כינוי:
Simulacra בן: 34 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
דצמבר 2015
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | |
| 12/2015
על סובייקטיביות.
לעיתים זה נדמה כי היקום נחלק לשניים; ישויות המהוות את התכונות האובייקטיביות של המציאות ואלו המהוות את הסובייקטיביות. רושם זה נובע מהיחס הלא-סימטרי שלנו כלפי אירועים בהם אנו חמושים בקריטריון מוגדר, אלו החשופים למחקר מדעי.
הדברים שמדע לא יכול לגלות אנו מוצאים עצמנו בסיטואציה מוזרה בהחלט; עם הקדמה הטכנולוגית עולה גם היכולת שלנו להבין מה מרכיב את הקיום וכיצד, דהיינו לגלות מה אובייקטיבי (מה הן העובדות על העולם) אך לאותן עובדות לא מצורפות הנחיות כיצד לפרש אותן, איך עלינו להתנהג או מה עלינו לחשוב:
אנחנו יודעים בקירוב מתי עובר מרגיש כאב אך זה לא אומר לנו דבר על הנקודה בה הפלה נחשבת רצח (אם בכלל).
אנחנו מבינים בהצלחה מרובה כיצד אור מתנהג ואיך מערכת הראייה עובדת אבל זה לא אומר לנו האם צבעים קיימים בנפרד מהחוויה שלנו.
אנחנו יכולים למדוד אירועים מזעריים בדיוק רב פעם אחר פעם אבל אין לנו כיצד להסיק מכך מי עלינו לשאוף להיות בתור בני אדם.
אנחנו יודעים מה הסיכונים האפשריים לילד הנולד מגילוי עריות, אך אין די בכך בכדי לקבוע כי יחסים שכאלו פסולים מיסודם.
יש לנו מודלים מהימנים לתאר את מחזור הירח שנים רבות לעתיד ובכל זאת אנחנו מסתבכים עם להסכים על מה זה אומר להיות חופשי (אם בכלל).
ההבנה ההנדסית-טכנית והגיאומטרית שלנו מוצלחות במיוחד ועדיין אנו לא בטוחים מה הופך עיר, בניין או פסל ליפים.
קל להרים ידיים ולהכריז כי המציאות מכילה באופן אינהרנטי מסתורין; לעולם לא נוכל לפצח את כל השאלות כי הן בלתי-ניתנות לפיצוח ולעד אספקטים מסויימים של הקיום יהיו כמו כתם רורשאך, מחכים לפרשנות של צופה חיצוני (גם אם מרבית הצופים יתנו תשובות דומות) ללא רמז קלוש כי אלו בעלי תכונות ברות-מדידה המגיבות (או שעתיד להגיב אי פעם) בהצלחה למיקרוסקופים/טלסקופים/צנטריפוגות/לייזרים ו/או לסרגלים שלנו. נדמה כי בכל שנעשה ובכל תגלית שנצליח לכבוש עדיין ככל שספר הדברים האובייקטיביים על העולם יגדל, האספקטים הסובייקטיביים של אותן עובדות יישארו מחוץ להישג ידו של המדע ושל כלי המדידה שלנו. יכולנו לסיים פה, לסגור את הפוסט ולצאת בהרגשה שעשויה קצת לנחם (אחדים) כי העולם (והמציאות בכלל) הוא מקום עשיר ומעניין ומה שהופך אותו לכזה הוא דווקא המקום לשיפוט האישי שלנו, דבר שאף כלי טכנולוגי משוכלל לא יכול להשיג אך כאן בדיוק המקום לשאול את השאלה שממשיכה לכרסם באחורה של הראש;
"אם המידע על אסתטיקה, צבע, מוסר, הומור, חופש, אמת וכדומה לא נגיש לאף אמצעי מדידה (מתקדם ככל שיהיה); אז איך לעזאזל הוא נגיש למוח שלי?"
אינדקסיקלים והעדפות
"אינדקסיקל" היא מילה (או ביטוי) שהפירוש לה ניתן לפי ההקשר שבו היא נאמרת כגון המילים "אני", "אתם", "היום", "אשתקד", "כאן". על מנת שנוכל להבין משפט המכיל אינדקסיקלים עלינו לדעת דבר מה על הסיטואציה והנסיבות שבהן המשפט נאמר, על ההיסטוריה שלו. משפט כמו "היום הלכתי למכון" לא יעורר בנו את אותן אסוציאציות, הקשרים ו/או ציפיות כאשר האדם שהוא Simulacra (אני) רושם לכם אותו כאן ועכשיו וכאשר חבר או אחות יאמרו אותו בשנה הבאה, אנחנו מסתמכים על הידע הקודם שלנו על (ההיכרות עם) הדובר בכדי לפענח במה מדובר (ואם יש צורך, גם בכדי להשלים את החסר; לאיזה מכון הלכתי היום? מכון יופי או מכון כושר?). השימוש בשפות לוגיות שתוכננו במיוחד למנוע עמימות סמנטית כמו לוז'באן לא תצלחנה לעקוף אי-הבנות שעלולות להיווצר מהסקה שגויה של פרשנות משפטים המכילים אינדקסיקלים מאחר ועצם הקיום של שפה הוא עדות לתקשורת והכרח התקשורת הוא כי יהיו פרטים המסוגלים לתקשר זה עם זה אך כל עוד ישנם למעלה משני אנשים בעולם, לעד תהיה יותר מדרך (קונטקסט) אחת להבין משפט המתאר תלות במקום ו/או זמן.
התקשורת שלנו היא חרב פיפיות כי פרט ל-להקל עלינו ולאפשר נתיב לחלוק, להפיץ ולשכלל מידע (סיפורים, פואמות, פלרטוט, בדיחות, למידה וכדומה) היא שמה לנו מכשול; היא מכילה בתוכה מילים המניחות את קיומו של הדובר בתור אובייקט עצמאי כמובן מאליו (וראינו גם למה, עצם קיומה של שפה היא עדות לקיומם של דוברים המתקשרים זה עם זה) אבל כשאנחנו לומדים את שפת אמנו לא מוצמדות למילים הוראות מפעל. בתחילת דרכנו כדוברי השפה אנחנו פחות או יותר מנחשים את משמעות המילים לפי כיצד אלו משפיעות על התנהגותם של הסובבים אותנו (הדוברים האחרים) ואנו בוטחים בהם כי נדמה שהם בוטחים זה בזה ומבינים האחד את השני אך למעשה אנחנו עושים שגיאה (קלה) בשיפוט; משמעות המילים אינה מוחלטת ואנשים אינם מבינים זה את זה גם כאשר המילים שהוחלפו נדמות טריוויאליות. כאשר ניתן להגדיר מילה בצורה אוסטנסיבית (הגדרה ע"י דוגמא) קל לנו לאמת כי דובר אחר של שפתנו מגיב באופן דומה פחות או יותר לזה שלנו בהינתן סיטואציות דומות, כך למשל אם אבקש מכם להצביע על כסא אוכל במהרה לראות כי כולכם תצביעו על אותו האובייקט שאני הייתי מצביע עליו (או לפחות על אובייקט המשרת את אותה הפונקציה כמו זה שאני הייתי מצביע עליו למקרה וישנם מספר כסאות בחדר) אבל מה קורה כאשר אין לנו קריטריון חיצוני להשוות אליו את משמעות המילה? מניין לי כי כאשר אני מדבר על אהבה/סבל/כישלון/הומור/חופש התחושות המתעוררות בכם וכי האסוציאציות (הדוגמאות) שעולות לכם דומות לאלו המתעוררות בי ועולות לי? קל לראות כי הרושם שלנו על מילים אלו מתבדר מהסיבה הפשוטה שהוא לא משפיע על ההתנהגות שלנו באותו האופן אבל קשה במבט ראשון לראות מהיכן ההתבדרות הזאת נובעות; כיצד זה יתכן שפירושן של מילים כמו אהבה וכישלון תלויות בגישתו של הדובר כלפיהן, תלויות בקונטקסט, אם אמרנו בתחילה כי זה הוא מאפיין של אינדקסיקלים?
המונחים בהם הגישות וההתנהגות שלנו מתבדרות תלויים בהעדפות שלנו, הם סוג של אינדקסיקלים בתחפושת.
מעולם לא הראו לי אהבה או סבל, אף אחד מהורי או מהגננות שלי לא הצביע עבורי על אחד מאלו והגה את המילה המתאימה. כל המונחים האלו תלויים בהיסטוריה שלנו, בנסיבות בהן שמענו אותם שוב ושוב (לעיתים אף בהקשרים סותרים) אך אף אחד מעולם לא ישב והסכים על קריטריון למתי השימוש במילה ראוי; מה שמבדיל "מצחיק" מ-"עבר" או "עתיד" הוא שיש לנו קריטריון עבור השתיים האחרות מתי (דהיינו, באיזה הקשר) אנחנו (דוברי השפה) נתנהג בהבנה כאשר דובר אחר הוגה אותן ("עבר" כאשר האירוע המדובר הוא בזיכרון שלנו או תיעוד של זיכרון כזה ו-"עתיד" כאשר אין לנו זיכרון או תיעוד שכזה אך אנו מצפים לכך שיהיה). ה-"סבל"/ה-"כישלון"/ה-"חופש" וה-"יופי" שלנו תלויים בהיכן אנו עומדים ומה ספגנו לאורך השנים (ההיסטוריה שלנו) לא פחות מה-"כאן" וה-"עכשיו" שלנו אבל מעולם לא טרחו לעבור איתנו על אלו מילים הן קבועות (אלו שניתן למצוא עבורן הגדרה אוסטנסיבית כמו "מים", "יד", "נמר") ואלו מילים הן יותר כמו פונקציה, שהאופן שבה הן תשפענה על ההתנהגות שלנו יהיו תלוי באירועים שעיצבו אותנו ובמה אנחנו מעדיפים.
משפט כמו "עגבניות הן טעימות" לא מכיל אמת הנגישה למוח שלי בלבד או תכונה מוזרה השונה מהישג ידם של המדעים המדויקים אבל הוא כן מביע עובדה (אובייקטיבית) על העולם; הוא מביע עובדה על ההיסטוריה האישית שלי. אם תיקחו מבנה אטומים זהה לזה שלי ותשימו אותו בסביבה זהה לזו שלי ותיתנו לו להגיב לה במשך קצת יותר מ25.5 שנה גם הוא יתנהג בצורה שאילו הייתם מבחינים בו מהצד הייתם אומרים כי הוא "אוהב עגבניות".
המילה "אני" היא קיצור דרך ללומר "כל מה שקרה לגוף הזה [אוסטנסיבית] עד רגע הגיית המשפט".
סיכום אין חורים במציאות או "מסתורין" מובנה והיקום לא נחלק דיכוטומית לאובייקטיבי/סובייקטיבי. "החורים" היחידים הם המגבלות בידע שלנו בתור מערכות לעיבוד מידע (מוחות) אך אין זה אומר שלשאלות האלו אין תשובה, זה אומר שאנחנו צריכים קונצנזוס על מה הקריטריון הראוי להשתמש בתשובות (זה שנתנהג כאילו אנו מבינים כאשר נשמע את רצף הצלילים המהווה את המילה) וספק אם אי פעם נסכים על כזה כי כל עוד ישנו "אני" בעל היסטוריה השונה מגוף אחר ההוגה מילה זו ההעדפות שלנו לעד תתבדרנה וכנראה שתמיד יהיה את האחד שלא יאהב לאכול עגבניות, יהיו סיבותיו אשר יהיו. - זו הייתה שנה מאתגרת ועמוסה עבורי הן מקצועית והן אישית ואני רוצה להודות לכל מי שקורא פה באיזו תדירות שלא תהיה ושתהיה לכם שנה טובה חברים. אני מקווה שאני מצליח לגרד אצלכם משהו ולהוות נקודת מפנה חיובית בהיסטוריה הנסיבתית שלכם, קטנה ככל שתהיה.
|
נכתב על ידי
Simulacra
,
27/12/2015 20:12
בקטגוריות אבסטרקט, אבסטרקטיזציה, אנשים, בחירות, ביולוגיה, בני אדם, גאונות, החלטות, היגיון, הכללה, המצאות, זומבי, זומבים, חוויה, חוקיות, חידה, חשיבה, טוב, טכנולוגיה, טעויות, טעות, לוגיקה, למידה, מדע, מוות, מוח, מוסר, מוסריות, מחשבות, מחשבים, מספרים, מתמטיקה, נוירון, נפש, עולם, פילוסופיה, פיסיקה, קיום, קופים, רזולוציה, רע, שכל, שימפנזה, תבניות, תודעה, סיפרותי, אופטימי, ביקורת
הצג תגובות
הוסף תגובה
3 הפניות לכאן
קישור ישיר
שתף
המלץ
הצע ציטוט
|
|