
יושבות מסביב לשולחן בחתונה, אני וכמה חברות.
פתאום היא מופיעה משום מקום, לא ראיתי אותה כבר כמה שנים טובות, המחנכת של כיתה ט'-י'.
אני כ"כ שמחה לראות אותה שזה מצחיק. מתפתחת שיחה ואחרי כמה דקות מתפרץ לי משפט מהפה
"את יודעת? את אחת מהדמויות היותר משפיעות ומשמעותיות בחיים שלי."
אני פתאום קולטת שאמרתי את המחשבות שלי בקול רם ומובכת עד עמקי נשמתי, כל הבנות מסתכלות עלי לשניה בשוק אבל מחייכות חיוך ענק של הסכמה. והיא? היא מחבקת אותי חיבוק חזק עם עיניים נוצצות.
כיתה ט', חילקו אותנו לשלוש כיתות- כולנו די חדשות בסיטואציה ויש בנות שאנחנו עדיין לא מכירות.
לא עובר הרבה זמן ולכיתה נכנסת ילדה חדשה, יפהיפיה עם עיניים כחולות בוחנות כמו רנטגן, כולנו מסתכלות עליה תוהות לעצמנו מאיפה היא הגיעה.
למרבה ההפתעה היא צועדת לקדמת הכיתה ומתחילה לדבר בקול צרוד, "שלום בנות, קוראים לי שירה (בדוי), בת 24 אני אהיה המחנכת שלכן השנה"
כולנו בוהות בה בשוק טוטאלי מנסות לעכל את הסיטואציה המוזרה.
היא חצי חברה\מדריכה חצי מורה, היא מצליחה להתחבר לחלקנו והחלק השני מצפצף עליה רומס אותה עד עפר.
פעמים רבות היא עומדת מול הלוח ועוצרת את הדמעות שעומדות לה בעיניים. היא צעירה, כולנו מרגישות את זה והטעויות שלה גדולות ומשמעותיות, אבל גם ההצלחות שלה. היא מתחברת לבנות ממקום מבין, רגיש יותר, חסר התנשאות. היא נלחמת בשבילנו הרבה מלחמות שאחרים זנחו, לא מוותרת על אף אחת. מהצד השני, היא חייבת להוכיח את עצמה ופוגעת בבנות כאשר היא מנסה להוכיח שהיא מסוגלת להחזיק כיתה.
"טוקסי! יש לך היום פגישה עם הפסיכולוגית והיועצת אח"כ תבואי לדבר איתי."
אני נשברת ומתחילה לבכות, אין לי כוחות נפשיים- נמאס לי שמנסים לדובב אותי ולהוציא ממני דברים על עצמי בכוח. היא מסתכלת עלי ומבינה, "יודעת מה? עזבי אותך בינתיים, שבי! בואי נדבר."
היא לא שואלת אותי שאלות, לא מנסה לדחוף אותי לדבר מה שאני לא רוצה. היא מחכה שאני אסיים לבכות ויושבת בדממה.
אני מנצלת את ההזדמנות ושואלת אותה שאלה שכבר הרבה זמן עומדת לי על הלשון, "שירה? למה את נותנת לבנות לרמוס אותך? למה את משניאה את עצמך בכוח? למה את לא מנצלת את היותך מורה צעירה כדי להגיע באמת אל כל הבנות? "
יחסי הכוחות מתהפכים לרגע לא ברור מי התלמידה ומי המורה. היא מסתכלת עלי בפה פעור לשניה ומתחילה לדבר.
אנחנו נכנסות לשיחה ארוכה בה אני מתארת לה את הצד של התלמידות בסיפור ומנסה להסביר לה שהיא רק הורסת, למרות שהיא רוצה לתקן והיא מנסה להסביר את הפחדים שלה והחששות מההרס שהיא גורמת. השיחה ממשיכה ולאט לאט אני רואה את ההבנה בעיניים שלה, היא אומרת לי תודה רבה ושוקעת במחשבות של עצמה. אנחנו מסיימות את השיחה בכמה נושאים שקשורים אלי ואני צועדת עם קצת יותר ביטחון וכוח אל שאר השיחות הצפויות לי.
כיתה י' היא שונה לגמרי, כבר לא אותה מורה חששנית, היא יודעת מה היא עושה והרבה בנות הולכות אחריה.
אני מתחילה לשקוע בעומס הלימודים והיא שם, תופסת אותי בדיוק ברגעים שאני עומדת להרים ידיים..
ברוב המקצועות אני מצליחה להוציא ציונים גבוהים של 90 ומעלה אחרי עבודה קשה ומאומצת. אבל בלשון הכל הפוך, לא משנה כמה אני מתאמצת ולוקחת מורים פרטיים, אני לא מצליחה לחבר מילה למילה, לא מבינה מה זה נשוא ומה זה מושא לא יודעת איפה שמים פסיקים וניקוד.
באבחון רשום שחור ע"ג לבן, שאני צריכה לקבל בגרות מותאמת בלשון, אבל בעקבות עומס התלמידים שעושים אבחונים זה מצריך אישור מיוחד של משרד החינוך שמעטים מקבלים. חודשיים בערך לפני הבגרות אני מגלה שהאישור שלי נדחה ואני צריכה לעשות בגרות רגילה. היא מושיטה לי את מכתב הדחייה, מחבקת אותי ואומרת לי לא לדאוג, שהכל יהיה בסדר.
היא יושבת איתי בכל שיעור ומנסה להכניס לי חומר של שנה שלמה, רואה שהקצב לא מספיק ונשארת ללמד אותי אחרי הלימודים.
היא מוצאת שיטות שיצליחו להכניס לי כמה שיותר מידע למוח ולאורך כל הדרך מבטיחה לי שיהיה בסדר, אני ממשיכה לקבל ציונים והיא מבטיחה לי שהיא תוסיף לי ניקוד למגן על ההשקעה.
היא לוקחת בזה סיכון שכל הבגרות שלי תיפול כי יהיה פער גדול מדי בין הציון למגן, מה שיעמיד אותה כמורה במצב לא נעים.
היא מגישה אותי על מגן 75 (בהתחשב בנסיבות היא פירגנה לי בצורה מוגזמת) אני מעריכה אותה כ"כ ואפילו לא יודעת איך להודות לה על כל מה שעשתה.
הימים עוברים סוף שנה מגיע, כולנו כבר מעריצות אותה, היא תרמה לכל אחת מאיתנו בכל צורה אפשרית.
היא נפרדת מאיתנו בשיחת פרידה ומחלקת מכתב אותו היא מקריאה בקול.
באמצע המכתב היא מסתכלת עלי ומקריאה את השורות הבאות "בשנה שעברה רציתי לפרוש ובדיוק אז יצא לי לדבר עם אחת הבנות. היא העיזה לשאול אותי שאלה שגרמה לי להבין מה לא בסדר, היא הראתה לי את הדרך להגיע אליכן ואיך לשנות ואני רציתי להגיד לה תודה גדולה על כך"
זאת הפעם הראשונה שאני מבינה שהיא רצתה לפרוש ומחייכת על התודה, אבל בלב אני יודעת שאני חייבת לה תודה גדולה בהרבה.
ציון הבגרות מגיע- 53 פער עצום אבל המגן לא נופל. אני כבר לא בקשר איתה ואין לי דרך להגיד לה תודה.
בכלל אף פעם לא יצא לי להגיד לה תודה על כל מה שהיא עשתה למעני ועל כל מה שלמדתי ממנה (המחנכת היחידה והאחרונה)
בחתונה פגשתי אותה פעם ראשונה אחרי כל השנים. אומנם הודתי לה קצת אבל על ציון הבגרות התביישתי.
אבל אחרי השיחה הזאת עם אבא הרגשתי שאני חייבת להגיד את התודה הזאת .. לא על הציון בכלל
אלא תודה לאדם שלא וויתר עלי גם כשהכל כבר היה מוכח אחרת.