"עוד חמש עשרה דקות. רק עוד חמש עשרה דקות" אני ממלמלת
לעצמי בעברית ובאנגלית ובכל השפות ביחד. רק עוד חמש עשרה דקות זה נגמר.
חמש דקות לפני כן מצאנו סוף סוף תחנת דלק פתוחה. ושירותים. עוד רגע זה
נגמר. הגוף שלי צורח, אבל, איך לומר, בעיקר התחת שלי. התחת שלנו, של צ'אנס ושלי.
"איך התחת שלך?" צ'אנס צועק אלי בכל הכוח, אף על פי שאני
יושבת מאחוריו.
"נורא ואיום. עומד לנשור. ולהפוך לארטיק. ההליכה שלי מחר בבוקר
תעקם כמה וכמה פרצופים. איך אתה?"
"כואב לי", צ'אנס צורח מבעד לגשם הזלעפות שדוקר לנו את
הפרצוף, בעודו מסובב את ידית הגז. גשם שוטף, אמצע הלילה, חושך. וצ'אנס נוהג כ- 90
ק"מ לשעה על האופנוע בכביש רטוב ומלא סיבובים, כשאני מחבקת אותו ככל יכולתי
כדי להתחמם.
שעה לפני זה הייתי בטוחה שאני הולכת למות. עכשיו אני כבר אפתית. שהכאב
הזה יגמר. שיסע יותר מהר.
6am של אותו היום נראה רחוק
כל כך.
הבוקר התחיל ברטינות של וויל כלפי, שלוו בקריאות לעבר צ'אנס:
"אם אפשר, אל תחזיר אותה".
לפעמים אני איטית בבוקר. המוח שלי עיסתי. והצורך לדבר אנגלית שוטפת
כשהראש מלא עברית, מייצר חוסר יכולת לתקשר. אני אומרת משהו. בתוך הראש שלי אני
נשמעת ברור מאד לעצמי.
וויל מסתכל עלי, מתאמץ להבין. אחר כך הוא מבהיר לי, שאני ממלמלת ומבקש
שאחזור על דברי.
מלמול נוסף מצידי.
וויל מוכן לחנוק אותי. שש בבוקר. הכנות אחרונות שלי לנסיעה עם צ'אנס לגבול
הבורמזי על האופנוע של וויל. בדרך נעצור בצ'יאנג ראי, נטייל קצת. וויל מנסה בכל
הכוח להסביר לי איך להשתמש בגוגל מפות (עד עכשיו ניווטתי בלי. לא הייתי צריכה את
זה). הוא שולח לי קואורדינטות של "הבית השחור" בצ'יאנג ראי. מקום עם
מיעוט תיירים ושווה מאד, לדבריו. הוא לא מסומן בשום מקום, אבל וויל ביקר שם מספר
פעמים, ושמר את הקואורדינטות.
הוא מדבר אלי, שולח לי בערך עשרה מיילים עם הוראות כיצד להגיע לגבול.
כמה זמן כל דבר יקח. איך להגיע למקדש הלבן ואז לבית השחור. הוא סומך עלי שאסביר
הכל לצ'אנס, האיש היחיד בעולם הטיולאות ללא טלפון חכם או טלפון בכלל.
אני מהנהנת ואני מחייכת ומצחקקת, כנראה. כל מה שהוא אומר לי, נשמע
סינית. או תאית. Same
same.
"תפסיקי להתנהג בלונדיני, ג'יזס כרייסט".
"יהיה בסדר. אני קצת איטית עכשיו."
"את חושבת? באמת? אלוהים. קח אותה." וויל מגלגל את העיניים
בסבל. נראה לי, שהוא באמת באמת סובל עכשיו.
כשצ'אנס מגיע, וויל מנסה להסביר לו הכל. צ'אנס דווקא סומך עלי. וויל
בוהה בי בחוסר אמון.
"אין מצב. אני מציע לך, לטובתך, לא לדבר איתה בשעתיים
הקרובות." אני מנסה להתערב, להגן על עצמי, להראות שהמוח שלי עובד, אבל כל
תגובה שלי איטית להחריד. כנראה שבוע ללא קפה נותן את אותותיו.
"א-ני יכו-לה ל-ע-שות את זה!"
"מותק, תני למבוגרים לדבר, טוב?" וויל מביט בי בשטנה ממשית.
אין לי מושג למה אני ממש נעלבת, ועוד יותר, מדוע אני ממשיכה להרגיש פגועה עד עמקי
נשמתי בערך שעתיים שלמות בנסיעה שלנו. במקום להסתכל על הנוף, אני מרגישה קצת
טיפשה. אני שונאת להרגיש טיפשה. בראש שלי אני מאחלת לוויל אלפי מיתות משונות. אבל
לא מסוגלת להגיד שום מילה נוספת.
"מותק, תפתחי רגע את המייל עם הקואורדינטות ששלחתי לך. אני רוצה
להראות לצ'אנס משהו."
אני פותחת באופן מסורבל את הטלפון. מחפשת בין עשרות המיילים שוויל שלח
לי. ולא מוצאת. הוא מאבד סבלנות. "אלוהים אדירים. קח אותה מכאן", הוא
חוטף לי את הטלפון. מוצא את המייל ומגלה שהקישור לא נשלח.
"אבל מותק, אמרתי לך לבדוק שקיבלת הכל. את בטוחה שהכל בסדר
איתך?"
"תשלח לי שוב. יהיה בסדר."
"אוקיי, כדאי שנזוז", צ'אנס מנסה לשנות את האווירה ולהציל
את שנינו מפני חניקה הדדית. לא שהייתי מסוגלת לחנוק מישהו. מעבר הפקודות הבסיסי
בין גזע המוח ליתר חלקי הגוף מצוי כרגע בשיתוק איום ונורא.
אני מכירה את התחושה הזו. היא מתרחשת אצלי, בדרך כלל, כשבועיים וחצי
אחרי שאני עוברת ממקום שבו השתמשתי בשפה אחת, למקום שבו אני משתמשת בשפה אחרת.
העברית כבר החלה לתפוס מקום משני במחשבות ובחלומות שלי. האנגלית עוד לא לגמרי
השתלטה לי על המוח והשתלבה בהתנהגות האוטומטית שלי. כך, שכשאני מדברת עברית אני
מוצאת את עצמי חושבת באנגלית ולהיפך. והתוצאה היא שכחה מטרללת של מילים (בשתי
השפות) ותחושת עומס מנטלי. החוויה המעיקה הזו עוברת אחרי עוד שבוע-שבוע וחצי בערך.
אבל תוך כדי, אני מרגישה בעיקר כבדה, טיפשה, ואני לא מצליחה להביע את עצמי
מילולית. ומילים הן דבר יקר-ערך עבורי.
"להתראות", אני מנופפת לוויל לשלום, מצחקקת. זו הדרך שלי
להתמודד. אני מחייכת וצוחקת. עדיף לגמרי מלהתעצבן או לבכות. אני נושמת עמוק, כשהוא
מסתכל עלי ונאנח, ואומר לצ'אנס:
"תשתדל לא להחזיר אותה כל כך מהר. תעשה לי טובה."
הדרך מצ'יאנג מאי לצ'יאנג ראי אמורה (על פי גוגל מפות) לארוך בערך
שלוש שעות. ואז עוד בערך שעה וחצי-שעתיים לגבול. תלוי במהירות הנסיעה. וכמובן,
תלוי בגשם. אנחנו בעונה הגשומה.
אחרי שאני מרוקנת בתוך תוכי סל קללות עסיסי המכוון לוויל, לירח,
לכוכבים ולכל מי שאני יכולה, אחרי שאני מרחמת על עצמי כי אני מרגישה מטומטמת, אחרי
שאני מעסיקה את עצמי באובר-דרמה, אני נזכרת שרק לפני יומיים יצאתי ממנזר בודהיסטי.
ושרגשות שליליים הם רעל.
אז אני נושמת עמוק. ומדטטת על האופנוע.
באופן פלאי, זה עובד. אני מתרכזת בבטן שלי, שעולה ויורדת ושלווה
סטואית שורה עלי. ייתכן שזה פשוט היפר ונטילציה. אבל אני מסוממת ורגועה וחייכנית. והנוף
סביבי יפהפה:
הדרך מצ'יאנג מאי לצ'יאנג ראי עמוסה סיבובים, גאיות, הרים. בערך כל
3-4 קילומטרים אנחנו עוברים ליד שלט, המסמן על קיומם של מפל או מעיינות חמים.
והרוח נושבת לי על הפנים, ואני נזכרת כמה נסיעה על אופנוע, ללא
מחיצות, היא פשוט נהדרת.
ככה אנחנו רוכבים בשתיקה כמעט כל הדרך, עד שמשמאלנו אנחנו רואים אתר
בנייה ענק. ובתוכו מנצנץ משהו לבן, מראתי, מקורנן.
"המקדש הלבן, נראה לי", אומר צ'אנס.
"באמת? כבר הגענו?" הדרך עברה כל כך מהר. הייתי שקועה בכל
כך הרבה מחשבות ואי-מחשבות.
כשאנחנו מגיעים לחנייה על מנת לבדוק שהגענו למקום הנכון, צ'אנס צוחק.
"הגענו למקום הנכון".
"איך אתה יודע?"
"תסתכלי על חרוט החנייה הזה".
"אוקיי. זה המקום."

וואט רונג קון, המקדש הלבן, מתנצנץ מן האופק, ומהרגע הראשון עוברת
בצ'אנס ובי תחושת צמרמורת בחילתית מוזרה, מעורבבת בהשתאות ופליאה. זה כל כך יפה
וכל כך מכוער וכל כך מסנוור ומעורר התפעלות וכל כך מטריד בו-זמנית.
לצעוד על שבילי ומדשאות וואט רונג קון זה קצת כמו לצעוד בתוך פרק
ב"אליס בארץ הפלאות" על הממלכה הלבנה. הכל לבן, אפילו השיחים. וזה קצת
כמו לצעוד בתוך הראש של הכובען המטורף: סמלים בודהיסטיים עתיקים שזורים בסמלי
תרבות פופולארית. בודהא ליד פרדי קרוגר. יצורים מיתולוגיים מכונפים לצד ידיים
מושטות בתחינה מתוך האדמה. אי אפשר להישאר אדישים.




ככל שהזמן עובר, הפרטים הגדולים הלבנים היפים והנוצצים מיטשטשים לטובת
הפרטים הקטנים: ראשים תלויים על ענפי העצים. פסל חייזרי מנסה לצאת מתוך האדמה.

כדי להיכנס למבנה המקדש המרכזי עוברים תהליך, עוברים מסע: בתחילה
ידיים לבנות מושטות מן האדמה. חלקן גדומות. מפלצות ודגים טורפים נוגסים בידיים.
מתוך הגיהנום נגיע לבודהא. נטפס על גשר המוצב מעל בריכות, ונצעד אל היכל הקודש דרך
יצורים שהם חצי אנושיים-חצי חייתיים. כרבולות. חיצים. קרניים. לבן משובץ מראות,
המסמלות כיצד ההארה והקדושה של הבודהא זוהרת אל העולם, משלחת אליו קרני אור.

כן. קריפי.

וגם זה קריפי לא פחות.

וגם זה.

צ'אנס על הגשר לגן העדן. ואין לי מושג איך להפוך את התמונה.

חולצים נעליים ונכנסים פנימה, ומיד השומר מורה לנו: אפשר היה לצלם
בחוץ. פה, בפנים, אי אפשר. לא בגלל הקדושה, אלא בגלל אלמנט ההפתעה. כל מי ששומע על
המקדש הלבן יכול לקרוא ויכול לראות מה קורה בחוץ. אבל הוא לא יכול לדעת מה רואים
בפנים. מלפנינו דמותו של בודהא יושבת בתוך עוד דמות של בודהא ועוד אחת. כל דמות
גדולה יותר מהאחרת, ומתפרשת על הקיר, עד שמולנו עיניים רגועות, מכילות.
ואז מסתובבים לצאת.
ואז אי אפשר שלא לנשום נשימה עמוקה, ולומר: "מה, לכל
הרוחות"? כי מה שלא ראינו כשנכנסנו, רואים כשעוזבים את הבודהא: עולם ומלואו
של בריאה ושל יצירה ושל עבר ושל הווה. של כאן ועכשיו.
אבל אני לא אהרוס לכם את ההפתעה. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להגיע
לתאילנד, להצפין ולהגיע כ- 13 ק"מ מדרום לצ'יאנג ראי. המקדש כבר ינצנץ את
עצמו לדעת בדרך. ואז לכו בין הלבן ללבן למראות. אל תפסידו את המבנה היחיד שאיננו
לבן בכל המתחם: מבנה זהב יפהפה.

זה השירותים הציבוריים.
הגיעו למקדש הלבן, אם מתחשק לכם רגע להיכנס לתוך מוחו הקודח של צ'אלרמצ'אי
קוסיטפיפאט (בערך שעה עברה עד שהצלחתי לכתוב את השם הזה), אמן יליד צ'יאנג ראי
ובודהיסט אדוק, שבנה את המקדש הזה לכבודו של המלך ראמן התשיעי.
לא תמיד אנחנו זוכים ממש להיכנס לתוך ראשו וחלומותיו של אמן באופן
אינטנסיבי כל כך. אנחנו רואים פסל אחד או יותר. תמונה. אנחנו רואים ריקוד. משיכות
צבע במוזיאון לצד הרבה תמונות אחרות. לפעמים אנחנו ברי מזל לראות תערוכות שהן
אסופות שלמות של היצירה. אבל כאן זה מעבר לכך: אנחנו בתוך מבנה, שהוא יציר חלומי
שהתגשם במציאות והפך אותה לבלתי מציאותית. אנחנו במוחו של האמן. אנחנו בתוך החלום
של האמן. המעשים שלנו, התגובות שלנו, אפילו הבזקי הפלאש שלנו הם חלק מהחזון
האומנותי המנצנץ הזה.
אחרי שעה של שוטטות והתמקדות בפרטי הפרטים ההזויים, המוזרים,
המיוחדים, המפחידים, המרגיעים, המטרידים במקום הזה, צ'אנס שואל אם אפשר להמשיך. יש
לו עוד גבול בורמזי לחצות היום. ולחזור לתאילנד.
"עוד רגע. אתה רוצה ללכת לשירותים?"
"אני לא צריך. למה?"
"גם אני לא. אבל אני לא מוותרת על התענוג להשתין במבנה הזהב הזה.
לא, אין מצב."
אני צועדת כמו מלכה לתוך המבנה המעוטר, הזהוב ולא יכולה שלא לצחוק מחוש
ההומור של צ'אלרמצ'אי: במבנה האולטרה-חדיש הזה, שיש בו דימויים מודרניים יותר
מעתיקים הוא בחר להציב שירותי-כריעה.
אני כורעת בהכנעה בתוך הזהב הזה, שמצוי בתוך המקדש הלבן עוצר הנשימה
(והחונק) הזה, וחושבת שזה רק ראוי שאני אכרע ברך. אחרי הכל, זה החלום של האמן.
אחרי הכל, זה מקדש, ואני רק ניצבת בתוך ההזיה.
הראש שלי סחרחר כשאנחנו עולים שוב על האופנוע, לכיוון מאי-סאי: העיר
הצפונית ביותר בתאילנד, גבול בורמה.