מי שאין לו כוח לקרוא עכשיו נאומים וציטוטים, שירים וסיפורים שיובאו בפוסט זה, בלווית סרטונים מיוטיוב שאולי יועלו עם פוסט זה, יכול לעזוב כבר עכשיו, אני לא ארגיש רע עם זה בכלל.

 

על צרות גדולות:


רעות חולות רבות אני רואה בעולם הזה.

בדידות, ניכור, עוני, אי צדק, אי שיוויון, בעיות בדברים מהותיים כמו חינוך, ירידה בערך האהבה וזלזול ורמיסת טוב לב של אנשים.


את אותן רעות חולות וצרות ניסח בצורה הרבה יותר טובה ממני המשורר הדגול אלן גינסברג בחלק "Moloch" מתוך השיר "Howl" שכתב בשנת 1955 ופורסם בשנת 1956. 

השיר, על פי גינסברג "נוקב בשמה של המפלצת של התודעתית שרוצה לצוד את השה התמים".

"Moloch" הוא שמו של אל כנעני שהיה בארץ לפני היהדות ובמקביל אליה, והסוגדים אליו היו מקריבים לו ילדים, עבודתו נחשבה לעבודה זרה.

פה מובא השיר בגרסתו האנגלית, חזק מאוד:


Allen Ginsberg/ Moloch (from Howl)- English version.

 

What sphinx of cement and aluminium bashed open their skulls and ate up their brains and imagination?

 

Moloch! Solitude! Filth! Ugliness! Ashcans and unobtainable dollars! Children screaming under the stairways! Boys sobbing in armies! Old men weeping in the parks!

 

Moloch! Moloch! Nightmare of Moloch! Moloch the loveless! Mental Moloch! Moloch the heavy judger of men!

 

Moloch the incomprehensible prison! Moloch the crossbone soulless jailhouse and Congress of sorrows! Moloch whose buildings are judgement! Moloch the vast stone of war! Moloch the stunned governments!

 

Moloch whose mind is pure machinery! Moloch whose blood is running money! Moloch whose fingers are ten armies! Moloch whose breast is a cannibal dynamo! Moloch whose ear is a smoking tomb!

 

Moloch whose eyes are a thousand blind windows! Moloch whose skyscrapers stand in the long streets like endless Jehovas! Moloch whose factories dream and choke in the fog! Moloch whose smokestacks and antennae crown the cities!

 

Moloch whose love is endless oil and stone! Moloch whose soul is electricity and banks! Moloch whose poverty is the specter of genius! Moloch whose fate is a cloud of sexless hydrogen! Moloch whose name is the Mind!

 

Moloch in whom I sit lonely! Moloch in whom I dream angels! Crazy in Moloch! Cocksucker in Moloch! Lacklove and manless in Moloch!

 

Moloch who entered my soul early! Moloch in whom I am a consciousness without a body! Moloch who frightened me out of my natural ecstasy! Moloch whom I abandon! Wake up in Moloch! Light streaming out of the sky!

 

Moloch! Moloch! Robot apartments! invisable suburbs! skeleton treasuries! blind capitals! demonic industries! spectral nations! invincible madhouses! granite cocks! monstrous bombs!

 

They broke their backs lifting Moloch to Heaven! Pavements, trees, radios, tons! lifting the city to Heaven which exists and is everywhere about us!

 

Visions! omens! hallucinations! miracles! ecstacies! gone down the American river!

 

Dreams! adorations! illuminations! religions! the whole boatload of sensitive bullshit!

 

Breakthroughs! over the river! flips and crucifixions! gone down the flood! Highs! Epiphanies! Despairs! Ten years' animal screams and suicides! Minds! New loves! Mad generation! down on the rocks of Time!

 

Real holy laughter in the river! They saw it all! the wild eyes! the holy yells! They bade farewell! They jumped off the roof! to solitude! waving! carrying flowers! Down to the river! into the street!


"Moloch" מתוך הסרט "Howl"


כמו שכבר תיארתי, השיר מסביר את כל הרעות החולות בהן אני נתקל בעולם הזה, ויותר מזה.

בשיר זה, למען האמת נתקלתי בגרסתו העברית שתורגמה על ידי חבורת סטונדטים לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, כאשר סער סקלי דיקלם אותו בפני המשתתפים בתוכנית "האח הגדול" לפני מספר עונות.

אתם יכולים להסכים או לשלול את דעתו הפוליטית, החברתית של סער, אבל דבר אחד אתם לא יכולים להכחיש, שהגרסה העברית הזו היא גרסה חזקה שהותאמה לתקופתנו בצורה יוצאת מן הכלל ולכן אביא את השיר בגרסתו העברית, כאשר לו סוף מעט יותר אופטימי (אני חייב להודות ששיר זה הרבה יותר בוטה מהשיר המקורי, אז לכל אלה בעלי הלב החלש והתמימים שמבינינו, אבין אם תעברו הלאה או תצאו):


אלן גינסברג/ המולך (מתוך Howl) גירסה עברית.

 

איזה ספינקס מבטון ואלומיניום פתח להם את הראש ואכל להם את המוח ואת הדימיון? 


מולך! בדידות! טינופת! כיעור! מאפרות וצ'קים חוזרים! ילדים צורחים מתחת למדרגות! נערים בוכים בצבא! זקנים מייבבים בפארקים!

 

מולך! מולך! הסיוט של מולך! מולך שבעורקיו זורמים דולרים!

 

מולך שאצבעותיו הן עשר צבאות! מולך שעיניו אלף חלונות עיוורים!

 

מולך שבנייניו חולמים ומקרקרים בערפל! מולך שאנטנות מכתרות את עירו!

 

מולך שנשמתו היא חשמל ובנקים! מולך שקולו הוא צופר של משאית!

 

מולך! מולך! דירות רובוטיות! תעשיות זדוניות! פאלוס מתכתי! נקניק משומר! פצצות מפלצתיות!

 

מולך שהוא נחש צפע, שחר אדום, אלמנת קש ונוהל שכן! מולך שהוא נעלי עקב והלבנת רקטום וקולה זירו!

 

מולך פֶרַפְנַאן, זיפרסקה, מֵלריל, מולך פרוזק, ג'ילקס, דפירַל, רמוטיב, מולך ליתיום מולך ואליום!

 

מולך שהוא מבסוטון ומיסטר נייס גאי וכל התחליפים הרעילים של הקנאביס הזקן והטוב!

 

מולך מוות לאוהבים! מולך אדון הדמעות! מולך אדון הטפסים בשפה לא מובנת! מולך שחצרו בנויה ממחסומים ומניות, מולך שיני זהב, מולך כדורי גומי, מולך גופות של ילדים, מולך גופות של מבוגרים שהיו ילדים

 

מולך שמעסיק טוקבקיסטים בתשלום, מקורבים בכירים, מפקדי חטיבות, אגף מודיעין, בלשים פרטיים!

 

מולך אדונם של עֳבַדי הקבלן, של פועלים שבונים את החומה שגוזלת את אדמתם, של עבדי ההייטק באופן-ספייס שלהם! אני עובדת את המולך, אתן עובדות את המולך, אנחנו מקריבות מיסים למולך, משתינות בעמידה בשורות ארוכות במחסומים של המולך!

 

מולך! מולך! חפור באדמה, נטוע בבטון, צומח לגובה עשרים ושבע קומות, הם שוברים את הגב להרים אותו לשמיים! מזרקים בידיהם, כדורים קטנים בקופסאות פלסטיק! בצד השני צופים בחלוקים לבנים, מטומטמים מרצון נלוז, מולך! איך אלכסנדרה צורחת במחלקה הסגורה

 

מולך שהוא דלתות נעולות! מולך שהוא חלונות בניינים פקוחים אל חצר בה מישהי צועקת ואיש לא יוצא! מולך שהוא מסדרונות שירות ארוכים וצרים מוארי פלורסנטים בתחתיות הקניונים! מולך שהוא כל חדרי ההמתנה השקטים בעולם! מולך שהוא בתים הרוסים שמבכים את בעליהם! מולך כלב מתרוצץ פצוע נטוש על שולי איילון!

 

מולך שהוא כל הלא-ים שלא הצליחו להיאמר, וכל אלה שנאמרו ולא הקשיבו להם! מולך שהוא כל ה"את כבר פה, אז תזרמי", כל ה"אל תהיי כבדה", כל ה"מה את משחקת אותה”, כל ה"אני יודע שככה אתן אוהבות את זה", כל ה"זונה!”, “כלבה!”, “מוצצת!”, “מזדיינת!”, “שרמוטה!”, “נותנת!”, “דפקתי אותה!”, זיינתי את האמאימא שלה!”, “הבאתי בה!”, "הראיתי לה מה זה!”... מולך שהוא רגע הפחד כשמישהו נחמד אלייך ברחוב

 

מולך שחורט את שמו בבשר המדמם, משכיח את שמותינו, מוכר אותנו לזנות... דראג דילר מזויין של חלומות פס ייצור משובטים, מייאשים, אנחנו זוחלות על הרצפה לקבל מידיו עוד קצת עוד קצת עוד קצת,

 

תן לנו עוד קצת מהקיום המוגבל החולה האווילי, תן לנו עוד קצת מהמוכר-מוכר הזה: כסף, תעודות, מס הכנסה, חרדות אינסטנט בשקית, תרופות אינסטנט בשקית, שנאה שקטה תהומית, מרירות, רובים בקניונים, מדים, דוחף לנו בכח ידיים

 

מולך שהוא שמלת החג שאסור ללכלך, מולך שהוא "כשתגדלי תביני", מולך שהוא השעון שלא זז בעשר דקות לפני הצלצול, מולך שהוא הפחד ללכת לבית ספר, מולך שהוא הפחד לחזור הביתה מולך שהוא יום ראשון בבוקר

 

מולך שהוא פרצי שיעול ארוכים לבד במיטה!

 

מולך שהוא להזדקן בלי פנסיה!

 

מולך שהוא להזדקן לבד!

 

מולך שבו אנו יושבים לבד! מולך שבתוכו אנו חולמים מלאכים! להשתגע במולך! למצוץ את הזין במולך! חסרי אהבה במולך! מולך שחדר לנפשנו עוד לפני שנולדנו!... מולך שאנו נוטשים!

 

להתעורר במולך! אורות נוזלים מן השמיים! סוליות הנעליים הנוצצות מברזל חלוד שחיית המתכת נהמה וגרגרה מתחתיהן כל הלילה, סוליות חיית המתכת התמוססו לזפת, לזיפט, לחור שחור ושוקע שעכשיו אפשר לדלג מעליו בהרמת רגל אחת

 

אנחנו חופשיים! כפות הרגליים משוחררות מכבלי הקו קלוקס קלאן, מהרפש ההיטלראי המיוזע שדבק בהן, משלשלאות הקיא, הטינופת, ממשמרות הצניעות בחוצות, מכופתי האיברים במרתפים, מזיונים משפיטים ומנכסים של בהמות פורנו

 

כפות הרגליים נחות עירומות ובטוחות על בטן האדמה הלחה והבלתי משוייכת של העולם עכשיו, כפות הרגליים שלנו מתנפחות ומנביטות כנפיים פרפריות קטנות כמו המוןהמוןהמון זיפים אולטראסגולים ואנו מרחפים אלעל לעזאזל, נישאים על צפלין מזכוכית בכח המדחפי הנוסק של פרופלורי הלהיות בחיים להיות בחיים אנו בחיים!

 

והנה אנחנו אחד בתוך השני אחד בתוך השני אחד בתוך השני לעזאזל, קדושים ומוגנים לעזאזל

 

אחד בתוך השני לעזאזל אחרי מסדרון החושך האינסופי המפוקסל הזה של הקלקות עכבר וריפרשים וריסטרטים והאנטר והסייב והסייב אלט שיפט דליט קונטרול קונטרול קונטרול

 

הנה אנחנו כח גדול קמים כאיש אחד וממוטטים את כל מגדלי השן, יקום שלם של ספאם נמחה כמו סחלה דק של קצף, וקורס לעפר. הנה אנחנו קדושים, טהורים, צדיקים, מתוקים, הנה אנחנו סופסוף אחד בתוך השני אחרי מסדרון החושך הזה שבו כל אחד אונן בדד מאחורי מסך הלפטופ הפרטי שלו והצליח לגעת רק בעצמו 


אני מקווה מאוד שקראתם את שני השירים- השיר באנגלית והשיר בעברית טוב טוב, כי הבנתם הכרחית להבנת המשך הפוסט שלי.

הרעות החולות האלה, ובעיקר בדידות וניכור מכל הקבוצות והאנשים אליהם אני קרוב מאוד נגעו לי בזמן האחרון, וגרמו לי ממש כמעט לקרוס.

 

שמביאות למהפכות גדולות:

 

לאחר שהבנו על אילו צרות אני מדבר בצורה מעמיקה, נתחיל בלהבין על מה אני מדבר בכלל.

כאן אשתמש בשילוב של מונחים מתחומים שונים: טרמינולוגיה פסיכולוגית, ובעיקר אשתמש במונחים: קונפורמיות ונון-קונפורמיות, אשתמש במונח "ציונות" במשמעותו הראדיקלית, וכמו כן במונח רדיקאלי במשמעותו האמיתית, אשתמש ציטוטים שונים של אנשים שונים שמבטאים את מה שאני אומר בצורה בהירה יותר ממה שאוכל לכתוב אותם אני (שיבואו כסיכום לדברים שאכתוב), דברים שעברתי בסמינר פולין של הנוער העובד והלומד, ובסופו של דבר שיר שכתבתי במוצ"ש הזה בדרך חרה מהסמינר שעברתי.


נתחיל בביאור המושגים בהם אמרתי שאשתמש:


קונפורמיות- קונפורמיות היא תהליך של כניעה ושינוי בעמדות והתנהגות של אדם בהתאם לדעה או התנהגות הקבוצה או החברה בה הוא נמצא וכתוצאה מלחץ חברתי אמיתי או מדומה (לחץ חברתי אמיתי- כאשר הקבוצה מאיימת עליך שאם תעשה דבר מה באופן שונה- תוענש, או מדומה- כאשר אני חושב שאם לא אעשה משהו באופן דומה לקבוצה אוענש, אף על פי שלא נאמר לי דבר כזה, אלא רק שיערתי אותו)


נון-קונפורמיות- אי שינוי בעמדות ובהתנהגות על אף לחץ חברתי אמיתי או מדומה של קבוצת אנשים על אדם יחיד, תוך שמירת הדעה העצמית שלו על הנושא וניסיון לשתף בה אחרים (על מושג זה העירה המורה שלי לפסיכולוגיה הערת אגב שאמרה:מי לדעתכם שינה את העולם יותר? אנשים קונפורמיים או נון-קונפורמיים? אנשים ששינו דברים בעולם אף פעם לא היו קונפורמיים, אלא נון-קונפורמיים)


ראדיקליות- כאשר אומרים ראדיקליות בד"כ הכוונה (השגויה) של אנשים כיום היא "קיצוניות" או "חוסר פשרה", אך הדבר שונה מיסודו, המונח ראדיקלי משמעותו "לדגול בשינוי המצב מהשורש"- מכאן שרדיקאליות היא למעשה "שורשיות".


ציונות במובנה הראדיקלי- כאשר בד"כ מדברים איתכם על ציונות בשיעורי הסטוריה מדובר על הקמת מדינה בא"י. המשמעות האמיתית של הרצל במושג "ציונות" הייתה הרבה יותר מזה והיא מבוטאת בספריו "אלטנוילנד" ו"מדינת היהודים". רצונו של הרצל היה לבנות במדינת ישראל חברה יהודית ולא יהודית הטרוגנית שתשאף לצדק, שלום, שיוויון ואהבה מלא בין כל האזרחים בה, חברה שתהיה דוגמה ומופת לכל עמי העולם ותשמש "אור לכל הגויים"


לאחר שביארנו את המושגים הנ"ל (מקווה שהחכמתם, ואם לא קבלו ח"ח על הידע הנרחב!) נתחיל ב"מהפכות הגדולות".


אתחיל בציטוט מפורסם של יצחק רבין בוועידה ה-9 של הנוער העובד והלומד, שחלק ממנו גם רץ לי פה ברשימת "ציטוטים אהובים":


"אני ונשיא המדינה, כבר מבוגרים, אם לנסח את דבריי בזהירות. אתם, אתם בני הנוער, העתיד עוד לפניכם, ואין עתיד יפה יותר מן השלום. הדבר השני, אל תקבלו מוסכמות קיימות! לא בחברה, ולא בתחומים אחרים! חברה, מדינה, כל גוף שאיננו יודע להשתנוץ, לשנות הוא גוף שהתנוון. המציאות איננה מה שהייתה לפני 50 שנה, בכל אחד מתחומי החיים שלנו. ואם יש משהו שצריך לייחד נוער, זו מרדנות נגד מוסכמות!  לא מרדנות לשם מרדנות, אלא מרדנות לשם שינוי! ולא כל מה שיש בתנועתינו איננו חייב בשינוי! לקיים את אשר ראוי לקיים, לשנות את אשר דרוש שינוי, והרבה דברים דורשים שינוי!"

 

נאומו המלא של רבין מהועידה ה-9 של הנוער העובד והלומד


ובכן, עברתי בשישי ושבת הזה סמינר פולין. בו דיברנו ביום השני בעיקר על תנועות הנוער בגטאות וכיצד הם שינו והשפיעו על החיים והחינוך בגטו. לא אכביר במילים ורק אומר זאת: הם מרדו בחיים שהיו להם שם, הם מרדו ושינו את המציאות האפורה ששררה בגטאות.

ואם בזמן השואה יכל הנוער לשנות ולמרוד במוסכמות, על אחת כמה וכמה יכולים אנו לעשות זאת היום, במציאות הרבה פחות קשה.


אם כן, אני כבן נוער, רואה את עצמי כאוחז בכנף השינוי, כאדם הרוצה ומוכן לשנות, אך מה מונע ממני לעשות זאת?

ובכן, יש לי את ה"למה?" אבל אין לי את ה"איך?" וה"מה?", חלק מהעובדה שבחרתי להדריך שנה שעברה (וגם השנה) בנוער העובד והלומד היה במטרה לשנות את חינוכם של ילדים קטנים, שאותו אני רואה כיום כתכלית הבסיס להרס האפשרות להפיכתם לבני נוער חושבים, פעילים ועושים.

מערכת חינוך שדורסת והורסת כל שמץ של יצירתיות וכוח רצון, שמכניסה ילדים לתוך גן התחום בגדרות תיל סגורים, מבודדים, נוראיים, שחוסמת את עיניו מראות את הדברים הרעים שקיימים בעולם, מחברה שהופכת את היחידים בה לקונפורמיים לדרך אחת ויחידה שאינה ניתנת לעירעור על ידם ועל ידי חבריהם.


אני "התחמקתי" ממערכת חינוך זו ומשיטה חינוכית זו על ידי כך שחונכתי בתנועה. חונכתי על ידי מדריכים ששמו להם למטרה למתוח את הגבולות ולשבור את הססטוס קוו עד כמה שאפשר, וזה גם מה שאני מקווה לעשות לחניכיי שלי.

תנועה זו בנתה את השקפת עולמי והשקפת חיי, ואף הצביעה לי במקרים רבים על אותן "רעות חולות" שדיברתי עליהן למעלה.


כחלק מהסמינר קראנו את הנאום הבא שנישא על ידי חווקה פולמן רבן שהייתה מהלוחמות בגטו ורשה ונשאה נאום זה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות בשנת 2011:


רק לפני שנה דיברתי בעצרת בשם הלוחמים ואני שוב כאן- כי חברי הכי קרובים, הכי אמיצים, ביניהם מנהיגי המחתרת- יצחק וצביה, מרדכי וטוביה ואחרים שלחמו ביערות ובמחנות ושרדו- אינם בין החיים ואני נשארתי כמעט יחידה- אבלה ומתגעגעת.


אז, בזמנים האפלים, בגטו ורשה הסגור, המנותק, הגווע פעלנו יחד במחתת בהדרכת מנהיגי תנועות הנוער ואנשי מופת כמו המשורר יצחק קצנלסון, יאנוש קורצ'אק ואחרים דגולים ונאמנים- למדנו ולימדנו במקומות מסתור בסמינרים על ציונות ותולדות עמנו, על סוציאליזם, על התיישבות וקיבוץ ובעיקר חווינו את היחד והרעות בתנאים של סכנות והטרור הנאצי האכזרי.


המרד בנשק, המרד של שכול וייאוש, חסר התקוה אך מציל כבודנו, כבוד העם היהודי צמח מתוך מעשה התנגדות רוחנית, מתוך חינוך.


סוף המלחמה- השחרור לא יכול היה להביא אושר לשורדים. איבדנו משפחות וחברים ובית ורחוב ועיירה.


אך נשארנו עם חלום שלא איבדנו אף ברגעים הכי קשים של המלחמה- חלום על הארץ הנכספת, ארץ שיהיה בה צדק ושלום, ואהבת אמת- חלום נפלא!


השתלבנו בפלא של הקמת מדינת ישראל, בחידוש החיים. רבים לחמו במלחמות ישראל וגם נפלו בקרבות.


הקימונו כאן קיבוץ ומוזיאון בו שומרים כל השנים על האיזון בין הזיכרון של רוב עמינו שנרצח וכבוד לאלו שלא יכלו להילחם אז, ובין הלוחמים אהובינו, שנפלו במרד על כבוד כולנו.


במציאות של היום, בארצנו, חייבים להמשיך במרד- מרד אחר, אך גם דומה- הוא צוואה של הלוחמים מאז.


מה קורה לנו?


בארץ שלנו היפה, המפותחת, הצומחת בטכנולוגיה המתקדמת ביותר וגם מצטיינת בענפים שונים ומגוונים הלכו לאיבוד רבים מהערכים עליהם לחמנו אז.


נכון שיש לנו עצמאות וצבא חזק ששומר ומגן עלינו מאוייבים אבים מבחוץ.


אך לתוך הציבור שלנו חדר גם ריקבון- המיליונרים מתעשרים והחלשים נחלשים, נפערים גדלים, השחיתות והאלימות והגזענות והאפליה, ושינאת האחר- השונה, הזר. גסות הרוח בדרכים, אלכוהול וסכינים ברחובות ובתוך המשפחות, שינאה וקנאות והשפלת החלש והכבוש.


והשלום כל כך רחוק, וגלעד שליט כל כך בודד. אני אומרת זאת בכאב עמוק ובאכזבה, מתוך אהבה עמוקה רבת שנים לעם שלי אני מאמינה שאפשר, כן, אפשר לשנות!


אתם הצעירים, הדור הזה והדורות הבאים יש בכם כוח למרוד. זה מרד נגד הרוע האנושי, נגד אי צדק חברתי ורמיסת ערך האדם, כל אדם.


תהיו אכפתניקים- אדישות ו"ראש קטן" הם אויבים ומסוכנים לכולנו.


חניכי תנועות הנוער ורבים אחרים הערים לנעשה- שמרו על הערכים שלא נשרפו באש האבדון.


המרד שלכם יתגשם בהתנהגות ודוגמה אישית, בהתארגנות ופעילות חינוכית ותרבותית בכל מקום שנדרש.


זו חובתכם! ואלה הדברים של הבית הזה והעצרת הזו.

 

נאום זה הזכיר לי במידה ניכרת את הציונות במובנה הראדיקלי. המאבק הראשון שבו הציונות רצתה לנצח צלח, הקמנו מדינה יהודית בארץ ישראל.

עכשיו הגיע הזמן למאבק השני: המאבק למען החברה אותה תיאר הרצל בספריו "אלטנוילנד" ו"מדינת היהודים", חברה המבוססת על צדק, שיוויון, שלום, אהבה וחירות.


רעיונות מהפכניים רבים עלו לי בשבוע האחרון ובין היתר, התקיל אותי חבר שלי בשיר הבא ושמו "יהי הכל שייך לכל" של שלמה גרוניך:

 

 

 

יהי הכל 
שייך לכל שיוכל 
להטיב עימו 
שיוכל להטיב עימו

הילד לאישה האימהית 
למען יגדל 
העגלה לעגלון הטוב 
למען ינהג בה היטב 
והאדמה, למשקים אותה מים 
למען תתן פריה בעיתו 

שיר בהחלט חצי קומוניסטי (קומוניזם= שיטה חברתית כלכלית הדוגלת בהעברת אמצעי הייצור מהשולטים בהם לידי העם הפועל) חצי אנרכיסטי (אנרכיה= רעיון אוטופי בו אין מערכות ממשל ובו כל פרט דואג לחיוו ולעצמו, תוך התחשבות בסביבתו, ללא חוקים כתובים או רשויות אכיפה ושלטון), אך בו גלומים רעיונות יפים מאוד לגבי חברה וכלכלה.

אסיים בשיר שכתבתי לאחר הסמינר, המבוסס בחלקו על השיר שהבאתי בהתחלה ובחלקו על הרעיונות המהפכניים שעלו לי בשבוע ובעיקר בסמינר.

עולם מנוכר
קר ואכזר
בו שולטים
מזימות ותככים

עולם מנוכר
בודד ואכזר
בו נולדים
וסובלים, ומתים.

עולם מוכר,
אכזר וקודר
בו אדם לאדם זאב
ורגש אינו חודר.

עולם אטום,
חסר רגש, נוראי,
פשוט ואוטומטי,
ובו דבר לא עוצמתי

עולם מנוכר,
בודד ואכזר
בו שופט איש את רעו
בלי לנסות להכירו.

עולם אכזר,
בודד ומנוכר
בו אנו נשלטים
רק מפחדים

עולם זה נעזוב,
בעולם זה נבגוד
נמצא מקומות 
אחרים
בהם אדם לאדם איש
והפחדים כבר לא שוררים.

אל עולם חדש
שונה, לא מוכר
בו נולדים,
ואוהבים וחיים

על מנת לבנות
עולם זה נצטרך
תעוזה והמון אהבה
אך אם נגיע אליו אז נראה
שהייתה שווה
כל הטרחה...

לאחר הפוסט הארוך הזה אני קורא לכל בני הנוער באשר הם: אחזו בדגל המרד, אחזו בדגל השינוי! ראו את העולם בעיניים ביקורתיות ולא בעיניים מיואשות! המבוגרים ברובם כבר נואשו משינוי ורפורמה, והם ממשיכים לאכול מאותה קערה גדולה וגדושה של מציאות רגילה ולא סימפטית.
אנחנו בני נוער, העתיד עוד לפנינו, ואנו נצייר עליו וניצור עליו מה שבא לנו ומה שנרצה!
קחו לעצמכם את הסיסמה "התבונה לראות, האומץ לרצות, הכוח לבצע" כמנטרה לחייכם האישיים. ראו דברים ללא מיסוך של שנאה ודעות קדומות, חקרו, שאלו, בדקו והכי חשוב: אל תפחדו לנקוף אצבע!
אמר זאת סוקרטס בצורה יפה מאוד: "כל מי שאי פעם בנה גן עדן חדש שאב את כוחו לכך מהגיהנום האישי שלו"- אולי אתם עדיין לא מרגישים את הגיהנום, אבל למה לחכות עד שיעלו המעלות עד למאה?! למה לא לעצור את הרתיחה לפני שתסתיים!
בברכת "עלה והגשם!" של התנועה שלי או בברכת "שנה ועשה!" אותה המצאתי עכשיו
~SNOOPY~

 

ולשיר סיום: Children of the Revolution

נכתב על ידי , 18/2/2013 01:28   בקטגוריות אופטימי, ביקורת  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



4,997
הבלוג משוייך לקטגוריות: נוער נוער נוער , יצירתיות , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להכלב של צ'ארלי בראון אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הכלב של צ'ארלי בראון ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)