לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קורס שימושי מחשב

הבלוג שלי מדבר על מהו בלוג לפי בקשת המרצה שלי בקורס שימושי מחשב מתקדמים


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2006

קורס שימושי מחשב מתקדמים/ תשס"ה


 פורמט לפרסום עצמי

מטלה שניה  – בלוג חינוכי

 

פעילות מרתקת  חדשה הקיימת באינטרנט הינה הבלוג.

 

עליך לחקור באינטרנט

 - מהו בלוג? הגדירי , פרטי תכונות שונות של בלוגים, מטרות ופונקציות המתקיימות בבלוגים.

 

ייחודו של הבלוג

בשונה מכלי רשת אחרים מחד והוראה פרונטלית מאידך, הבלוג מאפשר פרסום של יחיד אל הרבים בעלות נמוכה ותפוצה גבוהה.  בשונה מפורום אין לכותבים מעמד שווה אלא יש את דברי הכותב הבלוגר במרכז תוך מתן אפשרות לתגובה של הקוראים, בפורום אנו קוראים את דברי הרבים אל הרבים.

 

בלוג הוא עמוד אינטרנט שבו בלוגר (בעל הבלוג) רושם תכנים ומכניס עמודי אינטרנט נוספים הנתפסים בעיניו כמעניינים, אוסף רשימות אישי כמעין מחברת אישית או יומן, ותוכנו גלוי לכל גולשי הרשת לשם קריאה ובדרך כלל אף תגובה. הוא מתעדכן באופן תדיר וכרונולוגי. צירוף הכניסה החדשה ביותר מופיע בראש העמוד, על מנת שמבקרים קבועים באתר יוכלו להתעדכן על ידי קריאה של התוכן ברצף כרונולוגי עד לכותרת שאותה כבר קראו לאחרונה. הבלוג הוא אחד ממאפייניה של תרבות האינטרנט, והוא שונה מהיומן בתקופה שקדמה לעידן האינטרנט, יומן שנשמר היטב מעיני זרים. בעוד שיומן אישי נועד לשימור זכרונות ולנתינת מקום לאמירה אישית, בלוג הוא מקום שבו בעליו מתקשר עם העולם ומציג את צדדיו המוחצנים. וככזה הוא פתוח לעיונם של כולם ובד"כ גם לתגובותיהם של הקוראים. מקור המונח הוא בשפה האנגלית:   Web + Log = Weblog > blog.  הבלוג בא לעולם בשנת 1998. לעתים קרובות משמש הבלוג למטרות נוספות, החורגות מיומן אישי, כגון פרסום יצירות אמנותיות ספרותיות, אותן לא יכל לפרסם בדרכים אחרות, וקבלת משוב עליהן. שימושים אחרים אפשריים הם ערוץ מידע לציבור, ביקורת אקטואליה, ועוד. הבלוגים נשמרים באתרים ייעודיים, ניתן להגיב עליהם ואף להיות "מנויים" על בלוגים פופולריים. בשנים האחרונות תופעת הבלוגים באינטרנט מתחזקת והולכת. עולם הבלוגים מגוון מאוד ומכיל סוגים רבים של בלוגים למשל:

 

  • אישי מקצועי
  • בלוג קהילתי
  • יומן אישי
  • אישי/ז'אנר
  • יצירת עניין
  • קידום מכירות
  • מומחים
  • בלוג כעסק
  • רישומים ומידע
  • בלוג חינוכי
  • שירות לקוחות

(נעזרתי בויקיפדיה ועוד מהאינטרנט)

 

בלוג קהילתי

בלוג קהילתי הוא בלוג, בו כל אחד יכול להביע את דעתו, לפרסם קישורים או מאמרים מעניינים שמצא ברשת האינטרנט או להביע דעה בקשר לכתבות שפורסמו. ההבדל המהותי בין בלוג קהילתי לבלוג רגיל הוא שבבלוג כותב רק איש אחד. בבלוג קהילתי כל אחד יכול לכתוב. בלוג קהילתי שובר גבולות בין אנשים ומהווה מקום המפגש למבקריו תוך עידוד דיונים בין הגולשים.

אתרי בלוגים בעברית

·                    ישראבלוג (http://israblog.co.il/) - פונה לקהל הרחב בני כל הגילאים, תפס את מקומו כאתר הבלוגים המוביל בארץ.

 

·                    רשימות (http://www.notes.co.il/) - רשימה מצומצמת וסגורה של כותבים בעלי ניסיון ותחומי התמחות ייחודיים.

 

·                    תפוז בלוגים (http://www.tapuz.co.il/blog/) - מיזם בלוגים נוסף שמשולב במערכת פורומים נלווית.

 

·                     מייבלוג לשעבר (http://www.myblog.co.il/) - מיזם בלוגים צעיר וחדש. נפרץ, גסס ומת.

מאפיינים צורניים של בלוגים

ריבוי קישוריות

שילוב של קישורים, פרשנויות, מחשבות אישיות ומאמרים.

מבנה אנכי

הבנה של המדיה

(עפ"י ד"ר ירדן לוינסקי  (Micropublishing in an age of identities

 

1. הגדרה, תכונות, מטרות ופונקציות

 

מערכת טכנולוגית לניהול יומן רשת, בו בעל הבלוג מעצב את הבלוג כרצונו ויכול לכתוב נושאים, אירועים, רעיונות, כל דבר בו הוא רוצה לשתף את הקוראים. פונקציות הקיימות בבלוג: קישורים לבלוגים אחרים האהובים על בעל הבלוג או בלוגים איתם הוא נמצא בקשר, אפשרות להיכנס לקטעים שנרשמו בעבר (יומן ממוחשב), ניתן לעשות רשימת קישורים לנושאים כמו: דברים שכייף להיזכר בהם, בדיחות וכדומה, אפשרות לערוך חיפוש של נושאים בתוך הבלוג עצמו, אפשרות להכניס תמונות לבלוג,אפשרות לקבל תגובות ולענות חזרה ולשלוח הפניות, אפשרות לקוראים להיות מנויים בבלוג שלי.  

 

יתרונות הבלוג:

 

 א. הנימה האישית הנובעת מהטקסט .

 

 ב. בגלל יכולת ההפקה ההמונית , ניתן לנצל כלים ממוחשבים בעלויות אפסיות לצורך  

 הפקה והפצה של עלוני המידע/יומנים אישיים.

  

- מצאי אתרים בהם יש בלוגים שונים – התרשמי מהמתרחש בהם.

 

תארי בבלוג שלך שני בלוגים שונים שמצאת תוך הדגמת התכונות המיוחדות שלהם, המטרות שמשיג הכותב , הקורא, הפעילות המתרחשת בבלוג וכד'.

 

 

שם הבלוג:   FOREX SIGNAL SYSTEM

בלוג המצוי תחת קורת הגג הרחבה והענפה של נענע (ישראבלוג), מיועד לסוחרים במטבעות חוץ (מט"ח) הפעילות המתרחשת בו היא הרשמה של קוראים לרשימת תפוצה המעדכנת אותם בשערי המט"ח לנוחיותם. הקורא מפיק מהבלוג מידע עסקי כאמור לעיל, כותב הבלוג משיג פרסום ע"י שירות הנ"ל. המייחד את הבלוג הזה הוא שהמידע המבוקש לא נמצא בו אלא הוא משמש לרישום בלבד. הייתי מסווגת אותו כבלוג אישי מקצועי או מומחים.

 

שם הבלוג: פלוס עזרים למעצבים http://israblog.co.il/126052

מטרתו דומה באופן מפתיע לשמו, סיפוק כלי עזר לעיצוב בלוגים אתרים ושאר מרעין בישין ממוחשבים. הבלוג מעוצב בעושר ויופי ראויים לציון, יש בו קישורים וקטגוריות רבות לנוחות המשתמש. ניכרת פעילות ערה בבלוג כולל תגובות וכו'. יש בו פריטים רבים לעיצוב תמונות ציורים טיפים והדרכות לעיצוב. על פניו הבלוג נראה שימושי למעצב, כולל הסברים מפורטים ופשוטים לשימוש (ידידותי למשתמש) בקיצור אחל'ה בלוג. אמנם נראה שחלק מהלינקים לא פעילים! מטרת הקורא ברורה, מטרת הכותב לוטה בערפל סמיך אולי סתם טוב לב? חלילה וחס!  בבלוג מוצע למכירה מנוי פרו לכותבי בלוגים תמורת תשלום הגון.

 

2 - מהו בלוג חינוכי?

            מטרותיו

            סוגים שונים

            דוגמאות

כתבי בבלוג שלך את תשובתך.

 

בלוג חינוכי:

 

http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=329&referer=/default.aspx?

המטרה היא להציע לתלמידים והמורים כלי המאפשר ניתוח וצמיחה של קהילה לומדת המתקיימת מעבר לחומות בית הספר. הבלוגים מעניקים מוטיבציה לכתיבה ולתקשורת הן בין התלמידים עצמם והן לבין הסביבה המורחבת יותר. העובדה כי כל אדם בעולם יכול לשאול ולהגיב למה שכתבו נותנת משוב שבאמצעותו הם יכולים להשתפר. יותר ויותר מורים ובתי ספר מתחילים להתנסות בטכנולוגיה של בלוגים כדרך לתקשורת תלמידים והוריהם. נעשה שימוש בבלוגים כדי לפרסם עבודות של תלמידים, ללמידה משותפת עם מתכתבים רחוקים, ולארגון הידע המופק על ידי חברי קהילת בית הספר. ליבת הבלוג היא בראש ובראשונה היותו פורמט לפרסום עצמי- personal publishing. כאשר תלמידים ומורים עושים בהם שימוש, הבלוגים מקבלים ערך מוסף. Henri Farrell מאתר ה-Crooked Timber מזהה 5 סוגיות עיקריות בנוגע לבלוגים חינוכיים:

 

א. המורים משתמשים בבלוג כתחליף לאתר קורס סטנדרטי. הם מעדכנים בו מטלות, לוחות זמנים, רשימות קריאה וכיו"ב. יתכן שעבור התלמידים לא מדובר בשינוי משמעותי, אך מבחינת המורה העדכונים והזנת התכנים נעשים בצורה פשוטה וקלה הרבה יותר עבורו מבחינה טכנית.

 

ב. בעקבות הפשטות הטכנית, מורים ומדריכים נוהגים יותר לצרף קישורים לאתרים ותכנים חיצוניים הקשורים בחומר הנלמד ומעשירים אותו במידה רבה.

 

ג. הבלוגים מאפשרים לפתח עימותים ודיונים כיתתיים במיגון נושאים. השיחות המתאפשרת במסגרת של בלוג, בניגוד לכתה, הן בטווח רחב מאוד ותורמות ליצירה של קהיליית לומדים – התלמידים זוכים להכיר אחד את השני יותר טוב על ידי קריאת בלוגים של חבריהם ומגלים, בדרך לא מאיימת, את השוני והדמיון ביניהם. כל האמירות והדעות מקבלות תשומת לב, בניגוד לכתה ממשית בה יש תלמידים ביישנים או קולניים, ונוצרת אווירה של שוויון.

 

ד. חלק מהמורים עושים שימוש בבלוגים לארגון הרצאות כתתיות והעלאת סיכומי קריאה. בצורה זו הבלוגים האישיים מנוהלים על ידי מספר תלמידים והופכים ל"בלוגים קבוצתיים".

 

ה. כתיבת בלוג עשויה להינתן כמטלה בפני עצמה בשיעורים מסוימים, אשר התלמיד יקבל עליה ציון (למשל כתיבת חיבור או דו"ח קריאה יומי). עם זאת, יש לציין כי אופציה של אילוץ תלמידים לכתוב בלוג אינה יעילה לטווח ארוך: הכתיבה מכוונת רק למורה, והתלמידים מפסיקים לכתוב ולעשות שימוש בבלוג בסיום הלימודים.

 

האטרקטיביות של הבלוגים נובעת בראש ובראשונה מקלות השימוש בהם. הבלוגר יכול לערוך ולעדכן תכנים חדשים מבלי לדעת שפות תכנות של אינטרנט. על פי Fiedler, מומחה לפדגוגיה טכנולוגית (אוניברסיטת Augsburg, גרמניה) – הבלוגים מהווים כלי רב עוצמה התומך הן בלמידה אינדיבידואלית והן בלמידה שיתופית במסגרת עבודה עתירת מידע ולמידה מחוץ למסגרת פורמלית הרווחות כיום.

 

יתרונות הבלוגים: מעודדים את התלמידים לכתוב, תוך שימת לב גבוהה לרמת הכתיבה מתוך ידיעה ומודעות כי התכנים חשופים למעשה לעיני כל העולם. ריצ'רדסון מסכים שכתיבת וקריאת בלוגים עשויה לשפר בין השאר מיומנויות של כתיבה, חשיבה ביקורתית ואורייאנות מידע, אלא שלדעתו תרומתם הגדולה ביותר היא ב-

 

1. מתן אפשרות לתלמידים לשקף את כתיבתם ומחשבותיהם, כפי שהן, באופן בלתי אמצעי. 2. מתן אפשרות לכתוב על נושא לאורך זמן ולכסות אותו אפילו בטווח של משך חיים שלמים. 3. מתן אפשרות לחבור בין כותבים וקוראים לשיח מתמשך, המוביל להמשך כתיבה וחשיבה.

לדעת המחבר מהות הבלוגים אינה הכתיבה אלא בראש ובראשונה קריאה. קריאה מסוג ייחודי -  של תחומי העניין הקרובים לקורא (תרבותו, קהילתו, רעיונותיו) תוך הפניית שאלות, ביקורת ותגובה אל יוצרי התכנים. יש לעודד תלמידים להרחיב אופקים, על מנת שבלוגים חינוכיים יהוו סיפור הצלחה.

 מאמר מקורי: http://www.educause.edu/pub/er/erm04/erm0450.asp

 

 

3 - צרי בבלוג שלך פעילות חינוכית / לימודית (לחפש "בבלוג חינוך")

-         הכניסי אליו תוכן ופעילות לימודית

 

בלוג חינוכי

מטרתו להוות כלי עזר טכנולוגי לסביבת בית הספר. לעתים הכותבים הם מורים ובמקרים אחרים הם תלמידים. ישנם יישומים שונים לבלוג בסביבה זו; לוח מודעות בית ספרי, הוראה מרחוק, בלוג כיתתי לטיפוח קשר חברתי או לימודי(http://www.mrwrightsclass.com), בנוסף ישנו ז'אנר (סוגה) של בלוגים המסייעים למורים בתהליך החינוכי. http://careo.elearning.ubc.ca/weblogs/vschools/)

 

תשבץ מגילת רות

 

לפניכם תשבץ העוסק (כמעט) כולו במגילת רות. על מנת לגלות את התשובות תוכלו להיעזר במגילה. מגילת רות הנמצאת גם במאגר ספרות הקודש של "סנונית" כדי להקל מעט הוספנו לאחר כמה מההגדרות את הפסוק שם תוכלו למצוא את התשובה.  

בקישור זה תמצאו את הטבלה בה תשבצו את תשובותיכם:

http://galim.org.il/holidays/shavuot/ruth/107.html

 

הגדרות:

1 מאוזן: מלך ישראל שהיה הנין של רות (פרק ד, פסוק כב) 

2 מאונך: לדעת בלשון ציווי                                                                                                 

 3 מאוזן: המגילה פותחת במילים: "ויהי בימי __ השופטים" (פרק א, פסוק א) 3 מאונך: טלה, כבש צעיר                                                                

4 מאונך: מים שנוצרים בשעות לילה כתוצאה מעיבוי אדי המים שבאוויר                                                     

 5 מאוזן: גיסתה של רות שלא הצטרפה אל נעמי (פרק א, פסוק ד)                                                        

 6 מאונך: מואבייה שהתגיירה                                                                                                  

7 מאוזן: מילת שלילה                                                                                                                     

8 מאונך: השלימו "אל אשר תלכי __... " (פרק א, טז)

9 מאונך: קוראים את מגילת רות בחג ה______                                                                                

10 מאוזן: שם התיישבו נעמי ורות                                                                                                 

11 מאונך: מולדתה של רות                                                                                                                     

12 מאוזן: נעמי קראה לעצמה _____ (פרק א, פסוק כ)                                                                  

 13 מאונך: אשתו של אלימלך ואמם של מחלון וכליון (פרק א, פסוק ב)

 14 מאוזן: בנם של בועז  ורות                                                                                                                                        

15 מאוזן: בעל שדה וקרוב משפחתה של נעמי                                                                        

16 מאונך: שם של עץ משבעת המינים וגם שם אישה שבועז הוא צאצא שלה                                                             

 17 מאוזן: נכדה של רות ואביו של דוד (פרק ד, פסוק כב) 17 מאונך: מקווה מים גדול (בדרך כלל של מים מלוחים)                                                                      

18 מאוזן: סיפור המגילה קרה בזמן קציר ה_________ (פרק א, פסוק כב)

 

- הזמיני שתיים מבנות הקורס להשתתף בדיון – להגיב על הנעשה בבלוג.

( כל אחת מכינה בלוג משלה ומשתתפת בבלוגים של שתיים מחברותיה.)

 

- לאחר שיתנהל מהלך לימודי של תגובות החברות , כתבי  – מה הפוטנציאל והיתרונות של הפעילות החינוכית בבלוג.

-         במה הוא שונה מפורום, מחקרשת, מויקיפדיה, מהוראה פרונטלית.

 

ההבדל בין בלוגים לצ'אט/פורומים

 

בין היתר, צ'אט / פורומים מסתמכים על השתתפות פעילה של הקהל להצלחה שלהם.

ללא תוכן שמיוצר על ידי הגולשים, אין להם זכות קיום.

צ'אט ופורומים הם רבים-אל-רבים, בעוד בלוג הוא יחיד/קבוצה-אל-רבים (למרות שיש גם אפשרות לתגובות)

ההבדל  הגדול בין בלוג לבין : פורום, ויקיפדיה, חקרשת, והוראה פרונטלית הוא שהבלוג מאפשר לקוראים להגיב על מה שכתוב בבלוג. דוגמא: בלוג של תלמיד שכתב על הקשיים שלו במטמטיקה. בעל הבלוג קיבל תגובות מעניינות ואף מועילות: היו שנתנו לו עצות, היו שהשתתפו עם הקושי שלו ואף הביעו הזדהות. כלומר, בעל הבלוג קיבל עזרה לימודית וגם תמיכה נפשית.

 

נכתב על ידי shlomitf , 27/9/2006 14:33  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





יום הולדת שמחכינוי:  shlomitf

בת: 42




312
הבלוג משוייך לקטגוריות: 20 פלוס , הדרכה ועיצוב לבלוגים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לshlomitf אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על shlomitf ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)