לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Portals of My Mind


.There is no spoon

Avatarכינוי:  Ob5cur3d

בן: 33

Skype:  live:flamingsw0rd 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

8/2015

פרדיגמות להמונים


ההחלטה ללמוד את הקורס "פילוסופיה של המדע" בתור קורס העשרה התבררה כנכונה ביותר עבורי.

 

כל מוסד אקדמי שמכבד את עצמו מחייב סטודנטים לתואר בוגר במדעים ללמוד קורס אחד לפחות ממדעי הרוח או מדעי החברה. רוב הסטודנטים מעדיפים לבחור בהרף עין איזשהו קורס פופולרי או קליל, ונראה שרק לי היה מספיק רצון ללמוד קצת פילוסופיה (תחום שממש אינו זר לי משום שאני עוסק בו בזמני החופשי). אמנם זו פילוסופיה של המדע, אבל זו פילוסופיה לכל דבר ועניין, ואף יותר מכך - היא מתקשרת לכל כך הרבה תחומים פילוסופיים אחרים. אני אף לא אגזים בכך שאומר שעד כה זהו הקורס המעניין ביותר בתוכנית הלימודים שלי. הוא מתקשר ללא מעט נושאים שנגעתי בהם במרוצת השנים. עם זאת מוטב כי לא אפרוש כאן את כל הגיגיי הנובעים מן הקורס.

 

מה שכן אוכל לומר הוא שהקורס הזה מעניק זוויות שונות על העיסוק המדעי, כצופה מן הצד, ולפי דעתי על אף שהתזות המועלות בתחום הזה כלל אינן שלמות או מדויקות (כי באמת - השאלה "מהו מדע?" היא בעיה שלא שיערתי את גודלה לפני כן, ואני בספק אם אי פעם תימצא תשובה מוגדרת היטב לשאלה זו, כשחומר הלימוד בקורס מאוד מעודד את הספק הזה), זה מאוד חשוב לדעתי בתור אדם השואף להיות מדען חוקר (אמנם במדע אנליטי מיסודו, אלא שמדעי המחשב החלו להתערבב גם עם מדע אמפירי באחרונה, במיוחד בגזרת הבינה המלאכותית המושכת אותי יותר מכל תחום מחקר אחר במדעי המחשב).

 

בין השאר במהלך הקורס הזדמן לי לקרוא את ספרו עטור השבחים והביקורת של תומאס קון "המבנה של מהפכות מדעיות". מזה זמן רב שעלה בי הרצון לקוראו, אלא שלא יצא לי לעשות כן, והאמת היא שטוב שכך, משום שהקורס הזה הבשיל את החשיבה שלי עבור קריאה מועילה של הספר הזה. הגישה של קון לפילוסופיה של המדע היא מאוד מושכת ומעניינת בעיניי, אף כי אינה מדויקת ולגמרי אינה חסינה מכשלים, אך אין שום תורה פילוסופית הנקייה מאלו. מה שמאוד מושך אותי בתזה של קון הוא הסברה שלו כי המדע עצמו אינו היישום האובייקטיבי ביותר של צבירת ידע כפי שרבים נוהגים לראות בו. לא בלבד שהתיאוריות המדעיות משתנות עם הזמן, אלא גם המתודולוגיה המדעית עצמה. הוא גורס כי בלתי-ניתן לנתק את העיסוק המדעי במובנו האפיסטמולוגי מן ההיבט הסוציולוגי של קהיליית המדענים, והוא קושר זאת באמצעות מושג ה"פרדיגמה" המוכר והידוע לשמצה שלו. זו גישה מאוד רלטיביסטית שמאוד מקרינה הרבה מעבר לפילוסופיה של המדע - הישר אל שאלות אפיסטמולוגיות שרובנו נוברים בהן בשלבים כאלו ואחרים בחיינו: מה ניתן לדעת? מהם גבולות הידיעה?

 

ומה חוץ מזה? אני אמור לפרסם כאן בזמן הקרוב פוסט בנושא פוליאמוריה על מנת לנפץ כמה מיתוסים נפוצים בנוגע אליה, ובנוסף על מנת להציג את ההשקפה שלי בנוגע אליה - מדוע הגעתי אליה, ואיך בדיוק ניתן לממש את הקונספט הזה. בנוסף אני עובד גם על תרגום מאנגלית של סיפור קצר ונפלא. בסוכות אני טס לקלן לפסטיבל הפרוג-מטאל "יורובלאסט". בין השאר יופיעו בו Haken, Leprous ו-Between the Buried and Me. הולך להיות מגניב!

 

אגב סוכות, אני צריך למצוא איזה מקום מפלט אתאיסטי ליום הכיפורים. יש הצעות?

 

/m\

 

נכתב על ידי Ob5cur3d , 16/8/2015 22:03   בקטגוריות "חסר קטגוריה"  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



22,540
הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , משוגעים , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לOb5cur3d אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Ob5cur3d ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)