מיליטריזם בחינוך
הישראלי.
אחד הזכרונות
הכי מוקדמים שלי הוא מאחי הבכור. אחי גדול ממני בערך ב16 שנה זאת אומרת שאני הייתי
בת 2 הוא התגייס. אני זוכרת אותו חוזר הביתה עייף ומותש אחרי שבוע בבסיס בטירונות
או משזה לא יהיה ואני זוכרת את עצמי רצה אליו ומחבקת אותי במדים, אני זוכרת את
הריח שלו ואת תחושת המדים שאני מחבקת אותו. במיוחד זכור לי הצווארון המקופל לבחוץ,
אותו מרים אותי את התיק הענק שהוא תמיד היה מגיע איתו גם את הנעליים הצבאיות
הכבדות והענקיות אני זוכרת. ותמיד את אותה תחושת השמחה והצהלה שהנה הוא חזר וכולנו
ביחד. קשה לי לאמין שכל כך בקרוב אני אהיה
בנעליים הצבאיות הכבדות ועם התיק הענק.
יש לי מספר
זיכרונות מהגן שקשורים לצבא ולמיליטריזם.
כל בוקר בגן
שלי היה נפתח בשירת התקווה בעמידה. אף פעם לא הבנתי מה אנחנו בדיוק עושים ומה
אנחנו שרים ולמה צריך את זה. אף אחד לא טרח להסביר לי ואני לא שאלתי. או שאולי
שאלתי ולא קיבלתי תשובה מספקת. אני זוכרת את ההפתעה שעליתי לכיתה א' ופתאום לא שרו
את התקווה בבוקר. מאז תקופת הגן המילים חקוקות בזיכרוני.
כל יום שישי
הגננת הייתה מקריאה לנו את פרשת השבוע או סיפור יהודי שקשור בה. אחד הסיפורים
שזכורים לי במיוחד הוא על יהודי שהיה לו סוס והוא מכר אותו לגוי והסוס עבד כול
השבוע כמו שצריך רק ביום שבת לא הסכים לקום. הגוי הלך ליהודי ושאל אותו מה זה
והיהודי ענה לו שביום השבת היהודים לא עובדים בגלל זה הסוס לא רגיל לעבוד בשבת, ואז
הגוי הבין שאם אפילו סוס מבין שלא עובדים בשבת אז כנראה יש בזה משהו ואימץ לעצמו
את המנהג.
עוד זיכרון
שלי הוא שאלה של הגננת אלינו: היא שאלה אותנו מה זה מולדת? שלא ידענו לענות היא
הסבירה לנו. בפירוט ולהט.
רק לי זה
נראה קצת פשיסטי? שירת ההמנון כל בוקר, ביום שישי סיפורי עם שמפלים זרים והסברים
על המולדת לילדים שעוד לא חגגו יום הולדת 5?
עוד זיכרון
מאוד מרכזי אבל גם מאוד שונה הוא שלימדו אותנו בגן להשתמש במסכות אב"כ. באנו איתם
בבוקר והיום הוקדש להסברים איך לובשים אותם, אני זוכרת שהגננת רק אמרה מסכות אב"כ
ישר שאלתי אותה אם זה קשור לפורים. אני גם
זוכרת שלחוג בלט גם הלכתי עם הקופסא עם המסכה. בדיעבד אני יודעת שכנראה זאת הייתה הפאניקה
שיהיה מלחמת מפרץ 2 שארה"ב נכנסו לעיראק.
ועכשיו די
עם הנוסטלגיה ובואו נחזור לזיכרונות הרבה יותר טריים.
הקיץ היה לי
את הגדנ"ע. בפעם הראשונה נחשפתי למיליטריזם בישראל במלאו ובכל אדרו. בגדנ"ע
מבחינתי היו מספר נקודות שיא או שפל תלוי כיצד תבחרו להגדיר.
בראשונה המפקדת
הקריאה לנו קטע נורא ארוך אבל אני אבחר לצטט קטע אחד מסוים שנשמע בערך ככה: "להיות
חייל זה חלום, להיות חלום זה תקווה." לא יודעת מה איתכם לדעתי להיות חייל זה
לא חלום ולא תקווה אלא הכרח.
בשנייה
הביאו לנו ציטוט מדומני של בן גוריון: "עם בונה צבא בונה עם". לדעתי עם
שהצבא בונה אותו זה עם פגום משהו לא בסדר בו עם אמור להבנות על יסודות לגמרי
הפוכים מאלו. עם אמור להבנות על חינוך ספרים ומדע.
בשלישית היה
לנו שיעור על כבוד האדם וחירותו ומיד אחריו הלכנו לירות במטרות דמויות אדם.
עוד נקודה
שמעניינת אותי אם חס וחלילה מאיזושהי סיבה ייחטף\ ייהרג חניך גדנ"ע הוא יהיה
חלל צהל? כלומר אם לא אז למה נתתם לאזרח מדים ונשק??? ואם הוא הכן ייחשב לחלל צה"ל
איך זה שגייסתם קטין שלא יכול אפילו לקנות לעצמו פחית בירה.
אני מבינה
שכל זה הכרחי אחרת ילדים בני 18 פשוט לא ילכו להקריב את עצמם אם הם לא יידעו מה זה
מולדת מגיל הגן אבל הפנים האלה של המדינה שלי מפחידות אותי.
גדלתי בבית
ציוני עם אבא ואחים ודודים וכולם בצבא הייתי הכי מורעלת אבל ככל שזה מתקרב וככל
שאני לומדת ומכירה את צה"ל השירות נראה לי יותר ויותר מפחיד. אני יודעת שאני
אתגייס גם מטעמים אידיאולוגים וגם מטעמים חברתיים אבל אני לא יודעת עד כמה זה יהיה
בלב שלם לצערי.